Nyheder • 22/01/2015
Broafgift på den nationale dagsorden
Den fynske kampagne mod Storebæltsafgifterne begynder at give resultater. Politikere på begge sider af Folketingssalen har åbnet op for diskussionen om afgifterne, senest også transportminister Magnus Heunicke, og Fynsk Erhverv optræder i de nationale medier med vores syn på sagen.
Der tegner sig efterhånden et politisk flertal på Christiansborg for at sænke broafgifterne over Storebælt. Dog kun for bilpendlere og kun med ca. 40 procent.
Transportminister Magnus Heunicke har således lovet at se på Venstres forslag om pendlerrabat, efter Fyens Stiftstidende overrakte ministeren en pakke med 1385 personers beretninger om, hvordan broafgiften påvirker dem.
Det er et skridt i den rigtige retning, men slet ikke nok, og slet ikke noget der hjælper den del af erhvervslivet, som bruger varevogne og lastbiler til at krydse bæltet. Men i Fynsk Erhverv er vi glade for, at alle tre forligspartier bag den nuværende Storebæltsaftale, Venstre, Socialdemokraterne og Konservative, viser vilje til at diskutere emnet.
Søndag aften i TV 2s ’19 Nyhederne’, Danmarks mest sete nyhedsprogram i ugens bedste sendetid, fortalte Jørgen Dirksen, bestyrelsesmedlem af Fynsk Erhverv og direktør i Rynkeby Foods A/S, at broafgiften er en stor hindring for vækst og udvikling på begge sider af broen – et budskab han også har uddybet løbende på TV 2 News i den forgangne uge. Klippene med Jørgen Dirksen kan ses på TV 2 Play – som dog kræver abonnement.
Fynsk Erhverv i P1
Jørgen Dirksen forfægtede også Fynsk Erhvervs holdninger i P1-programmet ‘P1 Business’ fredag d. 16. januar kl. 13.30 (programmet kan – kvit og frit – høres her), hvor også Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, og trafikordfører for Socialdemokraterne, Rasmus Prehn, medvirkede.
– For en virksomhed som Rynkeby Foods, der har 20 lastbiler over broen hver dag, der betyder broafgiften seks millioner kroners meromkostning om året, og det er konkurrenceforvridende, det hæmmer simpelthen væksten på Fyn, lød det bl.a. fra Jørgen Dirksen, som fortsatte:
– Vi har i realiteten et Danmark, der er knækket over, og for os betyder det en 35 procent ekstraomkostning per liter juice, vi kører over Storebælt. For de fynske, sønderjyske og østjyske virksomheder hænger Danmark ikke sammen. Man har den her barriere, når man skal eksportere til Sjælland og til resten af Norden, og vi har en barriere, når vi skal tiltrække arbejdskraft.
– Det er lidt et slag i luften, den her pendlerafgift – som vi hilser velkommen, men erhvervslivet, som betaler 40 procent af afgifterne på Storebæltsbroen, har på én gang en stor byrde i at betale afgifterne, samtidig med vi bliver mindre konkurrencedygtige, og det giver mindre vækst, sagde Jørgen Dirksen bl.a.
Lytter til Fynsk Erhverv
Kristian Pihl Lorentzen fortalte, at Venstre regner med, at en sænkelse af broafgiften med 40 procent for bilpendlere på sigt vil fordoble antallet af disse – fra de nuværende ca. 2.000 til 4.000 – og at det også ville komme erhvervslivet til gode. Han erkendte, at mobilitet giver vækst, og at broafgifterne derfor er med til at hæmme væksten, men at de økonomiske realiteter – de 24 milliarder kroners restgæld på broen og broens fortløbende vedligehold – ikke for nuværende levner plads til yderligere sænkelser, men at partiet er opmærksomme på afgiftens konsekvenser.
En bred kreds i Folketinget besluttede i 2009, først at trække ni milliarder ud af broafgifterne og året efter en ekstra milliard til andre formål rundt omkring i landet – hvilket med ét udskød den endelige afbetaling til 2029 i stedet for 2025 og forøgede gælden, der ellers i dag ville ligge på 14 milliarder kr.
Venstres trafikordfører sagde, at målsætningen stadig var den samme, som da broen blev vedtaget: at den skal være selvforsynende og brugerbetalt.
Kristian Pihl Lorentzen fortalte desuden, at Venstre lytter meget til Fynsk Erhverv i denne sag.
Fynsk Erhverv leverer snart en samfundsøkonomisk analyse af broafgiftens konsekvenser, som vil give politikerne nogle reelle økonomiske tal at tage den videre debat ud fra.