Nyheder • 06/02/2023

Nordeas frivillige arbejde er et “win-win”

I de seneste tre år har de ansatte i banken Nordea haft mulighed på at bruge to arbejdsdage hvert år på at arbejde frivilligt i en god sags tjeneste. For en del af de ansatte i Odense-afdelingen har det siden 2021 betydet samarbejde med paraplyorganisationen Frivilligcenter Odense. Og det samarbejde er alle parter særdeles godt tilfredse med.

”Det begyndte i 2019, hvor jeg havde en samtale med borgmesteren om, hvad vi kan gøre for hinanden for at understøtte byens udvikling. Det handlede blandt andet om samfundsengagement og om, hvordan vi i Nordea konkret kunne tænke det ind. Efter et stykke tid vendte borgmesterforvaltningen tilbage og foreslog os, at vi kontaktede Frivilligcenter Odense. Det er jeg glad for, fordi det gjorde det lettere for os at komme i gang,” siger Flemming Rasmussen, der er områdedirektør for Nordeas fynske erhvervsafdeling, og hans opfattelse deles af de kollegaer, der har brugt deres kræfter på projektet:

Det er selvfølgelig frivilligt om vores medarbejdere har lyst. Men de, der har været ude, har sagt, at de får det godt i maven, og at de er glade for at se deres arbejdsplads på en ny måde.

“Det er klart, at det er oplagt, at vi deler ud af vores viden om finansiel forståelse, men det er ikke et krav, og vi spænder bestemt ikke ben for andre idéer,” forklarer Flemming Rasmussen, som ikke er i tvivl om, at projektet har potentiale til at blive langvarigt.

”Vi ved også, at der bliver taget positivt imod det fra potentielle kommende medarbejdere. Vi vil selvfølgelig også gerne bruge historierne til at vise noget af det samfundsengagement, der ligger i værdierne bag brevpapiret.”

Parløb til fælles glæde

Glæden over samarbejdet deles af Centerleder i Frivilligcenter Odense, Jess Kahr, hvor erfaringerne fra parløbet med Nordea både giver plusser på den primære og den sekundære tjekliste. Dels har de første frivillige Nordea-ansatte været i aktion, dels har han og kollegaerne fået vigtig viden om samarbejdet med erhvervslivet:

Vi er en paraplyforening for de mere end 185 frivillige sociale foreninger i Odense. Vi understøtter foreningerne på forskellige vis og synliggør de mange frivilliges fællesskaber i Odense for potentielle brugere og frivillige.”

For os har projektet omkring erhvervsfrivillighed være lærerigt, idet det har givet os nogle konkrete erfaringer med, hvordan vi arbejder med de forforståelser, der eksisterer hos både virksomheder/medarbejdere og foreninger.

Vores funktion har været brobyggende i forhold til at skabe konkrete match, til stor succes for både virksomhed og forening,” fortæller Jess Kahr, mens Flemming Rasmussen nikker genkendende:

”Til at begynde med havde vi lavet et meget langt katalog med forslag til, hvad man kunne kaste sig over af frivilligt arbejde. Vi fandt dog hurtigt ud af, at det ikke var kvantitet, der afgjorde om projektet blev en succes. Det var meget bedre at have en dialog om, hvad folk havde lyst til, og der har samarbejdet med Frivilligcenter Odense været rigtig godt. Vi fandt også ud af, at det var en god ide, at vores ansatte kom ud to og to. På den måde havde de også en fælles social oplevelse ud af det,” fortæller Flemming Rasmussen.

Flemmings samlede registreringer bakkes op af Stina Smidt, som er foreningskonsulent for Frivilligcenter Odense og deler kontor med Jess Kahr.

”Vi har fundet ud af, at det er vigtigt, at vi skræddersyr projekterne, så både medarbejderne og foreningerne kan se sig selv i dem. Nogle frivillige vil gerne ud alene, mens andre gerne vil være sammen med deres kollegaer. Der er også nogen, som gerne vil lave noget helt andet, end de plejer, mens andre gerne vil sætte deres faglige kompetencer i spil. I den sidste kategori havde vi Jonathan og Sandra inde på Cafe Paraplyen og rådgive brugerne om privatøkonomi, og det var en stor succes for alle parter,” konstaterer Stina Smidt.

Læs mere om Frivilligcentrets arbejde med erhvervsfrivillighed på www.frivilligcenter-odense.dk/erhverv

Du kan høre mere om de ansattes oplevelse med frivilligarbejdet i videoen herunder.

Accepter venligst statistikker, markedsføring cookies for at se denne video.

Unge ledere giver ny energi til fynske virksomheder

Young PRO-netværket i Fynsk Erhverv samler unge ledere og fagansvarlige i små, fortrolige grupper. Seks gange om året mødes de for at dele erfaringer, udfordre hinanden og få nye perspektiver på ledelse – nogle gange gennem besøg hos fynske virksomheder.

Fynsk tech-startup tager kampen op mod billedmisbrug

Kan man bygge en teknologisk verdensnyhed fra Odense? Thomas Eriksson mener ikke bare, at man kan – han er i fuld gang med at bevise det. Får han ret, kan Sasha blive en økonomisk succeshistorie.

Sommerhilsen fra direktør Anne Dyrehauge

Kære alle Tak for en fantastisk velkomst i Fynsk Erhverv. Jeg er stadig i færd med at dykke ned i alle hjørner af foreningen, men jeg er ikke i tvivl om, at jeg er landet det helt rigtige sted. I sidste uge sagde vi farvel til Jytte med en flot og meget velbesøgt reception, der […]

VGP rykker ind i Odense med rekordstort grundkøb

Et af de største enkeltstående salg af erhvervsjord i Odense Kommunes historie blev officielt præsenteret tirsdag den 24. juni ved et større pressearrangement på en vindblæst mark, hvor borgmester Peter Rahbæk Juel og rådmand Søren Windell var med til at løfte sløret for projektet. Bag købet står den paneuropæiske ejendomsudvikler VGP, der med underskrifterne har […]

Nye øjne på hverdagen gav inspiration og konkrete løsninger hos Sinatur

Da Fynsk Erhverv spurgte, om Sinatur Hotel Storebælt ville lægge hus til en casedag for Klimaprojektlederne, var svaret ja med det samme. Ikke bare for at give noget videre – men fordi det også kunne bringe noget med hjem. For direktør Louise Hauge Gliese handlede projektet om at få inspiration udefra

Optimismen i fynsk erhvervsliv

Halvdelen af de fynske virksomheder forventer øget omsætning i løbet af de næste 12 måneder – og 8 ud af 10 forventer øget omsætning i løbet af de næste tre år. Den øgede omsætning skal hentes på nye kunder, hvilket indikerer stigende konkurrence. Det viser en ny undersøgelse i Det fynske Erhvervspanel, som Fynsk Erhverv […]

Lars Erik Nielsen har løftet Uretek med dokumentation, faglig vækst og ansvarlighed

Middelfart-virksomheden Uretek har som speciale at etablere og styrke fundamenter under alt fra private boliger til komplekse byggerier. Og at Ureteks eget fundamentet er solidt, er netop bevist med et fornemt regnskab for 2024 – og en solid vækst i indeværende år. “Vi er kommet stærkt fra start i 2025, og som det ser ud […]

Stærke pointer og skarpe trends på Den Fynske E-handelskonference 2025

Temaet for konferencen var ’Tættere på kunderne’, og dagen bød på inspirerende oplæg, praktiske erfaringer og strategiske perspektiver.

Tim Frank Andersen: AI-udviklingen kræver handling nu – virksomheder risikerer at falde bagud

Mange virksomheder tøver stadig med AI, men ifølge teknologi- og AI-ekspert kan den tøven blive dyr, når konkurrenterne rykker hurtigt frem