Nyheder • 05/05/2024

Skru op for resiliensen og få en bedre forretning

Når Fynsk Erhverv den 23. maj i fællesskab med Ecreo inviterer til fællesseminar, vil de fremmødte gå hjem med konkrete værktøjer, der skal inspirere til at forbedre kundeoplevelsen og øge virksomhedens værdi ved at skærpe det strategiske fokus.

Det lover Michael Nørregaard Wilkens, der er executive advisor i den internationale rådgivningsvirksomhed Strategyzer og oplægsholder på seminaret. Han understreger samtidig, at en solid forretningsstrategi er vigtigere end nogensinde før.

Tidligere havde virksomheder måske en gennemsnitslevealder på 50 år, men i dag er det snarere 10-15 år, fordi der hele tiden sker noget nyt inden for teknologi og lovgivning.

“Det betyder også, at der er sket et skifte, hvor virksomhederne er nødt til at have mere fokus på at sikre modstandsdygtighed i stedet for udelukkende at stile efter omsætningsvækst,” fortæller Michael Nørregård Wilkens, som slår fast, at der ikke er tale om et defensivt strategiskifte af den grund:

”Det er meget lettere at skabe vækst, når man står på et solidt grundlag. Det er efter min overbevisning både langsigtet og offensivt at insistere på at skabe en forudsigelig og modstandsdygtig forretning. Når virksomhederne committer sig til en strategi, hvor de fokuserer på at forbedre resiliensen, er de langt bedre rustet til den konkurrence, de må møde,” konstaterer han.

Fokus på de sikre opgaver

Michael Nørregård Wilkens’ rådgivning er baseret på best practice og erfaringer fra mere end 200 strategiprocesser for danske og internationale virksomheder. Erfaringen har gjort, at han også kan sætte tal på, hvordan virksomhederne helt konkret bør gribe sagen an.

”Man kan typisk dele en virksomheds omsætning op i mindst tre kategorier: Fixed, som er den sikre indtægt, man ved vil komme. Så er der Forudsigelig, som dækker over opgaver fra eksisterende kunder, der lægger ordrer i et forudsigeligt mønster. Den sidste del er NewBiz, hvor man ikke har noget konkret at hænge forudsigelserne op på. Når man kigger på multipler for at værdisætte de tre kategorier, hedder de 20, 10 og 3, og det er netop dét, virksomhederne skal tage udgangspunkt i, når de lægger deres strategi,” fortæller Michael Nørregaard Wilkens.

Ifølge den rutinerede erhvervsrådgiver er der mange virksomheder, der bruger alt for mange ressourcer på nye kunder. De kan med fordel i stedet skrue op for aktiviteter, der hører til i kategorien Fixed, fordi selvom man ikke har exit-planer, så kommer de sikre indtægter igen flere gange.

”Der er mange måder, man kan arbejde med det på. Men det kunne f.eks. være længere aftaler, hvor kunden sparer noget mod til gengæld at binde sig over en periode. Hvis du går i banken og siger, at du har grundlaget på plads til en sikker indtjening på 700.000 om året de næste tre år, er det meget lettere at få ørenlyd, end hvis du siger, at du forventer en omsætning på en million i år,” siger Michael Nørregård Wilkens, der planlægger at lade deltagerne forlade seminaret med en god fornemmelse af, hvor resilient deres virksomhed faktisk er.

”Øvelsen er selvfølgelig lidt forskellig fra virksomhed til virksomhed, men redskaberne til at analysere omsætningssammensætningen er de samme. Helt grundlæggende handler det om at flytte sine primære indsatsområder derhen, hvor indtjeningen er mest forudsigelig, og dermed øger virksomhedens værdi mest,” siger Michael Nørregaard Wilkens, der foruden sin rådgivningsvirksomhed også har en halv snes bestyrelsesposter på CV’et – blandt andet som bestyrelsesformand i Ecreo.

Digital støtte til det gode samarbejde

Som partner i og stifter af Ecreo repræsenterer Casper Stendal dermed én af de virksomheder, der har lagt CVR-nummer til Michael Nørregaard Wilkens viden. Af samme grund er Casper Stendal meget opmærksom på, hvordan Ecreos rolle som strategisk udviklingspartner er med til at understøtte kundernes forretningsstrategi og omsætning i de forskellige kategorier.

”Vi inddeler B2B e-handel i tre niveauer: Den klassiske webshop med login, kundeportalen med fuldt produktsortiment og online produktkonfiguration, samt den digitale platform, hvor kunden og sælgeren, udover produktdata, også samarbejder omkring tilbud, rammeaftaler og meget mere,” siger Casper Stendal og understreger, at det sidste niveau netop understøtter de omsætningskategorier, som Michael Nørregaard Wilkens betegner som Fixed, og Forudsigelig.

Den digitale platform skal i B2B-regi i langt højere grad fungere som et samarbejdsværktøj.

“Mens en klassisk webshop ofte oplever intern modstand fra salgsafdelingen, fungerer den digitale platform som en katalysator for, at der kan samarbejdes langt mere dynamisk, effektivt og datadrevet omkring virksomhedens produkter og services. De virksomheder, der lykkes her, vil have en ekstremt stor konkurrencefordel,” konstaterer Casper Stendal.

Han understreger samtidig, at teknologien i dag netop giver bedre muligheder for at styrke det langsigtede kundesamarbejde, når man i forvejen har godt kendskab til kundens virksomhed.

”Vi har kun set toppen af isbjerget af, hvordan man kan integrere data i løsningerne. Der er ingen tvivl om, at behandlingen af data kan være en service, der er med til at langtidssikre samarbejdet, fordi det skaber en værdi, der ikke er så let at erstatte,” slutter Casper Stendal.

Foruden Michael Nørregaard Wilkens og Casper Stendal tæller oplægsholderne på seminaret også Kasper Bay Simonsen. Han er segmentchef for industri i H.J. Hansen Recycling, og han vil fortælle om, hvordan virksomhedens nye kundeportal gennem digitalisering har forbedret en lang række eksterne og interne processer.

Nordic Greens: Revolutionerer branchen med ny teknologi, AI og bæredygtig produktion

Nordic Greens vil knække koden til flere pressende problematikker, som f.eks. stort ressourceforbrug, ustabile forsyningskæder og stigmatisering om forbruget af pesticider. Nu har ejer og administrerende direktør, Mads Petersen, med sit fokus på nye, digitale systemer og bæredygtighed transformeret hele Nordic Greens produktion og revolutioneret hele branchen.

E-handelskonference: Brugeren skal i centrum

Ved 2024-udgaven af Den Fynske E-handelskonference, der er arrangeret i samarbejde mellem e-handelsvirksomheden Hesehus og Fynsk Erhverv, var der i tidens ånd masser af AI på programmet, men nok så gennemgående var det, at de teknologiske landvindinger skal ske med fokus på forbrugeren, hvis investeringerne skal give mening.

Brain Boost: Ikke alle indtægter skaber samme værdi

Da softwarehuset Ecreo og Fynsk Erhverv i fællesskab afholdte seminaret "Styrk din digitale B2B-strategi og skab resiliens i en uforudsigelig tid" var Odense-virksomheden Flexbuy Technologies repræsenteret blandt deltagerne i form af Jacob Brage. Og han forlod Alfred og Kamilla, hvor arrangementet blev afholdt, i opløftet tilstand.

Kultursociolog Emilia van Hauen: Ledelsen skal få det bedste frem i alle generationerne

Med et arbejdsmarked, hvor gabet mellem ledige hænder og behovet for arbejdskraft er støt stigende, har det aldrig været vigtigere at tiltrække, fastholde og lede medarbejdere. Og ifølge kultursociolog og forfatter, Emilia van Hauen, betyder det også, at der er særdeles god grund til at fokusere på – og forstå – forskellighederne ved de mange generationer, der er på arbejdsmarkedet i dag.

Vækstdrivere i de fynske virksomheder

Det går godt i det danske erhvervsliv, selvom nye udfordringer har ramt os. Særlig rekruttering og fastholdelse, digitalisering og automatisering samt den grønne omstilling er tre udfordringer, der vil optage erhvervsledere de kommende år. I dette Whitepaper kan du møde seks fynske erhvervsledere, der har knækket koden til succes og fremtidssikret deres virksomheder

Nordic Greens: Revolutionerer branchen med ny teknologi, AI og bæredygtig produktion

Nordic Greens vil knække koden til flere pressende problematikker, som f.eks. stort ressourceforbrug, ustabile forsyningskæder og stigmatisering om forbruget af pesticider. Nu har ejer og administrerende direktør, Mads Petersen, med sit fokus på nye, digitale systemer og bæredygtighed transformeret hele Nordic Greens produktion og revolutioneret hele branchen.

Velfungerende teams er nøglen til succes hos Mag Larsen Service

Når de ansatte i den fynske transportvirksomhed Mag Larsen Service er på vejene, er der ofte brug for både de helt store målestokke og de helt små skydelærer. Virksomheden løser alle former for specialtransporter, men står især stærkt inden for eskort til transport af vindmøller til det svenske marked, og den opgave kræver masser af […]

Samarbejde og læring er UR’s sikkerhed for den fornødne arbejdskraft

Universal Robots er på mindre end 20 år gået fra at være en start-up-virksomhed, stiftet af tre studerende på Syddansk Universitet, til at være verdenskendt for avanceret robotteknologi, og i dag beskæftiger virksomheden over 1.000 ansatte på verdensplan. Et centralt element i Universal Robots’ strategi er at have fokus på et sundt og inspirerende miljø […]

Vidt forskellige brancher lærer af hinanden i cykelnetværk

Selvom man er helt grøn på en racercykel og ikke har nogen erfaringer med at ligge i læ bag andre cykelryttere i et felt, kan man sagtens få fuldt udbytte – både fagligt og fysisk – af Fynsk Erhvervs Business Challenge cykelnetværk. Det kan Line Svindt, der er karriererådgiver i Magistrenes A-kasse i Odense, bevidne, […]

Vi skal gøre os fortjent til fremtidens arbejdskraft

Dagsordenerne er mange i virksomhederne - fra grøn omstilling og rapporteringskrav til digitalisering, usikkerhed i leverandørkæderne, manglende efterspørgsel osv. Der er dog ingen tvivl om, at øverst på listen over udfordringer både på kort og længere sigt står manglen på kvalificerede medarbejdere.

Formandens sommerhilsen

Sommerferien nærmer sig, og Fynsk Erhvervs bestyrelsesformand, Henrik Neelmeyer, sender her sin sommerhilsen med ønsket om en rigtig god sommer til det fynske erhvervsliv og anbefalinger til en sommerferie uden for mange afbrydelser.

VELUX strategiske fokus på psykologisk tryghed handler om af høste værdien af øget diversitet og forbedret kreativitet

Med omkring 2.500 ansatte i Danmark, 11.500 medarbejdere globalt samt solide regnskaber med positive resultater år efter år, er vinduesproducenten VELUX en af landets helt store virksomheder. Men selvom tingene har gået godt i lang tid, er der altid plads til forbedring, hvilket bliver understreget af Senior Director HR, Jon Holst-Christensen, der i 2024 har […]