Debat • 16/05/2021

Styrk infrastrukturen på hele Fyn

Dansk økonomi er på vej tilbage til ”normale tider”. Iflg. de nyeste tal fra Danmarks Statistik nærmer trafikken over Storebæltsbroen og Øresundsbroen sig igen situationen før COVID-19-tiden. Koblet sammen med gode eksporttal indikerer det, at aktiviteten er på vej tilbage. Faktisk er lastbiltrafikken over Storebæltsbroen fra årsskiftet til marts steget med næsten en fjerdedel.

Det øger presset på en velfungerende infrastruktur, og på Fyn er det især E20 syd for Odense, der trænger til en gevaldig ”overhaling”. Det har regeringen, bl.a. med Fynsk Erhvervs årelange pres på folketingspolitikerne, nu fået øjnene op for. I regeringens nye udspil til infrastrukturplan 2035, er der blevet afsat 1,1 mia. kr. af til en udvidelse af strækningen mellem Odense V, til og med afkørsel 50 Hjallese syd for Odense, fra fire til seks spor. En klar forbedring og et værn imod ulykker og forsinkelser ved kødannelse, som vi ved koster, ikke bare virksomhederne, men hele samfundet mange mia. kr. hvert år. Derfor er det vigtigt, at netop denne udvidelse bliver sat i gang NU!

Men infrastrukturen er ikke bare nødvendig for, at produkter og andre forsyninger kan komme fra den ene ende af landet til den anden. Også arbejdskraftens mobilitet er afhængig af en god infrastruktur.

I Det fynske Vækstbarometer angiver 67 pct af de fynske virksomheder, at de forventer en højere omsætning i 2021 end i 2020, men næsten hver femte virksomhed må rekruttere forgæves.  Det er en reel trussel mod fortsat udvikling og vækst.

Og her spiller transporten og transporttiden en rolle for den enkeltes beslutning.

Derfor har vi brug for, at de mindre veje, som forbinder de fynske kystbyer samt yder- og landkommunerne med Fynske Motorvej, bliver opgraderet. Virksomheder, der ikke lige ligger op ad motorvejen, genererer også værdi for Fyn og Danmark.

Og Fyn er ikke større end, at det skal være let at bo i én af de fynske kystbyer, eks. Assens og arbejde i Odense – eller omvendt.

I regeringens udspil til infrastrukturplan 2035 er udvidelsen af E20 Fynske Motorvej syd om Odense prioriteret, ligeledes er en forundersøgelse af en fast forbindelse mellem Fyn og Als. I forundersøgelsen indgår der en opgradering af Rute 43 mellem Svendborgmotorvejen og Faaborg.  Det vil være en klar fordel at opgradere denne strækning mellem Faaborg og Svendborg og ikke mindst styrke adgangen til Fynske Motorvej mod øst.   Men hvis forundersøgelsen overhovedet bliver igangsat, hvornår kommer en opgradering så overhovedet på tale?

Regeringen fremhæver i sit udspil ’Danmark Fremad – Infrastrukturplan 2035’, at ”Investeringer i transport og infrastruktur kan løfte Danmark, binde landet sammen og gøre os rigere”. Det er vi i Fynsk Erhverv 100% enige i.  Derfor adresserer vi en klar opfordring til også at investere i infrastrukturen i yder- og landkommunerne, især i forbindelserne til motorvejsnettet, her og nu med henblik på at understøtte mobilitet og sammenhængskraften lokalt og nationalt.  Jo før jo bedre.

Debatindlæg i Fyens Stiftstidende og Fyns Amts Avis af formand for Fynsk Erhverv, Henrik Neelmeyer.

En sejr til fynsk erhvervsliv

Det er en god melding for det fynske erhvervsliv, at forligspartierne bag Infrastrukturplan 2035 er blevet enige om, hvordan motorvejen syd om Odense kan udvides til seks spor.

NextTalent rykker Gardingruppen nærmere en ny IT-løsning

Normalt har Odense-virksomheden Gardingruppen fokus på kreativitet og meget analoge løsninger. Men i de seneste måneder har der været talt rigtig meget om digitalisering, automation, optimering af arbejdsgange og nye IT-systemer

Nyt netværk styrker enkeltmandsvirksomhederne

Da Fynsk Erhverv i slutningen af 2023 annoncerede oprettelsen af SoloConnect-netværket for enkeltmandsvirksomheder, var tilstrømningen så stor, at det snart lå fast, at der var behov for mere end en gruppe. Derfor er SoloConnect 2 nu på affyringsrampen, og allerede 15. april kl. 8:30 til 10:30 er der åbent dialogmøde, hvor interesserede, uanset medlemskab i […]

Nyt partnerskab viser vejen til relevant viden om fremtidens attraktive arbejdsplads

Fynsk Erhverv, SDU Business School og TietgenSkolen har en fælles ambition om at bidrage til positiv udvikling og vækst i de fynske virksomheder. Derfor har vi inviteret lokale virksomheder og studerende og undervisere fra hhv. TietgenSkolen og SDU Business School til en spændende workshop for at blive klogere på forventningerne til fremtidens attraktive arbejdsplads. Dialogerne […]

Cybersikkerhed skal højere op på agendaen

Cybersikkerhed skal stå højere på agendaen i virksomhederne, da truslerne er konstant stigende – også mod de fynske virksomheder. Samtidig skal vi i virksomhederne skabe større opmærksomhed hos vores ansatte, da langt de fleste sikkerhedsbrud (72%) stammer fra klik på eller downloads fra falske mails og links’, såkaldt phishing. Det var to af en lang […]

Fokuseret rekruttering til Fynsk Erhvervs bestyrelse skaber forventninger

Vi står i Fynsk Erhverv stærkt i fremtiden med fire nye profiler i bestyrelsen. Tak til de afgående bestyrelsesmedlemmer for godt samarbejde og stærke resultater.

Erhvervsredaktør forudser et ekstremt kaotisk år

Ifølge Berlingske Tidendes erhvervsredaktør Thomas Bernt Henriksen kan 2024 blive både historisk og ekstremt tumultarisk på mange måder. Den 20. marts i forlængelse af generalforsamlingen bringer han sin forudsigelse for året 2024, men bringer her en smagsprøve på oplægget.

Datagidselforhandler: Det er for sent at forholde sig til angreb, når først man er blevet hacket

Til Brain Boost den 14. marts kan du møde datagidselforhandleren Michael Andersen, der opfordrer alle virksomheder til at tage situationen med cyberkriminalitet meget seriøst. Vi har forinden været i dialog med Michael Andersen, der her løfter lidt af sløret for sit indlæg til seminaret.

Nyt ESG-netværk skal gøre bæredygtig indsats til en god forretning

På Fynsk Erhvervs nystiftede ESG-Netværk, er der fokus på en berigende bæredygtighedsindsats, der skal gøre bærdygtighed til god forretning.