Nyheder • 19/11/2014

Årets Tietgen-vinder: Jeg har aldrig været mere optimistisk på Fyns vegne

Områdedirektør i Nordea Fyn, Henrik Damsgaard, vandt tirsdag aften den mest prestigefyldte fynske erhvervspris, Tietgenprisen, til et udsolgt arrangement afholdt af Fynsk Erhverv på Restaurant Pasfall. Den stolte vinder fortalte efterfølgende, at han ser meget lyst på den fynske fremtid.

Traditionen tro blev Tietgenprisen uddelt til Fynsk Erhvervs Agerhønsegilde, som i år fandt sted på Restaurant Pasfall i Odense.

Aftenens vinder, Henrik Damsgaard,  var meget stolt og beæret over uddelingen, der bl.a. var motiveret af Nordeas succesfulde fusion med Fionia samt Henrik Damsgaards engagement i Talent Fyn, bestyrelsen for Young Enterprise og bestyrelsen for Professionshøjskolen Lillebælt og i særlig grad for hans initiativ til H.C. Andersen Festivals,  og efter sin takketale fortalte han til Fynsk Erhverv, at han aldrig i sine syv år på Fyn har været mere optimistisk på øens vegne.

– Man skal ikke forsvinde i mørket, men tænde et lys, og det, mener jeg, er, hvad der er sket på Fyn, siger Henrik Damsgaard.

Han begrundede bl.a. sin optimisme med de ca. 25 milliarder kroners investeringer i store anlægsprojekter i Odense frem til 2020, som rundt regnet vil sige investeringer på 10 millioner kroner per kalenderdag de næste seks år, men også med en mentalitetsændring, som han har bemærket, har indtruffet sig.

– Jeg er oprindeligt fra Lemvig, og i det nordvestlige Jylland har der i meget lang tid været den forskel fra Fyn, at der sker ikke noget deroppe, uden man kæmper for det. Jorden er sandet, og mentaliteten har altid været, at der skal kæmpes. Fyn har altid været et velstående område af Danmark, man finder jo flere herregårde her end nogen andre steder, og derfor har man længe været vandt til, at det gik godt, fortæller Henrik Damsgaard, og fortsætter:

– Men i de syv år, jeg har boet her, har jeg mærket en ændring, som kun har accelereret med tiden. Fynboerne er begyndt for alvor at kæmpe for, at der skal ske noget på øen, så man både kan tiltrække folk og holde på dem, når de er her. Mange af de nye, kulturelle tiltag, der er på vej til Fyn, skal man absolut ikke undervurdere. De sætter os på landkortet hos unge mennesker, som derfor faktisk får lyst til at rejse hertil og blive her.

Fyn og Odense
Henrik Damsgaard opfordrer til sammenhold på Fyn – og til, at man ikke tænker øens største by, Odense, som en konkurrent rundt omkring i kommunerne, men som et nødvendigt omdrejningspunkt i en tid, hvor de større byer bliver mere og mere vigtige overalt i verden.

– Jeg mener, Odense har potentiale til at blive for Fyn, hvad Århus er for Jylland. Hele Fyn ligger ret tæt på Odense, og man bliver nødt til at se udviklingen i Odense og på Fyn som en symbiose. Når Odense får det nye supersygehus, som tiltrækker masser af ny, højtuddannet arbejdskraft, så vil der jo helt sikkert også komme læger hertil, som har lyst til at bo med noget havudsigt i en smuk kystby. Odenses udvikling sker ikke på bekostning af resten af øen, og vi er nødt til at stå sammen, fortæller Tietgenprisvinderen.

Henrik Damsgaard fik som vinder af Tietgenprisen et diplom og en bronceskulptur af Den lille havfrue på skødet af H. C. Andersen. Skulpturen er udført  af den anerkendte kunstner Ole Ahlberg, der særligt er berømt for sine Tintin-billeder.

Tidligere modtagere af Tietgenprisen:

2013 – Erhvervsmand Claes Nylandssted Andersen

2012 – Adm.direktør Jørgen Dirksen, Rynkeby Foods A/S

2011 – Direktør Kristian Madsen, Gartneriet PKM A/S

2010 – Direktør Mads Pedersen, Gartneriet Alfred Pedersen & Søn

2009 – Adm. direktør Lars Hedal, Hedal Kruse Brohus A/S

2008 – Adm. direktør Hans Bøgh-Sørensen, Orifarm A/S

2007 – Adm. direktør C. C. Nielsen, Nielsen & Nielsen Holding A/S

2006 – Centerdirektør Preben Thomasen, Rosengårdcentret

Bureaukrati kan bremse virksomhederne – men optimismen spirer

Der var både valgflæsk, debat og klare erhvervspolitiske budskaber, da Fynsk Erhverv og Middelfart Erhverv samlede lokale virksomhedsledere og borgmesterkandidater til dialog om fremtidens rammer for erhvervslivet.

Kommunalvalget sætter rammerne for virksomhedernes hverdag

Når fynboerne går til stemmeurnerne i november, bliver det også et valg om erhvervslivets rammevilkår, vurderer Roger Buch, forskningslektor og centerleder ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, der fremhæver skoler, dagtilbud og infrastruktur som afgørende for virksomhedernes adgang til arbejdskraft.

Kansas skaber forspring med bæredygtighed og digital styrke

Fristads Kansas står i en branche, hvor prisen ofte er et parameter, og konkurrencen er intensiv. Alligevel fastholder virksomheden sin position gennem en kombination af digitalisering, stærke bæredygtighedstiltag og ordentlighed.

HCA Marathon satte deltagerrekord med støtte fra hele Fyn

Søndag den 28. september 2025 satte HCA Marathon rekord med 8.940 løbere fra ind- og udland. Blikket er allerede rettet mod næste år, hvor målet er at gøre 2026 til en endnu større byfest, hvor hele Odense er involveret.

Nordea: Pessimismen afløst af optimisme i det fynske erhvervsliv

For blot et år siden var bekymringerne mange. Inflationen pressede, renterne steg, og udsigten til en opbremsning i verdensøkonomien på grund af krigen i Ukraine og usikkerhed omkring Donald Trumps’ og USA's kurs ...

Bcompany.dk satser på vækst med AI og trivsel

Efter en sanering har direktør Tanja Bluhme sat kursen mod vækst, hvor stærkere netværk og et kompromisløst fokus på trivsel skal styrke bcompany.dk’s konkurrencekraft.

Københavnsk tilflytter engagerer sig i det fynske erhvervsliv

Rikke Maj Thauer har taget en markant beslutning: Hun og hendes mand har rykket teltpælene op i hovedstaden for at lancere Thauer Stresscenter og Østerlund Refugium. Med flytningen følger også et ønske om at blive en aktiv del af det fynske erhvervsliv. “Vi vil gerne bidrage til udviklingen her på Fyn, og derfor giver det […]

Mentorprojekt viser styrken i fortrolige relationer

Da Rikke Bech Skougaard søgte en mentor gennem Fynsk Erhverv, blev hun sat i forbindelse med Jan Sterobo. Det udviklede sig til et forløb, hvor erfaring, sparring og tillid har skabt nye perspektiver – og vist, hvordan netværket kan bruges aktivt.

Det fynske Vækstbarometer 2025

Det fynske Vækstbarometer 2025 er klar. Her er viden og inspiration fra de fynske virksomheder til at realisere yderligere potentiale og skabe en positiv udvikling og vækst i virksomhederne i fremtiden.