Nyheder • 28/08/2014
Bliv klar til fremtiden: Forretning er forandring
Når Fynsk Erhverv den 23. september åbner dørene for den store handelskonference, er sociolog og forfatter Anette Prehn klar fra morgenstunden, hvor hun vil tale om at finde balancen mellem forretning og konstant forandring.
Og hun er ikke i tvivl om, at emnet er vigtigt, og at virksomhedslederne skal vænne sig til at tænke i forandringer. Altid.
“Forretning er forandring i dag. Fordi omgivelserne og markederne er så omskiftelige. Fordi de teknologiske tigerspring er så massive. Forandring er ikke længere en begivenhed – noget der kommer og går, og som vi venter på skal “gå over”. Forandring er blevet vilkår,” siger Anette Prehn, der opfordrer lederne til at arbejde med at give de nye vaner videre.
“Jeg møder tit erhvervsledere, der ærgrer sig over, at medarbejderne ikke er særlig “forandringsparate”. Men hvor mange ledere har husket at træne medarbejderne i de værktøjer, der sætter hjernen i stand til at ”spille med”? Mange medarbejdere – og ledere – snubler ganske enkelt i hjernens fælder – og bliver til fejlfindere med forsvarsværn til ulempe for forretningen. De hjernesmarte værktøjer optræner fleksibel tænkning og kan ændre en forandring fra at ligne en trussel til at være noget, man forholder sig konstruktivt til og får det bedste ud af. Det er de hjernesmarte værktøjer, jeg vil dele med deltagerne på konferencen,” lover Anette Prehn, der medbringer en frisk case fra en dansk virksomhed, der stod foran at skulle udskifte alle IT-systemer.
“Alle brugerflader ville blive forandret, fra den ene dag til den anden – og medarbejderne kendte til forandringen mere end et år i forvejen. Der var med andre ord rigeligt med tid til at hæmme forretningen gennem medarbejdernes bekymring, ærgrelse og usikkerhed. Jeg deler på dagen, hvad der er på spil i hjernen i en sådan situation – og hvordan man i organisationen tacklede forandringen på en hjernesmart måde, så den ikke længere lignede en trussel,” fortæller Anette Prehn.
Ingen lykke er evig
Til spørgsmålet om, hvorvidt man skal ændre på succeser for ændringens skyld, minder sociologen og forfatteren om, at der altid vil være noget at tage fat i, og derfor er det vigtigt at have fokus på udfordringerne.
“Alt liv er lig med forandring – alt! Men mange af os mener og ønsker, at når noget er godt – og vi f.eks. trives i en jobfunktion eller på et marked – så skal vi “leve lykkeligt til vores dages ende”. Med andre ord: Tingene skal forblive, som de er p.t. Når jeg taler om at gøre forandringsparathed til en vane, så taler jeg om at have “sort bælte” i amygdala-håndtering (dvs. tackling/neddæmpning af hjernens automatiske trusselsrespons) og en evne til at skabe fortolkningsspring til gavn for samspillet med kunder og kolleger i hverdagen og forretningens resultater,” siger Anette Prehn, som lover, at hun sender brugerne hjem med konkrete redskaber:
“De får et survival kit ift. hjernens trusselsrespons, herunder “reframing”, “lommelygten i hjernen” og ”interessecirkel/indflydelsescirkel”,” siger hun.