Nyheder • 06/05/2024

Damixa skruer op for den digitale tilstedeværelse

De færreste danskere er i tvivl om, at Damixa er blandt de helt store spillere på markedet, når det kommer til salg af højkvalitets vandhaner og brusearmaturer. Derimod har virksomheden til gengæld været nemmere at overse, hvis man har interesseret sig for e-handel.

Men det bliver der nu lavet om på. På Den Fynske E-handelskonference den 28. maj vil Damixas Brand og Marketing Manager Anna Trojel sætte ord på den rejse, der efter planen skal føre Damixa helt up to date.

”Den kedelige del af historien er, at vi jo ikke har været ret langt fremme digitalt, hvilket i høj grad skyldes, at vi har klaret os godt uden en digital B2B salgsstrategi. Til gengæld har vi erkendt, at der i dag er en lang række gode grunde til, at digitalisering er en rigtig god idé, ikke mindst når det kommer til dokumentation. Vi har også en erkendelse af, at også B2B-kundernes købsrejse i stigende grad er blevet digital,” siger Anna Trojel om den elektroniske udvikling, som Damixa har indledt sammen med e-handelsvirksomheden Hesehus.

Damixas nye digitale satsning er således fokuseret omkring en såkaldt PIM-løsning. Det sikrer blandt andet, at alle produktinformationer er samlet i en fælles central database, så alle billeder, måltegninger, produkttekster og alle andre tænkelige data altid kun findes i en version.

Det har været en meget grundig proces, hvor vi i fællesskab med Hesehus begyndte i Fase 0.

Her sikrede vi os først overblik over alle vores data og hvilke typer af data, vi havde brug for, så vi fremover har det, man kan kalde single source of truth. Det har den indlysende fordel, at vi ikke skal lede efter data hver eneste gang,  at vi bliver kontaktet, hvilket sikrer en langt højere kvalitet af data,” siger Anna Trojel, som også understreger, at PIM-løsningen også danner grundlag for de næste teknologiske skridt.

”Vi vil jo meget hellere bruge vores kloge hoveder til at rådgive kunderne end til at lede efter data fra gang til gang. Når vi har data på plads én gang for alle, får vi også meget bedre mulighed for automatisere en række processer,” konstaterer Anna Trojel, der suppleres af sin kollega, Rasmus Thomsen, der er E-commerce manager i Damixa:

Ved at gøre vores kunder selvservicerende og en del af vores processer automatiske, kan vi spare tid i vores salgsafdelinger.

Den tid skal i stedet bruges på værdiskabende salgsaktiviteter, som nye kunder og kunder med specielle behov,” fortæller Rasmus Thomsen, som er overbevist om, at satsningen åbner for yderligere muligheder.

”Vores ambition og vores mål er ikke kun at lave én e-commerce-løsning. Men at lave en skalérbar e-commerce-løsning, som kan tilpasses flere af vores kernemarkeder, i takt med at vores og deres modenhed udvikles.”

Digital satsning forankret i toppen

Som en virksomhed med godt 90 år på bagen, hvor digitaliseringen ikke hidtil har haft førsteprioritet, har Damixas nye skridt budt på nye arbejdsrutiner for mange af de ansatte på Hvidkærvej. Men ifølge Anna Trojel har projektet været solidt forankret i toppen af virksomheden.

Når man får nye IT-systemer, bliver vi alle sammen rørt på vores ’plejer’, og det gør altid nas.

Så derfor har det været vigtigt, at direktør Henrik Egelund og den øvrige topledelse har haft fokus den forandringsproces, der finder sted, mens folk får værdien af de nye tiltag ind under huden,” fortæller Anna Trojel om projektet, der har krævet en stor samkøringsindsats.

Med en digital satsning følger også en bred organisatorisk satsning.

“Det har derfor været meget vigtigt for os, at det ikke kun var et marketings- og salgsprojekt, men at hele organisationen var klar, blev hørt og leverede input. Det tager tid, men Rom ikke blev bygget på en dag, og det bliver vores e-commerce platform heller ikke. Til gengæld har vi sørget for, at vi nu har et solidt fundament, fordi vi har støvet alle datahylder af og sørget for, at de data, der kommer ud til kunderne, er validerede på kryds og tværs,” fortæller Morten Jakobsen, der er Brand and Content Manager i virksomheden.

”Vi kunne jo ikke købe vores data et enkelt sted. Vi har heldigvis haft en masse vildt dedikerede mennesker, der har taget ejerskab på deres områder for at sikre, at slutproduktet lever op til alle behov, uanset om det drejer sig om kunder eller samarbejdspartnere,” siger Anna Trojel, der har haft ganske konkrete fordele ud af ikke at være first movers:

Vi har aldrig påstået, at vi var først inden for digital evolution, men det har haft den fordel, at vi har kunnet lære af, hvad andre har gjort af erfaringer.

På den måde håber jeg, at vi kan komme lidt tættere på at gøre det rigtigt i første forsøg.”

Fremtidssikring og produktudvikling

I forbindelse med etableringen af PIM-systemet har Damixa, ud over at få ensrettet og konsolideret data, også opnået en række andre fordele, der kan få vidtrækkende konsekvenser for fremtidens muligheder.

”I Danmark sælger vi primært gennem få og store grossister, men i udlandet er det anderledes. Der er det vores forventning, at vi med vores nye løsning får et nyt forretningsben, hvor vi også kan tænke i en direct to consumer-strategi,” siger Anna Trojel, der også peger på en anden oplagt fordel ved den nye digitale løsning:

”En meget stor del af vores kunder skal forholde sig til en stigende mængde af bygningsreglementer. Her bliver det helt klart en gevinst for os, at det altid er let at finde de relevante certifikater, energimærkninger og epd’er, der er brug for.”

Damixas nye IT-system rulles efter planen ud i løbet af 2024, hvor de første kunder i Holland lukkes ind i systemet. Senere vil virksomhedens øvrige markeder følge.

Micro Matic ruller globale kundeoplevelser ud fra Odense

Udgangspunktet er en niche. Fadøl, kobling og haner. Men ambitionerne er globale, og de digitale redskaber er blevet afgørende, når Micro Matic skal skabe stærke kundeoplevelser i mere end 120 lande.

BCM Transtech: Fra lokal maskinfabrik til global markedsleder

Broby: Da BCM Transtech besluttede at satse alt på en enkelt niche, ændrede det virksomhedens kurs for altid. Fra at have været en klassisk, lokal maskinfabrik med et bredt fokus på at løse alle nærværende udfordringer, blev fokus i begyndelsen af 2000’erne skarpt rettet mod ét enkelt marked. Den strategi har gjort dem til verdens […]

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

Dialog om udfordret varedistribution i Odense City

Varedistribution i Odense City har altid været et problem, og kombinationen af stigende godsmængder og byfortætning gør ikke udfordringerne mindre. Distributørerne oplever bl.a. dagligt trængsel og forsinkelser og P-bøder som følge af manglende parkeringsbåse til de store biler.

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.

Ekspert: Virksomheder skal holde fokus på det væsentlige

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.

Novo Nordisk i Odense: “Vi kommer ikke med spidse sko”

Når Stine Wolf Randrup træder op til debatten på Fynsk ErhvervsTopmøde den 30. april, bliver det med et klart budskab: Novo Nordisk er kommet til Odense for at blive – men med stor respekt for det fællesskab, de træder ind i. “Vi går ind i det her med ydmyghed. Vi ved, vi starter højt og […]

Kolster risikerer at sige nej til ordrer – tiltrækning af medarbejdere er blevet en ledelsesdisciplin

Hos Tømrer- og snedkerfirma Kolster A/S i Middelfart er der gang i hjulene. Men uden nok medarbejdere til at følge med efterspørgslen risikerer direktør Tue Christiansen at skulle sige nej til opgaver, han gerne ville tage ind. Markedet er der. Kunderne er der. Men for at kunne sige ja, kræver det folk – og dem […]

Stadil: Fremtidens lederskab kræver sult, mod og kant

Christian Stadil har altid gået sine egne veje. Han kombinerer buddhisme med benhård forretning og investeringer i startups med meditation og meningsfulde arbejdsfællesskaber. Til september gæster han Learn X, hvor han deler sine erfaringer med at lede i en tid præget af AI, innovation og strategisk usikkerhed.

Klimapraktikanter gav Danren Bogdol fremdrift og struktur

Danren Bogdol er en professionel servicevirksomhed med base i Odense, der gennem mere end 40 år har leveret rengøringsydelser til offentlige og private kunder i hele landet. Virksomheden bygger på faglighed, effektivitet og ordentlighed.