Nyheder • 03/09/2015

Business Challenge 2015: Fem dages intensiv bjergkørsel, sightseeing og netværk

Business Challenge 2015 kulminerer i disse dage med den årlige tur til udlandet, der denne gang går til de sydfranske Pyrenæere. Lange cykeldage kombineres med erhvervsnetværk og sightseeing på den fem dage lange udflugt. 

Fra d. 2. til 6. september er Business Challenge – Fynsk Erhvervs eget cykelerhvervsnetværk – i de franske Pyrenæere for at teste, om sæsonens træning kan stå mål med nogle af verdens mest berømte bjergruter.

Det er nu, erhvervslederne skal teste deres egne grænser for at se, hvad der er muligt. Noget, de kan tage med sig tilbage til virksomhederne og deres dagligdag.

Udover mange timers cykling på spændende cykelruter byder dagene også påCol_tourmalet_01 netværk mellem deltagerne samt lidt sightseeing i det utroligt smukke hjørne af Europa.

Netværket indlogeres i den sydvestfranske by Lourdes, der er berømt som verdens tredjemest besøgte rejsemål for katolske pilgrimme, og allerede på førstedagen forcerer de fynske erhvervsledere den berømte bjergtop Hautacam, hvor Bjarne Riis stadig har Tour de France-hastighedsrekorden, da han tilbage i 1996 kørte op ad bjerget med et gennemsnit på 23,39 kilometer i timen. 

– 13 timer efter vi tager afsted fra Danmark, sidder vi på cyklen i Pyrenæerne, fortæller Kay Caspersen, som faciliterer netværket på fjerde år.

Rytterne kommer til at cykle på veje, som Tour de France-feltet meget ofte har kørt på i verdens hårdeste cykelløb. Udover Hautacam skal Business Challenge- rytterne f.eks. også over den berømte Tourmalet-stigning, der er det mest benyttede bjerg i Tour-historien.


At finde sit tråd

Business Challenge har to følgebiler med, som forsyner rytterne med vand og energibarer på de lange bjergstrækninger.

Ruterne er som udgangspunkt planlagt som heldagsture, og ‘feltet’ bliver hurtigt spredt på de lange stigninger.

Lourdes– Der er arrangeret to ruter plus et alternativ til hver dag, da rytterne i Business Challenge kører på forskelligt niveau. Nogle har været i netværket alle årene, mens andre er med for første gang. Så vi samler op på grupperne på toppen af bjergene og nede i dalene, så ingen kommer til at køre alene, forklarer Kay Caspersen.

Business Challenge har trænet til turen hele sæsonen hjemme i Danmark, men ifølge Kay Caspersen er det aldrig muligt at forberede cykelryttere helt på bjergkørsel.

“I bjergene gælder det om at finde sit eget tråd, som man kan holde i lang tid uden at gå helt død.”

– Det er meget svært at træne til den slags stigninger hjemme i Danmark, for vi har ikke steder, hvor det bare bliver ved med at gå opad. Når man kører op ad en bakke i Danmark, gør man det typisk ved at bruge eksplosiv energi i et kort tidsrum, men det er slet ikke sådan, man skal køre i bjergene. Bjergkørsel kan faktisk bedst sammenlignes med at cykle i strid modvind i lang tid, siger han og fortsætter:

– I bjergene gælder det om at finde sit eget tråd, som man kan holde i lang tid uden at gå helt død. Det betyder så også, at rytterne med det samme bliver spredt. Hvis man træder bare en brøkdel hårdere i pedalerne, end ens rytme kan klare, så bliver du meget træt meget hurtigt. Det ser man også i Tour de France, hvor ryttere simpelthen ikke kan følge med en konkurrent, som ser ud til at køre i næsten samme tempo, men bare er den lille smule hurtigere.

Mellem Alper og Dolomitter
Som cykellandskab er Pyrenæerne en mellemting mellem Dolomitterne  og de franske Alper. Der er ikke så konstante stigningsprocenter som i Alperne, men heller ikke så stejle stigninger som i Business Challenge 2014Dolomitterne.

Men som ved al anden bjergkørsel er der udfordringer, der går igen.

– Luften er tyndere i bjergene, og det påvirker nogen ryttere meget. Men man ved først, hvordan man reagerer, når man har prøvet det. Og så er der nedkørslerne, som altid er en udfordring. De er faktisk utroligt hårde, fordi man skal sidde på en bestemt måde over meget lange stræk og samtidig koncentrere sig om at punktbremse på de rigtige tidspunkter. Det sker tit, at rytterne holder nogle pauser på vej ned, fordi de simpelthen bliver udmattede af den krævende kørsel, fortæller Kay Caspersen.

– Samtidig sker der også noget psykologisk, når man er oppe i de højder. Det er anderledes at tonse ned ad en banke i Danmark, end det er at køre på et bjerg, hvor man kan se, der er meget langt ned på den ene side. Det er også meget nemmere at gå over en bjælke, der ligger på jorden, end én, der er løftet to meter op i luften.

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

USA’s nye verdensorden: Trusler og muligheder for fynske virksomheder under Trump

Efter nyhedsbureauet APs udmelding om, at Donald Trump har vundet det amerikanske præsidentvalg, står verden over for en betydelig omvæltning, mener tidligere forsvarschef Peter Bartram. Den 21. november kommer Peter Bartram til Fynsk ErhvervsTopmøde, hvor han deler sin viden og erfaringer om, hvad den nye globale verdensorden har af betydning for de fynske virksomheder.

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]

Nyt MasterClass-forløb: Anerkendt forretningsudvikler klæder fynske SMV’ere på til en foranderlig verden

Fynske Bank og Fynsk Erhverv tilbyder nu i samarbejde en helt ny MasterClass for fynske SMV’er, der får mulighed for at styrke deres forretningsmodel gennem et forløb med den anerkendte forretningsudvikler Michael N. Wilkens. Han har erfaring med strategiarbejde i mere end 200 danske og internationale virksomheder og oplever stor succes med sit fokus på […]

Lucia Care: Boost produktiviteten og arbejdsglæden

Dyb træthed er i dag et problem mange oplever, hvilket er med til at reducere både arbejdsglæden, kreativiteten og performance i de danske virksomheder. For at komme problemet til livs, har speciallægerne Nanna Kirkebjerg og Christian Bøving fra Lucia Care invitereret partnervirksomheder til foredrag om danskernes søvnudfordringer.

Lyt til erhvervslivet

De kommunale budgetter for det kommende år er på plads, og det afslører, at 2025 er kommunalt valgår. Fyn er et naturligt arbejdskraftopland for enhver virksomhed, uanset postnummer. Eller burde i hvert fald være det. Desværre har vi en utilstrækkelige kollektiv trafik, der gør det vanskeligere at tiltrække dygtige medarbejdere udenfor Odense og de fynske købstæder. Det kalder på en plan og på handling.

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.