Nyheder • 02/06/2014
Stærke kvinder gør hinanden stærkere
Fynsk Erhvervs netværk for kvindelige vækstejerledere tæller i øjeblikket seks kvinder, men der er plads til flere, og de nuværende deltagere har kun lovord tilovers for deres netværk.
“Når jeg kommer hjem fra vores netværksmøder, har jeg altid løsningsforslag med, som jeg kan arbejde videre på. For mig handler et godt netværk ikke om, at vi skal pådutte hinanden nye forretninger, men en slags ledelsessparring, og så kommer jeg i øvrigt altid hjem med masser af fornyet energi,” siger Dorte Milling, der ejer Milling Hotels, hvor hun er ansvarlig for over 140 ansatte fordelt over fem hoteller.
For Dorte Milling er det også væsentligt, at hun bliver en dygtigere forretningskvinde af sit netværk, og helt håndgribeligt har netværket hos Fynsk Erhverv blandt andet hjulpet hende med at komme lidt mere ud over rampen, end hun gjorde tidligere.
“Kvinder er generelt tre skridt efter, når det drejer sig om at netværke, og når man går til receptioner, er der gerne 20 procent kvinder og 80 procent mænd. Men der har vi været gode til at prikke til hinanden og komme lidt mere ud,” siger Dorte Milling.
Ærlighed og åbenhed er det vigtigste
De seks kvinder har faste møder hver sjette torsdag, og hér er det vigtigt, at alle er på plads. Hvis man ikke har tid til at prioritere netværket, vil man ikke kunne opnå den ønskede fortrolighed, og så ryger ambitionerne på gulvet.
“Det handler i høj grad om åbenhed og ærlighed, og derfor stiller vi også meget høje krav til mødefrekvensen. Vi har stor forståelse for hinandens problemstillinger, og vi er gode til at sparre med hinanden for at komme videre hele tiden,” siger Dorte Milling.
Koncerndirektøren er personligt mere fokuseret på det faglige udbytte af netværksmøderne end på, at de andre deltagere også er kvinder, og den holdning deles af Anna Aagaard, der ejer reklamebureauet Fingerspitz.
“Vi er nok lidt blødere end mændene i vores lederstil, og kvinder måler deres succes på andre måder end mænd, så det er nok lidt nemmere for os at dele vores udfordringer i det her netværk,” fortæller Anna Aagaard, der var en af medstifterne i netværket.
Ambitiøse krav til nye medlemmer
Kravene til at være medlem i det eksklusive Netværk for kvindelige vækstejerledere hos Fynsk Erhverv er store. For det første afskrives en del potentielle medlemmer i sagens natur på deres køn, men en del andre falder på de yderligere krav, der lyder, at deres virksomhed skal omsætte for minimum 7 mio. kr., og at de skal have mindst otte ansatte og seks års drift bag sig.
“Vi er dog ikke totalt firkantede i vores krav til nye medlemmer, men det er vigtigt, at de kommer fra virksomheder med en del ansatte, og så er det væsentligt, at nye medlemmer repræsenterer vækstvirksomheder,” mener Anna Aagaard, som til gengæld opfordrer alle relevante interesserede til at prøve netværket af på egen krop:
“Det er en enestående mulighed for at møde andre kvindelige vækstejerledere i en relativt lille lukket kreds, hvor vi kan opnå en stor indbyrdes fortrolighed, og derfor hurtigt kan nå ind til kernen i problemerne.”