Nyheder • 02/06/2014

Stærke kvinder gør hinanden stærkere

Fynsk Erhvervs netværk for kvindelige vækstejerledere tæller i øjeblikket seks kvinder, men der er plads til flere, og de nuværende deltagere har kun lovord tilovers for deres netværk.

“Når jeg kommer hjem fra vores netværksmøder, har jeg altid løsningsforslag med, som jeg kan arbejde videre på. For mig handler et godt netværk ikke om, at vi skal pådutte hinanden nye forretninger, men en slags ledelsessparring, og så kommer jeg i øvrigt altid hjem med masser af fornyet energi,” siger Dorte Milling, der ejer Milling Hotels, hvor hun er ansvarlig for over 140 ansatte fordelt over fem hoteller.

For Dorte Milling er det også væsentligt, at hun bliver en dygtigere forretningskvinde af sit netværk, og helt håndgribeligt har netværket hos Fynsk Erhverv blandt andet hjulpet hende med at komme lidt mere ud over rampen, end hun gjorde tidligere.

“Kvinder er generelt tre skridt efter, når det drejer sig om at netværke, og når man går til receptioner, er der gerne 20 procent kvinder og 80 procent mænd. Men der har vi været gode til at prikke til hinanden og komme lidt mere ud,” siger Dorte Milling.

Ærlighed og åbenhed er det vigtigste

De seks kvinder har faste møder hver sjette torsdag, og hér er det vigtigt, at alle er på plads. Hvis man ikke har tid til at prioritere netværket, vil man ikke kunne opnå den ønskede fortrolighed, og så ryger ambitionerne på gulvet.

“Det handler i høj grad om åbenhed og ærlighed, og derfor stiller vi også meget høje krav til mødefrekvensen. Vi har stor forståelse for hinandens problemstillinger, og vi er gode til at sparre med hinanden for at komme videre hele tiden,” siger Dorte Milling.

Koncerndirektøren er personligt mere fokuseret på det faglige udbytte af netværksmøderne end på, at de andre deltagere også er kvinder, og den holdning deles af Anna Aagaard, der ejer reklamebureauet Fingerspitz.

“Vi er nok lidt blødere end mændene i vores lederstil, og kvinder måler deres succes på andre måder end mænd, så det er nok lidt nemmere for os at dele vores udfordringer i det her netværk,” fortæller Anna Aagaard, der var en af medstifterne i netværket.

Ambitiøse krav til nye medlemmer
Kravene til at være medlem i det eksklusive Netværk for kvindelige vækstejerledere hos Fynsk Erhverv er store. For det første afskrives en del potentielle medlemmer i sagens natur på deres køn, men en del andre falder på de yderligere krav, der lyder, at deres virksomhed skal omsætte for minimum 7 mio. kr., og at de skal have mindst otte ansatte og seks års drift bag sig.

“Vi er dog ikke totalt firkantede i vores krav til nye medlemmer, men det er vigtigt, at de kommer fra virksomheder med en del ansatte, og så er det væsentligt, at nye medlemmer repræsenterer vækstvirksomheder,” mener Anna Aagaard, som til gengæld opfordrer alle relevante interesserede til at prøve netværket af på egen krop:

“Det er en enestående mulighed for at møde andre kvindelige vækstejerledere i en relativt lille lukket kreds, hvor vi kan opnå en stor indbyrdes fortrolighed, og derfor hurtigt kan nå ind til kernen i problemerne.”

 

Anne Dyrehauge bliver ny direktør i Fynsk Erhverv

Fynsk Erhverv har ansat 36-årige Anne Dyrehauge som ny direktør. Hun tiltræder stillingen den 1. juni 2025 og afløser Jytte Reinholdt, der efter eget ønske fratræder efter 17 succesfulde år på posten.

Vejlø: Fremtidens vindere kombinerer teknologi og menneskelig indsigt

Når fremtidsanalytiker og direktør for Elektronista Media, Christiane Vejlø, taler ved Fynsk Erhvervs arrangement om vækstbarometeret den 3. juni, bliver det med et klart budskab: Der er masser af gode grunde til fortsat at satse på det menneskelige.

Micro Matic ruller globale kundeoplevelser ud fra Odense

Udgangspunktet er en niche. Fadøl, kobling og haner. Men ambitionerne er globale, og de digitale redskaber er blevet afgørende, når Micro Matic skal skabe stærke kundeoplevelser i mere end 120 lande.

Dialog om udfordret varedistribution i Odense City

Varedistribution i Odense City har altid været et problem, og kombinationen af stigende godsmængder og byfortætning gør ikke udfordringerne mindre. Distributørerne oplever bl.a. dagligt trængsel og forsinkelser og P-bøder som følge af manglende parkeringsbåse til de store biler.

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.

Ekspert: Virksomheder skal holde fokus på det væsentlige

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.

Novo Nordisk i Odense: “Vi kommer ikke med spidse sko”

Når Stine Wolf Randrup træder op til debatten på Fynsk ErhvervsTopmøde den 30. april, bliver det med et klart budskab: Novo Nordisk er kommet til Odense for at blive – men med stor respekt for det fællesskab, de træder ind i. “Vi går ind i det her med ydmyghed. Vi ved, vi starter højt og […]