Tips og gode råd • 02/11/2016

Guide: Sådan skaber du digital vækst i din virksomhed

Spændende oplæg til hvordan du kan skabe digital vækst i din virksomhed

Torsdag d. 27. oktober afholdt Fynsk Erhverv i samarbejde med det strategiske branding-bureau Brems & Co., app-bureauet House of Code og online marketingbureauet MorningTrain, morgenseminar under overskriften ”Digital Vækst – fra strategi til eksekvering”. Over 80 virksomheder havde tilmeldt sig seminaret, hvor der udover indlæggene også var tid til netværk og en friskbrygget cafe latte eller americano fra Kaffe-Mølle.

Vi har sammenfattet de 6 bedste råd fra talerne.

”Det kræver ild i øjnene, for at skabe succesfulde koncepter”

Martin Brems, branding-ekspert
Brems & Co.
www.brems.dk

1. Find dit WHY

For at skabe vækst og være innovativ –  om det er digitalt eller fysisk – så kræver det, at man forstår, hvorfor man laver det, man gør. Ikke kun sig selv som leder, men også for sine medarbejdere,

samarbejdspartnere og ikke mindst kunder. Alle har adgang til den samme teknologi, de samme mennesker, men det er passionen og det grundlæggende WHY, der gør forskellen. Den verdenskendte ledelsesrådgiver Simon Sinek siger det således: People don’t buy WHAT you do, they buy WHY you do it”. Derfor, stil dig selv det spørgsmål: Hvorfor går du på arbejde hver morgen – og kog det derefter ned i en klar vision.

2. Involvér og skab succes

Martin påpegede, at man i en udviklingsproces, ikke altid kan tage kunde-analyser for gode varer. Det skyldes, at folk ofte pynter lidt på deres udsagn eller ikke er helt ærlige med deres svar. Når man skal udvikle nye produkter eller kommunikation, så skal virksomhederne satse mere på at lave co-creation sessioner med deres kunder, hvor de inviterer kunderne til at udvikle produkter og kommunikation sammen med virksomheden. Det kan være virtuelt eller fysisk. Det i kombination med observation af deres reelle adfærd. Og så skal der være eksterne ind over, som kan gennemskue kunderne 100% objektivt. Derfor, invitér kunder ind i produkt- og kommunikationsudviklingen og observer deres adfærd LIVE i deres egne miljøer.

”En app er et værktøj, der skal løse ét problem”

Andreas Reinholdt Milvertz, Designer
House of Code
www.houseofcode.io

3. Apps skal skabe værdi for brugerne

Der downloades på verdensplan ca. 7.000 apps i sekundet, men det er de færreste, der virkelig lykkes og jævnligt bliver brugt. En stor del af forklaringen findes i en manglende forståelse
for, hvordan man holder brugeren i centrum for udviklingen. Hvad enten der er tale om en kommerciel app eller en ren funktionalitet, kræver det gode app-design en forståelse for hvordan man

bygger videre på virksomhedens eksisterende produkter, og samtidig tilbyder brugeren værdi.

Verden bliver mere mobil og vores smartphones bliver hele tiden mere avancerede. En app er et værktøj, der skal løse ét problem – brugerens problem – og for at vi kan blive ved med at gøre det, skal vi hele tiden se på, hvordan vi kan bruge telefonens funktioner til at gøre hverdagen lettere. Derfor: Når du udvikler en App, så fokusér på nytte-værdien, den mobile adfærd og den ekstra værdi, du kan tilføre dine kunder.

4. Servér en cupcake i stedet for en lagkage

Lad være med at tro, at du kan bygge den færdige App fra starten. Forestil dig den første udgave af din App som en cupcake. Det er en helt reel og færdig kage, men en meget lille kage. Ikke desto mindre, kan den tilfredsstille helt det samme behov som en lagkage. Når du ved om cupcaken virker, kan du altid bruge din viden til at bygge en større kage.
Ideen er at teste funktionerne løbende, mens de udvikles. På den måde, kan man løbende teste og få reaktioner fra brugerne. Derfor: Del din App-udvikling op i bidder med test af færdige funktioner undervejs og vent med den store forkromede løsning til allersidst.

”Start altid med at stille dig selv spørgsmålet: Hvad koster en kunde?”

Karsten Madsen, Direktør
MorningTrain
www.morningtrain.dk

5. Alt skal kunne måles

Inden man går i gang med sine online marketingaktiviteter, så skal man have styr på, hvor meget man er villig til at investere for at få en ny kunde i hus. Man skal som udgangspunkt altid gå efter
den billigste trafikkilde. Det kan være igennem de sociale medier, Google AdWords, egen søgeordsoptimering eller andre hjemmesider, der linker til sin hjemmeside. Det kan man nemt og effektivt regne ud, hvis man sætter konverteringssporinger op, f.eks. registrerer indgående opkald, sporer indsendte kontaktformularer fra hjemmesiden osv. Google Analytics er nøglen til konverteringssporingen her. Derfor: Hav fuldstændig styr på din Google Analytics data og målinger. Det er ofte nemmere, end man tror.

6. Test løbende dine trafikkilder

For at skabe den billigste pris for et lead, så kræver det, at man hele tiden er fokuseret på at optimere sine trafikkilder. En kunde vil typisk bruge mange forskellige trafikkilder, før at man kan lukke ordren. Et konkret eksempel kunne være at finde ud af, om SEO, dvs. ikke-betalte Google visninger, kunne være den rigtige strategi for din virksomhed. Lad os bruge ”Golfudstyr” som eksempel. Der er ca. 750 søgninger på ”golf udstyr fyn” om måneden. MorningTrain estimerer, at de kan få golfudstyrs-virksomheden op som nr. 2 på Google. Ud af 750 søgninger, og baseret på deres erfaringer, så estimerer de ca. 100 klik ind på hjemmesiden. Ved en salgs-konverteringsrate på 3% ud af de 100, dvs. 3 ordre med et gennemsnit salg på kr. 3.000,-, giver det kr. 9.000,- om måneden i nysalg. Der er brugt kr. 6.000 om måneden på SEO – og det giver således en ROI på 50%. Derfor:  Lav konverteringsanalyser på mulige trafikkilder, inden I investerer.

Held og lykke med at skabe Digital Vækst i jeres virksomhed !

Genbrug og gåpåmod: Direktøren, der samlede stumperne op

Freebee i Nyborg er specialiseret i at genbruge fluorbaserede inorganiske salte til metalindustrien – men det er ikke kemi, der fylder mest hos direktør Jørgen R. Kildegaard. Det er mennesker, løsninger og evnen til at få ting til at ske. Det begyndte i 2006, da Koppers i Nyborg lukkede sin trading-aktivitet. Jørgen R. Kildegaard, der […]

Stærke erhvervsfællesskaber styrker Fyens Væddeløbsbane

Fyens Væddeløbsbane ser markante gevinster i at dele viden og indgå i stærke netværk. Direktør Annette Lylover Jensen oplever, at de vigtigste perspektiver ofte opstår på tværs af brancher.

Efter 12 år siger direktør farvel til C.C. Jensen – og til en helt særlig kultur

Den 5. december 2025 går Stig Due på pension efter 12 år som direktør i den sydfynske industrivirksomhed C.C. Jensen. Han efterlader sig et stærkt regnskab til afløseren Jens Kjell Larsen – men endnu vigtigere, mener han selv, en kultur, der ikke kan måles i nøgletal. Da Stig Due trådte ind ad døren hos C.C. […]

Bureaukrati kan bremse virksomhederne – men optimismen spirer

Der var både valgflæsk, debat og klare erhvervspolitiske budskaber, da Fynsk Erhverv og Middelfart Erhverv samlede lokale virksomhedsledere og borgmesterkandidater til dialog om fremtidens rammer for erhvervslivet.

Kommunalvalget sætter rammerne for virksomhedernes hverdag

Når fynboerne går til stemmeurnerne i november, bliver det også et valg om erhvervslivets rammevilkår, vurderer Roger Buch, forskningslektor og centerleder ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, der fremhæver skoler, dagtilbud og infrastruktur som afgørende for virksomhedernes adgang til arbejdskraft.

Kansas skaber forspring med bæredygtighed og digital styrke

Fristads Kansas står i en branche, hvor prisen ofte er et parameter, og konkurrencen er intensiv. Alligevel fastholder virksomheden sin position gennem en kombination af digitalisering, stærke bæredygtighedstiltag og ordentlighed.

HCA Marathon satte deltagerrekord med støtte fra hele Fyn

Søndag den 28. september 2025 satte HCA Marathon rekord med 8.940 løbere fra ind- og udland. Blikket er allerede rettet mod næste år, hvor målet er at gøre 2026 til en endnu større byfest, hvor hele Odense er involveret.

Nordea: Pessimismen afløst af optimisme i det fynske erhvervsliv

For blot et år siden var bekymringerne mange. Inflationen pressede, renterne steg, og udsigten til en opbremsning i verdensøkonomien på grund af krigen i Ukraine og usikkerhed omkring Donald Trumps’ og USA's kurs ...

Bcompany.dk satser på vækst med AI og trivsel

Efter en sanering har direktør Tanja Bluhme sat kursen mod vækst, hvor stærkere netværk og et kompromisløst fokus på trivsel skal styrke bcompany.dk’s konkurrencekraft.