Nyheder • 24/05/2022

Virksomheder skal slås for lærlingene

Der har i årenes løb været mange eksempler på, at lærlingene på erhvervsuddannelserne har måttet kigge langt efter lærepladser. I dag er problemet det modsatte, og ifølge Lars Bregnehøj, der er direktør på Syddansk Erhvervsskole, vil udfordringen for virksomhederne blive endnu mere markant i de kommende år.

”Der er ingen tvivl om, at virksomhederne for alvor skal melde sig ind i kampen, så vi i fællesskab kan kæmpe for at få så mange elever som muligt til at søge ind på erhvervsuddannelserne. Vi ved, at der kommer små årgange fra 2026 til 2030, så der kommer til at mangle endnu flere studerende på erhvervsskolerne, og derfor bliver der også færre lærlinge,” siger Lars Bregnehøj, der håber, at parterne kan løfte oplysningsopgaverne i fællesskab.

”Virksomhederne skal hjælpe os med at fortælle de gode historier og sprede budskabet om deres fag, så der kommer flere til.

Vi har også set flere virksomheder, der er opmærksomme på, at deres lærlinge er gode ambassadører, og at de gode historier har stor betydning for deres jævnaldrende,” fortæller SDE-direktøren, som også har noteret sig, at tidens lærlinge ofte kan glæde sig over, at virksomhederne vil gå langt for aftalerne.

”Tidligere har vi oplevet, at elever stod uden læreplads efter grundforløbet, men i dag er der slet ikke nok til alle virksomhederne.

For eksempel har jeg hørt, at lastvognsmekanikerne fra uddannelsen i Vejle bliver rekrutteret af værksteder i hovedstaden, og vi har mange eksempler på elever, der havde flere kontrakter på hånden” siger Lars Bregnehøj.

SDE-direktøren håber på, at udfordringen med de små årgange kan blive løst ved at hente unge mennesker ind, når de er færdige efter gymnasiet.

”Vi ved, at 15 procent af eleverne på gymnasieårgangene ikke får en erhvervskompetence. Nogle af dem bliver selvfølgelig selvstændige eller laver andre ting, men vi kan godt gøre mere for at lokke  dem ind på de tekniske uddannelser efterfølgende, og vi ved fra dem, der gør det, at de også bliver virkelig dygtige.”

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.

Novo Nordisk i Odense: “Vi kommer ikke med spidse sko”

Når Stine Wolf Randrup træder op til debatten på Fynsk ErhvervsTopmøde den 30. april, bliver det med et klart budskab: Novo Nordisk er kommet til Odense for at blive – men med stor respekt for det fællesskab, de træder ind i. “Vi går ind i det her med ydmyghed. Vi ved, vi starter højt og […]

Kolster risikerer at sige nej til ordrer – tiltrækning af medarbejdere er blevet en ledelsesdisciplin

Hos Tømrer- og snedkerfirma Kolster A/S i Middelfart er der gang i hjulene. Men uden nok medarbejdere til at følge med efterspørgslen risikerer direktør Tue Christiansen at skulle sige nej til opgaver, han gerne ville tage ind. Markedet er der. Kunderne er der. Men for at kunne sige ja, kræver det folk – og dem […]

Tim Frank Andersen: AI-udviklingen kræver handling nu – virksomheder risikerer at falde bagud

Mange virksomheder tøver stadig med AI, men ifølge teknologi- og AI-ekspert kan den tøven blive dyr, når konkurrenterne rykker hurtigt frem

Anne Dyrehauge bliver ny direktør i Fynsk Erhverv

Fynsk Erhverv har ansat 36-årige Anne Dyrehauge som ny direktør. Hun tiltræder stillingen den 1. juni 2025 og afløser Jytte Reinholdt, der efter eget ønske fratræder efter 17 succesfulde år på posten.

Vejlø: Fremtidens vindere kombinerer teknologi og menneskelig indsigt

Når fremtidsanalytiker og direktør for Elektronista Media, Christiane Vejlø, taler ved Fynsk Erhvervs arrangement om vækstbarometeret den 3. juni, bliver det med et klart budskab: Der er masser af gode grunde til fortsat at satse på det menneskelige.

Micro Matic ruller globale kundeoplevelser ud fra Odense

Udgangspunktet er en niche. Fadøl, kobling og haner. Men ambitionerne er globale, og de digitale redskaber er blevet afgørende, når Micro Matic skal skabe stærke kundeoplevelser i mere end 120 lande.

Dialog om udfordret varedistribution i Odense City

Varedistribution i Odense City har altid været et problem, og kombinationen af stigende godsmængder og byfortætning gør ikke udfordringerne mindre. Distributørerne oplever bl.a. dagligt trængsel og forsinkelser og P-bøder som følge af manglende parkeringsbåse til de store biler.

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.

Ekspert: Virksomheder skal holde fokus på det væsentlige

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.