Nyheder • 10/02/2016
Nyt medlem: “Bankbranchen står over for en komplet ændring af forretningsmodellen”
Media Trust Online ApS er en odenseansk IT-virksomhed med speciale i online markedsføring. Virksomheden ligger i dag i Brandts Klædefabrik, hvor den beskæftiger 22 mennesker og er blandt Skandinaviens førende markedsføringskanaler for finansielle virksomheder.
Media Trust Online (MTO) er en odenseansk IT-virksomhed, der siden opstarten i 2010 er vokset fra at være en lille iværksættervirksomhed i et industrilokale i det sydlige Odense til i dag at have en forventet omsætning for 2016 på 48 mio. kr og 22 ansatte i Tidens Samlings tidligere lokaler i Brandts Klædefabrik midt i Odense.
– Markedet for finance technology (fintech) står på tærsklen til ekstrem kraftig vækst overalt i verden. MTO har gennem flere års fokuseret IT-udvikling positioneret sig som en af Skandinaviens førende online-markedsføringskanaler for finansielle virksomheder og investerer de kommende år kraftigt i yderligere IT-udvikling med henblik på ekspansion til nye markeder og forretningsområder, siger Tommy Hummelmose, der er én af de to stiftere af MTO.
MTO er specialiseret i levering af salgsleads til virksomheder i den finansielle branche som f. eks. banker og finansieringsselskaber.
– Populært sagt er Media Trust Online bankernes hotels.com, forklarer Tommy Hummelmose.
– MTO’s styrke er evnen til at behandle, optimere og dynamisk agere på de ca. én mia. datainformationer, vi i øjeblikket årligt opsamler fra bruger- og kundeaktivitet på nettet. Det er det, der kaldes Big Data. Disse mange informationer bliver gennem mønstersøgning og brug af avancerede matematiske algoritmer analyseret og behandlet med det formål at optimere markedsføringsindsatsen, siger han.
Disruption på vej i bankbranchen
MTOs kunder er særligt virksomheder i den finansielle sektor, hvor digitaliseringen har åbnet muligheder for store forandringer.
– Førende forskere overalt i verden forudser, at bankbranchen og markedet for finansielle produkter de kommende år vil gennemgå såkaldt disruption – altså en komplet og fuldstændig ændring af forretningsmodellen, siger Tommy Hummelmose og fortsætter:
– Fra at være kendetegnet ved store, gamle banker med filialnet, mange medarbejdere og aldrende IT-systemer, vil branchen fremover blive overtaget af mindre og agile IT-fokuserede virksomheder. Disse mindre virksomheder udnytter den ekstreme adgang til viden gennem data og vil forstå at forretningsudvikle bankbranchen med fundament i online tilstedeværelse og udnyttelse af forbrugernes ønske om uafhængighed af tid og sted. Denne udvikling vil være en game changer i den finansielle branche og vil betyde et marked med helt nye vindere og tabere.
“At være i den teknologiske førertrøje i et marked, der er i ekstrem hurtig udvikling, kræver medarbejdere, der ikke bare er gode, men derimod blandt de absolut dygtigste i branchen. Her er placeringen i Odense tæt på SDU og de teknologiske uddannelser en stor fordel.”
MTO investerer løbende ca. 40 procent af virksomhedens bruttofortjeneste i research & development med fokus på udvikling af state-of-the-art IT-platforme. Eksportandelen udgør ca. 80 procent af virksomhedens forretning.
Kræver de bedste medarbejdere
MTOs største udfordring er ansættelse af højt kvalificeret arbejdskraft.
– At være i den teknologiske førertrøje i et marked, der er i ekstrem hurtig udvikling, kræver medarbejdere, der ikke bare er gode, men derimod blandt de absolut dygtigste i branchen. Her er placeringen i Odense tæt på SDU og de teknologiske uddannelser en stor fordel. MTO samarbejder derudover med flere af byens øvrige IT virksomheder om udvikling og fastholdelse af de dygtigste IT talenter, fortæller Tommy Hummelmose.