Nyheder • 18/08/2015

Ny undersøgelse: Kommuner udbyder langt flere opgaver

En ny undersøgelse fra KL viser, at ni ud af 10 danske kommuner har øget antallet af konkurrenceudsatte opgaver fra 2007 til 2014. 68 procent af kommunerne udbyder i dag over 25 procent af opgaverne, og samlet set er der sket en stigning fra 22,6 procent konkurrenceudsatte opgaver i 2007 til 26,4 procent i 2014. 

Kommunernes Landsforening har gennemført en undersøgelse, der viser, at den samlede mængde kommunale opgaver, der sættes i udbud, er steget fra 22,6 procent i 2007 til 26,4 procent i 2014.

Det er særligt de ikke-borgernære opgaver, der udbydes, og ifølge KL vil det være svært at øge andelen yderligere, uden at begynde at udbyde opgaver på borgernære områder.

– Praktisk talt alle kommuner har erfaringer med udbud af tekniske opgaver som eksempelvis dagrenovation, rengøringsopgaver og vedligeholdelse af veje og grønne områder, og mange har gjort det i en længere årrække. På velfærdsområder som ældrepleje og socialområdet er der dog langt større spredning, i hvor mange kommuner der er i gang, og hvor længe de har været i gang med at udbyde for eksempel drift af plejecentre og ældreboliger, siger Ole Helby Petersen, lektor på Roskilde Universitet og leder af et stort forskningsprojekt om effekter af konkurrenceudsættelse, til KL.

Med 52,3 procent er transport og infrastruktur det kommunale område, hvor flest opgaver udsættes for konkurrence fra private leverandører, mens velfærdsområder som dagtilbud til børn og unge og handicap- og ældreområdet ligger lavt med 25,2 procent.

Mellem 70 og 80 procent af kommunernes budgetter går til velfærdsområdet mod 10 til 15 procent på de tekniske områder.

– Det er en positiv udvikling for alle parter, at kommunerne udbyder flere opgaver. Det handler om at sikre, at opgaverne løses til den bedste pris og kvalitet, og her er konkurrenceudsættelse et godt værktøj.   Derudover er udbud velegnede til at teste markedet for nye innovative løsninger, som kan bane vejen for kvalitetsløft, effektiviseringer eller direkte besparelser, udtaler Jytte Reinholdt, direktør i Fynsk Erhverv.

Hun opfordrer de fynske kommuner til at lade sig inspirere af de kommuner i undersøgelsen, som konkurrenceudsætter endnu flere opgaver.

– Der er helt sikkert mere at hente, og de private virksomheder står klar til at byde sig til, siger hun.

De fynske kommuner ligger ca. i midten af tabellen ift., hvem der udbyder flest opgaver.

Kommunalt_opdelt_Danmarkskort_-_Andel_af_kommunale

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

USA’s nye verdensorden: Trusler og muligheder for fynske virksomheder under Trump

Efter nyhedsbureauet APs udmelding om, at Donald Trump har vundet det amerikanske præsidentvalg, står verden over for en betydelig omvæltning, mener tidligere forsvarschef Peter Bartram. Den 21. november kommer Peter Bartram til Fynsk ErhvervsTopmøde, hvor han deler sin viden og erfaringer om, hvad den nye globale verdensorden har af betydning for de fynske virksomheder.

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]

Nyt MasterClass-forløb: Anerkendt forretningsudvikler klæder fynske SMV’ere på til en foranderlig verden

Fynske Bank og Fynsk Erhverv tilbyder nu i samarbejde en helt ny MasterClass for fynske SMV’er, der får mulighed for at styrke deres forretningsmodel gennem et forløb med den anerkendte forretningsudvikler Michael N. Wilkens. Han har erfaring med strategiarbejde i mere end 200 danske og internationale virksomheder og oplever stor succes med sit fokus på […]

Lucia Care: Boost produktiviteten og arbejdsglæden

Dyb træthed er i dag et problem mange oplever, hvilket er med til at reducere både arbejdsglæden, kreativiteten og performance i de danske virksomheder. For at komme problemet til livs, har speciallægerne Nanna Kirkebjerg og Christian Bøving fra Lucia Care invitereret partnervirksomheder til foredrag om danskernes søvnudfordringer.

Lyt til erhvervslivet

De kommunale budgetter for det kommende år er på plads, og det afslører, at 2025 er kommunalt valgår. Fyn er et naturligt arbejdskraftopland for enhver virksomhed, uanset postnummer. Eller burde i hvert fald være det. Desværre har vi en utilstrækkelige kollektiv trafik, der gør det vanskeligere at tiltrække dygtige medarbejdere udenfor Odense og de fynske købstæder. Det kalder på en plan og på handling.

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.