Nyheder • 07/10/2015

DETAIL 2015: “Vi lider af posttraumatisk antimaterialisme”

Tirsdag d. 6. oktober løb FYNSK DETAIL 2015, en inspirationsdag for den fynske detailhandel, ad stabelen i DOK5000 på havnen i Odense. Det var en herlig dag med gode råd og ‘borgerlige ord’ til de fremmødte detailledere fra de meget forskellige oplægsholdere – og ikke mindst med uddeling af fire legater til en samlet værdi af 150.000 kroner til teambuilding og videreuddannelse. 

DSC_0138Sisse Fisker var ordstyrer på FYNSK DETAIL 2015, hvor detailledere fra hele Fyn var mødt op for at få inspiration og netværke. Hun startede med at bekende, at hun nok var årsag til en væsentlig tilbagegang for den fynske detailbranche, da hun er flyttet fra Odense.

Sisse Fisker introducerede første taler; livsstilsekspert, reklamemand, biljournalist med mere, Christian Grau, som mange nok kender fra tv-programmet ‘Kender du typen’.

Oprindeligt, naturligt og ægte
Christian Grau startede med at stille en skarp forbrugerdiagnose, som har været gældende i snart en del år.

– Lige siden finanskrisen har den danske forbruger lidt af ‘posttraumatisk antimaterialisme’. I opgangstiderne fra årtusindskiftet og frem til 2008 kunne vi låne penge til alting, og det gjorde vi: nye køkkener, sommerhuse og enorme firehjulstrækkere blev indkøbt i stor stil over hele middelklassen, og logoerne på mærketøjet kunne ikke blive store nok. Siden finanskrisen har den slags åbenlyse forbrug været set som vulgært, forklarede Christian Grau og fortsatte:

– Den moderne forbruger vil tilbage til noget, der føles oprindeligt: paleobrød, træning i naturen, planter hjemme på altanen osv. osv. DSC_0146Det, der opfattes som oprindeligt, naturligt, selvforsynende, hjemmelavet og ægte er populært i dag og har været det længe.

Men den omstilling fra nullernes glade forbrugsfest er ifølge Christian Grau ikke nødvendigvis noget, detailbranchen skal frygte – den skal bare forstå at koble sig på den.

– Det betyder egentlig bare, at forbrugerne lægger deres forbrug om. De vil nu have produkter, der fortæller en historie om noget naturligt og oprindeligt, og de vil gerne have produkter, som kan hjælpe dem med at føre en livsstil, som de opfatter som mere naturlig og ægte. De vil stadig gerne forbruge, de vil blot gerne kunne forklare deres forbrug. Det er det værdidrevne, ‘retfærdige’ forbrug, de vil have.

Christian Grau fortalte også, at der stadig er plads til “det skamløse forbrug” i bestemte tilfælde.

– Passion gør alt tilladt. Mads Christensen må gerne køre rundt i en Ferrari, fordi det helt tydeligt er hans store passion. Så bliver det tilgivet, fortalte han.

Folk vil betale for den gode kvalitet
DSC_0162Preben Wendorff fra bageriet Wendorff var derefter på scenen for at fortælle om sin forretnings succes, og selvom bageriet ikke tror på paleo-trenden, så faldt hans oplæg faktisk meget godt sammen med de tendenser, Christian Grau oplistede.

– Vi vil have dedikerede medarbejdere, og det får man kun, hvis man laver noget, man tror på. Vi laver kun bagværk i den bedste kvalitet, og vi følger årstiderne ved at bruge lokale bær. Og så får vi alt vores strøm fra vindkraft, fortalte Preben Wendorff til de fremmødte.

– Folk vil gerne betale for den gode kvalitet og den gode service, men så skal man også levere den.

At være flink smitter
Næste taler var Lars A.P. – oprindelsesmanden til bogen og bevægelsen ‘Fucking Flink’, der forsøger at skabe et flinkere samfund.

– At være flink smitter. Det er bevist. Rejser en person sig for en ældre herre i en bus, så stiger ikke blot den ældre mands humør, detDSC_0178 gør humøret på personen der rejser sig også – og humøret på resten af passagererne i bussen stiger faktisk også. At være flink påvirker simpelthen alle omkring dig, fortalte Lars A.P., som i øvrigt mente, at Fyn er det absolut flinkeste og mest joviale sted i hele kongeriget.

– Vi lader hinanden op via flinkhed, og vi husker det – og det gør kunderne også. Flinkhed behøver ikke kun komme til udtryk gennem personlige interaktioner – venlig nudging påvirker os også, og det er også noget, man husker. Som f. eks. et stativ jeg så ved udgangen til en park i Japan, hvor man havde sat koste op til at børste sit fodtøj af, før man gik videre, sagde Lars A.P.

Ansigt til ansigt med kunderne
Derefter var Charlotte Guéniau fra Rice på scenen for at fortælle om, hvorfor Rice, der tidligere kun var en internetbutik med DSC_0189boligindretning, har åbnet en fysisk café og forretning i Odense.

– Det har givet os en langt bedre indsigt i vores kunder, at vi dagligt møder dem ansigt til ansigt. Vi har opdaget huller i vores kollektioner på den måde, fortalte Charlotte Guéniau og fortsatte:

– Det øger helt klart vores brandværdi at være tilstede der. Vi skaber et fællesskab omkring Rice, og vi går da også meget op i, at der er en hjemlig og hyggelig atmosfære i butikken.

Rengøring på en ny måde
Gitte Grønning fra rengøringsvirksomhede Perfectshine.dk fortalte om, hvordan hun alene gennem viljestyrke og engagement var blevet selvstændig og leder – selvom hun både er ordblind og talblind.

– Jeg var ikke bogligt stærk i skolen, men hovedet fejler intet. Jeg har altid haft en drøm om at være selvstændig, og efter mange forskellige erhvervseventyr, der blandt andet ledte mig til en ansættelse hos ISS, fik jeg lov til at købe mig fri og starte op forDSC_0197 mig selv. Men jeg har arrangeret virksomheden anderledes end mine konkurrenter. Jeg har kun selvstændige med eget CVR-nummer tilknyttet, som så skal levere et stykke arbejde i forhold til vores fastsatte standarder og give 25 procent til mig. Vi har ingen timelønninger, da vi synes det er en mærkelig grundtanke at præmiere rengøringsfolk alene for at være hurtige. Vores priser ligger fast, og så tager rengøringen den tid, den tager. Vores tilgang giver både gladere og mere engagerede medarbejdere, og de kan som regel tjene virkelig godt på ordningen, fortalte Gitte Grønning og fortsatte:

– Vi vil kun udføre kvalitetsopgaver, og vi har faktisk sagt nej til en meget stor kunde, som kun ville betale for en hurtig rengøring. Den slags går ud over vores omdømme. Vi har stort set kun fået kunder igennem anbefalinger, så det er vigtigt for os at være kendt for kvalitet.

Man skal mene det
Jacob Bahne fra modeforhandleren Bahne forklarede, hvordan virksomheden bevidst ændrede fokus for at skabe en klarere identitet for både de ansatte og butikkens kunder.

DSC_0202– Vi gik fra at være en isenkræmmer med modetøj til at være en livsstilsbutik, og den udvikling startede med, at vi fik en realistisk, selvkritisk selvopfattelse. Det kom bl.a. igennem vores ansatte, som synes, butikkens fokus var ufokuseret og lidt rodet. Derfor startede vi ‘Velkommen hjem’-konceptet, der kort fortalt gik ud på, at kunder skulle føle sig, som var de hjemme, når de kom ind i en Bahne-butik. Det var en udfordring at få ændringen eksekveret over for 500 ansatte i 20 butikker, så man er nødt til at være vedholdende og faktisk mene det, fortalte Jacob Bahne.

Han fortalte desuden, at han har haft enorm stor glæde af at have en professionel bestyrelse, som har hjulpet med at træffe vigtige beslutninger og følge op på dem.

Du skal lede dig selv
Sidste taler på dagen var B.S. Christiansen. Han talte om ledelse – og i forbindelse med det især selvledelse.

– Rigtig mange ledere i dag glemmer at lede dem selv. Og man kan ikke være en god leder uden selvledelse. For hvad er det, der får folk til at følge en leder? Det væsentligste er faktisk ikke, hvor dygtig han er, men at man stoler på ham og kan mærke, at han er et ordentligt menneske. Styrken skal komme indefra, sagde B.S.

Han slog desuden til lyd for, at vi alle ser realistisk på vores liv og handlinger.

– Alle handlinger har en konsekvens, og alt, der virker, har bivirkninger. Det skal man være ærlig over for sig selv og andre med, sagde DSC_0207B.S. og fortsatte:

– Som jægersoldater lærte vi aldrig at fortryde noget. Det nytter alligevel intet, og det flytter bare ens energi fra det væsentlige til noget uvæsentligt. Laver man fejl, så lærer man af dem, men at fortryde er spild af tid. Når du står i en opgave, så fokuser på at få den løst. Så kan man altid bagefter vurdere, om man skal påtage sig sådan en opgave igen.

B. S. Christiansen fortalte, at forberedelse – forstået bredest muligt – er essentielt for selvledelse. “Noah byggede arken før regnen”, som han formulerede det. Hvis man er forberedt på en krise, så rammer den ikke så hårdt, når den kommer – for det gør den.

– Jeg har trænet elitesportsfolk, som stadig sov i deres knoldede konfirmationssenge og spillede playstation til klokken to om natten. Så er helheden ikke i orden – så har man ikke forberedt sig ordentligt til at yde det sit bedste, og så kan nok så mange træningstimer og dyre fodboldstøvler ikke rette op på det, sagde B.S.

Legater
Anette Surel fra Guldsmed Surel vandt legatet på 75.000 kroner til videreuddannelse.

De tre legater på hver 25.000 kroner til teambuilding gik til:

Eddie Szweda fra Midtfyns Bryghus A/S

Helle Jørgensen fra Butik Helle

Mie Lerche fra LERCHE Design

DSC_0224

 

 

 

 

 

 

 

 

Se flere billeder fra FYNSK DETAIL 2015 på vores Facebook-side her.

Nyt MasterClass-forløb: Anerkendt forretningsudvikler klæder fynske SMV’ere på til en foranderlig verden

Fynske Bank og Fynsk Erhverv tilbyder nu i samarbejde en helt ny MasterClass for fynske SMV’er, der får mulighed for at styrke deres forretningsmodel gennem et forløb med den anerkendte forretningsudvikler Michael N. Wilkens. Han har erfaring med strategiarbejde i mere end 200 danske og internationale virksomheder og oplever stor succes med sit fokus på […]

Lucia Care: Boost produktiviteten og arbejdsglæden

Dyb træthed er i dag et problem mange oplever, hvilket er med til at reducere både arbejdsglæden, kreativiteten og performance i de danske virksomheder. For at komme problemet til livs, har speciallægerne Nanna Kirkebjerg og Christian Bøving fra Lucia Care invitereret partnervirksomheder til foredrag om danskernes søvnudfordringer.

Lyt til erhvervslivet

De kommunale budgetter for det kommende år er på plads, og det afslører, at 2025 er kommunalt valgår. Fyn er et naturligt arbejdskraftopland for enhver virksomhed, uanset postnummer. Eller burde i hvert fald være det. Desværre har vi en utilstrækkelige kollektiv trafik, der gør det vanskeligere at tiltrække dygtige medarbejdere udenfor Odense og de fynske købstæder. Det kalder på en plan og på handling.

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.

Aabo-Ideal satser benhårdt på service og support som en del af international konsolidering

Aabo-Ideal er en international topspiller inden for fremstilling af industrielle lak- og overfladebehandlingsanlæg. Men den position er ikke kommet af sig selv, og fremtidens succes kræver, at ærmerne forbliver opsmøgede.

DAMIFO: Vidensdeling kan være genvejen til fremtidens løsninger

Vidensdeling og samarbejde er, Ifølge direktør i DAMIFO Martin Johansen, nøglen til at klare de stigende krav til virksomheden og føre den trygt videre. Derfor har han meldt sig ind i Fynsk Erhvervs direktørnetværk for at drøfte hverdagens udfordringer og hente inspiration fra andre erhvervsledere.

Fynsk Erhvervs cykelnetværk på toppen

Som om de stejle bjerge ikke i sig selv var udfordring nok. Også vejret viste sig fra den lunefulde side, da 40 fynske erhvervsfolk sled sig op ad Pyrenæernes nådesløse stigninger under årets strabadserende udfordring i Fynsk Erhvervs cykelnetværk Business Challenge. Men hverken regn, torden og kølige vinde over grænselandet mellem Frankrig og Spanien forhindrede netværket […]

Vi kan hjælpe dig med arbejdskraft

Optimismen stiger i det fynske erhvervsliv, og det samme gør efterspørgslen efter kvalificeret arbejdskraft. Vi kan hjælpe dig med at rekruttere dine næste medarbejdere. Som partnervirksomhed i Fynsk Erhverv har du direkte adgang til veluddannede medarbejdere, der står klar til med ny viden og energi at løse netop de arbejdsopgaver, som presser sig på i […]

Mindeord om Preben Greibe

Preben Greibe (79 år) er gået bort. Han vil blive husket som en tidligere respekteret og dedikeret administrerende direktør for Danske Fragtmænd Fyn og for hans mangeårige engagement i Industri- og Handelskammeret Odense-Fyn. Her gjorde han et varigt indtryk som formand i en strategisk vigtig periode frem til 2008, idet han var en central figur […]