Nyheder • 29/12/2020

Carl Hansen & Søn lever højt på kvaliteten

Produktporteføljen hos hæderkronede Carl Hansen & Søn er matchet af få møbelproducenter i verden. Gennem mere end 112 år har virksomheden med hovedsæde i Gelsted produceret møbler af designere som Hans J. Wegner, Arne Jacobsen, Børge Mogensen og Kaare Klint, men succesen har aldrig været større end i dag.

Blandt andet derfor vandt virksomheden i begyndelsen af december regionskåringen i EYs Entrepreneur Of The Year 2020 på Fyn, og ifølge direktør Knud Erik Hansen bygger den seneste hæder på en stadig udvikling af produktionen i kombination med et ulasteligt brand.

”Vi har altid haft et meget højt aktivitetsniveau. Vi har bygget tre fabrikker i de små 20 år, jeg har været direktør, senest er vi gået fra 6500 m2 til 41.000 m2, og vi udnytter al pladsen. Vores målsætning er hele tiden at forbedre det vi laver, og her tænker jeg især på produktions- og arbejdsmetoder på miljøhensyn og på sikkerheden,” fortæller Knud Erik Hansen, før han slår fast, at der under ingen omstændigheder ændres ved produkterne.

”Vi rør aldrig ved designet i møblerne. Det er efterladt af arkitekten som perfekt og i orden, og det er folk, som kunne deres kram, så det respekterer vi 100 procent. Det vi kan er at forbedre fremstillingsmetoderne, og her har vi udbygget for at få plads til et andet flow og en mere avanceret maskinpark,” siger Knud Erik Hansen.

”Danmark er et dyrt land at producere møbler i, så effektivitet er utrolig vigtigt, og på det område sker der virkelig noget. Maskinerne er teknisk set blevet betydeligt mere avancerede og effektive, og det har gjort, at vi løbende udskifter ældre maskiner, selvom de ikke fejler noget. Det gør, at vi stadig kan producere på en måde, så produkterne kan sælges til rimelige penge.”

Dansk design – International markedsføring

Direktøren er ikke i tvivl om, at kombinationen af godt design og ditto dansk kvalitet også fungerer godt på de internationale markeder, og netop på det område er Knud Erik Hansen overbevist om, at virksomheden stadig har noget at vinde ved at vende blikket udad, når det kommer til markedsføringen.

”Møbler der kommer fra Carl Hansen & Søn, skiller sig ud fra andre møbler, og man kan se, at de kommer fra os. Derfor har vi også stor succes med vores flagshipstores, hvor vi viser vores produktion samlet. Det giver et godt indtryk for kunderne, og møblerne passer sammen som en stærk enhed, som en familie, hvor det hele står stærkere,” fortæller Knud Erik Hansen, der selv har international erfaring fra shippingbranchen, før han overtog ledelsen af familievirksomheden fra sin storebror i 2002.

I 2013 kom den første Flagship Store i København, og siden er fulgt flagshipstores og showrooms i New York, San Francisco, Tokyo, Osaka, London, Milano, Stockholm, Hamburg, Warszawa, Paris og Gelsted. Desuden er der i USA, Japan, Kina og Hongkong etableret salgsselskaber for at brede kendskabet ud globalt, mens coronaepedimien har bremset et Flagship Store projekt i Kina.

På vej mod fjerde generation

Ved kåringen som EY Entrepreneur Of The Year på Fyn lød der blandt andet følgende skudsmål:

”Juryen lægger vægt på, at entrepreneuren bag dette års vinder i Region Fyn er yderst dedikeret, og virksomheden vækster markant. Her er tale om en familievirksomhed, der i høj grad er blevet en global spiller. Det er dygtigt gjort,” sagde Brian Skovhus Jakobsen, Partner i EY.

Det konstante fokus på effektivisering og international handel betyder ikke, at møbelproduktionen har været på vej ud af Danmark, for det har aldrig været på tale i Carl Hansen & Søn, der altid har været i samme families hænder.

”Man kunne måske godt lave nogle af møblerne i andre lande, men ikke bedre. I Carl Hansen & Søn ønsker vi den ultimative kvalitet med det bedste af alting, og vi går hverken på kompromis med materialerne eller fagligheden,” fortæller Knud Erik Hansen, der fyldte 70 kort før jul:

”Så længe vi er velkomne i Danmark, bliver vi. Jeg prøver at lave en slagkraftig virksomhed for mine børn, og fjerde generation er på vej,” slutter direktøren.

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

USA’s nye verdensorden: Trusler og muligheder for fynske virksomheder under Trump

Efter nyhedsbureauet APs udmelding om, at Donald Trump har vundet det amerikanske præsidentvalg, står verden over for en betydelig omvæltning, mener tidligere forsvarschef Peter Bartram. Den 21. november kommer Peter Bartram til Fynsk ErhvervsTopmøde, hvor han deler sin viden og erfaringer om, hvad den nye globale verdensorden har af betydning for de fynske virksomheder.

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]

Nyt MasterClass-forløb: Anerkendt forretningsudvikler klæder fynske SMV’ere på til en foranderlig verden

Fynske Bank og Fynsk Erhverv tilbyder nu i samarbejde en helt ny MasterClass for fynske SMV’er, der får mulighed for at styrke deres forretningsmodel gennem et forløb med den anerkendte forretningsudvikler Michael N. Wilkens. Han har erfaring med strategiarbejde i mere end 200 danske og internationale virksomheder og oplever stor succes med sit fokus på […]

Lucia Care: Boost produktiviteten og arbejdsglæden

Dyb træthed er i dag et problem mange oplever, hvilket er med til at reducere både arbejdsglæden, kreativiteten og performance i de danske virksomheder. For at komme problemet til livs, har speciallægerne Nanna Kirkebjerg og Christian Bøving fra Lucia Care invitereret partnervirksomheder til foredrag om danskernes søvnudfordringer.

Lyt til erhvervslivet

De kommunale budgetter for det kommende år er på plads, og det afslører, at 2025 er kommunalt valgår. Fyn er et naturligt arbejdskraftopland for enhver virksomhed, uanset postnummer. Eller burde i hvert fald være det. Desværre har vi en utilstrækkelige kollektiv trafik, der gør det vanskeligere at tiltrække dygtige medarbejdere udenfor Odense og de fynske købstæder. Det kalder på en plan og på handling.

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.