Nyheder • 02/11/2016
Bliv inspireret af nogle af verdens 100 mest innovative guruer
Bliv inspireret til at gøre en forskel i din virksomhed af serieiværksætteren og foredragsholderen Jonathan Løw, når han taler på Agerhønsegildet d. 17 november.
Jonathan Løw er netop bogaktuel med GURUbogen. Heri har han samlet 100 førende iværksættere og ledere fra det meste af verdens bedste og vigtigste pointer og værktøjer om, hvad det vil sige at være innovativ og disruptiv.
Uanset om du ønsker at skabe en innovationskultur i din virksomhed, jagter opskriften på succes, søger input til en ny forretningsmodel, ønsker at finde mening med det, du laver, eller er på jagt efter konkrete værktøjer til at håndtere din dagligdag, så er der garanti for værdifulde input fra Jonathan.
Jonathan giver her en forsmag på, hvad du kan forvente at høre på hans indlæg:
1. Lær at kende forskel på at være forandringparat og forandringsskabende.
Mange virksomheder taler om evnen til at være forandringsparat. Det er forkert. Det handler om at være forandringsskabende. Forskellen ligger i virksomhedskulturen og er reelt forskellen på en strategi og en kultur. Parathed er passiv, hvorimod “skabende” er pro-aktiv. Mindre virksomheder har ikke samme muskler som de store virksomheder mht. integration af nye og større teknologier, investeringer og medarbejdere. Derfor er det kritisk, at virksomhedens medarbejdere er “skabende” og ikke kun “parate”. Spørgsmålet er så, hvordan virksomheden kan skabe en stærk “skabende” kultur – uden at risikere at tale hen over hovedet på sine medarbejdere med smarte ord som disruption, lean start up o.l. Medarbejderne skal se det som en mulighed og ikke en trussel. Virksomhederne skal have skabt en entreprenant kultur og indstilling, for at det lykkedes.
2. Gøre fremmedord til en del af din ordbog.
Hvad betyder ord som disruption, preto-typing, lean start-up o.l. egentlig? Og hvad betyder det for din måde at drive forretning? Det handler om at finde de nye værktøjer og metoder, som passer til din virksomhed – og om at stjæle fra de gode og succesfulde virksomheder og ikke de dårlige. Som virksomhedsleder skal man derfor konstant holde øje med andre brancher end ens egen – og gerne blive inspireret fra så mange som muligt – ikke kun få. Derefter handler det om at imitere bedst muligt, for at skabe den mest succesfulde transformation i sin egen virksomhed. Alting går stærkere og stærkere, og hos iværksættere med de gode ideer, så handler det ofte om at “sælge skindet, før bjørnen er skudt”. Det er crowd-funding et godt eksempel på, som er i øvrigt hastigt voksende.
3. Lær at lytte højere.
De succesfulde virksomheder har lært at lytte højere – ikke kun til sine kunder og medarbejdere – men også til potentielle konkurrenter og samarbejdspartnere. Mange virksomheder har et stort potentiale til at blive bedre. En amerikansk undersøgelse viser f.eks., at en leder afbryder sine medarbejdere efter 18 sekunder. De gode sælgere lytter også mere end de pitcher. Det handler om at skabe en kultur, hvor vi lytter mere. En god måde at starte den adfærd, kunne være, at hver medarbejdere hver dag begynder at dele noget småt hver eneste dag. Det handler generelt om at være åben og transperant – men også at turde at dele med andre. Man skal ikke være bange. Hvis man vil vækste og udvikle sin forretning i verden I dag, så kræver det, at man deler mere og arbejder sammen med de bedste – også selvom det kunne være en konkurrent.
Vi glæder os til at høre hele Jonathans indlæg ved årets Agerhønsegilde og prisuddeling på Hotel Hesselet, i Nyborg.