Nyheder • 16/08/2021

EU går til kamp mod tech-giganterne med nyt digitalt udspil

Af Christel Schaldemose, Gruppeformand for socialdemokratiet i Europa-Parlamentet

Online platforme som Facebook, Google og Amazon er efterhånden blevet en integreret del af vores allesammens hverdag. Vi holder kontakt med venner og familie gennem sociale medier og vores brug af e-handel sætter nye rekorder hvert år. Men på grund af håbløst forældet lovgivning på området er de online platforme blevet Det Vilde Vesten. Ulovlige produkter med kræftfremkaldende og hormonforstyrrende stoffer sælges så let som ingenting til EU fra tredjelande. Og samtidig florerer konspirationsteorier, propaganda og hadefulde ytringer vidt og bredt på internettet og bidrager til en polariseret offentlig debat.

Jeg mener, at det er på tide, at vi sætter foden ned over for tech-giganterne. Vi skal værne om vores forbrugerrettigheder, sikre fair konkurrence for de europæiske virksomheder og have bedre værktøjer til at stille de online platforme til ansvar over for ulovligt indhold.

Som Europa-Parlamentets chefforhandler på den såkaldte Digitale Services Act (DSA) er det min fornemmeste opgave at tage kampen op og sikre en bedre regulering af de online platforme. DSA’en, som jeg lige nu er i fuld sving med at forhandle, er et udspil, som skal give EU’s digitale lovgivning en tiltrængt opdatering. Sagen er nemlig den, at den eksisterende EU-lovgivning på det digitale område er over 20 år gammel og den er derfor slet ikke er fulgt med den teknologiske udvikling. Det betyder også, at lovgivningen slet ikke er gearet til de nye udfordringer, som udviklingen har medført. Det gør vi heldigvis noget ved nu.

Som jeg allerede har været lidt inde på, så skal vi have lukket det hul i lovgivningen, som gør det muligt at sælge ulovlige produkter til EU fra tredjelande. Vi har i EU utroligt høje standarder for produktsikkerhed og forbrugerrettigheder og det skal vi ikke gå på kompromis med. Derfor skal vi have skabt nogle bedre værktøjer til at regulere de online platforme, så vi kan stille dem til ansvar, hvis de sælger ulovlige produkter til de europæiske forbrugere.

At opdatere 20 års forældet lovgivning, så den bliver tidsvarende til den digitale tidsalder anno 2021 er ikke noget man bare lige gør over natten. Og der ligger fortsat et kæmpe arbejde foran os. Men det er et vigtigt arbejde, som kræver handling nu. Det er helt afgørende, at vi beskytter de europæiske forbrugere og virksomheder, og det gør vi nu engang bedst ved at sikre, at det der er ulovligt offline, også er ulovligt online.

Vi skal bruge energien bedre – måske kan du hjælpe?

Af Pernille Weiss, K, medlem af Europa-Parlamentet. Siden jeg skrev sidst, er jeg blevet udpeget som min partigruppes forhandler af revideringen af energieffektiviseringsdirektivet (EED). Det er en stor opgave. Dels fordi energieffektivisering er noget af det mest oplagte: Energi, der ikke bruges, skal der ikke betales for, og det belaster ikke klimaet. Dertil er det […]

Det skal være lettere at tænke grønt

Når jeg siger hockeystav, tænker du måske mest på en gymnastiksal fyldt med børn, der i svedlugtende overtrækstrøjer render rundt og slår til en lille, hvid kugle.

Tim Frank Andersen: AI-udviklingen kræver handling nu – virksomheder risikerer at falde bagud

Mange virksomheder tøver stadig med AI, men ifølge teknologi- og AI-ekspert kan den tøven blive dyr, når konkurrenterne rykker hurtigt frem

Anne Dyrehauge bliver ny direktør i Fynsk Erhverv

Fynsk Erhverv har ansat 36-årige Anne Dyrehauge som ny direktør. Hun tiltræder stillingen den 1. juni 2025 og afløser Jytte Reinholdt, der efter eget ønske fratræder efter 17 succesfulde år på posten.

Vejlø: Fremtidens vindere kombinerer teknologi og menneskelig indsigt

Når fremtidsanalytiker og direktør for Elektronista Media, Christiane Vejlø, taler ved Fynsk Erhvervs arrangement om vækstbarometeret den 3. juni, bliver det med et klart budskab: Der er masser af gode grunde til fortsat at satse på det menneskelige.

Micro Matic ruller globale kundeoplevelser ud fra Odense

Udgangspunktet er en niche. Fadøl, kobling og haner. Men ambitionerne er globale, og de digitale redskaber er blevet afgørende, når Micro Matic skal skabe stærke kundeoplevelser i mere end 120 lande.

Dialog om udfordret varedistribution i Odense City

Varedistribution i Odense City har altid været et problem, og kombinationen af stigende godsmængder og byfortætning gør ikke udfordringerne mindre. Distributørerne oplever bl.a. dagligt trængsel og forsinkelser og P-bøder som følge af manglende parkeringsbåse til de store biler.

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.

Ekspert: Virksomheder skal holde fokus på det væsentlige

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.