Nyheder • 07/10/2024

Aabo-Ideal satser benhårdt på service og support som en del af international konsolidering

Trods sin idylliske placering i Vester Aaby på Sydfyn er Aabo-Ideal en international topspiller inden for fremstilling af industrielle lak- og overfladebehandlingsanlæg. Men den position er ikke kommet af sig selv, og fremtidens succes kræver, at ærmerne forbliver opsmøgede.

Det understreger administrerende direktør Gynter Graul Lorenzen, der tiltrådte stillingen i februar 2021, netop som virksomheden skulle finde smult vande efter corona-epidemien, samtidig med at fusionen mellem Aabo og Ideal var ved at lande.

“Der var ikke nogen tvivl om, at det var en tung tid. To gode hold giver jo ikke automatisk et nyt superhold, når man fusionerer, og samtidig var det meget svært at eksportere, når verden var lukket ned. Så vi har fokuseret meget på at få strategien og organisationen på plads, og i dag synes jeg, at vi står et godt sted,” siger Gynter Graul Lorenzen, der selv kom ind i virksomheden med 25 års erfaring i global virksomhedsledelse fra Sønderborg-virksomheden Lachenmeier, som var del af en stor amerikansk koncern med over 60.000 medarbejdere.

Fysisk placering udfordrer vækstambitioner

Aabo-Ideal har godt hundrede ansatte, men da medarbejderskaren især tæller teknikere, ingeniører og håndværkere, kan vækstpotentialet risikere at blive bremset på grund af manglen på kerneressourcer.

“Vi har altid brug for dygtige ingeniører, smede og teknikere, der har kompetencerne til at stille komplicerede anlæg op, men det er alt sammen områder helt uden arbejdsløse, så der er kamp om dem. Derfor gør vi rigtig meget for at tiltrække arbejdskraft, men der er ingen tvivl om, at mange synes, at der er langt herned. Især hvis man bor i Odense, hvor der er meget at vælge imellem, blandt andet i robotklyngen,” siger direktøren, som er meget bevidst om, at opgaven skal løses.

“Vi ved godt, at der er rigtig mange unge mennesker, der ikke ved, at Aabo-Ideal eksisterer. Derfor har vi fokus på at synliggøre, at vi er en spændende, international virksomhed, hvor de ansatte er med til at løse store, komplekse udfordringer ude i verden,” siger direktøren, som i det hele taget er meget opmærksom på at have de rette folk til opgaverne.

Vi kan ikke gå på kompromis med kvaliteten af vores medarbejdere, for vores kunders behov er tit ekstremt komplekse.

“Det stiller også høje krav til vores anlæg, og derfor har vi også brug for salgsledere, der kan overskue projektet fra start til slut. Og det er ikke noget, man bare lige gør, især når der måske går to år fra de første henvendelser til den endelige levering.”

Bæredygtighed i en miljøtung branche

Grundlæggende hører industrielle lak- og overfladebehandlingsanlæg til i den tunge ende, når det kommer til energiforbruget. På grund af stigende energipriser verden over er der derfor opstået nye forretningsmuligheder for Aabo-Ideal, som har introduceret konceptet “Go Greener”.

Med brugen af energieffektive komponenter og varmegenvinding reduceres energiforbrug og CO₂-udledning, samtidig med at der skabes et mere miljøvenligt produktionsmiljø i overfladebehandlingsanlæg. Ifølge Gynter Graul Lorenzen har kunderne taget godt imod konceptet, og derfor er tiltaget også et vigtigt fundament fremover:

“Go Greener er en væsentlig brik i vores fremtidige strategi” siger Gynter Graul Lorenzen og fortsætter.

Det handler ikke kun om at reducere CO₂-udledningen, men også om at synliggøre de bæredygtige tiltag og skabe økonomisk værdi for vores kunder.

“Vi sælger ‘Go Greener’ som et salgsargument, fordi vi tror på, at det gør en forskel for både vores kunders CO₂-regnskab og for verden.”

Nærhed er en forudsætning for succes

Mens virksomhedens hovedkontor har til huse på Sydfyn, har Aabo-Ideal også egne selskaber i flere lande, herunder Sverige, Polen, Tjekkiet, Tyskland og Mexico. Ifølge Gynter Graul Lorenzen er lokal tilstedeværelse en nødvendighed for at indtage nye markeder.

“Man kan simpelthen ikke sælge så komplekse anlæg uden at være fysisk til stede. Når vi går i dialog med potentielle kunder, så har de altid en tjekliste med krav, som vi skal opfylde, og her er service altid et af de største spørgsmål,” fortæller direktøren, der røber, at virksomheden har øjnene mod USA som et muligt marked.

“I de kommende år skal vi forholde os til det amerikanske marked. Vi har allerede et rigtig godt afsæt i Mexico, hvor vi er en af de helt store spillere. Så vi har et godt renommé, og det ville være tåbeligt ikke at have et halvt øje på USA, hvis muligheden byder sig,” afslutter Lorenzen.

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

USA’s nye verdensorden: Trusler og muligheder for fynske virksomheder under Trump

Efter nyhedsbureauet APs udmelding om, at Donald Trump har vundet det amerikanske præsidentvalg, står verden over for en betydelig omvæltning, mener tidligere forsvarschef Peter Bartram. Den 21. november kommer Peter Bartram til Fynsk ErhvervsTopmøde, hvor han deler sin viden og erfaringer om, hvad den nye globale verdensorden har af betydning for de fynske virksomheder.

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]

Nyt MasterClass-forløb: Anerkendt forretningsudvikler klæder fynske SMV’ere på til en foranderlig verden

Fynske Bank og Fynsk Erhverv tilbyder nu i samarbejde en helt ny MasterClass for fynske SMV’er, der får mulighed for at styrke deres forretningsmodel gennem et forløb med den anerkendte forretningsudvikler Michael N. Wilkens. Han har erfaring med strategiarbejde i mere end 200 danske og internationale virksomheder og oplever stor succes med sit fokus på […]

Lucia Care: Boost produktiviteten og arbejdsglæden

Dyb træthed er i dag et problem mange oplever, hvilket er med til at reducere både arbejdsglæden, kreativiteten og performance i de danske virksomheder. For at komme problemet til livs, har speciallægerne Nanna Kirkebjerg og Christian Bøving fra Lucia Care invitereret partnervirksomheder til foredrag om danskernes søvnudfordringer.

Lyt til erhvervslivet

De kommunale budgetter for det kommende år er på plads, og det afslører, at 2025 er kommunalt valgår. Fyn er et naturligt arbejdskraftopland for enhver virksomhed, uanset postnummer. Eller burde i hvert fald være det. Desværre har vi en utilstrækkelige kollektiv trafik, der gør det vanskeligere at tiltrække dygtige medarbejdere udenfor Odense og de fynske købstæder. Det kalder på en plan og på handling.

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.