Nyheder • 07/10/2015
DETAIL 2015: “Vi lider af posttraumatisk antimaterialisme”
Tirsdag d. 6. oktober løb FYNSK DETAIL 2015, en inspirationsdag for den fynske detailhandel, ad stabelen i DOK5000 på havnen i Odense. Det var en herlig dag med gode råd og ‘borgerlige ord’ til de fremmødte detailledere fra de meget forskellige oplægsholdere – og ikke mindst med uddeling af fire legater til en samlet værdi af 150.000 kroner til teambuilding og videreuddannelse.
Sisse Fisker var ordstyrer på FYNSK DETAIL 2015, hvor detailledere fra hele Fyn var mødt op for at få inspiration og netværke. Hun startede med at bekende, at hun nok var årsag til en væsentlig tilbagegang for den fynske detailbranche, da hun er flyttet fra Odense.
Sisse Fisker introducerede første taler; livsstilsekspert, reklamemand, biljournalist med mere, Christian Grau, som mange nok kender fra tv-programmet ‘Kender du typen’.
Oprindeligt, naturligt og ægte
Christian Grau startede med at stille en skarp forbrugerdiagnose, som har været gældende i snart en del år.
– Lige siden finanskrisen har den danske forbruger lidt af ‘posttraumatisk antimaterialisme’. I opgangstiderne fra årtusindskiftet og frem til 2008 kunne vi låne penge til alting, og det gjorde vi: nye køkkener, sommerhuse og enorme firehjulstrækkere blev indkøbt i stor stil over hele middelklassen, og logoerne på mærketøjet kunne ikke blive store nok. Siden finanskrisen har den slags åbenlyse forbrug været set som vulgært, forklarede Christian Grau og fortsatte:
– Den moderne forbruger vil tilbage til noget, der føles oprindeligt: paleobrød, træning i naturen, planter hjemme på altanen osv. osv. Det, der opfattes som oprindeligt, naturligt, selvforsynende, hjemmelavet og ægte er populært i dag og har været det længe.
Men den omstilling fra nullernes glade forbrugsfest er ifølge Christian Grau ikke nødvendigvis noget, detailbranchen skal frygte – den skal bare forstå at koble sig på den.
– Det betyder egentlig bare, at forbrugerne lægger deres forbrug om. De vil nu have produkter, der fortæller en historie om noget naturligt og oprindeligt, og de vil gerne have produkter, som kan hjælpe dem med at føre en livsstil, som de opfatter som mere naturlig og ægte. De vil stadig gerne forbruge, de vil blot gerne kunne forklare deres forbrug. Det er det værdidrevne, ‘retfærdige’ forbrug, de vil have.
Christian Grau fortalte også, at der stadig er plads til “det skamløse forbrug” i bestemte tilfælde.
– Passion gør alt tilladt. Mads Christensen må gerne køre rundt i en Ferrari, fordi det helt tydeligt er hans store passion. Så bliver det tilgivet, fortalte han.
Folk vil betale for den gode kvalitet
Preben Wendorff fra bageriet Wendorff var derefter på scenen for at fortælle om sin forretnings succes, og selvom bageriet ikke tror på paleo-trenden, så faldt hans oplæg faktisk meget godt sammen med de tendenser, Christian Grau oplistede.
– Vi vil have dedikerede medarbejdere, og det får man kun, hvis man laver noget, man tror på. Vi laver kun bagværk i den bedste kvalitet, og vi følger årstiderne ved at bruge lokale bær. Og så får vi alt vores strøm fra vindkraft, fortalte Preben Wendorff til de fremmødte.
– Folk vil gerne betale for den gode kvalitet og den gode service, men så skal man også levere den.
At være flink smitter
Næste taler var Lars A.P. – oprindelsesmanden til bogen og bevægelsen ‘Fucking Flink’, der forsøger at skabe et flinkere samfund.
– At være flink smitter. Det er bevist. Rejser en person sig for en ældre herre i en bus, så stiger ikke blot den ældre mands humør, det gør humøret på personen der rejser sig også – og humøret på resten af passagererne i bussen stiger faktisk også. At være flink påvirker simpelthen alle omkring dig, fortalte Lars A.P., som i øvrigt mente, at Fyn er det absolut flinkeste og mest joviale sted i hele kongeriget.
– Vi lader hinanden op via flinkhed, og vi husker det – og det gør kunderne også. Flinkhed behøver ikke kun komme til udtryk gennem personlige interaktioner – venlig nudging påvirker os også, og det er også noget, man husker. Som f. eks. et stativ jeg så ved udgangen til en park i Japan, hvor man havde sat koste op til at børste sit fodtøj af, før man gik videre, sagde Lars A.P.
Ansigt til ansigt med kunderne
Derefter var Charlotte Guéniau fra Rice på scenen for at fortælle om, hvorfor Rice, der tidligere kun var en internetbutik med boligindretning, har åbnet en fysisk café og forretning i Odense.
– Det har givet os en langt bedre indsigt i vores kunder, at vi dagligt møder dem ansigt til ansigt. Vi har opdaget huller i vores kollektioner på den måde, fortalte Charlotte Guéniau og fortsatte:
– Det øger helt klart vores brandværdi at være tilstede der. Vi skaber et fællesskab omkring Rice, og vi går da også meget op i, at der er en hjemlig og hyggelig atmosfære i butikken.
Rengøring på en ny måde
Gitte Grønning fra rengøringsvirksomhede Perfectshine.dk fortalte om, hvordan hun alene gennem viljestyrke og engagement var blevet selvstændig og leder – selvom hun både er ordblind og talblind.
– Jeg var ikke bogligt stærk i skolen, men hovedet fejler intet. Jeg har altid haft en drøm om at være selvstændig, og efter mange forskellige erhvervseventyr, der blandt andet ledte mig til en ansættelse hos ISS, fik jeg lov til at købe mig fri og starte op for mig selv. Men jeg har arrangeret virksomheden anderledes end mine konkurrenter. Jeg har kun selvstændige med eget CVR-nummer tilknyttet, som så skal levere et stykke arbejde i forhold til vores fastsatte standarder og give 25 procent til mig. Vi har ingen timelønninger, da vi synes det er en mærkelig grundtanke at præmiere rengøringsfolk alene for at være hurtige. Vores priser ligger fast, og så tager rengøringen den tid, den tager. Vores tilgang giver både gladere og mere engagerede medarbejdere, og de kan som regel tjene virkelig godt på ordningen, fortalte Gitte Grønning og fortsatte:
– Vi vil kun udføre kvalitetsopgaver, og vi har faktisk sagt nej til en meget stor kunde, som kun ville betale for en hurtig rengøring. Den slags går ud over vores omdømme. Vi har stort set kun fået kunder igennem anbefalinger, så det er vigtigt for os at være kendt for kvalitet.
Man skal mene det
Jacob Bahne fra modeforhandleren Bahne forklarede, hvordan virksomheden bevidst ændrede fokus for at skabe en klarere identitet for både de ansatte og butikkens kunder.
– Vi gik fra at være en isenkræmmer med modetøj til at være en livsstilsbutik, og den udvikling startede med, at vi fik en realistisk, selvkritisk selvopfattelse. Det kom bl.a. igennem vores ansatte, som synes, butikkens fokus var ufokuseret og lidt rodet. Derfor startede vi ‘Velkommen hjem’-konceptet, der kort fortalt gik ud på, at kunder skulle føle sig, som var de hjemme, når de kom ind i en Bahne-butik. Det var en udfordring at få ændringen eksekveret over for 500 ansatte i 20 butikker, så man er nødt til at være vedholdende og faktisk mene det, fortalte Jacob Bahne.
Han fortalte desuden, at han har haft enorm stor glæde af at have en professionel bestyrelse, som har hjulpet med at træffe vigtige beslutninger og følge op på dem.
Du skal lede dig selv
Sidste taler på dagen var B.S. Christiansen. Han talte om ledelse – og i forbindelse med det især selvledelse.
– Rigtig mange ledere i dag glemmer at lede dem selv. Og man kan ikke være en god leder uden selvledelse. For hvad er det, der får folk til at følge en leder? Det væsentligste er faktisk ikke, hvor dygtig han er, men at man stoler på ham og kan mærke, at han er et ordentligt menneske. Styrken skal komme indefra, sagde B.S.
Han slog desuden til lyd for, at vi alle ser realistisk på vores liv og handlinger.
– Alle handlinger har en konsekvens, og alt, der virker, har bivirkninger. Det skal man være ærlig over for sig selv og andre med, sagde B.S. og fortsatte:
– Som jægersoldater lærte vi aldrig at fortryde noget. Det nytter alligevel intet, og det flytter bare ens energi fra det væsentlige til noget uvæsentligt. Laver man fejl, så lærer man af dem, men at fortryde er spild af tid. Når du står i en opgave, så fokuser på at få den løst. Så kan man altid bagefter vurdere, om man skal påtage sig sådan en opgave igen.
B. S. Christiansen fortalte, at forberedelse – forstået bredest muligt – er essentielt for selvledelse. “Noah byggede arken før regnen”, som han formulerede det. Hvis man er forberedt på en krise, så rammer den ikke så hårdt, når den kommer – for det gør den.
– Jeg har trænet elitesportsfolk, som stadig sov i deres knoldede konfirmationssenge og spillede playstation til klokken to om natten. Så er helheden ikke i orden – så har man ikke forberedt sig ordentligt til at yde det sit bedste, og så kan nok så mange træningstimer og dyre fodboldstøvler ikke rette op på det, sagde B.S.
Legater
Anette Surel fra Guldsmed Surel vandt legatet på 75.000 kroner til videreuddannelse.
De tre legater på hver 25.000 kroner til teambuilding gik til:
Eddie Szweda fra Midtfyns Bryghus A/S
Helle Jørgensen fra Butik Helle
Mie Lerche fra LERCHE Design
Se flere billeder fra FYNSK DETAIL 2015 på vores Facebook-side her.