Nyheder • 06/05/2024

Damixa skruer op for den digitale tilstedeværelse

De færreste danskere er i tvivl om, at Damixa er blandt de helt store spillere på markedet, når det kommer til salg af højkvalitets vandhaner og brusearmaturer. Derimod har virksomheden til gengæld været nemmere at overse, hvis man har interesseret sig for e-handel.

Men det bliver der nu lavet om på. På Den Fynske E-handelskonference den 28. maj vil Damixas Brand og Marketing Manager Anna Trojel sætte ord på den rejse, der efter planen skal føre Damixa helt up to date.

”Den kedelige del af historien er, at vi jo ikke har været ret langt fremme digitalt, hvilket i høj grad skyldes, at vi har klaret os godt uden en digital B2B salgsstrategi. Til gengæld har vi erkendt, at der i dag er en lang række gode grunde til, at digitalisering er en rigtig god idé, ikke mindst når det kommer til dokumentation. Vi har også en erkendelse af, at også B2B-kundernes købsrejse i stigende grad er blevet digital,” siger Anna Trojel om den elektroniske udvikling, som Damixa har indledt sammen med e-handelsvirksomheden Hesehus.

Damixas nye digitale satsning er således fokuseret omkring en såkaldt PIM-løsning. Det sikrer blandt andet, at alle produktinformationer er samlet i en fælles central database, så alle billeder, måltegninger, produkttekster og alle andre tænkelige data altid kun findes i en version.

Det har været en meget grundig proces, hvor vi i fællesskab med Hesehus begyndte i Fase 0.

Her sikrede vi os først overblik over alle vores data og hvilke typer af data, vi havde brug for, så vi fremover har det, man kan kalde single source of truth. Det har den indlysende fordel, at vi ikke skal lede efter data hver eneste gang,  at vi bliver kontaktet, hvilket sikrer en langt højere kvalitet af data,” siger Anna Trojel, som også understreger, at PIM-løsningen også danner grundlag for de næste teknologiske skridt.

”Vi vil jo meget hellere bruge vores kloge hoveder til at rådgive kunderne end til at lede efter data fra gang til gang. Når vi har data på plads én gang for alle, får vi også meget bedre mulighed for automatisere en række processer,” konstaterer Anna Trojel, der suppleres af sin kollega, Rasmus Thomsen, der er E-commerce manager i Damixa:

Ved at gøre vores kunder selvservicerende og en del af vores processer automatiske, kan vi spare tid i vores salgsafdelinger.

Den tid skal i stedet bruges på værdiskabende salgsaktiviteter, som nye kunder og kunder med specielle behov,” fortæller Rasmus Thomsen, som er overbevist om, at satsningen åbner for yderligere muligheder.

”Vores ambition og vores mål er ikke kun at lave én e-commerce-løsning. Men at lave en skalérbar e-commerce-løsning, som kan tilpasses flere af vores kernemarkeder, i takt med at vores og deres modenhed udvikles.”

Digital satsning forankret i toppen

Som en virksomhed med godt 90 år på bagen, hvor digitaliseringen ikke hidtil har haft førsteprioritet, har Damixas nye skridt budt på nye arbejdsrutiner for mange af de ansatte på Hvidkærvej. Men ifølge Anna Trojel har projektet været solidt forankret i toppen af virksomheden.

Når man får nye IT-systemer, bliver vi alle sammen rørt på vores ’plejer’, og det gør altid nas.

Så derfor har det været vigtigt, at direktør Henrik Egelund og den øvrige topledelse har haft fokus den forandringsproces, der finder sted, mens folk får værdien af de nye tiltag ind under huden,” fortæller Anna Trojel om projektet, der har krævet en stor samkøringsindsats.

Med en digital satsning følger også en bred organisatorisk satsning.

“Det har derfor været meget vigtigt for os, at det ikke kun var et marketings- og salgsprojekt, men at hele organisationen var klar, blev hørt og leverede input. Det tager tid, men Rom ikke blev bygget på en dag, og det bliver vores e-commerce platform heller ikke. Til gengæld har vi sørget for, at vi nu har et solidt fundament, fordi vi har støvet alle datahylder af og sørget for, at de data, der kommer ud til kunderne, er validerede på kryds og tværs,” fortæller Morten Jakobsen, der er Brand and Content Manager i virksomheden.

”Vi kunne jo ikke købe vores data et enkelt sted. Vi har heldigvis haft en masse vildt dedikerede mennesker, der har taget ejerskab på deres områder for at sikre, at slutproduktet lever op til alle behov, uanset om det drejer sig om kunder eller samarbejdspartnere,” siger Anna Trojel, der har haft ganske konkrete fordele ud af ikke at være first movers:

Vi har aldrig påstået, at vi var først inden for digital evolution, men det har haft den fordel, at vi har kunnet lære af, hvad andre har gjort af erfaringer.

På den måde håber jeg, at vi kan komme lidt tættere på at gøre det rigtigt i første forsøg.”

Fremtidssikring og produktudvikling

I forbindelse med etableringen af PIM-systemet har Damixa, ud over at få ensrettet og konsolideret data, også opnået en række andre fordele, der kan få vidtrækkende konsekvenser for fremtidens muligheder.

”I Danmark sælger vi primært gennem få og store grossister, men i udlandet er det anderledes. Der er det vores forventning, at vi med vores nye løsning får et nyt forretningsben, hvor vi også kan tænke i en direct to consumer-strategi,” siger Anna Trojel, der også peger på en anden oplagt fordel ved den nye digitale løsning:

”En meget stor del af vores kunder skal forholde sig til en stigende mængde af bygningsreglementer. Her bliver det helt klart en gevinst for os, at det altid er let at finde de relevante certifikater, energimærkninger og epd’er, der er brug for.”

Damixas nye IT-system rulles efter planen ud i løbet af 2024, hvor de første kunder i Holland lukkes ind i systemet. Senere vil virksomhedens øvrige markeder følge.

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.

Nordic Greens: Revolutionerer branchen med ny teknologi, AI og bæredygtig produktion

Nordic Greens vil knække koden til flere pressende problematikker, som f.eks. stort ressourceforbrug, ustabile forsyningskæder og stigmatisering om forbruget af pesticider. Nu har ejer og administrerende direktør, Mads Petersen, med sit fokus på nye, digitale systemer og bæredygtighed transformeret hele Nordic Greens produktion og revolutioneret hele branchen.

Nyt MasterClass-forløb: Anerkendt forretningsudvikler klæder fynske SMV’ere på til en foranderlig verden

Fynske Bank og Fynsk Erhverv tilbyder nu i samarbejde en helt ny MasterClass for fynske SMV’er, der får mulighed for at styrke deres forretningsmodel gennem et forløb med den anerkendte forretningsudvikler Michael N. Wilkens. Han har erfaring med strategiarbejde i mere end 200 danske og internationale virksomheder og oplever stor succes med sit fokus på […]

Lucia Care: Boost produktiviteten og arbejdsglæden

Dyb træthed er i dag et problem mange oplever, hvilket er med til at reducere både arbejdsglæden, kreativiteten og performance i de danske virksomheder. For at komme problemet til livs, har speciallægerne Nanna Kirkebjerg og Christian Bøving fra Lucia Care invitereret partnervirksomheder til foredrag om danskernes søvnudfordringer.

Lyt til erhvervslivet

De kommunale budgetter for det kommende år er på plads, og det afslører, at 2025 er kommunalt valgår. Fyn er et naturligt arbejdskraftopland for enhver virksomhed, uanset postnummer. Eller burde i hvert fald være det. Desværre har vi en utilstrækkelige kollektiv trafik, der gør det vanskeligere at tiltrække dygtige medarbejdere udenfor Odense og de fynske købstæder. Det kalder på en plan og på handling.

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.

Aabo-Ideal satser benhårdt på service og support som en del af international konsolidering

Aabo-Ideal er en international topspiller inden for fremstilling af industrielle lak- og overfladebehandlingsanlæg. Men den position er ikke kommet af sig selv, og fremtidens succes kræver, at ærmerne forbliver opsmøgede.

DAMIFO: Vidensdeling kan være genvejen til fremtidens løsninger

Vidensdeling og samarbejde er, Ifølge direktør i DAMIFO Martin Johansen, nøglen til at klare de stigende krav til virksomheden og føre den trygt videre. Derfor har han meldt sig ind i Fynsk Erhvervs direktørnetværk for at drøfte hverdagens udfordringer og hente inspiration fra andre erhvervsledere.

Fynsk Erhvervs cykelnetværk på toppen

Som om de stejle bjerge ikke i sig selv var udfordring nok. Også vejret viste sig fra den lunefulde side, da 40 fynske erhvervsfolk sled sig op ad Pyrenæernes nådesløse stigninger under årets strabadserende udfordring i Fynsk Erhvervs cykelnetværk Business Challenge. Men hverken regn, torden og kølige vinde over grænselandet mellem Frankrig og Spanien forhindrede netværket […]

Vi kan hjælpe dig med arbejdskraft

Optimismen stiger i det fynske erhvervsliv, og det samme gør efterspørgslen efter kvalificeret arbejdskraft. Vi kan hjælpe dig med at rekruttere dine næste medarbejdere. Som partnervirksomhed i Fynsk Erhverv har du direkte adgang til veluddannede medarbejdere, der står klar til med ny viden og energi at løse netop de arbejdsopgaver, som presser sig på i […]

Mindeord om Preben Greibe

Preben Greibe (79 år) er gået bort. Han vil blive husket som en tidligere respekteret og dedikeret administrerende direktør for Danske Fragtmænd Fyn og for hans mangeårige engagement i Industri- og Handelskammeret Odense-Fyn. Her gjorde han et varigt indtryk som formand i en strategisk vigtig periode frem til 2008, idet han var en central figur […]