Nyheder • 03/03/2023

Bæredygtig omstilling kalder på handlekraft

De danske klimamål er ambitiøse og kræver endnu mere handling, end hvad vi har set til dato, for at vi kan nå at opfylde dem. Det slår Klimarådet fast i den årlige statusrapport, der netop er udkommet.

Danmarks klimamål skal sikre, at udledningen af drivhusgasser reduceres med 50 % frem til 2025, 70 % frem til 2030 og 100 % i 2050.  Den nye regering vil endda fremrykke tidspunktet for de 100 % til 2045 for så i 2050 at nå 110%.

En ting er ambitiøse mål og politik. En anden ting er at omsætte disse til konkrete handlinger. Kort sagt at implementere politikken. Det har som så ofte før vist sig vanskeligere end forudset. Ikke mindst fordi vi er i gang med en historisk omstilling, som hverken lovgivning eller myndigheder ikke er gearet til at håndtere.

Det sværeste – og allervigtigste – står altså tilbage.

De ambitiøse mål i sig selv redder ikke verden – slet ikke sammenholdt med, at Danmarks udledning udgør 0,1% af den samlede globale udledning. Men de ambitiøse mål, politikken og de konkrete handlinger skal dels gøre Danmark til foregangsland, dels styrke danske virksomheders konkurrencekraft og dels sikre beskæftigelsen fremadrettet, bl.a. ved at vi viser vejen for den grønne omstilling gennem ændret adfærd og produktion samt gennem nye teknologier – med et betydeligt eksportpotentiale.  Det kræver politisk handlekraft her og nu.

Som produktionsvirksomhed med stort energiforbrug er det frustrerende f.eks. at blive bremset af bl.a. bureaukratiet, når man er klar til at skifte gassen ud med solceller el. andet. Og som vognmand kan det være svært at forstå rationalet i, at vareleverancerne til bymidten skal leveres i små elbiler, når antallet af disse mangedobles i forhold til en enkelt lastvogn med gældende EU-norm.  Ligeledes for familievirksomheden, der igennem generationer har drevet en god forretning på samme matrikel, men som ikke kan få lov til at omstille sig ved bl.a. at recycle diverse materialer med henblik på genanvendelse i næste projekt, fordi virksomheden ligger i landzone.

Der er masser af forhold, der kan bremse os, men uanset logikken – eller mangel på samme – er det som virksomhed vigtigt at tage ansvaret på sig og sortere, optimere, effektivisere, investere  (fortsæt selv) i det omfang, der kan spares CO2.

Det kræver både handlekraft og risikovillighed i den enkelte virksomhed, men sender også et klart signal til omverdenen om samfundsansvar, ressourcebevidsthed og bæredygtig forretning.

Hvilken leverandør, samarbejdspartner, kunde, bank m.fl. vil ikke blot bemærke det, men belønne det??? Og hvilket talent vil ikke finde sådanne virksomheder langt mere attraktive end dem, der ’trækker den’, til afgifter, lovkrav og EU-direktiver m.fl. tvinger dem i en mere bæredygtig retning???

Fynsk ErhvervsTopmøde den 29. marts sætter vi fokus på netop ’Bæredygtig Business’, idet vi viser vejen fra ord til handling.  Vi har samlet en håndfuld eksperter, nemlig professor Annabeth Aagaard, der forsker i digital og bæredygtig forretningsudvikling og fire eksperter fra lokale virksomheder, der alle har grebet handsken og viser vejen.

Vi afholder også informationsmøde den 19.april  om Go Green-netværkene, der henvender sig til alle fynske virksomheder, som er klar til at dokumentere de grønne tiltag i det første klimaregnskab.

Og den 20. april vender Annabeth Aagaard tilbage til Fyn sammen med et stærkt team af forskere og eksperter, når vi inviterer til dagsseminar i Gentænk NU!-projektet. Det bliver en hel dag, fyldt med viden, værktøjer og netværk.

Hold dig orienteret og tilmeld dig direkte på www.fynskerhverv.dk.

På gensyn i Fynsk Erhverv – så er du godt på vej!

Nye øjne på hverdagen gav inspiration og konkrete løsninger hos Sinatur

Da Fynsk Erhverv spurgte, om Sinatur Hotel Storebælt ville lægge hus til en casedag for Klimaprojektlederne, var svaret ja med det samme. Ikke bare for at give noget videre – men fordi det også kunne bringe noget med hjem. For direktør Louise Hauge Gliese handlede projektet om at få inspiration udefra

Stærke pointer og skarpe trends på Den Fynske E-handelskonference 2025

Temaet for konferencen var ’Tættere på kunderne’, og dagen bød på inspirerende oplæg, praktiske erfaringer og strategiske perspektiver.

Micro Matic ruller globale kundeoplevelser ud fra Odense

Udgangspunktet er en niche. Fadøl, kobling og haner. Men ambitionerne er globale, og de digitale redskaber er blevet afgørende, når Micro Matic skal skabe stærke kundeoplevelser i mere end 120 lande.

Lars Erik Nielsen har løftet Uretek med dokumentation, faglig vækst og ansvarlighed

Middelfart-virksomheden Uretek har som speciale at etablere og styrke fundamenter under alt fra private boliger til komplekse byggerier. Og at Ureteks eget fundamentet er solidt, er netop bevist med et fornemt regnskab for 2024 – og en solid vækst i indeværende år. “Vi er kommet stærkt fra start i 2025, og som det ser ud […]

Stærke pointer og skarpe trends på Den Fynske E-handelskonference 2025

Temaet for konferencen var ’Tættere på kunderne’, og dagen bød på inspirerende oplæg, praktiske erfaringer og strategiske perspektiver.

Tim Frank Andersen: AI-udviklingen kræver handling nu – virksomheder risikerer at falde bagud

Mange virksomheder tøver stadig med AI, men ifølge teknologi- og AI-ekspert kan den tøven blive dyr, når konkurrenterne rykker hurtigt frem

Anne Dyrehauge bliver ny direktør i Fynsk Erhverv

Fynsk Erhverv har ansat 36-årige Anne Dyrehauge som ny direktør. Hun tiltræder stillingen den 1. juni 2025 og afløser Jytte Reinholdt, der efter eget ønske fratræder efter 17 succesfulde år på posten.

Vejlø: Fremtidens vindere kombinerer teknologi og menneskelig indsigt

Når fremtidsanalytiker og direktør for Elektronista Media, Christiane Vejlø, taler ved Fynsk Erhvervs arrangement om vækstbarometeret den 3. juni, bliver det med et klart budskab: Der er masser af gode grunde til fortsat at satse på det menneskelige.

Micro Matic ruller globale kundeoplevelser ud fra Odense

Udgangspunktet er en niche. Fadøl, kobling og haner. Men ambitionerne er globale, og de digitale redskaber er blevet afgørende, når Micro Matic skal skabe stærke kundeoplevelser i mere end 120 lande.

Dialog om udfordret varedistribution i Odense City

Varedistribution i Odense City har altid været et problem, og kombinationen af stigende godsmængder og byfortætning gør ikke udfordringerne mindre. Distributørerne oplever bl.a. dagligt trængsel og forsinkelser og P-bøder som følge af manglende parkeringsbåse til de store biler.

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.