Nyheder • 07/10/2024
DAMIFO: Vidensdeling kan være genvejen til fremtidens løsninger
Siden 1986 har Odense-virksomheden DAMIFO, der indtil tidligere i år var kendt under navnet Genknus & Kabell, arbejdet med affaldshåndtering og genanvendelse. Men selvom virksomheden hører til blandt branchens ældste aktører, og selvom dens primære fokus aldrig har været mere aktuelt end i dag, nytter det ikke at hvile på laurbærrene.
Det konstaterede Martin Johansen meget hurtigt, da han tiltrådte som direktør den 1. januar 2024 for at overtage driften fra ægteparret Jette og Lasse Kabell, der har stiftet virksomheden, og som stadig kommer på Teglværksvej 19 som konsulenter.
Derfor satte Martin Johansen tidligt ind på en klar mission: at lede virksomheden ind i en fremtid, hvor bæredygtighed og cirkulær økonomi er i fokus, og hvor forandringer i hverdagen er mange.
“Det har været et travlt og spændende år. Vi skulle integrere vores arbejdsgange i koncernens strategi, og det har krævet, at jeg bruger alle mine kompetencer over for både ansatte og kunder,” fortæller Martin Johansen, der med ansættelsen også tog springet fra den offentlige sektor til den private.
Overgangen var faktisk ikke så svær, som jeg havde forventet.
“Personaleledelse handler om at opføre sig ordentligt uanset sektor, men forskellen er, at vi nu skal tjene penge, og at der i den private sektor ikke er nogen mellemvej – man skal enten udvikle sig eller afvikle sig,” konstaterer Martin Johansen, der har en baggrund som kemiingeniør og siden har taget en HD i økonomi for at være bedre rustet til at træffe de rigtige beslutninger.
Udvikling kræver viden
Men selvom Martin Johansen kan skrive to færdiggjorte uddannelser på sit CV, er han langt fra færdig med at tilegne sig den viden, der skal til for at føre virksomheden trygt videre. For ifølge Johansen er nøglen til at klare de stigende krav vidensdeling og samarbejde. Derfor har han tidligere på året tilmeldt sig Fynsk Erhvervs direktørnetværk for at drøfte hverdagens udfordringer og hente inspiration fra andre erhvervsledere.
Jeg deltager for at få et fortroligt forum, hvor vi kan sparre om dagligdags udfordringer. Det handler ikke om mersalg, men om faglig sparring og at fange overordnede trends og tiltag, der går på tværs af brancherne.
“Det er rart at tale med ligesindede og få vendt udfordringerne,” siger Martin Johansen, som også er overbevist om, at vidensdeling er den logiske vej til at styrke DAMIFOs langsigtede strategi – ikke mindst fordi han selv har ekspertviden, der kan gavne de øvrige deltagere i netværket.
“I alle gode netværk bidrager alle med noget. Jeg er ret overbevist om, at jeg har erfaringer, som de øvrige medlemmer ikke har inden for ESG og bæredygtighed, og om hvordan man gør det til en forretning. Samtidig bliver jeg jo også klogere og får nye idéer, som jeg kan tage med hjem til vores egne brainstorm-møder,” konstaterer Martin Johansen videre.
Teknologi og rapportering åbner nye muligheder
DAMIFO står også over for fremtidige udfordringer som den liberaliserede affaldsbranche og kravene om bedre sortering og værdiskabelse af affald. Samtidig forventes ESG-rapportering at blive et konkurrenceparameter fra 2027. Johansen har derfor iværksat tiltag for at forberede virksomheden på de nye standarder.
ESG-rapportering rammer os direkte i 2027, men vi forbereder os allerede nu på, at vi snart skal levere dokumentation til vores kunder og samarbejdspartnere.
“Der er ingen tvivl om, at det bliver et konkurrenceparameter længe, før det rammer os direkte, så det er noget, vi fokuserer meget på. Det er også et af de områder, hvor det er interessant for mig at høre, hvordan de andre virksomheder i netværket forholder sig til rapporteringen,” fortæller direktøren, der sideløbende arbejder med at få nedbragt den mængde materiale, der køres til deponi.
“Vi kan optimere med nye magneter og ny teknologi. Ved at skille tingene så godt ad som muligt kan vi skabe mere værdi af de materialer, vi modtager, så vi følger markedsudviklingen og arbejder konstant på at finde alternative afsætningsmuligheder,” lyder det fra direktøren, der ser lyst på udfordringerne:
“Vi ser ind i en spændende fremtid. Vi kan godt lide at være de frække drenge i klassen og kigge på muligheder, som andre ikke har overvejet.”