Nyheder • 11/10/2022
Philipp Schröder: Der er også muligheder i krisetider
Det er svært at spå om fremtiden, og det gælder ikke mindst i situationer som den aktuelle, hvor corona-pandemien og en efterfølgende krig i Ukraine i den grad har ‘rystet båden’ under verdenssamfundet.
Ikke desto mindre tør økonomiprofessor fra Aarhus Universitet, Philipp Schröder, godt komme med nogle forudsigelser og råd, som erhvervsledere med fordel kan forholde sig til. Den 16. november taler han ved Fynsk ErhvervsTopmøde, men inden da løfter han lidt af sløret for blikket ind i den sekstant, som deltagerne vil blive introduceret for på Severin Konferencecenter i Middelfart.
”Lige nu er tidspunktet, hvor erhvervslederne skal forlade produktionen og stille sig op på broen af skibet. Der er behov for lederskab til at styre gennem stormen, og når vi kommer ud på den anden side, vil det være dem, der har bevaret overblikket, der har klaret sig bedst,” siger Philipp Schröder, der opfordrer erhvervsledere til at udvise mod og se på både muligheder og udfordringer.
Det er ekstremt vigtigt, at lederne fokuserer på deres egen virksomhed i stedet for at se, hvad der sker i gennemsnitskrisen.
“Måske er det lige nu, at man skal investere i en lagerbygning, fordi byggeriet er gået i stå, og måske skal ejerkredsen skyde ekstra finanser i virksomheden, så der er likviditet og råderum til at føre nye initiativer ud i livet. Selvom økonomien generelt skrumper, kan der godt være gode ekspansionsmuligheder, og nogle virksomheder ligger et sted på bølgen, hvor de kan tillade sig at holde fast i deres planer for fremtiden. God ledelse og handlekraft er meget vigtigt.”
Den tyskfødte økonom har et alenlangt cv, der blandt andet røber erfaring fra konkurrencerådet, repræsentantskabet for Danmarks Nationalbank, Disruptionrådet og diverse ekspertgrupper vedrørende genåbning af Danmark og udfasning af hjælpepakker. Han mener, at der i nogen grad findes en kriseanatomi, som man kan forholde sig til, uanset hvor uvis situationen ser ud.
“Selvom alle kriser er nye og deres egne, så er der alligevel nogle mønstre, som gentager sig, og som erhvervsledere kan navigere efter,” siger Philipp Schröder, der hurtigt kommer med en række eksempler.
”Når kriserne rammer, er der altid nogle sektorer, der rammes hårdere end andre. Rejseindustrien mærker typisk udsvinget hurtigt, mens det medicinske behov sjældent skrumper lige så meget, og så har krisens natur også betydning. Lige nu er det for eksempel energitunge virksomheder, der er meget udfordret, men hvis man laver varmepumper, kan man godt tillade sig at være mere modig. Og endelig vil der være virksomheder, som får nye muligheder, fordi deres konkurrenter er blevet presset ud af markedet,” fortæller Philipp Schröder, før han atter opfordrer erhvervslederne til at rykke et skridt højere op på stigen:
Mit indtryk er, at der er mange erhvervsledere, der er meget involveret i den daglige drift, og det er ikke der, de skal være i krisetider.
“Der skal de stille skarpt på det makroøkonomiske søkort, og så skal de begynde med at gentænke – og gennemtænke – de strategiske satsninger. Det er aldrig alle virksomheder i en sektor, der bliver ramt, men de dårligt drevne og lavproduktive, de ryger.”
Udfordringer var ventede – ikke omfanget
Ifølge Philipp Schröder har corona-pandemien og krigen i Ukraine forstærket en uundgåelig udvikling, som ville have vist sig under alle omstændigheder. Men fordi lignende kriser ligger langt tilbage, har usikkerheden bredt sig hastigt.
”Der havde opbygget sig nogle tektoniske spændinger under verdensøkonomien, og inflationsproblemet havde vi fået uanset hvad. Måske ikke med 10 procent, men i hvert fald med mere end to procent, og der er også en større risiko for en lidt længere recession, end der ellers havde været. Men i USA, hvor krigen ikke har påvirket erhvervslivet i lignende grad, er der alligevel tilsvarende problemer med økonomien. Mit bud er, at vi står over for en mindre recession, men at inflationspresset aftager i løbet af det kommende år.”
Hør Phillipp Schröders analyse af den aktuelle situation på Fynsk ErhvervsTopmøde den 16. november. Er du endnu ikke tilmeldt, så kan du få din billet her