Nyheder • 07/01/2015

Broafgift: Fynsk Erhverv leverer samfundsøkonomisk analyse

Fynsk Erhverv bestiller nu en grundig analyse af de bredere samfundsøkonomiske gevinster ved at nedsætte henholdsvis fjerne broafgifterne for såvel person- som erhvervstrafik over Storebælt.  Analysen skal bruges til at øge det politiske pres for at få fjernet den vækstbarriere midt i landet, som det nuværende takstniveau er.

Har du selv gode argumenter imod afgiften? Så fortæl dem på vores Facebook-gruppe ’Fem gode grunde til at broafgiften skal ned’. Inviter endelig andre til at blive medlem af gruppen også.

Fynsk Erhverv hilser Venstres forslag om rabat for bilpendlere over Storebæltsbroen velkommen, men vi mener ikke, forslaget i tilstrækkelig grad adresserer erhvervslivets behov. Når det koster 1.685 kr. at komme fra Fyn til Sjælland eller den anden vej med en lastbil, så er det klart, at det påfører erhvervsvirksomhederne en betydelig omkostning, der fordyrer leverancerne og i sidste ende hæmmer væksten. 

Mange virksomheder oplever, at omkostningerne ved at passerer Storebæltsbroen er så store, at det reelt står i vejen for den vækst, som et større marked og øget indtjening baner vejen for.

Igennem de seneste måneder er flere af dem stået frem og har berettet om de økonomiske omkostninger, der følger af at løse opgaver på den anden side bæltet. Omkostninger, som i mange tilfælde ikke kan væltes over på kunderne, og som derfor går fra virksomhedens resultat. Mange virksomheder ærgrer sig gevaldigt over denne situation, idet de har en klar overbevisning om, at de ville kunne skabe et betydeligt antal nye job, hvis ikke broafgifterne var så stor en belastning.  Det er således Fynsk Erhvervs forventning, at lavere takster på Storebæltsbroen for både person- og erhvervstrafikken vil være en stor gevinst for både erhvervslivet og samfundsøkonomien og spille positivt op til regeringens Vækstplan 2020. Men der er endnu ikke foretaget konkrete beregninger på de dynamiske effekter, et lavere takstniveau vil kaste af sig.

Transportminister Magnus Heunicke offentliggjorde i september måned en rapport, som klart viser, at Storebæltsbroen har været en stor gevinst for især Fyn, men også Danmark som helhed. Rapporten fejler ikke noget, men den fokuserer først og fremmest på de tidsbesparelser, broen har givet, og den fortæller ikke noget om f.eks. de muligheder for yderligere gevinster, der kan ligge i en reducering af broafgifterne fremadrettet.

Fynsk Erhverv vurderer, at broafgifterne på Storebælt er et meget vigtigt infrastrukturelt spørgsmål, der både har lokal og national betydning for udvikling, vækst og jobskabelse. Vi har derfor netop bestilt en analyse, der skal påvise de samfundsøkonomiske effekter af at reducere henholdsvis afskaffe broafgifterne for såvel person- som erhvervstrafik.   Analysen forventes at foreligge i løbet af februar måned og finansieres af erhvervslivet på Fyn og Vestsjælland.

 

Fem gode argumenter mod broafgiften

Fynsk Erhverv har samlet erhvervslivets opbakning til at få gjort op med toldmuren over Storebælt fra Sorø i øst til Billund i vest.

Du kan bakke op om vores sag ved at ’like’ vores helt nye Facebook-gruppe ’Fem gode grunde til at broafgiften skal ned’, som du kan finde ved at søge på titlen på Facebook eller ved at følge dette link facebook.com/femgodegrundetilatbroafgiftenskalned.

Vi har opstillet fem skarpe argumenter, der alle understøtter den positive udvikling og vækst, som vi forventer vil indfinde sig med erfaringerne fra Lillebæltsbroen in mente.

  1. Øget mobilitet og samhandel mellem Øst- og Vestdanmark

En reducering af broafgiften over Storebælt vil øge mobiliteten kraftigt mellem Øst- og Vestdanmark, bl.a. for pendlere. Det vil sige lettere adgang til kvalificeret arbejdskraft på begge sider af broen, og et marked med større samhandel vil gøre virksomhederne mere konkurrencedygtige og øge deres omsætning.

 

  1. Øget beskæftigelse

Med øget omsætning følger øget vækst, og med øget vækst følger flere arbejdspladser. Adskillige virksomheder har forklaret, at de ville ansætte flere medarbejdere, hvis det ikke var for broafgiften.

 

  1. Øget konkurrence

Fjerner man hindringer for den fri konkurrence, bliver konkurrencen skærpet. Skærpet konkurrence betyder, at virksomheder må kæmpe hårdere for kundernes gunst igennem specialisering, produktudvikling, priser og produktivitet, hvilket både gavner forbrugerne og virksomhedernes position på det internationale marked.

 

  1. Flere investeringer i erhvervslivet

Lettere adgang mellem Øst- og Vestdanmark betyder også, at der vil komme flere investeringer på tværs af Storebælt. Det har adskillige virksomheder allerede tilkendegivet.

 

  1. Øget bosætning

Lettere adgang over Storebælt vil gøre pendling mellem Fyn og Sjælland langt nemmere, hvilket vil gøre bosætning på både Fyn og Vestsjælland mere attraktivt – til glæde for det lokale erhvervsliv og for boligmarkedet som helhed. En reducering af Storebæltsafgiften vil desuden gavne sommerhusmarkedet på begge sider af broen.

 

 

 

Bæredygtighed når vinden vender

I en tid, hvor reglerne bliver skrevet om, vejret skaber berettigede og uberettigede overskrifter, og folkestemningen skifter med vinden, er det en reel udfordring at holde kursen i det komplekse bæredygtighedslandskab.

Brinkmann: Ledelse handler også om menneskekendskab

En god leder er ikke nødvendigvis den, der ved mest om teknologi eller har styr på flest KPI’er. Ifølge professor i psykologi ved Aalborg Universitet Svend Brinkmann er det vigtigere at kende mennesker – og at have autoritet i ordets egentlige betydning.

BCM Transtech løfter datasikkerheden til næste niveau

BCM Transtech A/S arbejder hver dag i krydsfeltet mellem avanceret mekanik, digitalisering og kundernes høje krav til driftssikkerhed. Den kombination gør datasikkerhed til en strategisk nødvendighed – og en disciplin, virksomheden nu styrker yderligere.

Unge ledere giver ny energi til fynske virksomheder

Young PRO-netværket i Fynsk Erhverv samler unge ledere og fagansvarlige i små, fortrolige grupper. Seks gange om året mødes de for at dele erfaringer, udfordre hinanden og få nye perspektiver på ledelse – nogle gange gennem besøg hos fynske virksomheder.

Fynsk tech-startup tager kampen op mod billedmisbrug

Kan man bygge en teknologisk verdensnyhed fra Odense? Thomas Eriksson mener ikke bare, at man kan – han er i fuld gang med at bevise det. Får han ret, kan Sasha blive en økonomisk succeshistorie.

Sommerhilsen fra direktør Anne Dyrehauge

Kære alle Tak for en fantastisk velkomst i Fynsk Erhverv. Jeg er stadig i færd med at dykke ned i alle hjørner af foreningen, men jeg er ikke i tvivl om, at jeg er landet det helt rigtige sted. I sidste uge sagde vi farvel til Jytte med en flot og meget velbesøgt reception, der […]

VGP rykker ind i Odense med rekordstort grundkøb

Et af de største enkeltstående salg af erhvervsjord i Odense Kommunes historie blev officielt præsenteret tirsdag den 24. juni ved et større pressearrangement på en vindblæst mark, hvor borgmester Peter Rahbæk Juel og rådmand Søren Windell var med til at løfte sløret for projektet. Bag købet står den paneuropæiske ejendomsudvikler VGP, der med underskrifterne har […]

Nye øjne på hverdagen gav inspiration og konkrete løsninger hos Sinatur

Da Fynsk Erhverv spurgte, om Sinatur Hotel Storebælt ville lægge hus til en casedag for Klimaprojektlederne, var svaret ja med det samme. Ikke bare for at give noget videre – men fordi det også kunne bringe noget med hjem. For direktør Louise Hauge Gliese handlede projektet om at få inspiration udefra

Optimismen i fynsk erhvervsliv

Halvdelen af de fynske virksomheder forventer øget omsætning i løbet af de næste 12 måneder – og 8 ud af 10 forventer øget omsætning i løbet af de næste tre år. Den øgede omsætning skal hentes på nye kunder, hvilket indikerer stigende konkurrence. Det viser en ny undersøgelse i Det fynske Erhvervspanel, som Fynsk Erhverv […]