Nyheder • 02/09/2014

”Mange har spået den fysiske butik en langsom død, men der er ingen grund til at tænke så dystert”

Det fortæller Louise Byg Kongsholm, adm. direktør i pej gruppen, en privat, dansk virksomhed, der siden 1975 har formidlet viden om trends og tendenser til aktører i livsstilsbrancherne.

Louise Byg Kongsholm er én af de mange spændende oplægsholdere til Fynsk Erhvervs store Handelskonference på havnen i Odense den 23. september. Her vil hun fortælle om fremtidens butiksformer, som ikke nødvendigvis er digitale.

”Den fysiske butik har stadig en rolle at spille, hvis barren løftes, og de kedelige konceptbutikker uden personlig involvering pakkes sammen,” siger Louise Byg Kongsholm, der baserer sit oplæg på sin nye bog, Cross Channel.

Detailhandel er på mange måder blevet en hård og krævende disciplin. De demografiske og geografiske forskydninger, de nye økonomiske tilstande og de snusfornuftige forbrugere samt den teknologiske udvikling har ændret markedet radikalt. Forbrugerne er nådesløse i deres valg og evaluering af en butik, og de deler gerne ud af deres erfaringer og holdninger på nettet.

”Den fysiske butik har stadig en rolle at spille, hvis barren løftes, og de kedelige konceptbutikker uden personlig involvering pakkes sammen.”

Nogle er hurtigt nået til den konklusion, at nettets vækst de seneste år er lig med den fysiske butiks død på sigt. Men det er en fejlagtig konklusion, mener Louise Byg Kongsholm  – butikken skal blot spille en anden rolle i fremtiden.

”En række nye salgskanaler er opstået de seneste fem år, hvor nettet er en af de største, men også outlets, genbugssalg, lufthavnsshopping og andre kanaler vokser. De forskellige salgskanaler har hver deres fordele, som man skal forstå at spille på. Og specielt integrationen mellem butik og nettet kan give spændende resultater,” fortæller Louise Byg Kongsholm, og fortsætter:

”Cross channel er det næste naturlige skridt for dansk detailhandel. Skiftet fra multi til cross channel er krævende og overrasker mange; det tager mere tid og er mere indviklet, end mange forventer. En ting er, at ledelsen beslutter, at cross channel er fremtiden, men resten af organisationen, service- og butikspersonale, lagerstyring etc. skal også sættes op til at håndtere det. Det nye buzzword er omni channel, men der er vi slet ikke kommet til endnu. Det er et drømmescenarie.”

Hør Louise Byg Kongsholm fortælle om de vigtigste detailhandelstrends og se masser af eksempler på både rene offline koncepter, der klarer sig godt, og gnidningsfri integration mellem offline og online-forretninger på Fynsk Erhvervs Handelskonference den 23. september.

Skru op for resiliensen og få en bedre forretning

Når Fynsk Erhverv den 23. maj i fællesskab med Ecreo inviterer til fællesseminar, vil de fremmødte gå hjem med konkrete værktøjer, der skal inspirere til at forbedre kundeoplevelsen og øge virksomhedens værdi ved at skærpe det strategiske fokus. Det lover Michael Nørregaard Wilkens, der er executive advisor i den internationale rådgivningsvirksomhed Strategyzer og oplægsholder på […]

Viden til Vækst: Gode teams har psykologisk tryghed

Den 12. september inviterer vi i samarbejde med LearnX til erhvervskonference, hvor du bl.a. kan møde ledelsesrådgiver Christian Ørsted, der sætter fokus på, hvordan psykologisk tryghed kan løfte medarbejderne markant. Vi har forinden været i dialog med Christian Ørsted, der løfter lidt af sløret for sit oplæg. Husk, at du som partnervirksomhed får 50% rabat på billetprisen.

Netværk styrker Pia Mathiasens HR-kompetencer

Med HR-ansvar for over 300 medarbejdere, har HR-ansvarlig hos Ken Hygiejne Systems A/S, Pia Mathiasen, trådt ind i vores HR-netværk for at få ekstern, faglig sparring med ligesindede. Er du også interesseret i en netværksgruppe – så har vi også et til dig!

Bestyrelsesuddannelse klæder Torsten Kjeldsen bedre på til bestyrelsesarbejdet

COO i Broen-Lab, Torsten Kjeldsen, har netop færdiggjort ”Bestyrelsesuddannelsen med fokus på små og mellemstore virksomheder” ved Århus Universitet, og han kommer med en klar anbefaling. Som partnervirksomhed kan du stadig nå at komme med på en af de eftertragtede pladser til en favorabel pris - deadline for næste hold er den 17. maj 2024.

Video: Tietgenprisen 2024

Til Fynsk ErhvervsTopmøde den 18. april modtog Jens Hempel-Hansen Tietgenprisen som påskønnelse for sit store engagement indenfor cirkulær økonomi og ESG og for at stille sig i front for at gøre affald til morgendagens ressource og næste generations guld

Video: Morgendagens succes kræver innovation og stærke partnerskaber

De næste 10 år bliver vildere end de seneste 5.000, og teknologien kommer til slå igennem på måder, vi ikke kan forestille os i dag. Det er ikke alt, man kan overskue at gøre på en gang, men det handler bare om at komme med, mener innovationsekspert Mads Thimmer

Mod og vilje holder 195-årige H.J. Hansen på toppen

Med en historie, der rækker imponerende 195 år tilbage i tiden, har Odense-virksomheden H.J. Hansen præsteret en holdbarhed af international topklasse, Til trods for, at dagen for 200-års-jubilæet nærmer sig, er der bestemt ingen fare for, at H.J. Hansen går i stå. Faktisk har virksomheden aldrig været mere relevant end den er i dag. Affald […]

En sejr til fynsk erhvervsliv

Det er en god melding for det fynske erhvervsliv, at forligspartierne bag Infrastrukturplan 2035 er blevet enige om, hvordan motorvejen syd om Odense kan udvides til seks spor.

NextTalent rykker Gardingruppen nærmere en ny IT-løsning

Normalt har Odense-virksomheden Gardingruppen fokus på kreativitet og meget analoge løsninger. Men i de seneste måneder har der været talt rigtig meget om digitalisering, automation, optimering af arbejdsgange og nye IT-systemer