Nyheder • 22/01/2015

Broafgift på den nationale dagsorden

Den fynske kampagne mod Storebæltsafgifterne begynder at give resultater. Politikere på begge sider af Folketingssalen har åbnet op for diskussionen om afgifterne, senest også transportminister Magnus Heunicke, og Fynsk Erhverv optræder i de nationale medier med vores syn på sagen.

Der tegner sig efterhånden et politisk flertal på Christiansborg for at sænke broafgifterne over Storebælt. Dog kun for bilpendlere og kun med ca. 40 procent.

Transportminister Magnus Heunicke har således lovet at se på Venstres forslag om pendlerrabat, efter Fyens Stiftstidende overrakte ministeren en pakke med 1385 personers beretninger om, hvordan broafgiften påvirker dem.

Det er et skridt i den rigtige retning, men slet ikke nok, og slet ikke noget der hjælper den del af erhvervslivet, som bruger varevogne og lastbiler til at krydse bæltet. Men i Fynsk Erhverv er vi glade for, at alle tre forligspartier bag den nuværende Storebæltsaftale, Venstre, Socialdemokraterne og Konservative, viser vilje til at diskutere emnet.

Søndag aften i TV 2s ’19 Nyhederne’, Danmarks mest sete nyhedsprogram i ugens bedste sendetid, fortalte Jørgen Dirksen, bestyrelsesmedlem af Fynsk Erhverv og direktør i Rynkeby Foods A/S, at broafgiften er en stor hindring for vækst og udvikling på begge sider af broen – et budskab han også har uddybet løbende på TV 2 News i den forgangne uge. Klippene med Jørgen Dirksen kan ses på TV 2 Play – som dog kræver abonnement.

Fynsk Erhverv i P1
Jørgen Dirksen forfægtede også Fynsk Erhvervs holdninger i P1-programmet ‘P1 Business’ fredag d. 16. januar kl. 13.30 (programmet kan – kvit og frit – høres her), hvor også Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, og trafikordfører for Socialdemokraterne, Rasmus Prehn, medvirkede.

– For en virksomhed som Rynkeby Foods, der har 20 lastbiler over broen hver dag, der betyder broafgiften seks millioner kroners meromkostning om året, og det er konkurrenceforvridende, det hæmmer simpelthen væksten på Fyn, lød det bl.a. fra Jørgen Dirksen, som fortsatte:

– Vi har i realiteten et Danmark, der er knækket over, og for os betyder det en 35 procent ekstraomkostning per liter juice, vi kører over Storebælt. For de fynske, sønderjyske og østjyske virksomheder hænger Danmark ikke sammen. Man har den her barriere, når man skal eksportere til Sjælland og til resten af Norden, og vi har en barriere, når vi skal tiltrække arbejdskraft.

– Det er lidt et slag i luften, den her pendlerafgift – som vi hilser velkommen, men erhvervslivet, som betaler 40 procent af afgifterne på Storebæltsbroen, har på én gang en stor byrde i at betale afgifterne, samtidig med vi bliver mindre konkurrencedygtige, og det giver mindre vækst, sagde Jørgen Dirksen bl.a.

Lytter til Fynsk Erhverv
Kristian Pihl Lorentzen fortalte, at Venstre regner med, at en sænkelse af broafgiften med 40 procent for bilpendlere på sigt vil fordoble antallet af disse – fra de nuværende ca. 2.000 til 4.000 – og at det også ville komme erhvervslivet til gode. Han erkendte, at mobilitet giver vækst, og at broafgifterne derfor er med til at hæmme væksten, men at de økonomiske realiteter – de 24 milliarder kroners restgæld på broen og broens fortløbende vedligehold – ikke for nuværende levner plads til yderligere sænkelser, men at partiet er opmærksomme på afgiftens konsekvenser.

En bred kreds i Folketinget besluttede i 2009, først at trække ni milliarder ud af broafgifterne og året efter en ekstra milliard til andre formål rundt omkring i landet – hvilket med ét udskød den endelige afbetaling til 2029 i stedet for 2025 og forøgede gælden, der ellers i dag ville ligge på 14 milliarder kr.

Venstres trafikordfører sagde, at målsætningen stadig var den samme, som da broen blev vedtaget: at den skal være selvforsynende og brugerbetalt.

Kristian Pihl Lorentzen fortalte desuden, at Venstre lytter meget til Fynsk Erhverv i denne sag.

Fynsk Erhverv leverer snart en samfundsøkonomisk analyse af broafgiftens konsekvenser, som vil give politikerne nogle reelle økonomiske tal at tage den videre debat ud fra.

 

Genbrug og gåpåmod: Direktøren, der samlede stumperne op

Freebee i Nyborg er specialiseret i at genbruge fluorbaserede inorganiske salte til metalindustrien – men det er ikke kemi, der fylder mest hos direktør Jørgen R. Kildegaard. Det er mennesker, løsninger og evnen til at få ting til at ske. Det begyndte i 2006, da Koppers i Nyborg lukkede sin trading-aktivitet. Jørgen R. Kildegaard, der […]

Stærke erhvervsfællesskaber styrker Fyens Væddeløbsbane

Fyens Væddeløbsbane ser markante gevinster i at dele viden og indgå i stærke netværk. Direktør Annette Lylover Jensen oplever, at de vigtigste perspektiver ofte opstår på tværs af brancher.

Efter 12 år siger direktør farvel til C.C. Jensen – og til en helt særlig kultur

Den 5. december 2025 går Stig Due på pension efter 12 år som direktør i den sydfynske industrivirksomhed C.C. Jensen. Han efterlader sig et stærkt regnskab til afløseren Jens Kjell Larsen – men endnu vigtigere, mener han selv, en kultur, der ikke kan måles i nøgletal. Da Stig Due trådte ind ad døren hos C.C. […]

Bureaukrati kan bremse virksomhederne – men optimismen spirer

Der var både valgflæsk, debat og klare erhvervspolitiske budskaber, da Fynsk Erhverv og Middelfart Erhverv samlede lokale virksomhedsledere og borgmesterkandidater til dialog om fremtidens rammer for erhvervslivet.

Kommunalvalget sætter rammerne for virksomhedernes hverdag

Når fynboerne går til stemmeurnerne i november, bliver det også et valg om erhvervslivets rammevilkår, vurderer Roger Buch, forskningslektor og centerleder ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, der fremhæver skoler, dagtilbud og infrastruktur som afgørende for virksomhedernes adgang til arbejdskraft.

Kansas skaber forspring med bæredygtighed og digital styrke

Fristads Kansas står i en branche, hvor prisen ofte er et parameter, og konkurrencen er intensiv. Alligevel fastholder virksomheden sin position gennem en kombination af digitalisering, stærke bæredygtighedstiltag og ordentlighed.

HCA Marathon satte deltagerrekord med støtte fra hele Fyn

Søndag den 28. september 2025 satte HCA Marathon rekord med 8.940 løbere fra ind- og udland. Blikket er allerede rettet mod næste år, hvor målet er at gøre 2026 til en endnu større byfest, hvor hele Odense er involveret.

Nordea: Pessimismen afløst af optimisme i det fynske erhvervsliv

For blot et år siden var bekymringerne mange. Inflationen pressede, renterne steg, og udsigten til en opbremsning i verdensøkonomien på grund af krigen i Ukraine og usikkerhed omkring Donald Trumps’ og USA's kurs ...

Bcompany.dk satser på vækst med AI og trivsel

Efter en sanering har direktør Tanja Bluhme sat kursen mod vækst, hvor stærkere netværk og et kompromisløst fokus på trivsel skal styrke bcompany.dk’s konkurrencekraft.