Nyheder • 11/08/2023

Gratis værktøjer og ressourcer til at sikre normal drift under kommende kriser

35 fynske virksomheder fik kort før sommerferien fyldt deres værktøjskasse, da de deltog i seminaret “Beyond the Crisis”. Bag overskriften “Beyond the Crisis” gemmer sig et omfattende projekt, som  Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut (GTS-Institut) netop har afsluttet.  Projektet har det formål at blive klogere på, hvordan man sikrer fortsat drift under kriser.

Vi har bedt Mathilde Møller Christensen, som er risikorådgiver og katastrofe- og risikomanager i Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut, sætte ord på nogle af de vigtigste konklusioner fra projektet:

Hvad er hovedkonklusionerne på “Beyond the Crisis”-projektet i forhold til SMV-virksomhederne?

En af de primære konklusioner fra “Beyond the Crisis”-projektet er, at SMV’er i Danmark er stærkt berørt af kriser som COVID-19-pandemien eller energikrisen. Mange SMV’er har begrænsede ressourcer, hvilket kan gøre det svært for dem at håndtere og komme sig efter sådanne udfordringer.

Projektet har vist, at der er et stort behov for mere robusthed og forberedelse til krisehåndtering i SMV-segmentet.

Det har også belyst betydningen af at have en struktureret tilgang til fortsat drift og risikostyring, hvilket kan hjælpe SMV’er med at forberede sig bedre på og håndtere fremtidige kriser.

Hvordan skal en SMV-virksomhed gribe det an, hvis man ønsker at være på forkant med den næste krise?

Forberedelse er nøglen til at være på forkant med den næste krise.

Det er vigtigt at udvikle en robust beredskabsplan og plan for fortsat drift, som omfatter identifikation og vurdering af potentielle risici, udvikling af genopretningsplaner og kommunikationsstrategier, samt regelmæssig revision og test af disse planer. Det er også væsentligt at sikre, at alle i organisationen er opmærksomme på og trænet i disse planer, så de kan handle hurtigt og effektivt, når en krise opstår.

Hvilke værktøjer har I udviklet – og hvilke gode råd, kan I med afsæt i projektet give de fynske SMV-virksomheder?

Gennem “Beyond the Crisis”-projektet har vi udviklet en række værktøjer, der kan hjælpe SMV’er med at håndtere kriser mere effektivt. Disse omfatter:

  • Guide til at arbejde med fortsat drift
  • Robusthedsmåling
  • Politik for fortsat drift
  • Business Impact Analyse
  • Strategi for fortsat drift
  • Plan for fortsat drift
  • Beredskabsplan og IT-beredskabsplan
  • Evalueringsskema til kriseøvelse

Vores primære råd til fynske SMV’er er at prioritere forberedelse til kriser og fortsat drift, selvom det kan være fristende at fokusere udelukkende på den daglige drift.

Gennemgående forberedelse og planlægning kan ikke kun hjælpe virksomhederne med at håndtere kriser mere effektivt, når de opstår, men også hjælpe dem med at komme hurtigere tilbage til normal drift bagefter.

Derudover anbefaler vi SMV’erne, at planerne er fleksible og tilpasset virksomhedens unikke behov og udfordringer. Det er afgørende at anerkende, at hver virksomheds berøringsflade og risikoprofil er forskellige, og derfor skal planerne også være det. For eksempel vil en virksomhed, der er en del af kritisk infrastruktur eller eksporterer varer, have andre risici og krav end en lokal frisørsalon. En infrastruktur- eller eksportvirksomhed kan være udsat for både internationale og nationale kriser, lovgivningsmæssige ændringer, forsyningskædeafbrydelser og driftsforstyrrelser. Deres planer bør være omfattende og kunne dække et bredt spektrum af potentielle scenarier, herunder også interne udfordringer som IT-hændelser og personalemangel.

Gratis værktøjer og ressourcer til fri afbenyttelse

Vi anbefaler alle SMV’er at drage fordel af de gratis værktøjer og ressourcer, vi har udviklet gennem “Beyond the Crisis”-projektet, som kan hjælpe SMV’ere med at styrke deres forberedelse til krisehåndtering og fortsat drift.

Værktøjerne kan findes her: www.brandogsikring.dk/bcm

Fynsk logistikgigant krydser fingre for bedre forbindelser til motorvejsnettet

Den familieejede logistikvirksomhed Alex Andersen Ølund A/S forventer efter en årrække med særdeles solide regnskaber, at de kommende år byder på flere udfordringer og mere usikkerhed i markedet. Men ikke desto mindre er stemningen på direktionsgangen på Logistikvej i Odense fortsat høj, og listen over nye initiativer bliver ikke kortere. “2024 bliver et overgangsår, hvor […]

Damixa skruer op for den digitale tilstedeværelse

På Den Fynske E-handelskonference den 21. maj sætter Damixas Brand og Marketing Manager, Anna Trojel, ord på den digitale rejse, der skal føre Damixa helt up to date.

Optimisme at spore i det fynske erhvervsliv

De fynske virksomheder er sunde og robuste, og de fleste er ved at indfinde sig i den nye virkelighed med stigende tempo og kompleksitet. Det viser vores nyeste temperaturmåling i det fynske erhvervsliv, der giver en stærk tro på fremtiden.

Skru op for resiliensen og få en bedre forretning

Når Fynsk Erhverv den 23. maj i fællesskab med Ecreo inviterer til fællesseminar, vil de fremmødte gå hjem med konkrete værktøjer, der skal inspirere til at forbedre kundeoplevelsen og øge virksomhedens værdi ved at skærpe det strategiske fokus. Det lover Michael Nørregaard Wilkens, der er executive advisor i den internationale rådgivningsvirksomhed Strategyzer og oplægsholder på […]

Viden til Vækst: Gode teams har psykologisk tryghed

Den 12. september inviterer vi i samarbejde med LearnX til erhvervskonference, hvor du bl.a. kan møde ledelsesrådgiver Christian Ørsted, der sætter fokus på, hvordan psykologisk tryghed kan løfte medarbejderne markant. Vi har forinden været i dialog med Christian Ørsted, der løfter lidt af sløret for sit oplæg. Husk, at du som partnervirksomhed får 50% rabat på billetprisen.

Netværk styrker Pia Mathiasens HR-kompetencer

Med HR-ansvar for over 300 medarbejdere, har HR-ansvarlig hos Ken Hygiejne Systems A/S, Pia Mathiasen, trådt ind i vores HR-netværk for at få ekstern, faglig sparring med ligesindede. Er du også interesseret i en netværksgruppe – så har vi også et til dig!

Bestyrelsesuddannelse klæder Torsten Kjeldsen bedre på til bestyrelsesarbejdet

COO i Broen-Lab, Torsten Kjeldsen, har netop færdiggjort ”Bestyrelsesuddannelsen med fokus på små og mellemstore virksomheder” ved Århus Universitet, og han kommer med en klar anbefaling. Som partnervirksomhed kan du stadig nå at komme med på en af de eftertragtede pladser til en favorabel pris - deadline for næste hold er den 17. maj 2024.

Video: Tietgenprisen 2024

Til Fynsk ErhvervsTopmøde den 18. april modtog Jens Hempel-Hansen Tietgenprisen som påskønnelse for sit store engagement indenfor cirkulær økonomi og ESG og for at stille sig i front for at gøre affald til morgendagens ressource og næste generations guld

Video: Morgendagens succes kræver innovation og stærke partnerskaber

De næste 10 år bliver vildere end de seneste 5.000, og teknologien kommer til slå igennem på måder, vi ikke kan forestille os i dag. Det er ikke alt, man kan overskue at gøre på en gang, men det handler bare om at komme med, mener innovationsekspert Mads Thimmer

Mod og vilje holder 195-årige H.J. Hansen på toppen

Med en historie, der rækker imponerende 195 år tilbage i tiden, har Odense-virksomheden H.J. Hansen præsteret en holdbarhed af international topklasse, Til trods for, at dagen for 200-års-jubilæet nærmer sig, er der bestemt ingen fare for, at H.J. Hansen går i stå. Faktisk har virksomheden aldrig været mere relevant end den er i dag. Affald […]

En sejr til fynsk erhvervsliv

Det er en god melding for det fynske erhvervsliv, at forligspartierne bag Infrastrukturplan 2035 er blevet enige om, hvordan motorvejen syd om Odense kan udvides til seks spor.

NextTalent rykker Gardingruppen nærmere en ny IT-løsning

Normalt har Odense-virksomheden Gardingruppen fokus på kreativitet og meget analoge løsninger. Men i de seneste måneder har der været talt rigtig meget om digitalisering, automation, optimering af arbejdsgange og nye IT-systemer