Debat • 05/02/2014

Offentlig-privat dialog baner vejen for de bedste løsninger

LEDER: ’Det offentlige’ køber årligt ind for rundt regnet 100 mia. kr. Det siger sig selv, at det marked er yderst interessant for mange virksomheder – også de fynske.

Mange virksomheder opfatter SKI-aftaler, indkøbssamarbejder og stramme krav til EU-udbud som barrierer for at komme i nærheden af dette attraktive marked, hvor pris ofte er den afgørende faktor.

At vinde opgaver i det marked kræver – udover unikke produkter naturligvis – at man kan spille op mod de store på markedet, ikke mindst fordi det at byde på offentligt udbudte opgaver er både særdeles omkostningskrævende og behæftet med en del bureaukrati. Det kan fynske Team Online
Med stor dygtighed og træfsikkerhed overtager de en større og større del af det offentlige marked inden for deres it-området. Nøjagtig på samme måde som Medialogic gjorde det inden for beskæftigelsesområdet, indtil de blev opkøbt af konkurrenten. To gode eksempler, som andre fynske virksomheder kan spejle sig i og lære af, hvis de ønsker at få del i det offentlige marked.

Nu viser en lille fynsk iværksættervirksomhed, Processio, en ny vej til, hvordan en styrket dialog mellem ’det offentlige’ og private virksomheder kan være med til at kvalificere og bringe innovation ind i de offentlige udbud.  Med konceptet” Idé-udbud” får private virksomheder mulighed for at komme med idéer og input til, hvordan en given opgave kan løses. Dialogen giver udbyder ny inspiration og indsigt, som kan omsættes i det offentlige udbud og dermed skabe efterspørgsel efter nye løsninger og produkter.

Der er tale om videndeling og produktudvikling på én og samme tid, som såvel udbyder som private virksomheder kan drage fordel af.    

Vi har ofte hørt, at kravene til EU-udbud står i vejen for dialogen mellem udbyder og virksomheder.
Men der er ingen tvivl om, at Processio med sit nye tiltag  løser  dette dilemma og bygger bro til den tættere offentlig- privat dialog.

Fynsk Erhverv har et skarpt fokus på de fynske virksomheders adgang til det offentlige marked. At være leverandør til f.eks. de fynske kommuner understøtter både omsætning og beskæftigelse i de pågældende virksomheder, samtidig med at der i kraft af en konstruktiv dialog og videndeling mellem parterne kan skabes nye innovative produkter og serviceydelser, der kan give de fynske virksomheder konkurrencefordele både nationalt og globalt.

Derfor skal der fra Fynsk Erhverv lyde en kraftig opfordring til de fynske kommuner og virksomheder til at opsøge dialogen og finde samarbejdsfelterne.  Mulighederne er mange – lige fra velfærdsteknologiske løsninger på ældre- og handicapområdet til at få ledige medborgere i beskæftigelse til kontorforsyning  til   drift og vedligeholdelse  af vej og parkanlæg  osv.

Det handler om at se muligheder, ikke begrænsninger – og her spiller dialogen en meget vigtig rolle!


Jytte Reinholdt
Direktør

 

 

En sejr til fynsk erhvervsliv

Det er en god melding for det fynske erhvervsliv, at forligspartierne bag Infrastrukturplan 2035 er blevet enige om, hvordan motorvejen syd om Odense kan udvides til seks spor.

NextTalent rykker Gardingruppen nærmere en ny IT-løsning

Normalt har Odense-virksomheden Gardingruppen fokus på kreativitet og meget analoge løsninger. Men i de seneste måneder har der været talt rigtig meget om digitalisering, automation, optimering af arbejdsgange og nye IT-systemer

Nyt netværk styrker enkeltmandsvirksomhederne

Da Fynsk Erhverv i slutningen af 2023 annoncerede oprettelsen af SoloConnect-netværket for enkeltmandsvirksomheder, var tilstrømningen så stor, at det snart lå fast, at der var behov for mere end en gruppe. Derfor er SoloConnect 2 nu på affyringsrampen, og allerede 15. april kl. 8:30 til 10:30 er der åbent dialogmøde, hvor interesserede, uanset medlemskab i […]

Nyt partnerskab viser vejen til relevant viden om fremtidens attraktive arbejdsplads

Fynsk Erhverv, SDU Business School og TietgenSkolen har en fælles ambition om at bidrage til positiv udvikling og vækst i de fynske virksomheder. Derfor har vi inviteret lokale virksomheder og studerende og undervisere fra hhv. TietgenSkolen og SDU Business School til en spændende workshop for at blive klogere på forventningerne til fremtidens attraktive arbejdsplads. Dialogerne […]

Cybersikkerhed skal højere op på agendaen

Cybersikkerhed skal stå højere på agendaen i virksomhederne, da truslerne er konstant stigende – også mod de fynske virksomheder. Samtidig skal vi i virksomhederne skabe større opmærksomhed hos vores ansatte, da langt de fleste sikkerhedsbrud (72%) stammer fra klik på eller downloads fra falske mails og links’, såkaldt phishing. Det var to af en lang […]

Fokuseret rekruttering til Fynsk Erhvervs bestyrelse skaber forventninger

Vi står i Fynsk Erhverv stærkt i fremtiden med fire nye profiler i bestyrelsen. Tak til de afgående bestyrelsesmedlemmer for godt samarbejde og stærke resultater.

Erhvervsredaktør forudser et ekstremt kaotisk år

Ifølge Berlingske Tidendes erhvervsredaktør Thomas Bernt Henriksen kan 2024 blive både historisk og ekstremt tumultarisk på mange måder. Den 20. marts i forlængelse af generalforsamlingen bringer han sin forudsigelse for året 2024, men bringer her en smagsprøve på oplægget.

Datagidselforhandler: Det er for sent at forholde sig til angreb, når først man er blevet hacket

Til Brain Boost den 14. marts kan du møde datagidselforhandleren Michael Andersen, der opfordrer alle virksomheder til at tage situationen med cyberkriminalitet meget seriøst. Vi har forinden været i dialog med Michael Andersen, der her løfter lidt af sløret for sit indlæg til seminaret.

Nyt ESG-netværk skal gøre bæredygtig indsats til en god forretning

På Fynsk Erhvervs nystiftede ESG-Netværk, er der fokus på en berigende bæredygtighedsindsats, der skal gøre bærdygtighed til god forretning.