Nyheder • 26/05/2014

Bankchefer investerer i deres netværk

Deltagelse i netværk kræver engagement og tid, for at give fuldt udbytte, og umiddelbart kan det være svært at måle effekten på bundlinjen. Men et hurtigt kig på deltagerlisterne i flere af Fynsk Erhvervs netværk afslører, at den finansielle sektor ikke desto mindre vægter netværk højt.

En af deltagerne er Tom Juul Jensen, Erhvervskundedirektør hos Realkredit Danmark, der kører på det cyklende netværk Business Challenge Fyn, og han slår fast, at Danske Bank-koncernen opfordrer de ansatte til at deltage i relevante faglige- og personlige B2B-netværk.

“Vi har en meget analytisk tilgang til det, hvor vi ser meget på, hvor det giver værdi for os at være med. Det handler også om, at vores marketing- og relations-budgetter ikke ligefrem er stigende, og når man er en B2B-virksomhed som vi er, betyder relationerne rigtig meget,” siger  Tom Juul Jensen.

“Vi annoncerer stort set ikke mere på B2B, og vi arbejder mere og mere med at dyrke relationerne i vores netværk. Der kan man også se i provinsen, at det i højere grad er relationerne, der betyder noget for vores kunder, mens det i hovedstaden meget er brandet, der sælger produkterne,” konstaterer han.

Personlig udvikling er også en investering værd

Med i Ledernetværket er blandt andre Filialdirektør Cliff Szast fra Lån & Spar Bank i Odense, og han understreger, at netværksdeltagelse også kan have høj værdi selv om man ikke er en B2B-virksomhed med potentielle nye kunder blandt netværkskollegaerne.

“Vores bank henvender sig primært til privatmarkedet, og som sådan får jeg ikke noget direkte ud af netværket, men jeg sidder sammen med en række ledere fra andre virksomheder, og vores udfordringer er grundlæggende ens, så jeg får god sparring fra ligesindede,” siger Cliff Szast, som deltager i netværket for sin personlige udviklings skyld.

Både i Danske Bank og i Lån & Spar Bank kan medarbejderne bruge arbejdstid på at netværke, når det giver mening, og Tom Juul Jensen opfordrer til, at man er åben om

sine netværksaktiviteter, så de andre på kontoret kan følge med i udviklingen, og at man husker at give de ting videre, som kan bibringe noget til kontoret.

Gode relationer giver flere forretninger

Mens Lån & Spar Bank-chefen ikke umiddelbart har høstet nye kunder ved sine netværksaktiviteter i Fynsk Erhverv, er tilfældet et andet for Tom Juul Jensen, der har fået andet end motion ud af Business Challenge i de to år, han har deltaget:

“Det kan svært at måle præcis, hvad man får ud af at være med i det enkelte netværk, men vi evaluerer løbende på det. Personligt har jeg lavet nye forretninger ud af mit netværk, men det handler i høj grad også om at pleje de eksisterende kunder, når man møder dem.”

Tom Juul Jensen røber også, at selvom han også deltager i sine netværk for egen vindings skyld, så giver han naturligt mere af sig selv den anden vej, når han bliver kontaktet af en bekendt fra et netværk:

“Det er klart, at hvis der er en, der ringer fra et netværk, har man et ansigt på kontakten med det samme, og det letter dialogen. Det giver en anden tilgængelighed, og så rykker man naturligvis lige lidt hurtigere på opgaven. Ellers er det jo heller ikke sikkert, at han gider at trække for mig i vinden, næste gang vi cykler,” siger Erhvervsdirektøren med et smil i stemmen.

Forskellige netværk for forskellige interesser

Tom Juul Jensen fortæller, at Danske Bank og Realkredit Danmark blandt andet deltager i netværk i Round Table, Rotary, Odense Sport & Event, i flere VL-grupper, Erhvervsklub Fyn, Skydeselskabet i Odense, Ejendomsforeningen Fyn, Byggesocietetet og i Fynsk Erhverv, og ifølge ham afspejler alsidigheden samfundet.

“Vi fandt ud af, at der var stor forskel på, hvilke typer af virksomheder, der deltager i de forskellige netværk. På

cykelnetværket er der for eksempel en hel virksomheder, som vi ikke ser andre steder, men de er med, fordi dét appellerer til dem. Sådan er det også med golfnetværk og nogle af de andre subnetværk, der findes,” siger Tom Juul Jensen og understreger, at netop interessefællesskabet er yderst vigtigt, når man vælger, hvor man skal bruge sine kræfter på at møde nye kunder, samarbejdspartnere – og få ny inspiration til arbejdsdagen.

“Deltagelse i netværk handler i høj grad om at være der personligt og opbygge tillid over tid. De folk, der kommer med i netværksgrupper og bare turer frem med salgstalerne med det samme, de holder ikke så længe,” konstaterer han.

 

En sejr til fynsk erhvervsliv

Det er en god melding for det fynske erhvervsliv, at forligspartierne bag Infrastrukturplan 2035 er blevet enige om, hvordan motorvejen syd om Odense kan udvides til seks spor.

NextTalent rykker Gardingruppen nærmere en ny IT-løsning

Normalt har Odense-virksomheden Gardingruppen fokus på kreativitet og meget analoge løsninger. Men i de seneste måneder har der været talt rigtig meget om digitalisering, automation, optimering af arbejdsgange og nye IT-systemer

Nyt netværk styrker enkeltmandsvirksomhederne

Da Fynsk Erhverv i slutningen af 2023 annoncerede oprettelsen af SoloConnect-netværket for enkeltmandsvirksomheder, var tilstrømningen så stor, at det snart lå fast, at der var behov for mere end en gruppe. Derfor er SoloConnect 2 nu på affyringsrampen, og allerede 15. april kl. 8:30 til 10:30 er der åbent dialogmøde, hvor interesserede, uanset medlemskab i […]

Nyt partnerskab viser vejen til relevant viden om fremtidens attraktive arbejdsplads

Fynsk Erhverv, SDU Business School og TietgenSkolen har en fælles ambition om at bidrage til positiv udvikling og vækst i de fynske virksomheder. Derfor har vi inviteret lokale virksomheder og studerende og undervisere fra hhv. TietgenSkolen og SDU Business School til en spændende workshop for at blive klogere på forventningerne til fremtidens attraktive arbejdsplads. Dialogerne […]

Cybersikkerhed skal højere op på agendaen

Cybersikkerhed skal stå højere på agendaen i virksomhederne, da truslerne er konstant stigende – også mod de fynske virksomheder. Samtidig skal vi i virksomhederne skabe større opmærksomhed hos vores ansatte, da langt de fleste sikkerhedsbrud (72%) stammer fra klik på eller downloads fra falske mails og links’, såkaldt phishing. Det var to af en lang […]

Fokuseret rekruttering til Fynsk Erhvervs bestyrelse skaber forventninger

Vi står i Fynsk Erhverv stærkt i fremtiden med fire nye profiler i bestyrelsen. Tak til de afgående bestyrelsesmedlemmer for godt samarbejde og stærke resultater.

Erhvervsredaktør forudser et ekstremt kaotisk år

Ifølge Berlingske Tidendes erhvervsredaktør Thomas Bernt Henriksen kan 2024 blive både historisk og ekstremt tumultarisk på mange måder. Den 20. marts i forlængelse af generalforsamlingen bringer han sin forudsigelse for året 2024, men bringer her en smagsprøve på oplægget.

Datagidselforhandler: Det er for sent at forholde sig til angreb, når først man er blevet hacket

Til Brain Boost den 14. marts kan du møde datagidselforhandleren Michael Andersen, der opfordrer alle virksomheder til at tage situationen med cyberkriminalitet meget seriøst. Vi har forinden været i dialog med Michael Andersen, der her løfter lidt af sløret for sit indlæg til seminaret.

Nyt ESG-netværk skal gøre bæredygtig indsats til en god forretning

På Fynsk Erhvervs nystiftede ESG-Netværk, er der fokus på en berigende bæredygtighedsindsats, der skal gøre bærdygtighed til god forretning.