Nyheder • 02/11/2016

Bliv inspireret af nogle af verdens 100 mest innovative guruer

Bliv inspireret til at gøre en forskel i din virksomhed af serieiværksætteren og foredragsholderen Jonathan Løw, når han taler på Agerhønsegildet d. 17 november.

Jonathan Løw er netop bogaktuel med GURUbogen. Heri har han samlet 100 førende iværksættere og ledere fra det meste af verdens bedste og vigtigste pointer og værktøjer om, hvad det vil sige at være innovativ og disruptiv.

Uanset om du ønsker at skabe en innovationskultur i din virksomhed, jagter opskriften på succes, søger input til en ny forretningsmodel, ønsker at finde mening med det, du laver, eller er på jagt efter konkrete værktøjer til at håndtere din dagligdag, så er der garanti for værdifulde input fra Jonathan.

Jonathan giver her en forsmag på, hvad du kan forvente at høre på hans indlæg:

 1. Lær at kende forskel på at være forandringparat og forandringsskabende.

Mange virksomheder taler om evnen til at være forandringsparat. Det er forkert. Det handler om at være forandringsskabende. Forskellen ligger i virksomhedskulturen og er reelt forskellen på en strategi og en kultur. Parathed er passiv, hvorimod “skabende” er pro-aktiv. Mindre virksomheder har ikke samme muskler som de store virksomheder mht. integration af nye og større teknologier, investeringer og medarbejdere. Derfor er det kritisk, at virksomhedens medarbejdere er “skabende” og ikke kun “parate”. Spørgsmålet er så, hvordan virksomheden kan skabe en stærk “skabende” kultur – uden at risikere at tale hen over hovedet på sine medarbejdere med smarte ord som disruption, lean start up o.l. Medarbejderne skal se det som en mulighed og ikke en trussel. Virksomhederne skal have skabt en entreprenant kultur og indstilling, for at det lykkedes.

2. Gøre fremmedord til en del af din ordbog.

Hvad betyder ord som disruption, preto-typing, lean start-up o.l. egentlig? Og hvad betyder det for din måde at drive forretning? Det handler om at finde de nye værktøjer og metoder, som passer til din virksomhed – og om at stjæle fra de gode og succesfulde virksomheder og ikke de dårlige. Som virksomhedsleder skal man derfor konstant holde øje med andre brancher end ens egen – og gerne blive inspireret fra så mange som muligt – ikke kun få. Derefter handler det om at imitere bedst muligt, for at skabe den mest succesfulde transformation i sin egen virksomhed. Alting går stærkere og stærkere, og hos iværksættere med de gode ideer, så handler det ofte om at “sælge skindet, før bjørnen er skudt”. Det er crowd-funding et godt eksempel på, som er i øvrigt hastigt voksende.

3. Lær at lytte højere.

De succesfulde virksomheder har lært at lytte højere – ikke kun til sine kunder og medarbejdere – men også til potentielle konkurrenter og samarbejdspartnere. Mange virksomheder har et stort potentiale til at blive bedre. En amerikansk undersøgelse viser f.eks., at en leder afbryder sine medarbejdere efter 18 sekunder. De gode sælgere lytter også mere end de pitcher. Det handler om at skabe en kultur, hvor vi lytter mere. En god måde at starte den adfærd, kunne være, at hver medarbejdere hver dag begynder at dele noget småt hver eneste dag. Det handler generelt om at være åben og transperant – men også at turde at dele med andre. Man skal ikke være bange. Hvis man vil vækste og udvikle sin forretning i verden I dag, så kræver det, at man deler mere og arbejder sammen med de bedste – også selvom det kunne være en konkurrent.

Vi glæder os til at høre hele Jonathans indlæg ved årets Agerhønsegilde og prisuddeling på Hotel Hesselet, i Nyborg.

Tilmeld dig Agerhønsegildet og Tietgenprisuddelingen 2016 her

Tilmelding her

Skru op for resiliensen og få en bedre forretning

Når Fynsk Erhverv den 23. maj i fællesskab med Ecreo inviterer til fællesseminar, vil de fremmødte gå hjem med konkrete værktøjer, der skal inspirere til at forbedre kundeoplevelsen og øge virksomhedens værdi ved at skærpe det strategiske fokus. Det lover Michael Nørregaard Wilkens, der er executive advisor i den internationale rådgivningsvirksomhed Strategyzer og oplægsholder på […]

Viden til Vækst: Gode teams har psykologisk tryghed

Den 12. september inviterer vi i samarbejde med LearnX til erhvervskonference, hvor du bl.a. kan møde ledelsesrådgiver Christian Ørsted, der sætter fokus på, hvordan psykologisk tryghed kan løfte medarbejderne markant. Vi har forinden været i dialog med Christian Ørsted, der løfter lidt af sløret for sit oplæg. Husk, at du som partnervirksomhed får 50% rabat på billetprisen.

Netværk styrker Pia Mathiasens HR-kompetencer

Med HR-ansvar for over 300 medarbejdere, har HR-ansvarlig hos Ken Hygiejne Systems A/S, Pia Mathiasen, trådt ind i vores HR-netværk for at få ekstern, faglig sparring med ligesindede. Er du også interesseret i en netværksgruppe – så har vi også et til dig!

Bestyrelsesuddannelse klæder Torsten Kjeldsen bedre på til bestyrelsesarbejdet

COO i Broen-Lab, Torsten Kjeldsen, har netop færdiggjort ”Bestyrelsesuddannelsen med fokus på små og mellemstore virksomheder” ved Århus Universitet, og han kommer med en klar anbefaling. Som partnervirksomhed kan du stadig nå at komme med på en af de eftertragtede pladser til en favorabel pris - deadline for næste hold er den 17. maj 2024.

Video: Tietgenprisen 2024

Til Fynsk ErhvervsTopmøde den 18. april modtog Jens Hempel-Hansen Tietgenprisen som påskønnelse for sit store engagement indenfor cirkulær økonomi og ESG og for at stille sig i front for at gøre affald til morgendagens ressource og næste generations guld

Video: Morgendagens succes kræver innovation og stærke partnerskaber

De næste 10 år bliver vildere end de seneste 5.000, og teknologien kommer til slå igennem på måder, vi ikke kan forestille os i dag. Det er ikke alt, man kan overskue at gøre på en gang, men det handler bare om at komme med, mener innovationsekspert Mads Thimmer

Mod og vilje holder 195-årige H.J. Hansen på toppen

Med en historie, der rækker imponerende 195 år tilbage i tiden, har Odense-virksomheden H.J. Hansen præsteret en holdbarhed af international topklasse, Til trods for, at dagen for 200-års-jubilæet nærmer sig, er der bestemt ingen fare for, at H.J. Hansen går i stå. Faktisk har virksomheden aldrig været mere relevant end den er i dag. Affald […]

En sejr til fynsk erhvervsliv

Det er en god melding for det fynske erhvervsliv, at forligspartierne bag Infrastrukturplan 2035 er blevet enige om, hvordan motorvejen syd om Odense kan udvides til seks spor.

NextTalent rykker Gardingruppen nærmere en ny IT-løsning

Normalt har Odense-virksomheden Gardingruppen fokus på kreativitet og meget analoge løsninger. Men i de seneste måneder har der været talt rigtig meget om digitalisering, automation, optimering af arbejdsgange og nye IT-systemer