Nyheder • 31/10/2018
Trængsel på motorveje giver tab af vækst og velfærd
Den 29. oktober havde Fynsk Erhverv besøg af Odenses borgmester, Peter Rahbæk Juel (S), som fremlagde kommunens budgetter for 2019 og gik i dialog med erhvervslivet om behov og udfordringer. Borgmesteren kom blandt andet rundt om initiativer for at øge udbudet af arbejdskraft og gav opdateringer på sager om offentligt/privat samarbejde om affaldshåndtering samt udfordringer med parkering og byggeri i Odense.
Men der er meget mere at tage fat på. På Fyn har vi hårdt brug for udvidelsen af den fynske motorvej helt fra Nr. Aaby til Odense Syd hurtigst muligt. Udover tabt arbejdstid og ulykker hæmmer den voldsomme trængsel også mobiliteten, og det er kritisk nu, hvor virksomhederne for alvor begynder at mangle arbejdskraft for at følge med ordrene.
”I yderste konsekvens går vi glip af vækst og indtjening i vores virksomheder, og det slår igennem på længere sigt i form af færre investeringer og beskæftigelse.”Jytte Reinholdt, direktør, Fynsk Erhverv
Store trafikudfordringer blandt Fynsk Erhvervs partnervirksomheder
I vores seneste undersøgelse i det fynske erhvervspanel svarer knap 60% af de fynske virksomheder, at trængslen på den fynske motorvej betyder ventetid på grund af kø, økonomiske tab og vanskeligheder med at fastholde og tiltrække arbejdskraft.
”Vi må desværre konstatere, at vi for alvor er bagud med de nødvendige infrastrukturinvesteringer for at følge med trafikudviklingen på tværs af Fyn. Derfor opfordrer vi til, at der allerede nu bliver lagt an til at gennemføre en VVM-undersøgelse af strækningen Odense S – Nyborg, inden det er for sent.”Jytte Reinholdt, direktør, Fynsk Erhverv
Men den fynske motorvej er ikke det eneste ømme punkt. I forhold til Odense Midtby ser Danske Fragtmænd sig for eksempel nødsaget til at pålægge trængselstillæg på grund af forsinkelser, manglende holdepladser mv. som følge af bytransformationen og letbanearbejdet.
Konsekvenserne for erhvervslivet er alvorlige: Ventetid og kø, vanskeligheder ved tiltrækning af arbejdskraft, produktionstab og økonomiske tab i form af dyrere varer og forsendelser.
”I forbindelse med vareleverancer i bymidten appellerer Fynsk Erhverv til, at kommunens embedsmænd i højere grad går i dialog med transportørene med henblik på at finde de optimale løsninger for alle parter, både hvad angår miljøbelastning, antal transporter, trængsel, holdepladser mm.”Jytte Reinholdt, direktør, Fynsk Erhverv
Der er akut brug for investering i infrastrukturen
Dansk Industri har beregnet, at trængsel i 2017 alene kostede os alle 20 milliarder kroner (læs mere her), og det er bestemt også dyrt fortsat at udskyde de nødvendige investeringer i infrastrukturen.
Det er vanskeligt at se løsninger på den korte bane. Derfor er det nødvendigt, at der bliver lagt pres på Christiansborg for at finde finansiering til etapen syd om Odense, og det er afgørende, at de fynske virksomheder inviteres til dialog. Fynsk Erhverv er talerør for det lokale erhvervsliv og sætter virksomhedernes behov og udfordringer på dagsordenen. Vi har den daglige kontakt og viden fra jer, som vi bringer videre til politikerne.