Nyheder • 19/11/2014

Årets Tietgen-vinder: Jeg har aldrig været mere optimistisk på Fyns vegne

Områdedirektør i Nordea Fyn, Henrik Damsgaard, vandt tirsdag aften den mest prestigefyldte fynske erhvervspris, Tietgenprisen, til et udsolgt arrangement afholdt af Fynsk Erhverv på Restaurant Pasfall. Den stolte vinder fortalte efterfølgende, at han ser meget lyst på den fynske fremtid.

Traditionen tro blev Tietgenprisen uddelt til Fynsk Erhvervs Agerhønsegilde, som i år fandt sted på Restaurant Pasfall i Odense.

Aftenens vinder, Henrik Damsgaard,  var meget stolt og beæret over uddelingen, der bl.a. var motiveret af Nordeas succesfulde fusion med Fionia samt Henrik Damsgaards engagement i Talent Fyn, bestyrelsen for Young Enterprise og bestyrelsen for Professionshøjskolen Lillebælt og i særlig grad for hans initiativ til H.C. Andersen Festivals,  og efter sin takketale fortalte han til Fynsk Erhverv, at han aldrig i sine syv år på Fyn har været mere optimistisk på øens vegne.

– Man skal ikke forsvinde i mørket, men tænde et lys, og det, mener jeg, er, hvad der er sket på Fyn, siger Henrik Damsgaard.

Han begrundede bl.a. sin optimisme med de ca. 25 milliarder kroners investeringer i store anlægsprojekter i Odense frem til 2020, som rundt regnet vil sige investeringer på 10 millioner kroner per kalenderdag de næste seks år, men også med en mentalitetsændring, som han har bemærket, har indtruffet sig.

– Jeg er oprindeligt fra Lemvig, og i det nordvestlige Jylland har der i meget lang tid været den forskel fra Fyn, at der sker ikke noget deroppe, uden man kæmper for det. Jorden er sandet, og mentaliteten har altid været, at der skal kæmpes. Fyn har altid været et velstående område af Danmark, man finder jo flere herregårde her end nogen andre steder, og derfor har man længe været vandt til, at det gik godt, fortæller Henrik Damsgaard, og fortsætter:

– Men i de syv år, jeg har boet her, har jeg mærket en ændring, som kun har accelereret med tiden. Fynboerne er begyndt for alvor at kæmpe for, at der skal ske noget på øen, så man både kan tiltrække folk og holde på dem, når de er her. Mange af de nye, kulturelle tiltag, der er på vej til Fyn, skal man absolut ikke undervurdere. De sætter os på landkortet hos unge mennesker, som derfor faktisk får lyst til at rejse hertil og blive her.

Fyn og Odense
Henrik Damsgaard opfordrer til sammenhold på Fyn – og til, at man ikke tænker øens største by, Odense, som en konkurrent rundt omkring i kommunerne, men som et nødvendigt omdrejningspunkt i en tid, hvor de større byer bliver mere og mere vigtige overalt i verden.

– Jeg mener, Odense har potentiale til at blive for Fyn, hvad Århus er for Jylland. Hele Fyn ligger ret tæt på Odense, og man bliver nødt til at se udviklingen i Odense og på Fyn som en symbiose. Når Odense får det nye supersygehus, som tiltrækker masser af ny, højtuddannet arbejdskraft, så vil der jo helt sikkert også komme læger hertil, som har lyst til at bo med noget havudsigt i en smuk kystby. Odenses udvikling sker ikke på bekostning af resten af øen, og vi er nødt til at stå sammen, fortæller Tietgenprisvinderen.

Henrik Damsgaard fik som vinder af Tietgenprisen et diplom og en bronceskulptur af Den lille havfrue på skødet af H. C. Andersen. Skulpturen er udført  af den anerkendte kunstner Ole Ahlberg, der særligt er berømt for sine Tintin-billeder.

Tidligere modtagere af Tietgenprisen:

2013 – Erhvervsmand Claes Nylandssted Andersen

2012 – Adm.direktør Jørgen Dirksen, Rynkeby Foods A/S

2011 – Direktør Kristian Madsen, Gartneriet PKM A/S

2010 – Direktør Mads Pedersen, Gartneriet Alfred Pedersen & Søn

2009 – Adm. direktør Lars Hedal, Hedal Kruse Brohus A/S

2008 – Adm. direktør Hans Bøgh-Sørensen, Orifarm A/S

2007 – Adm. direktør C. C. Nielsen, Nielsen & Nielsen Holding A/S

2006 – Centerdirektør Preben Thomasen, Rosengårdcentret

Tim Frank Andersen: AI-udviklingen kræver handling nu – virksomheder risikerer at falde bagud

Mange virksomheder tøver stadig med AI, men ifølge teknologi- og AI-ekspert kan den tøven blive dyr, når konkurrenterne rykker hurtigt frem

Anne Dyrehauge bliver ny direktør i Fynsk Erhverv

Fynsk Erhverv har ansat 36-årige Anne Dyrehauge som ny direktør. Hun tiltræder stillingen den 1. juni 2025 og afløser Jytte Reinholdt, der efter eget ønske fratræder efter 17 succesfulde år på posten.

Vejlø: Fremtidens vindere kombinerer teknologi og menneskelig indsigt

Når fremtidsanalytiker og direktør for Elektronista Media, Christiane Vejlø, taler ved Fynsk Erhvervs arrangement om vækstbarometeret den 3. juni, bliver det med et klart budskab: Der er masser af gode grunde til fortsat at satse på det menneskelige.

Micro Matic ruller globale kundeoplevelser ud fra Odense

Udgangspunktet er en niche. Fadøl, kobling og haner. Men ambitionerne er globale, og de digitale redskaber er blevet afgørende, når Micro Matic skal skabe stærke kundeoplevelser i mere end 120 lande.

Dialog om udfordret varedistribution i Odense City

Varedistribution i Odense City har altid været et problem, og kombinationen af stigende godsmængder og byfortætning gør ikke udfordringerne mindre. Distributørerne oplever bl.a. dagligt trængsel og forsinkelser og P-bøder som følge af manglende parkeringsbåse til de store biler.

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.

Ekspert: Virksomheder skal holde fokus på det væsentlige

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.