Nyheder • 07/04/2017
Fynsk Erhverv-mærkesag på den nationale dagsorden
Storebæltsafgifterne var et af de centrale temaer i formandens beretning, da Fynsk Erhverv holdt sin ordinære generalforsamling den 30. marts. Se eller gense indslag på TV 2/Fyn, hvor både formand Jørgen Dirksen og direktør på Egeskov Henrik Neelmeyer interviewes om broafgifternes negative effekter på fynsk erhvervsliv og turisme.
Igennem de seneste år har Fynsk Erhverv kæmpet hårdt for at få broafgifterne sat på den politiske agenda. Det skyldes primært, fordi de høje broafgifter udgør en reel vækstbarriere. Mange virksomheder vil gerne byde på opgaver på den anden side Storebælt men afholder sig fra det, fordi det er forbundet med ekstra omkostninger og dermed lavere indtjening. Og mange medarbejdere og specialister vil gerne søge nye udfordringer på den anden side bæltet, men holder sig tilbage på grund af broafgifterne.
Derfor var det også endnu et afgørende skridt i den rigtige retning, da Fynsk Erhverv kort før jul præsenterede den tidligere topchef fra bl.a. Toms, Jesper E. Møller, som formand for den nationale Storebæltskomité.
Jesper E. Møller, der også er formand for bestyrelsen i Brøndby IF, ankom til Fynsk ErhvervsTopmøde sent på aftenen direkte fra Brøndbys generalforsamling, og de 140 fremmødte fik fornøjelse af en særdeles veloplagt komité-formand i topform. Han gjorde det klart, at målet er først og fremmest at få reduceret broafgifterne over Storebælt med 25% for alle trafikanter. Derefter går strategien ud på at få gjort det gratis at køre over Storebæltsforbindelsen. Derved kan vi se frem til at høste de samfundsøkonomiske gevinster og udnytte de åbenlyse muligheder for at skabe endnu mere udvikling og vækst, som Storebæltsforbindelsen åbner mulighed for.
Formanden for Storebæltskomitéen fremhævede også en anden Fynsk Erhverv-mærkesag, den fynske motorvej, hvor han ser et naturligt samarbejde:
– Selvom broafgifterne står højt på dagsordenen, så er der jo ingen tvivl om, at I også trænger til at få udvidet den fynske motorvej, sagde Jesper E. Møller. Og jeg synes faktisk, at disse to sager går fint hånd-i-hånd, da de ikke skal betales af samme kasse. Derimod er begge anliggender ubetinget af national interesse.
Jesper E. Møller er en meget erfaren erhvervsmand med god fornemmelse for politisk indflydelse og resultater. Efter møde med transportminister Ole Birk Olesen tidligere på året kunne formand Jørgen Dirksen i sin beretning således referere til en klar opfordring fra ministeren til at presse på for de 25%.
TV 2/Fyn interviewede undervejs Jørgen Dirksen, formand i Fynsk Erhverv, og Henrik Neelmeyer, direktør på Egeskov, om broafgifternes negative effekt på såvel erhverslivet som turismen på Fyn. Du kan se begge indslag her: