Nyheder • 16/06/2023
Storebæltsforbindelsen fejrer 25 år – forgældet og forgyldt
(Kilde: Sund&Bælt)
Det lå i forliget bag Storebæltsforbindelsen, at når investeringen i det store broprojekt var betalt tilbage, så skulle det blive gratis at passere Storebælt. Men i dag kan vi konstatere, at sådan blev det ikke.
Den 14. juni 2023 var det præcis 25 år siden, at ‘Krone 1’ kørte over Storebæltsforbindelsen og markerede dette enorme fremskridt for samfundet, som denne bro er, set i forhold til de gamle DSB-færger.
Igennem årene er der i forskellige trafikforlig hentet udbytter ud til staten, med det formål at finansiere andre projekter rundt i DK. Senest har et stort flertal på Christiansborg besluttet at hente kr. 7,9 mia. ud til finansiering af andre infrastrukturprojekter, jfr. Infrastrukturplan 2035.
I Fynsk Erhverv er vi mere end begejstret for Storebæltsforbindelsen, som har skabt øget samhandel, mobilitet og vækst i samfundet. Men kritiske overfor, at den har udviklet sig til en ren pengemaskine.
Siden ultimo 2017 har vi i Fynsk Erhverv arbejdet tæt sammen med Den nationale Storebæltskomité, idet vi har samme mål om at få reduceret broafgifterne og stoppet malkningen.
Det er tidligere lykkedes at få reduceret broafgifterne med 25%, fordelt over to omgange. Men gevinsten herved skulle vise sig at være ædt op af inflation m.v., så i praksis blev broafgifterne alene reduceret pr. 1. januar 2023 med kr. 2!
Der er derfor fortsat brug for en massiv påvirkning af vores folketingspolitikere på Christiansborg, idet det er dem, der reelt beslutter taksterne på Storebæltsforbindelsen – og udbyttet til Staten. Igennem de seneste måneder har vi derfor været i dialog med transportordførerne fra hhv. Socialdemokratiet og Venstre – Moderaternes transportordfører udestår – samt med landets transportminister om mulighederne for at indføre rabatter til fordel for dem, der f.eks. er 3-4 i bilen, kører fossilfrit eller kører uden for spidsbelastningstidsrummene samt en form for sommerferierabat a la den gratis færgetransport til vores smukke øer. Sidstnævnte vil især vores mange turist- og kulturattraktioner kunne få gavn af. Derudover har Den nationale Storebæltskomité haft møde med Borgmesterforum Fyn for at få hele Fyns opbakning.
I forhold til mobiliteten er det værd at glæde sig over, at den hidtidige pendlerrabat er blevet opdateret således, at den her post corona også tilgodeser de medarbejdere, som har flere arbejdsdage på hjemmekontoret om ugen. Også godstrafikken er blevet tilgodeset.
Status er dog, at Storeforbæltsforbindelsen her 25 år efter åbningen fortsat fremstår forgældet – og forgyldt i kraft af de mange trafikanter, der årligt passerer.
Det skal vi have ændret på!