Nyheder • 06/05/2024

Damixa skruer op for den digitale tilstedeværelse

De færreste danskere er i tvivl om, at Damixa er blandt de helt store spillere på markedet, når det kommer til salg af højkvalitets vandhaner og brusearmaturer. Derimod har virksomheden til gengæld været nemmere at overse, hvis man har interesseret sig for e-handel.

Men det bliver der nu lavet om på. På Den Fynske E-handelskonference den 28. maj vil Damixas Brand og Marketing Manager Anna Trojel sætte ord på den rejse, der efter planen skal føre Damixa helt up to date.

”Den kedelige del af historien er, at vi jo ikke har været ret langt fremme digitalt, hvilket i høj grad skyldes, at vi har klaret os godt uden en digital B2B salgsstrategi. Til gengæld har vi erkendt, at der i dag er en lang række gode grunde til, at digitalisering er en rigtig god idé, ikke mindst når det kommer til dokumentation. Vi har også en erkendelse af, at også B2B-kundernes købsrejse i stigende grad er blevet digital,” siger Anna Trojel om den elektroniske udvikling, som Damixa har indledt sammen med e-handelsvirksomheden Hesehus.

Damixas nye digitale satsning er således fokuseret omkring en såkaldt PIM-løsning. Det sikrer blandt andet, at alle produktinformationer er samlet i en fælles central database, så alle billeder, måltegninger, produkttekster og alle andre tænkelige data altid kun findes i en version.

Det har været en meget grundig proces, hvor vi i fællesskab med Hesehus begyndte i Fase 0.

Her sikrede vi os først overblik over alle vores data og hvilke typer af data, vi havde brug for, så vi fremover har det, man kan kalde single source of truth. Det har den indlysende fordel, at vi ikke skal lede efter data hver eneste gang,  at vi bliver kontaktet, hvilket sikrer en langt højere kvalitet af data,” siger Anna Trojel, som også understreger, at PIM-løsningen også danner grundlag for de næste teknologiske skridt.

”Vi vil jo meget hellere bruge vores kloge hoveder til at rådgive kunderne end til at lede efter data fra gang til gang. Når vi har data på plads én gang for alle, får vi også meget bedre mulighed for automatisere en række processer,” konstaterer Anna Trojel, der suppleres af sin kollega, Rasmus Thomsen, der er E-commerce manager i Damixa:

Ved at gøre vores kunder selvservicerende og en del af vores processer automatiske, kan vi spare tid i vores salgsafdelinger.

Den tid skal i stedet bruges på værdiskabende salgsaktiviteter, som nye kunder og kunder med specielle behov,” fortæller Rasmus Thomsen, som er overbevist om, at satsningen åbner for yderligere muligheder.

”Vores ambition og vores mål er ikke kun at lave én e-commerce-løsning. Men at lave en skalérbar e-commerce-løsning, som kan tilpasses flere af vores kernemarkeder, i takt med at vores og deres modenhed udvikles.”

Digital satsning forankret i toppen

Som en virksomhed med godt 90 år på bagen, hvor digitaliseringen ikke hidtil har haft førsteprioritet, har Damixas nye skridt budt på nye arbejdsrutiner for mange af de ansatte på Hvidkærvej. Men ifølge Anna Trojel har projektet været solidt forankret i toppen af virksomheden.

Når man får nye IT-systemer, bliver vi alle sammen rørt på vores ’plejer’, og det gør altid nas.

Så derfor har det været vigtigt, at direktør Henrik Egelund og den øvrige topledelse har haft fokus den forandringsproces, der finder sted, mens folk får værdien af de nye tiltag ind under huden,” fortæller Anna Trojel om projektet, der har krævet en stor samkøringsindsats.

Med en digital satsning følger også en bred organisatorisk satsning.

“Det har derfor været meget vigtigt for os, at det ikke kun var et marketings- og salgsprojekt, men at hele organisationen var klar, blev hørt og leverede input. Det tager tid, men Rom ikke blev bygget på en dag, og det bliver vores e-commerce platform heller ikke. Til gengæld har vi sørget for, at vi nu har et solidt fundament, fordi vi har støvet alle datahylder af og sørget for, at de data, der kommer ud til kunderne, er validerede på kryds og tværs,” fortæller Morten Jakobsen, der er Brand and Content Manager i virksomheden.

”Vi kunne jo ikke købe vores data et enkelt sted. Vi har heldigvis haft en masse vildt dedikerede mennesker, der har taget ejerskab på deres områder for at sikre, at slutproduktet lever op til alle behov, uanset om det drejer sig om kunder eller samarbejdspartnere,” siger Anna Trojel, der har haft ganske konkrete fordele ud af ikke at være first movers:

Vi har aldrig påstået, at vi var først inden for digital evolution, men det har haft den fordel, at vi har kunnet lære af, hvad andre har gjort af erfaringer.

På den måde håber jeg, at vi kan komme lidt tættere på at gøre det rigtigt i første forsøg.”

Fremtidssikring og produktudvikling

I forbindelse med etableringen af PIM-systemet har Damixa, ud over at få ensrettet og konsolideret data, også opnået en række andre fordele, der kan få vidtrækkende konsekvenser for fremtidens muligheder.

”I Danmark sælger vi primært gennem få og store grossister, men i udlandet er det anderledes. Der er det vores forventning, at vi med vores nye løsning får et nyt forretningsben, hvor vi også kan tænke i en direct to consumer-strategi,” siger Anna Trojel, der også peger på en anden oplagt fordel ved den nye digitale løsning:

”En meget stor del af vores kunder skal forholde sig til en stigende mængde af bygningsreglementer. Her bliver det helt klart en gevinst for os, at det altid er let at finde de relevante certifikater, energimærkninger og epd’er, der er brug for.”

Damixas nye IT-system rulles efter planen ud i løbet af 2024, hvor de første kunder i Holland lukkes ind i systemet. Senere vil virksomhedens øvrige markeder følge.

BCM Transtech: Fra lokal maskinfabrik til global markedsleder

Broby: Da BCM Transtech besluttede at satse alt på en enkelt niche, ændrede det virksomhedens kurs for altid. Fra at have været en klassisk, lokal maskinfabrik med et bredt fokus på at løse alle nærværende udfordringer, blev fokus i begyndelsen af 2000’erne skarpt rettet mod ét enkelt marked. Den strategi har gjort dem til verdens […]

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]

ESG-strategien er bestyrelsens ansvar – Er din SMV-bestyrelse klædt på?

Af Professor Annabeth Aagaard, Aarhus Universitet I takt med at EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) trækker virksomhederne tættere på en ny virkelighed, står danske SMV’er over for en afgørende transformation. CSRD kræver, at store virksomheder systematisk rapporterer på en lang række ESG-parametre, herunder deres samlede CO₂-aftryk. Dette indebærer ikke blot deres egen udledning (Scope […]

Direktør Jytte Reinholdt forlader Fynsk Erhverv i 2025

Efter 17 år som direktør har Jytte Reinholdt meddelt Fynsk Erhvervs bestyrelse, at hun ønsker at overlade stafetten til en ny direktør i løbet af 2025. Beslutningen vil først træde i kraft, når en passende afløser er fundet. “Under Jytte Reinholdts ledelse har Fynsk Erhverv gennemgået en markant udvikling. Organisationen og bestyrelsen er blevet professionaliseret, […]

Revy-ejer: “Jeg er vant til at skabe noget ud af ingenting”

Lars Arvad er direktør og ejer af Odense Sommerrevy, en af Danmarks førende revyer. Virksomheden drives i dag med en professionel bestyrelse og et strategisk fokus, der sikrer både kunstnerisk og økonomisk succes. Lars Arvad har selv haft en central rolle i udviklingen, fra at stå for alt i starten til at samarbejde med erhvervsfolk, […]

Nytårskur og boblende netværk

Til årets nytårskur i Fynsk Erhverv var huset fyldt med engagerede medlemmer, der kom til en inspirerende eftermiddag fyldt med netværk, videndeling og spændende oplæg om det nye års muligheder og udfordringer for erhvervslivet. Bestyrelsesleder Henrik Neelmeyer bød velkommen og satte ord på nogle af de muligheder, 2025 kan bringe for erhvervet. Direktør Jytte Reinholdt […]

Nytårshilsen 2025

Når vi siger farvel til 2024 og byder 2025 velkommen, er det en oplagt anledning til at reflektere over året, der er gået, og se fremad mod de muligheder og udfordringer, der ligger foran os.

Flere fynske virksomheder står foran et generationsskifte

Behovet for generationsskifte blandt små og mellemstore virksomheder har aldrig været større, fordi mange ejere nærmer sig pensionsalderen, samtidig med at flere ejere allerede sælger deres livsværk, når de er 45-50 år gamle.

Lokal vidensdeling driver udviklingen af HR-rollen

HR har en unik mulighed for at tage en endnu mere aktiv rolle i udviklingen af fremtidens bæredygtige organisationer. Og det er præcis, hvad virksomhederne i Fynsk Erhvervs HR-netværk gør. Fynsk Erhvervs HR-netværk er vi ikke bare med på sidelinjen – vi er med til at sætte kursen. HR er ikke blot en støttefunktion eller […]

Videnforum: Adgang til ny viden i et fortroligt forum

Fynsk Erhvervs Videnforum har siden 2022 tilbudt erhvervsledere en unik platform for strategisk sparring, videndeling og personlig udvikling. Her mødes ledere fra forskellige brancher i et fortroligt rum, hvor konkrete problemstillinger bliver diskuteret, erfaringer bliver delt, og nye løsninger bliver skabt. Møderne er professionelt faciliteret og sikrer, at deltagerne får konkrete redskaber, inspiration og løsninger […]

Lars Bak: Samtaler på cyklen er noget særligt

Ifølge eks-pro Lars Bak, så er cykelture perfekte til at lære hinanden at kende. Og kombinationen af cykling, erhvervsliv og personlig udvikling er det perfekte match.