Nyheder • 22/01/2015

Broafgift på den nationale dagsorden

Jørgen-Dirksen2-e1421766252480-980x500

Den fynske kampagne mod Storebæltsafgifterne begynder at give resultater. Politikere på begge sider af Folketingssalen har åbnet op for diskussionen om afgifterne, senest også transportminister Magnus Heunicke, og Fynsk Erhverv optræder i de nationale medier med vores syn på sagen.

Der tegner sig efterhånden et politisk flertal på Christiansborg for at sænke broafgifterne over Storebælt. Dog kun for bilpendlere og kun med ca. 40 procent.

Transportminister Magnus Heunicke har således lovet at se på Venstres forslag om pendlerrabat, efter Fyens Stiftstidende overrakte ministeren en pakke med 1385 personers beretninger om, hvordan broafgiften påvirker dem.

Det er et skridt i den rigtige retning, men slet ikke nok, og slet ikke noget der hjælper den del af erhvervslivet, som bruger varevogne og lastbiler til at krydse bæltet. Men i Fynsk Erhverv er vi glade for, at alle tre forligspartier bag den nuværende Storebæltsaftale, Venstre, Socialdemokraterne og Konservative, viser vilje til at diskutere emnet.

Søndag aften i TV 2s ’19 Nyhederne’, Danmarks mest sete nyhedsprogram i ugens bedste sendetid, fortalte Jørgen Dirksen, bestyrelsesmedlem af Fynsk Erhverv og direktør i Rynkeby Foods A/S, at broafgiften er en stor hindring for vækst og udvikling på begge sider af broen – et budskab han også har uddybet løbende på TV 2 News i den forgangne uge. Klippene med Jørgen Dirksen kan ses på TV 2 Play – som dog kræver abonnement.

Fynsk Erhverv i P1
Jørgen Dirksen forfægtede også Fynsk Erhvervs holdninger i P1-programmet ‘P1 Business’ fredag d. 16. januar kl. 13.30 (programmet kan – kvit og frit – høres her), hvor også Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, og trafikordfører for Socialdemokraterne, Rasmus Prehn, medvirkede.

– For en virksomhed som Rynkeby Foods, der har 20 lastbiler over broen hver dag, der betyder broafgiften seks millioner kroners meromkostning om året, og det er konkurrenceforvridende, det hæmmer simpelthen væksten på Fyn, lød det bl.a. fra Jørgen Dirksen, som fortsatte:

– Vi har i realiteten et Danmark, der er knækket over, og for os betyder det en 35 procent ekstraomkostning per liter juice, vi kører over Storebælt. For de fynske, sønderjyske og østjyske virksomheder hænger Danmark ikke sammen. Man har den her barriere, når man skal eksportere til Sjælland og til resten af Norden, og vi har en barriere, når vi skal tiltrække arbejdskraft.

– Det er lidt et slag i luften, den her pendlerafgift – som vi hilser velkommen, men erhvervslivet, som betaler 40 procent af afgifterne på Storebæltsbroen, har på én gang en stor byrde i at betale afgifterne, samtidig med vi bliver mindre konkurrencedygtige, og det giver mindre vækst, sagde Jørgen Dirksen bl.a.

Lytter til Fynsk Erhverv
Kristian Pihl Lorentzen fortalte, at Venstre regner med, at en sænkelse af broafgiften med 40 procent for bilpendlere på sigt vil fordoble antallet af disse – fra de nuværende ca. 2.000 til 4.000 – og at det også ville komme erhvervslivet til gode. Han erkendte, at mobilitet giver vækst, og at broafgifterne derfor er med til at hæmme væksten, men at de økonomiske realiteter – de 24 milliarder kroners restgæld på broen og broens fortløbende vedligehold – ikke for nuværende levner plads til yderligere sænkelser, men at partiet er opmærksomme på afgiftens konsekvenser.

En bred kreds i Folketinget besluttede i 2009, først at trække ni milliarder ud af broafgifterne og året efter en ekstra milliard til andre formål rundt omkring i landet – hvilket med ét udskød den endelige afbetaling til 2029 i stedet for 2025 og forøgede gælden, der ellers i dag ville ligge på 14 milliarder kr.

Venstres trafikordfører sagde, at målsætningen stadig var den samme, som da broen blev vedtaget: at den skal være selvforsynende og brugerbetalt.

Kristian Pihl Lorentzen fortalte desuden, at Venstre lytter meget til Fynsk Erhverv i denne sag.

Fynsk Erhverv leverer snart en samfundsøkonomisk analyse af broafgiftens konsekvenser, som vil give politikerne nogle reelle økonomiske tal at tage den videre debat ud fra.

 

Stadil: Fremtidens lederskab kræver sult, mod og kant

Christian Stadil har altid gået sine egne veje. Han kombinerer buddhisme med benhård forretning og investeringer i startups med meditation og meningsfulde arbejdsfællesskaber. Til september gæster han Learn X, hvor han deler sine erfaringer med at lede i en tid præget af AI, innovation og strategisk usikkerhed.

Klimapraktikanter gav Danren Bogdol fremdrift og struktur

Danren Bogdol er en professionel servicevirksomhed med base i Odense, der gennem mere end 40 år har leveret rengøringsydelser til offentlige og private kunder i hele landet. Virksomheden bygger på faglighed, effektivitet og ordentlighed.

HR-netværk gav LAIT værktøjer til aktuel udfordring

Da Gert Rasmussen fra det digitale bureau LAIT i begyndelsen af året præsenterede en konkret HR-udfordring i Fynsk Erhvervs HR-netværk, gjorde han det med et klart formål: At få andres ærlige blik på situationen

Fokusér på personalet: Tidlig indsats kan skabe bedre trivsel

Flere virksomheder rykker fokus fra brandslukning til forebyggelse, når det gælder medarbejdernes trivsel. Det handler om at være tæt på, tilgængelig – og klar, før problemerne vokser sig store. Det fortæller blandt andre Betina Dich Skipper, der driver virksomheden Human Navigator.

Masterclass i strategi og innovation begejstrede deltagerne

At skabe vækst og innovation kræver tid og refleksion – en udfordring for mange virksomheder, hvor daglig drift ofte tager al opmærksomhed. Masterclass-forløbet i strategi og innovation fra Fynske Bank og Fynsk Erhverv har imidlertid givet en række fynske virksomheder en unik mulighed for at arbejde målrettet med forretningsudvikling og netværk. “Alene det at sætte […]

Titech-direktør: At sige målene højt var første skridt mod succes

Fra eltavler i kælderen til landsdækkende koncern. Ulrik Juul har altid tænkt stort – og sagt det højt. Nu er Titech Electric solgt, men han fortsætter rejsen mod endnu større ambitioner som direktør i sit livsværk

Forsker: Bestyrelsesuddannelse kan være nøglen til, at SMV’ere omstiller sig til fremtiden

Bestyrelser i små og mellemstore virksomheder (SMV’er) står midt i en tid med hastige forandringer. Teknologiske fremskridt, bæredygtighed og geopolitiske ændringer kræver hurtig tilpasning

Krautwald: Nye vaner skal slå rod, før strategi bliver til virkelighed

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Lokale virksomheder forholder sig til Odenses fremtid

En række lokale virksomheder greb muligheden, da Fynsk Erhverv for nylig inviterede til dialogmøde om Odense fremtidige udvikling. Anledningen var det forslag til Kommuneplan 2024-2036, som Byrådet havde sendt i høring. Også rådmand Søren Windel, adm. Direktør Erik Jespersen og byudviklingschef Karin Niemann-Christensen var mødt op for at præsentere planforslaget og lytte til virksomhedernes ønsker […]