Debat • 05/02/2014

Offentlig-privat dialog baner vejen for de bedste løsninger

LEDER: ’Det offentlige’ køber årligt ind for rundt regnet 100 mia. kr. Det siger sig selv, at det marked er yderst interessant for mange virksomheder – også de fynske.

Mange virksomheder opfatter SKI-aftaler, indkøbssamarbejder og stramme krav til EU-udbud som barrierer for at komme i nærheden af dette attraktive marked, hvor pris ofte er den afgørende faktor.

At vinde opgaver i det marked kræver – udover unikke produkter naturligvis – at man kan spille op mod de store på markedet, ikke mindst fordi det at byde på offentligt udbudte opgaver er både særdeles omkostningskrævende og behæftet med en del bureaukrati. Det kan fynske Team Online
Med stor dygtighed og træfsikkerhed overtager de en større og større del af det offentlige marked inden for deres it-området. Nøjagtig på samme måde som Medialogic gjorde det inden for beskæftigelsesområdet, indtil de blev opkøbt af konkurrenten. To gode eksempler, som andre fynske virksomheder kan spejle sig i og lære af, hvis de ønsker at få del i det offentlige marked.

Nu viser en lille fynsk iværksættervirksomhed, Processio, en ny vej til, hvordan en styrket dialog mellem ’det offentlige’ og private virksomheder kan være med til at kvalificere og bringe innovation ind i de offentlige udbud.  Med konceptet” Idé-udbud” får private virksomheder mulighed for at komme med idéer og input til, hvordan en given opgave kan løses. Dialogen giver udbyder ny inspiration og indsigt, som kan omsættes i det offentlige udbud og dermed skabe efterspørgsel efter nye løsninger og produkter.

Der er tale om videndeling og produktudvikling på én og samme tid, som såvel udbyder som private virksomheder kan drage fordel af.    

Vi har ofte hørt, at kravene til EU-udbud står i vejen for dialogen mellem udbyder og virksomheder.
Men der er ingen tvivl om, at Processio med sit nye tiltag  løser  dette dilemma og bygger bro til den tættere offentlig- privat dialog.

Fynsk Erhverv har et skarpt fokus på de fynske virksomheders adgang til det offentlige marked. At være leverandør til f.eks. de fynske kommuner understøtter både omsætning og beskæftigelse i de pågældende virksomheder, samtidig med at der i kraft af en konstruktiv dialog og videndeling mellem parterne kan skabes nye innovative produkter og serviceydelser, der kan give de fynske virksomheder konkurrencefordele både nationalt og globalt.

Derfor skal der fra Fynsk Erhverv lyde en kraftig opfordring til de fynske kommuner og virksomheder til at opsøge dialogen og finde samarbejdsfelterne.  Mulighederne er mange – lige fra velfærdsteknologiske løsninger på ældre- og handicapområdet til at få ledige medborgere i beskæftigelse til kontorforsyning  til   drift og vedligeholdelse  af vej og parkanlæg  osv.

Det handler om at se muligheder, ikke begrænsninger – og her spiller dialogen en meget vigtig rolle!


Jytte Reinholdt
Direktør

 

 

Lars Erik Nielsen har løftet Uretek med dokumentation, faglig vækst og ansvarlighed

Middelfart-virksomheden Uretek har som speciale at etablere og styrke fundamenter under alt fra private boliger til komplekse byggerier. Og at Ureteks eget fundamentet er solidt, er netop bevist med et fornemt regnskab for 2024 – og en solid vækst i indeværende år. “Vi er kommet stærkt fra start i 2025, og som det ser ud […]

Stærke pointer og skarpe trends på Den Fynske E-handelskonference 2025

Temaet for konferencen var ’Tættere på kunderne’, og dagen bød på inspirerende oplæg, praktiske erfaringer og strategiske perspektiver.

Tim Frank Andersen: AI-udviklingen kræver handling nu – virksomheder risikerer at falde bagud

Mange virksomheder tøver stadig med AI, men ifølge teknologi- og AI-ekspert kan den tøven blive dyr, når konkurrenterne rykker hurtigt frem

Anne Dyrehauge bliver ny direktør i Fynsk Erhverv

Fynsk Erhverv har ansat 36-årige Anne Dyrehauge som ny direktør. Hun tiltræder stillingen den 1. juni 2025 og afløser Jytte Reinholdt, der efter eget ønske fratræder efter 17 succesfulde år på posten.

Vejlø: Fremtidens vindere kombinerer teknologi og menneskelig indsigt

Når fremtidsanalytiker og direktør for Elektronista Media, Christiane Vejlø, taler ved Fynsk Erhvervs arrangement om vækstbarometeret den 3. juni, bliver det med et klart budskab: Der er masser af gode grunde til fortsat at satse på det menneskelige.

Micro Matic ruller globale kundeoplevelser ud fra Odense

Udgangspunktet er en niche. Fadøl, kobling og haner. Men ambitionerne er globale, og de digitale redskaber er blevet afgørende, når Micro Matic skal skabe stærke kundeoplevelser i mere end 120 lande.

Dialog om udfordret varedistribution i Odense City

Varedistribution i Odense City har altid været et problem, og kombinationen af stigende godsmængder og byfortætning gør ikke udfordringerne mindre. Distributørerne oplever bl.a. dagligt trængsel og forsinkelser og P-bøder som følge af manglende parkeringsbåse til de store biler.

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.