Nyheder • 03/09/2015

Business Challenge 2015: Fem dages intensiv bjergkørsel, sightseeing og netværk

Business Challenge 2015 kulminerer i disse dage med den årlige tur til udlandet, der denne gang går til de sydfranske Pyrenæere. Lange cykeldage kombineres med erhvervsnetværk og sightseeing på den fem dage lange udflugt. 

Fra d. 2. til 6. september er Business Challenge – Fynsk Erhvervs eget cykelerhvervsnetværk – i de franske Pyrenæere for at teste, om sæsonens træning kan stå mål med nogle af verdens mest berømte bjergruter.

Det er nu, erhvervslederne skal teste deres egne grænser for at se, hvad der er muligt. Noget, de kan tage med sig tilbage til virksomhederne og deres dagligdag.

Udover mange timers cykling på spændende cykelruter byder dagene også påCol_tourmalet_01 netværk mellem deltagerne samt lidt sightseeing i det utroligt smukke hjørne af Europa.

Netværket indlogeres i den sydvestfranske by Lourdes, der er berømt som verdens tredjemest besøgte rejsemål for katolske pilgrimme, og allerede på førstedagen forcerer de fynske erhvervsledere den berømte bjergtop Hautacam, hvor Bjarne Riis stadig har Tour de France-hastighedsrekorden, da han tilbage i 1996 kørte op ad bjerget med et gennemsnit på 23,39 kilometer i timen. 

– 13 timer efter vi tager afsted fra Danmark, sidder vi på cyklen i Pyrenæerne, fortæller Kay Caspersen, som faciliterer netværket på fjerde år.

Rytterne kommer til at cykle på veje, som Tour de France-feltet meget ofte har kørt på i verdens hårdeste cykelløb. Udover Hautacam skal Business Challenge- rytterne f.eks. også over den berømte Tourmalet-stigning, der er det mest benyttede bjerg i Tour-historien.


At finde sit tråd

Business Challenge har to følgebiler med, som forsyner rytterne med vand og energibarer på de lange bjergstrækninger.

Ruterne er som udgangspunkt planlagt som heldagsture, og ‘feltet’ bliver hurtigt spredt på de lange stigninger.

Lourdes– Der er arrangeret to ruter plus et alternativ til hver dag, da rytterne i Business Challenge kører på forskelligt niveau. Nogle har været i netværket alle årene, mens andre er med for første gang. Så vi samler op på grupperne på toppen af bjergene og nede i dalene, så ingen kommer til at køre alene, forklarer Kay Caspersen.

Business Challenge har trænet til turen hele sæsonen hjemme i Danmark, men ifølge Kay Caspersen er det aldrig muligt at forberede cykelryttere helt på bjergkørsel.

“I bjergene gælder det om at finde sit eget tråd, som man kan holde i lang tid uden at gå helt død.”

– Det er meget svært at træne til den slags stigninger hjemme i Danmark, for vi har ikke steder, hvor det bare bliver ved med at gå opad. Når man kører op ad en bakke i Danmark, gør man det typisk ved at bruge eksplosiv energi i et kort tidsrum, men det er slet ikke sådan, man skal køre i bjergene. Bjergkørsel kan faktisk bedst sammenlignes med at cykle i strid modvind i lang tid, siger han og fortsætter:

– I bjergene gælder det om at finde sit eget tråd, som man kan holde i lang tid uden at gå helt død. Det betyder så også, at rytterne med det samme bliver spredt. Hvis man træder bare en brøkdel hårdere i pedalerne, end ens rytme kan klare, så bliver du meget træt meget hurtigt. Det ser man også i Tour de France, hvor ryttere simpelthen ikke kan følge med en konkurrent, som ser ud til at køre i næsten samme tempo, men bare er den lille smule hurtigere.

Mellem Alper og Dolomitter
Som cykellandskab er Pyrenæerne en mellemting mellem Dolomitterne  og de franske Alper. Der er ikke så konstante stigningsprocenter som i Alperne, men heller ikke så stejle stigninger som i Business Challenge 2014Dolomitterne.

Men som ved al anden bjergkørsel er der udfordringer, der går igen.

– Luften er tyndere i bjergene, og det påvirker nogen ryttere meget. Men man ved først, hvordan man reagerer, når man har prøvet det. Og så er der nedkørslerne, som altid er en udfordring. De er faktisk utroligt hårde, fordi man skal sidde på en bestemt måde over meget lange stræk og samtidig koncentrere sig om at punktbremse på de rigtige tidspunkter. Det sker tit, at rytterne holder nogle pauser på vej ned, fordi de simpelthen bliver udmattede af den krævende kørsel, fortæller Kay Caspersen.

– Samtidig sker der også noget psykologisk, når man er oppe i de højder. Det er anderledes at tonse ned ad en banke i Danmark, end det er at køre på et bjerg, hvor man kan se, der er meget langt ned på den ene side. Det er også meget nemmere at gå over en bjælke, der ligger på jorden, end én, der er løftet to meter op i luften.

Stadil: Fremtidens lederskab kræver sult, mod og kant

Christian Stadil har altid gået sine egne veje. Han kombinerer buddhisme med benhård forretning og investeringer i startups med meditation og meningsfulde arbejdsfællesskaber. Til september gæster han Learn X, hvor han deler sine erfaringer med at lede i en tid præget af AI, innovation og strategisk usikkerhed.

Klimapraktikanter gav Danren Bogdol fremdrift og struktur

Danren Bogdol er en professionel servicevirksomhed med base i Odense, der gennem mere end 40 år har leveret rengøringsydelser til offentlige og private kunder i hele landet. Virksomheden bygger på faglighed, effektivitet og ordentlighed.

HR-netværk gav LAIT værktøjer til aktuel udfordring

Da Gert Rasmussen fra det digitale bureau LAIT i begyndelsen af året præsenterede en konkret HR-udfordring i Fynsk Erhvervs HR-netværk, gjorde han det med et klart formål: At få andres ærlige blik på situationen

Fokusér på personalet: Tidlig indsats kan skabe bedre trivsel

Flere virksomheder rykker fokus fra brandslukning til forebyggelse, når det gælder medarbejdernes trivsel. Det handler om at være tæt på, tilgængelig – og klar, før problemerne vokser sig store. Det fortæller blandt andre Betina Dich Skipper, der driver virksomheden Human Navigator.

Masterclass i strategi og innovation begejstrede deltagerne

At skabe vækst og innovation kræver tid og refleksion – en udfordring for mange virksomheder, hvor daglig drift ofte tager al opmærksomhed. Masterclass-forløbet i strategi og innovation fra Fynske Bank og Fynsk Erhverv har imidlertid givet en række fynske virksomheder en unik mulighed for at arbejde målrettet med forretningsudvikling og netværk. “Alene det at sætte […]

Titech-direktør: At sige målene højt var første skridt mod succes

Fra eltavler i kælderen til landsdækkende koncern. Ulrik Juul har altid tænkt stort – og sagt det højt. Nu er Titech Electric solgt, men han fortsætter rejsen mod endnu større ambitioner som direktør i sit livsværk

Forsker: Bestyrelsesuddannelse kan være nøglen til, at SMV’ere omstiller sig til fremtiden

Bestyrelser i små og mellemstore virksomheder (SMV’er) står midt i en tid med hastige forandringer. Teknologiske fremskridt, bæredygtighed og geopolitiske ændringer kræver hurtig tilpasning

Krautwald: Nye vaner skal slå rod, før strategi bliver til virkelighed

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Lokale virksomheder forholder sig til Odenses fremtid

En række lokale virksomheder greb muligheden, da Fynsk Erhverv for nylig inviterede til dialogmøde om Odense fremtidige udvikling. Anledningen var det forslag til Kommuneplan 2024-2036, som Byrådet havde sendt i høring. Også rådmand Søren Windel, adm. Direktør Erik Jespersen og byudviklingschef Karin Niemann-Christensen var mødt op for at præsentere planforslaget og lytte til virksomhedernes ønsker […]