Nyheder • 17/09/2015

Tre gode råd: Sådan spotter du selv fremtidens tendenser

Torsdag d. 3. september holdt fremtidsforsker Liselotte Lyngsø seminar om trends og tendenser på arbejdsmarkedet og i vores samfund. Arrangementet ‘Fremtidens lederskab’ blev afholdt i samarbejde med Lederne Fyn, og deltagerne var blevet bedt om selv at komme med forudsigelser om fremtiden før dagen. For som Liselotte Lyngsø forklarede: “Ingen kan spå om fremtiden alene”. 

Fynsk Erhverv og Lederne Fyn afholdt torsdag d. 3. september seminaret ‘Fremtidens lederskab’ med fremtidsforsker Liselotte Lyngsø fra Future Navigator. Deltagerne havde forinden fået besked på selv at komme med et bud på en tendens i fremtiden, som vil have betydning for arbejdsmarkedet – for én af Lyngsøs væsentligste pointer er, at man ikke kan forberede sig på fremtiden alene, og at man ikke længere kan regne med, at f.eks. en fremtidsforsker kan nå at varsko om forandringer, før de slår igennem.

– Førhen kunne vi som fremtidsforskere meget groft sagt bare se på tendenser fra USA og så vente x antal år på, at den samme udvikling kommer til Danmark. Sådan er det slet ikke længere. Udviklingen går lynhurtigt og kommer fra alle mulige steder. Tag en ting som Mobile Pay, der kom på markedet fra den ene dag til den anden og nu allerede er så integreret en del af vores hverdag, at vi næsten ikke kan forestille os et samfund uden, fortæller Liselotte Lyngsøe.

Af samme årsag er hun en smule tøvende, da Fynsk Erhverv beder om tre gode råd til virksomhedslederen, der gerne vil være på forkant med fremtidens udvikling, men hun kan nævne følgende forudsætninger, som er nødvendige:

1. Det vigtigste er faktisk, at man ikke læner sig tilbage og overlader fremtidskiggeriet til autoriteter som mig. Man bliver i stigende grad nødt til selv at være opsøgende og lede efter tendenser – og at gøre det sammen med andre. Hvis man vil have fingeren på pulsen, er det en evne, man skal oparbejde, fordi tendenserne dukker så hurtigt op i dag, fortæller Liselotte Lyngsø.

2. Brug irritation som noget positivt. Den næste forandring kommer sikkert der, hvor noget er irriterende. Det er f.eks. irriterende at stå og vente ved kassekøen i et supermarked, og derfor er det næsten helt sikkert en funktion, som bliver ændret, så snart den teknologiske udvikling tillader det.

3. Mød fremtiden uden fordomme. Man skal passe på med at lade egne holdninger til, hvad der er godt eller skidt, stå i vejen for et realistisk blik for, hvad der rent faktisk kommer til at ske. Fremtidens tendenser kommer, uanset om man bryder sig om dem eller ej.

Deltagernes egne forudsigelser
‘Fremtidens lederskab’ var et interaktivt seminar, der skulle forberede de deltagende på at blive deres egne fremtidsforskere, så deltagerne havde før dagen lavet deres egne såkaldte ‘trendkort’, hvor en deltagers bud på en mulig kommende tendens stod beskrevet.

Blandt de indsendte kort var der bl. a. en deltager, der havde skrevet, at 3D-print har potentiale til at blive en markant forandring for hele produktionssektoren, og en anden mente, at ‘self tracking’, altså det at vi i stigende grad har mulighed for at måle både præstationer, helbred og andet kommer til at fylde mere, og én skrev, at vores digitale fodspor bliver mere og mere afgørende for succes og rigdom, hvilket har potentiale til at starte en nypuritansk bølge, da ingen tør træde forkert af frygt for at få et fejltrin foreviget online.

Udviklingen sker eksponentielt
Ifølge Liselotte Lyngsø er det en kendt risiko, at mennesker undervurderer hastigheden af en bestemt udvikling.

– Vi tænker lineært, men ofte sker udviklingen eksponentielt. Og det gør, at virksomheder pludselig kan blive overrumplet. Det skete f.eks. med firmaet Kodak. De første digitalfotografier var i så dårlig kvalitet, at Kodak ikke anerkendte truslen. De troede, udviklingen ville ske lineært. Men så var digital fotobehandling lige pludselig i så høj en kvalitet og så billigt, at alle gjorde det.

– Hvis man forestiller sig et helt vandtæt fodboldstadion, hvor der det første minut falder én dråbe vand, det næste minut to dråber, minuttet efter fire dråber osv. – så ville det blot tage 48 minutter at fylde hele stadionet med vand. Men det ville omvendt så også tage 47 minutter at fylde det halvt. Sådan virker eksponentiel vækst, forklarer Liselotte Lyngsø.

Hun fortalte også til deltagerne, at fremtiden ofte allerede findes på bestemte steder eller i bestemte brancher eller hjørner af samfundet – hvorfra den så bare ikke er udbredt endnu.

– Fremtiden eksisterer allerede, den er bare ujævnte fordelt. I visse brancher er det allerede i dag helt almindeligt, at lederen ikke har et fast kontor, men rejser rundt fra afdeling til afdeling og fra kunde til kunde, ligesom 3D-print jo alleredes anvendes i begrænset omfang visse steder. Som eksempel er der en tydelig tendens, der allerede nu gør sig gældende bestemte steder og i visse brancher, og som sandsynligvis også vil tage om sig i fremtiden, idéen om at arbejde ikke kun skal være profitabelt, det skal også være nyttigt. Fra ‘successful’ til ‘useful’, fortlate Liselotte Lyngsø

Efter seminaret var der netværk og socialt samvær med mad og god vin.

Bcompany.dk satser på vækst med AI og trivsel

Efter en sanering har direktør Tanja Bluhme sat kursen mod vækst, hvor stærkere netværk og et kompromisløst fokus på trivsel skal styrke bcompany.dk’s konkurrencekraft.

Københavnsk tilflytter engagerer sig i det fynske erhvervsliv

Rikke Maj Thauer har taget en markant beslutning: Hun og hendes mand har rykket teltpælene op i hovedstaden for at lancere Thauer Stresscenter og Østerlund Refugium. Med flytningen følger også et ønske om at blive en aktiv del af det fynske erhvervsliv. “Vi vil gerne bidrage til udviklingen her på Fyn, og derfor giver det […]

Mentorprojekt viser styrken i fortrolige relationer

Da Rikke Bech Skougaard søgte en mentor gennem Fynsk Erhverv, blev hun sat i forbindelse med Jan Sterobo. Det udviklede sig til et forløb, hvor erfaring, sparring og tillid har skabt nye perspektiver – og vist, hvordan netværket kan bruges aktivt.

Det fynske Vækstbarometer 2025

Det fynske Vækstbarometer 2025 er klar. Her er viden og inspiration fra de fynske virksomheder til at realisere yderligere potentiale og skabe en positiv udvikling og vækst i virksomhederne i fremtiden.

Bæredygtighed når vinden vender

I en tid, hvor reglerne bliver skrevet om, vejret skaber berettigede og uberettigede overskrifter, og folkestemningen skifter med vinden, er det en reel udfordring at holde kursen i det komplekse bæredygtighedslandskab.

Brinkmann: Ledelse handler også om menneskekendskab

En god leder er ikke nødvendigvis den, der ved mest om teknologi eller har styr på flest KPI’er. Ifølge professor i psykologi ved Aalborg Universitet Svend Brinkmann er det vigtigere at kende mennesker – og at have autoritet i ordets egentlige betydning.

BCM Transtech løfter datasikkerheden til næste niveau

BCM Transtech A/S arbejder hver dag i krydsfeltet mellem avanceret mekanik, digitalisering og kundernes høje krav til driftssikkerhed. Den kombination gør datasikkerhed til en strategisk nødvendighed – og en disciplin, virksomheden nu styrker yderligere.

Unge ledere giver ny energi til fynske virksomheder

Young PRO-netværket i Fynsk Erhverv samler unge ledere og fagansvarlige i små, fortrolige grupper. Seks gange om året mødes de for at dele erfaringer, udfordre hinanden og få nye perspektiver på ledelse – nogle gange gennem besøg hos fynske virksomheder.

Fynsk tech-startup tager kampen op mod billedmisbrug

Kan man bygge en teknologisk verdensnyhed fra Odense? Thomas Eriksson mener ikke bare, at man kan – han er i fuld gang med at bevise det. Får han ret, kan Sasha blive en økonomisk succeshistorie.