Nyheder • 02/06/2014

Stærke kvinder gør hinanden stærkere

Fynsk Erhvervs netværk for kvindelige vækstejerledere tæller i øjeblikket seks kvinder, men der er plads til flere, og de nuværende deltagere har kun lovord tilovers for deres netværk.

“Når jeg kommer hjem fra vores netværksmøder, har jeg altid løsningsforslag med, som jeg kan arbejde videre på. For mig handler et godt netværk ikke om, at vi skal pådutte hinanden nye forretninger, men en slags ledelsessparring, og så kommer jeg i øvrigt altid hjem med masser af fornyet energi,” siger Dorte Milling, der ejer Milling Hotels, hvor hun er ansvarlig for over 140 ansatte fordelt over fem hoteller.

For Dorte Milling er det også væsentligt, at hun bliver en dygtigere forretningskvinde af sit netværk, og helt håndgribeligt har netværket hos Fynsk Erhverv blandt andet hjulpet hende med at komme lidt mere ud over rampen, end hun gjorde tidligere.

“Kvinder er generelt tre skridt efter, når det drejer sig om at netværke, og når man går til receptioner, er der gerne 20 procent kvinder og 80 procent mænd. Men der har vi været gode til at prikke til hinanden og komme lidt mere ud,” siger Dorte Milling.

Ærlighed og åbenhed er det vigtigste

De seks kvinder har faste møder hver sjette torsdag, og hér er det vigtigt, at alle er på plads. Hvis man ikke har tid til at prioritere netværket, vil man ikke kunne opnå den ønskede fortrolighed, og så ryger ambitionerne på gulvet.

“Det handler i høj grad om åbenhed og ærlighed, og derfor stiller vi også meget høje krav til mødefrekvensen. Vi har stor forståelse for hinandens problemstillinger, og vi er gode til at sparre med hinanden for at komme videre hele tiden,” siger Dorte Milling.

Koncerndirektøren er personligt mere fokuseret på det faglige udbytte af netværksmøderne end på, at de andre deltagere også er kvinder, og den holdning deles af Anna Aagaard, der ejer reklamebureauet Fingerspitz.

“Vi er nok lidt blødere end mændene i vores lederstil, og kvinder måler deres succes på andre måder end mænd, så det er nok lidt nemmere for os at dele vores udfordringer i det her netværk,” fortæller Anna Aagaard, der var en af medstifterne i netværket.

Ambitiøse krav til nye medlemmer
Kravene til at være medlem i det eksklusive Netværk for kvindelige vækstejerledere hos Fynsk Erhverv er store. For det første afskrives en del potentielle medlemmer i sagens natur på deres køn, men en del andre falder på de yderligere krav, der lyder, at deres virksomhed skal omsætte for minimum 7 mio. kr., og at de skal have mindst otte ansatte og seks års drift bag sig.

“Vi er dog ikke totalt firkantede i vores krav til nye medlemmer, men det er vigtigt, at de kommer fra virksomheder med en del ansatte, og så er det væsentligt, at nye medlemmer repræsenterer vækstvirksomheder,” mener Anna Aagaard, som til gengæld opfordrer alle relevante interesserede til at prøve netværket af på egen krop:

“Det er en enestående mulighed for at møde andre kvindelige vækstejerledere i en relativt lille lukket kreds, hvor vi kan opnå en stor indbyrdes fortrolighed, og derfor hurtigt kan nå ind til kernen i problemerne.”

 

Stærke erhvervsfællesskaber styrker Fyens Væddeløbsbane

Fyens Væddeløbsbane ser markante gevinster i at dele viden og indgå i stærke netværk. Direktør Annette Lylover Jensen oplever, at de vigtigste perspektiver ofte opstår på tværs af brancher.

Efter 12 år siger direktør farvel til C.C. Jensen – og til en helt særlig kultur

Den 5. december 2025 går Stig Due på pension efter 12 år som direktør i den sydfynske industrivirksomhed C.C. Jensen. Han efterlader sig et stærkt regnskab til afløseren Jens Kjell Larsen – men endnu vigtigere, mener han selv, en kultur, der ikke kan måles i nøgletal. Da Stig Due trådte ind ad døren hos C.C. […]

Bureaukrati kan bremse virksomhederne – men optimismen spirer

Der var både valgflæsk, debat og klare erhvervspolitiske budskaber, da Fynsk Erhverv og Middelfart Erhverv samlede lokale virksomhedsledere og borgmesterkandidater til dialog om fremtidens rammer for erhvervslivet.

Kommunalvalget sætter rammerne for virksomhedernes hverdag

Når fynboerne går til stemmeurnerne i november, bliver det også et valg om erhvervslivets rammevilkår, vurderer Roger Buch, forskningslektor og centerleder ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, der fremhæver skoler, dagtilbud og infrastruktur som afgørende for virksomhedernes adgang til arbejdskraft.

Kansas skaber forspring med bæredygtighed og digital styrke

Fristads Kansas står i en branche, hvor prisen ofte er et parameter, og konkurrencen er intensiv. Alligevel fastholder virksomheden sin position gennem en kombination af digitalisering, stærke bæredygtighedstiltag og ordentlighed.

HCA Marathon satte deltagerrekord med støtte fra hele Fyn

Søndag den 28. september 2025 satte HCA Marathon rekord med 8.940 løbere fra ind- og udland. Blikket er allerede rettet mod næste år, hvor målet er at gøre 2026 til en endnu større byfest, hvor hele Odense er involveret.

Nordea: Pessimismen afløst af optimisme i det fynske erhvervsliv

For blot et år siden var bekymringerne mange. Inflationen pressede, renterne steg, og udsigten til en opbremsning i verdensøkonomien på grund af krigen i Ukraine og usikkerhed omkring Donald Trumps’ og USA's kurs ...

Bcompany.dk satser på vækst med AI og trivsel

Efter en sanering har direktør Tanja Bluhme sat kursen mod vækst, hvor stærkere netværk og et kompromisløst fokus på trivsel skal styrke bcompany.dk’s konkurrencekraft.

Københavnsk tilflytter engagerer sig i det fynske erhvervsliv

Rikke Maj Thauer har taget en markant beslutning: Hun og hendes mand har rykket teltpælene op i hovedstaden for at lancere Thauer Stresscenter og Østerlund Refugium. Med flytningen følger også et ønske om at blive en aktiv del af det fynske erhvervsliv. “Vi vil gerne bidrage til udviklingen her på Fyn, og derfor giver det […]