Nyheder • 07/10/2024
Aabo-Ideal satser benhårdt på service og support som en del af international konsolidering
Trods sin idylliske placering i Vester Aaby på Sydfyn er Aabo-Ideal en international topspiller inden for fremstilling af industrielle lak- og overfladebehandlingsanlæg. Men den position er ikke kommet af sig selv, og fremtidens succes kræver, at ærmerne forbliver opsmøgede.
Det understreger administrerende direktør Gynter Graul Lorenzen, der tiltrådte stillingen i februar 2021, netop som virksomheden skulle finde smult vande efter corona-epidemien, samtidig med at fusionen mellem Aabo og Ideal var ved at lande.
“Der var ikke nogen tvivl om, at det var en tung tid. To gode hold giver jo ikke automatisk et nyt superhold, når man fusionerer, og samtidig var det meget svært at eksportere, når verden var lukket ned. Så vi har fokuseret meget på at få strategien og organisationen på plads, og i dag synes jeg, at vi står et godt sted,” siger Gynter Graul Lorenzen, der selv kom ind i virksomheden med 25 års erfaring i global virksomhedsledelse fra Sønderborg-virksomheden Lachenmeier, som var del af en stor amerikansk koncern med over 60.000 medarbejdere.
Fysisk placering udfordrer vækstambitioner
Aabo-Ideal har godt hundrede ansatte, men da medarbejderskaren især tæller teknikere, ingeniører og håndværkere, kan vækstpotentialet risikere at blive bremset på grund af manglen på kerneressourcer.
“Vi har altid brug for dygtige ingeniører, smede og teknikere, der har kompetencerne til at stille komplicerede anlæg op, men det er alt sammen områder helt uden arbejdsløse, så der er kamp om dem. Derfor gør vi rigtig meget for at tiltrække arbejdskraft, men der er ingen tvivl om, at mange synes, at der er langt herned. Især hvis man bor i Odense, hvor der er meget at vælge imellem, blandt andet i robotklyngen,” siger direktøren, som er meget bevidst om, at opgaven skal løses.
“Vi ved godt, at der er rigtig mange unge mennesker, der ikke ved, at Aabo-Ideal eksisterer. Derfor har vi fokus på at synliggøre, at vi er en spændende, international virksomhed, hvor de ansatte er med til at løse store, komplekse udfordringer ude i verden,” siger direktøren, som i det hele taget er meget opmærksom på at have de rette folk til opgaverne.
Vi kan ikke gå på kompromis med kvaliteten af vores medarbejdere, for vores kunders behov er tit ekstremt komplekse.
“Det stiller også høje krav til vores anlæg, og derfor har vi også brug for salgsledere, der kan overskue projektet fra start til slut. Og det er ikke noget, man bare lige gør, især når der måske går to år fra de første henvendelser til den endelige levering.”
Bæredygtighed i en miljøtung branche
Grundlæggende hører industrielle lak- og overfladebehandlingsanlæg til i den tunge ende, når det kommer til energiforbruget. På grund af stigende energipriser verden over er der derfor opstået nye forretningsmuligheder for Aabo-Ideal, som har introduceret konceptet “Go Greener”.
Med brugen af energieffektive komponenter og varmegenvinding reduceres energiforbrug og CO₂-udledning, samtidig med at der skabes et mere miljøvenligt produktionsmiljø i overfladebehandlingsanlæg. Ifølge Gynter Graul Lorenzen har kunderne taget godt imod konceptet, og derfor er tiltaget også et vigtigt fundament fremover:
“Go Greener er en væsentlig brik i vores fremtidige strategi” siger Gynter Graul Lorenzen og fortsætter.
Det handler ikke kun om at reducere CO₂-udledningen, men også om at synliggøre de bæredygtige tiltag og skabe økonomisk værdi for vores kunder.
“Vi sælger ‘Go Greener’ som et salgsargument, fordi vi tror på, at det gør en forskel for både vores kunders CO₂-regnskab og for verden.”
Nærhed er en forudsætning for succes
Mens virksomhedens hovedkontor har til huse på Sydfyn, har Aabo-Ideal også egne selskaber i flere lande, herunder Sverige, Polen, Tjekkiet, Tyskland og Mexico. Ifølge Gynter Graul Lorenzen er lokal tilstedeværelse en nødvendighed for at indtage nye markeder.
“Man kan simpelthen ikke sælge så komplekse anlæg uden at være fysisk til stede. Når vi går i dialog med potentielle kunder, så har de altid en tjekliste med krav, som vi skal opfylde, og her er service altid et af de største spørgsmål,” fortæller direktøren, der røber, at virksomheden har øjnene mod USA som et muligt marked.
“I de kommende år skal vi forholde os til det amerikanske marked. Vi har allerede et rigtig godt afsæt i Mexico, hvor vi er en af de helt store spillere. Så vi har et godt renommé, og det ville være tåbeligt ikke at have et halvt øje på USA, hvis muligheden byder sig,” afslutter Lorenzen.