Nyheder • 22/01/2015

Broafgift på den nationale dagsorden

Den fynske kampagne mod Storebæltsafgifterne begynder at give resultater. Politikere på begge sider af Folketingssalen har åbnet op for diskussionen om afgifterne, senest også transportminister Magnus Heunicke, og Fynsk Erhverv optræder i de nationale medier med vores syn på sagen.

Der tegner sig efterhånden et politisk flertal på Christiansborg for at sænke broafgifterne over Storebælt. Dog kun for bilpendlere og kun med ca. 40 procent.

Transportminister Magnus Heunicke har således lovet at se på Venstres forslag om pendlerrabat, efter Fyens Stiftstidende overrakte ministeren en pakke med 1385 personers beretninger om, hvordan broafgiften påvirker dem.

Det er et skridt i den rigtige retning, men slet ikke nok, og slet ikke noget der hjælper den del af erhvervslivet, som bruger varevogne og lastbiler til at krydse bæltet. Men i Fynsk Erhverv er vi glade for, at alle tre forligspartier bag den nuværende Storebæltsaftale, Venstre, Socialdemokraterne og Konservative, viser vilje til at diskutere emnet.

Søndag aften i TV 2s ’19 Nyhederne’, Danmarks mest sete nyhedsprogram i ugens bedste sendetid, fortalte Jørgen Dirksen, bestyrelsesmedlem af Fynsk Erhverv og direktør i Rynkeby Foods A/S, at broafgiften er en stor hindring for vækst og udvikling på begge sider af broen – et budskab han også har uddybet løbende på TV 2 News i den forgangne uge. Klippene med Jørgen Dirksen kan ses på TV 2 Play – som dog kræver abonnement.

Fynsk Erhverv i P1
Jørgen Dirksen forfægtede også Fynsk Erhvervs holdninger i P1-programmet ‘P1 Business’ fredag d. 16. januar kl. 13.30 (programmet kan – kvit og frit – høres her), hvor også Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, og trafikordfører for Socialdemokraterne, Rasmus Prehn, medvirkede.

– For en virksomhed som Rynkeby Foods, der har 20 lastbiler over broen hver dag, der betyder broafgiften seks millioner kroners meromkostning om året, og det er konkurrenceforvridende, det hæmmer simpelthen væksten på Fyn, lød det bl.a. fra Jørgen Dirksen, som fortsatte:

– Vi har i realiteten et Danmark, der er knækket over, og for os betyder det en 35 procent ekstraomkostning per liter juice, vi kører over Storebælt. For de fynske, sønderjyske og østjyske virksomheder hænger Danmark ikke sammen. Man har den her barriere, når man skal eksportere til Sjælland og til resten af Norden, og vi har en barriere, når vi skal tiltrække arbejdskraft.

– Det er lidt et slag i luften, den her pendlerafgift – som vi hilser velkommen, men erhvervslivet, som betaler 40 procent af afgifterne på Storebæltsbroen, har på én gang en stor byrde i at betale afgifterne, samtidig med vi bliver mindre konkurrencedygtige, og det giver mindre vækst, sagde Jørgen Dirksen bl.a.

Lytter til Fynsk Erhverv
Kristian Pihl Lorentzen fortalte, at Venstre regner med, at en sænkelse af broafgiften med 40 procent for bilpendlere på sigt vil fordoble antallet af disse – fra de nuværende ca. 2.000 til 4.000 – og at det også ville komme erhvervslivet til gode. Han erkendte, at mobilitet giver vækst, og at broafgifterne derfor er med til at hæmme væksten, men at de økonomiske realiteter – de 24 milliarder kroners restgæld på broen og broens fortløbende vedligehold – ikke for nuværende levner plads til yderligere sænkelser, men at partiet er opmærksomme på afgiftens konsekvenser.

En bred kreds i Folketinget besluttede i 2009, først at trække ni milliarder ud af broafgifterne og året efter en ekstra milliard til andre formål rundt omkring i landet – hvilket med ét udskød den endelige afbetaling til 2029 i stedet for 2025 og forøgede gælden, der ellers i dag ville ligge på 14 milliarder kr.

Venstres trafikordfører sagde, at målsætningen stadig var den samme, som da broen blev vedtaget: at den skal være selvforsynende og brugerbetalt.

Kristian Pihl Lorentzen fortalte desuden, at Venstre lytter meget til Fynsk Erhverv i denne sag.

Fynsk Erhverv leverer snart en samfundsøkonomisk analyse af broafgiftens konsekvenser, som vil give politikerne nogle reelle økonomiske tal at tage den videre debat ud fra.

 

Videnforum: Adgang til ny viden i et fortroligt forum

Fynsk Erhvervs Videnforum har siden 2022 tilbudt erhvervsledere en unik platform for strategisk sparring, videndeling og personlig udvikling. Her mødes ledere fra forskellige brancher i et fortroligt rum, hvor konkrete problemstillinger bliver diskuteret, erfaringer bliver delt, og nye løsninger bliver skabt. Møderne er professionelt faciliteret og sikrer, at deltagerne får konkrete redskaber, inspiration og løsninger […]

Lars Bak: Samtaler på cyklen er noget særligt

Ifølge eks-pro Lars Bak, så er cykelture perfekte til at lære hinanden at kende. Og kombinationen af cykling, erhvervsliv og personlig udvikling er det perfekte match.

Unge ledere skal styrkes i nye netværk hos Fynsk Erhverv

Hos Fynsk Erhverv åbnes dørene nu til et helt særligt Young Pro-netværk, der skal hjælpe unge ledere med at udvikle sig fagligt og personligt i et fortroligt og inspirerende forum. Thomas Olsen, som er udpeget til at facilitere netværket, bringer mere end 20 års erfaring med ledelse og udvikling af nye ledere ind i projektet. […]

BCM Transtech: Fra lokal maskinfabrik til global markedsleder

Broby: Da BCM Transtech besluttede at satse alt på en enkelt niche, ændrede det virksomhedens kurs for altid. Fra at have været en klassisk, lokal maskinfabrik med et bredt fokus på at løse alle nærværende udfordringer, blev fokus i begyndelsen af 2000’erne skarpt rettet mod ét enkelt marked. Den strategi har gjort dem til verdens […]

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

USA’s nye verdensorden: Trusler og muligheder for fynske virksomheder under Trump

Efter nyhedsbureauet APs udmelding om, at Donald Trump har vundet det amerikanske præsidentvalg, står verden over for en betydelig omvæltning, mener tidligere forsvarschef Peter Bartram. Den 21. november kommer Peter Bartram til Fynsk ErhvervsTopmøde, hvor han deler sin viden og erfaringer om, hvad den nye globale verdensorden har af betydning for de fynske virksomheder.

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]