Nyheder • 19/01/2017

Adm. direktør: Bestyrelsesuddannelsen rammer spot on

Allan Nielsen, adm. direktør og partner hos H. Skjøde Knudsen A/S, har netop afsluttet bestyrelsesuddannelsen for Små og mellemstore virksomheder (SMV) på Århus Universitet. Uddannelsen har givet ham redskaber til at matche sin egen professionelle bestyrelse, og han oplever at være blevet en bedre sparringspartner.

Fynsk Erhverv vil gerne bidrage til, at det fynske erhvervsliv styrker såvel ledelses- som bestyrelsesniveau – og har derfor indgået samarbejde med netop Aarhus Universitet om den bestyrelsesuddannelse, som Allan Nielsen har gennemgået. Aftalen sikrer deltagelse for medlemmer af Fynsk Erhverv på særdeles favorable vilkår. Der er endnu få pladser tilbage på det næste hold, der starter til august 2017. Læs her, hvorfor Allan Nielsen anbefaler uddannelsen.

Særligt fokus på SMV

Adm. direktør Allan Nielsen er ikke i tvivl. Han er blevet en bedre sparringspartner for sin egen bestyrelse. Det var netop også formålet med at tage bestyrelsesuddannelsen for SMV på Aarhus Universitet.

– Mange tager en bestyrelsesuddannelse for at gøre karriere som bestyrelsesmedlem i andre virksomheder.  Jeg har taget en bestyrelsesuddannelse for som ejer at kunne matche min egen professionelle bestyrelse. Jeg manglede nogle værktøjer – og dem har jeg fået. Jeg vil have så meget som muligt ud af min bestyrelse, og det kræver, at jeg også selv bliver bedre, fortæller Allan Nielsen og uddyber:

– Det er anderledes at være bestyrelsesmedlem i en virksomhed, hvor der er sammenfald mellem ejer og ledelse. Her er uddannelsen på Aarhus Universitet i særklasse – og samtidig har den et specifikt fokus på små og mellemstore virksomheder. Der rammer de simpelt hen spot on.

Det er vigtigt, at vi ikke tror, vi er gode nok selv. Vi skal turde tage en professionel bestyrelse – og vi skal som ejere kunne matche dem. Derfor har jeg taget en bestyrelsesuddannelse.

Allan Nielsen, adm. direktør, H. Skjøde Knudsen A/S

Stil krav til bestyrelsen – og dig selv

Ifølge Allan Nielsen er det de veldrevne virksomheder, der tør tage en professionel bestyrelse. For ham er det vigtigt at have en kritisk bestyrelse, der konstant udfordrer ham som ejer – og derfor skal man også turde stille krav til sin bestyrelse om eksempelvis en bestyrelsesuddannelse. Som administrerende direktør og partner i Skjøde er Allan Nielsen ikke bange for at stille krav til sin bestyrelse eller til sig selv. Hans interesse for en bestyrelsesuddannelse udviklede sig langsomt, og han undersøgte forskellige muligheder.

– Det var kombinationen af det teoretiske og det praktiske samt et helt særligt fokus på ejerledede virksomheder, der fangede min interesse for uddannelsen på Aarhus Universitet. Og uanset om man tager uddannelsen for som leder at kunne matche sin bestyrelse eller for at blive professionelt bestyrelsesmedlem i andre virksomheder, kan jeg varmt anbefale den, lyder opfordringen fra adm. direktør Allan Nielsen.

Fakta om H. Skjøde Knudsen A/S

Firmaet H. Skjøde Knudsen A/S – i daglig tale Skjøde – er grundlagt i 1972 af Hans Skjøde Knudsen.

Virksomheden har udviklet sig til en moderne og markedsorienteret entreprenørvirksomhed, hvor aktiviteterne omfatter udførelse af hoved- og totalentrepriser for erhvervsliv, dagligvare- og detailhandel samt offentlige institutioner og almene boligselskaber.

I 2003 indtrådte Allan Nielsen som medejer og leder i virksomheden, og i 2007 overtog han den daglige ledelse. Kort efter rullede finanskrisen hen over Danmark, og byggebranchen blev hårdt ramt med stor nedgang i aktiviteten til følge. Hos Skjøde valgte man i 2010 en ekspansiv vækst-strategi. Ud fra denne etablerede de i 2010 Odense Bygningsservice, i 2011 købte de Ejvind Hansen i Ringe, og i 2012 etablerede Skjøde fast kontor i Albertslund, efter de i 20 år havde arbejdet på distancen på hele Sjælland.

Alle disse tiltag – og flere til – betød, at de kom vel igennem finanskrisen og har mere end firedoblet omsætningen fra 2010 til 2015.

Vækst og øgede aktiviteter har skabt behov for mere plads, og firmaet er netop flyttet fra Vissenbjerg til nyt domicil i Odense, hvor placeringen tæt på motorvejen er hensigtsmæssig i forhold til øgede aktiviteter i Odense og hovedstadsområdet.

Omsætning: dkk 500 mio.

Antal ansatte: 128 ansatte

Læs mere om H. Skjøde Knudsen A/S

Er du interesseret i at vide mere?

Hvis du er interesseret i bestyrelsesuddannelsen på Aarhus Universitet, kan du læse mere via disse links – eller kontakte direktør i Fynsk Erhverv Jytte Reinholdt på jre@fynskerhverv eller mobil 29130330 senest 1. februar. Du kan også blive skrevet op til holdstart i 2018.

ESG-strategien er bestyrelsens ansvar – Er din SMV-bestyrelse klædt på?

Af Professor Annabeth Aagaard, Aarhus Universitet I takt med at EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) trækker virksomhederne tættere på en ny virkelighed, står danske SMV’er over for en afgørende transformation. CSRD kræver, at store virksomheder systematisk rapporterer på en lang række ESG-parametre, herunder deres samlede CO₂-aftryk. Dette indebærer ikke blot deres egen udledning (Scope […]

Direktør Jytte Reinholdt forlader Fynsk Erhverv i 2025

Efter 17 år som direktør har Jytte Reinholdt meddelt Fynsk Erhvervs bestyrelse, at hun ønsker at overlade stafetten til en ny direktør i løbet af 2025. Beslutningen vil først træde i kraft, når en passende afløser er fundet. “Under Jytte Reinholdts ledelse har Fynsk Erhverv gennemgået en markant udvikling. Organisationen og bestyrelsen er blevet professionaliseret, […]

Revy-ejer: “Jeg er vant til at skabe noget ud af ingenting”

Lars Arvad er direktør og ejer af Odense Sommerrevy, en af Danmarks førende revyer. Virksomheden drives i dag med en professionel bestyrelse og et strategisk fokus, der sikrer både kunstnerisk og økonomisk succes. Lars Arvad har selv haft en central rolle i udviklingen, fra at stå for alt i starten til at samarbejde med erhvervsfolk, […]

Nytårskur og boblende netværk

Til årets nytårskur i Fynsk Erhverv var huset fyldt med engagerede medlemmer, der kom til en inspirerende eftermiddag fyldt med netværk, videndeling og spændende oplæg om det nye års muligheder og udfordringer for erhvervslivet. Bestyrelsesleder Henrik Neelmeyer bød velkommen og satte ord på nogle af de muligheder, 2025 kan bringe for erhvervet. Direktør Jytte Reinholdt […]

Nytårshilsen 2025

Når vi siger farvel til 2024 og byder 2025 velkommen, er det en oplagt anledning til at reflektere over året, der er gået, og se fremad mod de muligheder og udfordringer, der ligger foran os.

Flere fynske virksomheder står foran et generationsskifte

Behovet for generationsskifte blandt små og mellemstore virksomheder har aldrig været større, fordi mange ejere nærmer sig pensionsalderen, samtidig med at flere ejere allerede sælger deres livsværk, når de er 45-50 år gamle.

Lokal vidensdeling driver udviklingen af HR-rollen

HR har en unik mulighed for at tage en endnu mere aktiv rolle i udviklingen af fremtidens bæredygtige organisationer. Og det er præcis, hvad virksomhederne i Fynsk Erhvervs HR-netværk gør. Fynsk Erhvervs HR-netværk er vi ikke bare med på sidelinjen – vi er med til at sætte kursen. HR er ikke blot en støttefunktion eller […]

Videnforum: Adgang til ny viden i et fortroligt forum

Fynsk Erhvervs Videnforum har siden 2022 tilbudt erhvervsledere en unik platform for strategisk sparring, videndeling og personlig udvikling. Her mødes ledere fra forskellige brancher i et fortroligt rum, hvor konkrete problemstillinger bliver diskuteret, erfaringer bliver delt, og nye løsninger bliver skabt. Møderne er professionelt faciliteret og sikrer, at deltagerne får konkrete redskaber, inspiration og løsninger […]

Lars Bak: Samtaler på cyklen er noget særligt

Ifølge eks-pro Lars Bak, så er cykelture perfekte til at lære hinanden at kende. Og kombinationen af cykling, erhvervsliv og personlig udvikling er det perfekte match.