Nyheder • 07/10/2024

DAMIFO: Vidensdeling kan være genvejen til fremtidens løsninger

Siden 1986 har Odense-virksomheden DAMIFO, der indtil tidligere i år var kendt under navnet Genknus & Kabell, arbejdet med affaldshåndtering og genanvendelse. Men selvom virksomheden hører til blandt branchens ældste aktører, og selvom dens primære fokus aldrig har været mere aktuelt end i dag, nytter det ikke at hvile på laurbærrene.

Det konstaterede Martin Johansen meget hurtigt, da han tiltrådte som direktør den 1. januar 2024 for at overtage driften fra ægteparret Jette og Lasse Kabell, der har stiftet virksomheden, og som stadig kommer på Teglværksvej 19 som konsulenter.

Derfor satte Martin Johansen tidligt ind på en klar mission: at lede virksomheden ind i en fremtid, hvor bæredygtighed og cirkulær økonomi er i fokus, og hvor forandringer i hverdagen er mange.

“Det har været et travlt og spændende år. Vi skulle integrere vores arbejdsgange i koncernens strategi, og det har krævet, at jeg bruger alle mine kompetencer over for både ansatte og kunder,” fortæller Martin Johansen, der med ansættelsen også tog springet fra den offentlige sektor til den private.

Overgangen var faktisk ikke så svær, som jeg havde forventet.

“Personaleledelse handler om at opføre sig ordentligt uanset sektor, men forskellen er, at vi nu skal tjene penge, og at der i den private sektor ikke er nogen mellemvej – man skal enten udvikle sig eller afvikle sig,” konstaterer Martin Johansen, der har en baggrund som kemiingeniør og siden har taget en HD i økonomi for at være bedre rustet til at træffe de rigtige beslutninger.

Udvikling kræver viden

Men selvom Martin Johansen kan skrive to færdiggjorte uddannelser på sit CV, er han langt fra færdig med at tilegne sig den viden, der skal til for at føre virksomheden trygt videre. For ifølge Johansen er nøglen til at klare de stigende krav vidensdeling og samarbejde. Derfor har han tidligere på året tilmeldt sig Fynsk Erhvervs direktørnetværk for at drøfte hverdagens udfordringer og hente inspiration fra andre erhvervsledere.

Jeg deltager for at få et fortroligt forum, hvor vi kan sparre om dagligdags udfordringer. Det handler ikke om mersalg, men om faglig sparring og at fange overordnede trends og tiltag, der går på tværs af brancherne.

“Det er rart at tale med ligesindede og få vendt udfordringerne,” siger Martin Johansen, som også er overbevist om, at vidensdeling er den logiske vej til at styrke DAMIFOs langsigtede strategi – ikke mindst fordi han selv har ekspertviden, der kan gavne de øvrige deltagere i netværket.

“I alle gode netværk bidrager alle med noget. Jeg er ret overbevist om, at jeg har erfaringer, som de øvrige medlemmer ikke har inden for ESG og bæredygtighed, og om hvordan man gør det til en forretning. Samtidig bliver jeg jo også klogere og får nye idéer, som jeg kan tage med hjem til vores egne brainstorm-møder,” konstaterer Martin Johansen videre.

Teknologi og rapportering åbner nye muligheder

DAMIFO står også over for fremtidige udfordringer som den liberaliserede affaldsbranche og kravene om bedre sortering og værdiskabelse af affald. Samtidig forventes ESG-rapportering at blive et konkurrenceparameter fra 2027. Johansen har derfor iværksat tiltag for at forberede virksomheden på de nye standarder.

ESG-rapportering rammer os direkte i 2027, men vi forbereder os allerede nu på, at vi snart skal levere dokumentation til vores kunder og samarbejdspartnere.

“Der er ingen tvivl om, at det bliver et konkurrenceparameter længe, før det rammer os direkte, så det er noget, vi fokuserer meget på. Det er også et af de områder, hvor det er interessant for mig at høre, hvordan de andre virksomheder i netværket forholder sig til rapporteringen,” fortæller direktøren, der sideløbende arbejder med at få nedbragt den mængde materiale, der køres til deponi.

“Vi kan optimere med nye magneter og ny teknologi. Ved at skille tingene så godt ad som muligt kan vi skabe mere værdi af de materialer, vi modtager, så vi følger markedsudviklingen og arbejder konstant på at finde alternative afsætningsmuligheder,” lyder det fra direktøren, der ser lyst på udfordringerne:

“Vi ser ind i en spændende fremtid. Vi kan godt lide at være de frække drenge i klassen og kigge på muligheder, som andre ikke har overvejet.”

Nye øjne på hverdagen gav inspiration og konkrete løsninger hos Sinatur

Da Fynsk Erhverv spurgte, om Sinatur Hotel Storebælt ville lægge hus til en casedag for Klimaprojektlederne, var svaret ja med det samme. Ikke bare for at give noget videre – men fordi det også kunne bringe noget med hjem. For direktør Louise Hauge Gliese handlede projektet om at få inspiration udefra

Klimapraktikanter gav Danren Bogdol fremdrift og struktur

Danren Bogdol er en professionel servicevirksomhed med base i Odense, der gennem mere end 40 år har leveret rengøringsydelser til offentlige og private kunder i hele landet. Virksomheden bygger på faglighed, effektivitet og ordentlighed.

HR-netværk gav LAIT værktøjer til aktuel udfordring

Da Gert Rasmussen fra det digitale bureau LAIT i begyndelsen af året præsenterede en konkret HR-udfordring i Fynsk Erhvervs HR-netværk, gjorde han det med et klart formål: At få andres ærlige blik på situationen

Optimismen i fynsk erhvervsliv

Halvdelen af de fynske virksomheder forventer øget omsætning i løbet af de næste 12 måneder – og 8 ud af 10 forventer øget omsætning i løbet af de næste tre år. Den øgede omsætning skal hentes på nye kunder, hvilket indikerer stigende konkurrence. Det viser en ny undersøgelse i Det fynske Erhvervspanel, som Fynsk Erhverv […]

Lars Erik Nielsen har løftet Uretek med dokumentation, faglig vækst og ansvarlighed

Middelfart-virksomheden Uretek har som speciale at etablere og styrke fundamenter under alt fra private boliger til komplekse byggerier. Og at Ureteks eget fundamentet er solidt, er netop bevist med et fornemt regnskab for 2024 – og en solid vækst i indeværende år. “Vi er kommet stærkt fra start i 2025, og som det ser ud […]

Stærke pointer og skarpe trends på Den Fynske E-handelskonference 2025

Temaet for konferencen var ’Tættere på kunderne’, og dagen bød på inspirerende oplæg, praktiske erfaringer og strategiske perspektiver.

Tim Frank Andersen: AI-udviklingen kræver handling nu – virksomheder risikerer at falde bagud

Mange virksomheder tøver stadig med AI, men ifølge teknologi- og AI-ekspert kan den tøven blive dyr, når konkurrenterne rykker hurtigt frem

Anne Dyrehauge bliver ny direktør i Fynsk Erhverv

Fynsk Erhverv har ansat 36-årige Anne Dyrehauge som ny direktør. Hun tiltræder stillingen den 1. juni 2025 og afløser Jytte Reinholdt, der efter eget ønske fratræder efter 17 succesfulde år på posten.

Vejlø: Fremtidens vindere kombinerer teknologi og menneskelig indsigt

Når fremtidsanalytiker og direktør for Elektronista Media, Christiane Vejlø, taler ved Fynsk Erhvervs arrangement om vækstbarometeret den 3. juni, bliver det med et klart budskab: Der er masser af gode grunde til fortsat at satse på det menneskelige.

Micro Matic ruller globale kundeoplevelser ud fra Odense

Udgangspunktet er en niche. Fadøl, kobling og haner. Men ambitionerne er globale, og de digitale redskaber er blevet afgørende, når Micro Matic skal skabe stærke kundeoplevelser i mere end 120 lande.

Dialog om udfordret varedistribution i Odense City

Varedistribution i Odense City har altid været et problem, og kombinationen af stigende godsmængder og byfortætning gør ikke udfordringerne mindre. Distributørerne oplever bl.a. dagligt trængsel og forsinkelser og P-bøder som følge af manglende parkeringsbåse til de store biler.

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.