Nyheder, Tips og gode råd • 06/10/2014

Sådan kan en IVK-uddannet medarbejder hjælpe din virksomhed

Der findes en lang række erhvervsrettede uddannelser i Danmark og på Fyn, men det er ikke altid så nemt at finde ud af, hvilke kompetencer de giver, som en privat virksomhed kan have gavn af. Det forsøger vi nu at rette op på ved at præsentere en af dem: International Virksomhedskommunikation (IVK) fra Syddansk Universitet.

Der bliver flere og flere højtuddannede unge danskere, og antallet af uddannelser er på samme måde steget i de seneste årtier. Disse forhold giver de danske virksomheder mange nye muligheder, men også en del udfordringer. For det kan være svært at holde styr på, hvordan man kan bruge en færdiguddannet fra en af de mange uddannelser i ens virksomhed.

Derfor præsenterer Fynsk Erhverv nu en af SDUs store uddannelser, som det fynske erhvervsliv bør kende: International Virksomhedskommunikation (IVK).

“IVK’ ere har en bred viden om kommunikation, organisation, marketing, sprog, internationalisering og globalisering. Disse kompetencer gør IVK’ ere i stand til at analysere, tilrettelægge og løse alle typer af kommunikationsopgaver – store som små.”

Kommunikation er essentielt for alle erhvervsdrivende. Al kontakt med omverdenen (den eksterne kommunikation) sender signaler, som modtagerne lynhurtigt opfanger og tolker på. Er disse signaler udformet korrekt og professionelt, så smitter det med det samme positivt af på afsenderens image og brand. Omvendt kan sjusket og/eller uprofessionelt udført ekstern kommunikation være katastrofalt for selv den sundeste virksomhed.

Men også internt i en organisation er det vigtigt, at kommunikationen er ordentligt udført. Hvordan ledelsen kommunikerer med medarbejderne danner f.eks. en stor del af basis for, hvordan ledelsen bliver bedømt.

Kommunikation i fokus
Som navnet antyder, er IVK et studie, hvor man lærer om de mange forskellige måder, virksomheder og andre organisationer kommunikerer på. Det betyder bl.a., at de studerende får praktisk indføring i sproglige værktøjer og teknikker, en grundig gennemgang af de forskellige typer intern- og ekstern kommunikation, og træning i at gennemføre kommunikationskampagner af enhver art – alt sammen med udgangspunkt i rigtige eller realistiske cases.

-IVK’ ere har en bred viden om kommunikation, organisation, marketing, sprog, internationalisering og globalisering. Disse kompetencer gør IVK’ ere i stand til at analysere, tilrettelægge og løse alle typer af kommunikationsopgaver – store som små. De har viden inden for alle faser af virksomhedskommunikation, fra idé og analyse til produktion og evaluering, udtaler Flemming Smedegaard, studieleder på IVK.

IVK’ ere vælger en sproglig specialisering som del af deres uddannelse, hvor de har specialiseret sig i virksomhedskommunikation på mindst ét sprog – enten dansk, engelsk, fransk, tysk eller arabisk.

“IVK´ere uddannes i et dynamisk undervisningsmiljø, hvor grænserne mellem universitetsverdenen og erhvervslivet for længst er brudt ned, og hvor samspillet med den virkelige verden indgår som en naturlig del af undervisningen.”

Flemming Smedegaard lægger vægt på, at IVK samarbejder med erhvervslivet på så mange områder, som det lader sig gøre.

– IVK´ere uddannes i et dynamisk undervisningsmiljø, hvor grænserne mellem universitetsverdenen og erhvervslivet for længst er brudt ned, og hvor samspillet med den virkelige verden indgår som en naturlig del af undervisningen i form af cases, virksomhedsbesøg og foredrag med repræsentanter fra erhvervslivet. De studerende skal adskillige gange i løbet af uddannelsen samarbejde med virksomheder om projekter, og de kommer i relevant praktik på kandidatdelen. Uddannelsen fokuserer samtidig meget på, at den studerende lærer at arbejde i teams, fortæller han.

Sådan bruger du en IVK’er
Der er mange forskellige muligheder for at få en IVK´er til at hjælpe i en virksomhed. F.eks.

  • At få en IVK-studerende i praktik eller at lade en IVK-studerende udarbejde projekt eller speciale i virksomheden.
  • At ansætte en IVK-studerende som studentermedhjælper i en kortere eller længere periode til en bestemt opgave eller til løbende forefaldende opgaver
  • At ansætte en færdiguddannet IVK-kandidat
  • At samarbejde om forskningsprojekter med elitestuderende, ph.d-studerende eller forskere på universitetet

Hvis din virksomhed beslutter at have en IVK-studerende tilknyttet for at se, om det er væsentligt for jer, kan I bruge vedkommene til mange forskellige opgaver:

  • Hjælp til at få løst opgaver, som man måske ellers ikke ville have tid til at få løst
  • Hjælp til at afprøve eller sætte projekter i gang, som har været nedprioriteret
  • Hjælp til at blive færdige med opgaver til tiden
  • Gensidig udveksling af viden og erfaringer
  • Adgang til nyeste viden inden for kommunikationsfaget
  • Et frisk syn og nye ideer
  • Gratis mulighed for at afprøve, om den studerendes kvalifikationer passer ind i virksomhedens behov
  • Næsten færdiguddannet kandidat, der på et højt fagligt niveau kan løse opgaver og projekter, som er en del af virksomhedens dagligdag
  • Et ekstra teammedlem med gode både faglige og menneskelige kvalifikationer

– Har virksomheden blot brug for en kommunikationskyndig medarbejder nogle timer om ugen, har man en akutopgave, der skal løses, eller har man brug for at kunne trække på en fleksibel arbejdskraft med en høj faglighed, så kan en god løsning være at ansætte en dygtig studerende som studentermedhjælper, og hvem ved, om det senere fører til mere. Mange succesfulde ansættelser er i tidens løb startet som studentermedhjælpere, fortæller Flemming Smedegaard.

Noget for jer?
Har din virksomhed lyst til at prøve kræfter med en IVK-studerende som praktikant, studenterhjælper, forsker, fastansat eller andet, så kan IVKs sekretariat altid være behjælpelige.

Du kan kontakte International Virksomhedskommunikation her:

Studieleder Flemming Smedegaard, tlf. 6550 3355, e-mail: fsm@sdu.dk

eller adjunkt Tine Lynfort Jensen, tlf. 6550 2194, e-mail: lynfort@sdu.dk
eller IVK´s faglige vejleder på ivk_kandidat@sdu.dk

 

Nyt MasterClass-forløb: Anerkendt forretningsudvikler klæder fynske SMV’ere på til en foranderlig verden

Fynske Bank og Fynsk Erhverv tilbyder nu i samarbejde en helt ny MasterClass for fynske SMV’er, der får mulighed for at styrke deres forretningsmodel gennem et forløb med den anerkendte forretningsudvikler Michael N. Wilkens. Han har erfaring med strategiarbejde i mere end 200 danske og internationale virksomheder og oplever stor succes med sit fokus på […]

Lucia Care: Boost produktiviteten og arbejdsglæden

Dyb træthed er i dag et problem mange oplever, hvilket er med til at reducere både arbejdsglæden, kreativiteten og performance i de danske virksomheder. For at komme problemet til livs, har speciallægerne Nanna Kirkebjerg og Christian Bøving fra Lucia Care invitereret partnervirksomheder til foredrag om danskernes søvnudfordringer.

Lyt til erhvervslivet

De kommunale budgetter for det kommende år er på plads, og det afslører, at 2025 er kommunalt valgår. Fyn er et naturligt arbejdskraftopland for enhver virksomhed, uanset postnummer. Eller burde i hvert fald være det. Desværre har vi en utilstrækkelige kollektiv trafik, der gør det vanskeligere at tiltrække dygtige medarbejdere udenfor Odense og de fynske købstæder. Det kalder på en plan og på handling.

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.

Aabo-Ideal satser benhårdt på service og support som en del af international konsolidering

Aabo-Ideal er en international topspiller inden for fremstilling af industrielle lak- og overfladebehandlingsanlæg. Men den position er ikke kommet af sig selv, og fremtidens succes kræver, at ærmerne forbliver opsmøgede.

DAMIFO: Vidensdeling kan være genvejen til fremtidens løsninger

Vidensdeling og samarbejde er, Ifølge direktør i DAMIFO Martin Johansen, nøglen til at klare de stigende krav til virksomheden og føre den trygt videre. Derfor har han meldt sig ind i Fynsk Erhvervs direktørnetværk for at drøfte hverdagens udfordringer og hente inspiration fra andre erhvervsledere.

Fynsk Erhvervs cykelnetværk på toppen

Som om de stejle bjerge ikke i sig selv var udfordring nok. Også vejret viste sig fra den lunefulde side, da 40 fynske erhvervsfolk sled sig op ad Pyrenæernes nådesløse stigninger under årets strabadserende udfordring i Fynsk Erhvervs cykelnetværk Business Challenge. Men hverken regn, torden og kølige vinde over grænselandet mellem Frankrig og Spanien forhindrede netværket […]

Vi kan hjælpe dig med arbejdskraft

Optimismen stiger i det fynske erhvervsliv, og det samme gør efterspørgslen efter kvalificeret arbejdskraft. Vi kan hjælpe dig med at rekruttere dine næste medarbejdere. Som partnervirksomhed i Fynsk Erhverv har du direkte adgang til veluddannede medarbejdere, der står klar til med ny viden og energi at løse netop de arbejdsopgaver, som presser sig på i […]

Mindeord om Preben Greibe

Preben Greibe (79 år) er gået bort. Han vil blive husket som en tidligere respekteret og dedikeret administrerende direktør for Danske Fragtmænd Fyn og for hans mangeårige engagement i Industri- og Handelskammeret Odense-Fyn. Her gjorde han et varigt indtryk som formand i en strategisk vigtig periode frem til 2008, idet han var en central figur […]