Nyheder • 24/06/2015

Nyt medlem: “Det er absolut nødvendigt, at vi er på forkant med den teknologiske udvikling”

AV Center er på et par årtier gået fra at være en lille tomandsvirksomhed i Odense til at være en af de største leverandører af AV-udstyr i Danmark med fem afdelinger på Fyn, Jylland og Sjælland. Virksomheden er nyt medlem af Fynsk Erhverv, som har talt med direktør Henrik Nielsen om AV Centers historie, planer og fynske arbejdsforhold.

AV Center er én af Danmarks førende virksomheder inden for salg, installation, service og udlejning af audiovisuelle (AV) installationer – det vil sige produkter som projektorer, lydsystemer, storskærme, udendørs LED-skærme, interaktive tavler, lydanlæg, videokonferenceudstyr og andet.

De sælger som udgangspunkt kun til erhverv og offentlige institutioner.

– Vi har enkelte gange haft specialopgaver for private, hvor en kunde skulle have lavet noget helt spektakulært, men vi laver som udgangspunkt ikke privatsalg. Vi plejer at sige, at vi starter der, hvor radioforhandlerne holder op, fortæller Henrik Nielsen.

AV Center har en lang og broget historie. De første spadestik blev taget i Nordjylland, men den nuværende organisation har rod i Odense.

– Basis er helt tilbage fra 1987 med en radiobutik i Brønderslev, men vi startede grundstenene til den nuværende kæde i 1997 i Odense. Vi startede to mand, Johnny Bo Larsen og mig selv, og vi er begge to stadig kompagnoner i firmaet, hvor vi ejer afdelingerne i Odense, Århus, Kolding og udlejningsdelen i København og beskæftiger ca. 75 mand, forklarer Henrik Nielsen.

Teknologi, specialisering og service
AV Center opererer på et marked, hvor udviklingen går hurtigt, og hvor man som virksomhed er nødt til selv at være blandt de hurtigste.

– Det er absolut nødvendigt, at vi er på forkant med den teknologiske udvikling. Vi skal jo gerne vide mere om det her, end vores kunder gør. Vi har en tobenet forretningsmodel: Salg og installation, som er den største del, og så udlejning og service af udstyr til koncerter og konferencer og den slags. I alle tilfælde er vi nødt til at være på forkant med teknologien, for alle kunder forventer at få de nyeste og bedste produkter, forklarer Henrik Nielsen.

– Til gengæld er vi også i en branche, hvor der hele tiden er mulighed for at udvikle sig, for det bliver jo aldrig umoderne det her område. Der kommer bare nye produkter.

Markedet for elektronisk lyd- og billedudstyr er enormt og kan potentielt dække over virkelig mange områder.

– Vi er en specialiseret virksomhed, som gør det, vi er bedst til. Der er mange muligheder for at udvide forretningen til andre områder, som IT eller andet, men vi har besluttet os for at holde fokus på de områder, hvor vi er eksperter, fortæller Henrik Nielsen.

På den måde forsøger AV Center at adskille sig på markedet. Ved at være eksperter. På den måde kan AV Center give deres kunder den bedst mulige vejledning, hvilket er et andet område, AV Center forsøger at differentiere sig fra konkurrenterne på.

– Vi stræber efter at have et meget højt serviceniveau og være tæt på vores kunder. Vi har f.eks, en kursusenhed, som tager ud til undervisningsinstitutioner og viser, hvordan de bedre kan integrere deres interaktive tavler i undervisningen. Og så er vi den eneste virksomhed i vores branche, som har fokus på at være til stede lokalt og være ude ved vores kunder. Det er derfor, vi har så mange afdelinger. Det er nogle forholdvis dyre investeringer, mange af vores kunder laver, og derfor kan de godt lide at vide, at vi er tæt på, hvis de får brug for hjælp og vejledning, fortæller Henrik Nielsen.

– Vi tager ordentligt hånd om vores kunder lige fra tilbudsgivning til produktet virker, og der skulle gerne være den samme fornemmelse af service, om man er en lille forening, der får sat en projektor op, eller om man er en stor virksomhed, som skal have konferenceudstyr for en halv million kroner.

Lokale i hele landet
AV Center støtter mange forskellige sportshold og kulturinstitutioner rundt omkring i landet som en del af den lokale forankring. De har ikke oplevet store vanskeligheder ved at have base i Odense med filialer i Jylland og på Sjælland, men der kan være lokale kulturforskelle mellem regionerne.

– Virksomhedskulturen er meget ens i Jylland og på Fyn, men i Købehavn er der nogle forskelle. Der er det en fordel, at vi har en afdeling derovre med lokale medarbejdere, som ved, hvordan man arbejder og laver forretning i hovedstaden. Det er simpelthen nemmere at være københavner, når man vil drive virksomhed i København, forklarer Henrik Nielsen.

Stor vækst – nyt udsyn
AV Center er gået fra at være et lille tomandsforetagende til at være blandt de største inden for deres område i Danmark på under to årtier. Derfor har fokus i virksomhedsdriften også ændret sig fra den spæde begyndelse til i dag.

– Da vi startede to mand tilbage i sluthalvfemserne, lagde vi ikke ud med store vækstplaner. Der skulle vi i første omgang have banket en virksomhed på benene, og kunne vi blive fem ansatte, så ville det da være fantastisk. Det viste sig så, der var plads i markedet til os, og i de seneste 10 år – siden vi oprettede en professionel bestyrelse – har vi bevidst arbejdet med vækstplaner og strategiplaner. Vi har i de seneste to-tre år haft en årlig vækst i volumen og medarbejdere på omkring 15 procent, som vi regner med fortsætter i hvert fald to-tre år endnu, fortæller Henrik Nielsen, der er tilfreds med de arbejdsforhold, virksomheden har haft på Fyn.

– Vi er fint tilfredse med erhvervsforholdene på Fyn, og vi synes, Odense er godt med i udviklingen. Der er selvfølgelig nogle gener her under ombygningen, men sådan er det jo, når der skal laves nyt, og vi er i hvert fald glade for de projekter, der er sat i gang, siger han.

Der er dog særligt én ting, der trækker ned i de lokale erhvervsforhold.

– Vi er en transporttung virksomhed, så for os er det særligt storebæltsafgifterne, der er i vores interesse. Vi lægger rigtig mange penge i den kasse hvert eneste år. Det er en meget stor udgift, vi godt kunne være foruden.

Skru op for resiliensen og få en bedre forretning

Når Fynsk Erhverv den 23. maj i fællesskab med Ecreo inviterer til fællesseminar, vil de fremmødte gå hjem med konkrete værktøjer, der skal inspirere til at forbedre kundeoplevelsen og øge virksomhedens værdi ved at skærpe det strategiske fokus. Det lover Michael Nørregaard Wilkens, der er executive advisor i den internationale rådgivningsvirksomhed Strategyzer og oplægsholder på […]

Viden til Vækst: Gode teams har psykologisk tryghed

Den 12. september inviterer vi i samarbejde med LearnX til erhvervskonference, hvor du bl.a. kan møde ledelsesrådgiver Christian Ørsted, der sætter fokus på, hvordan psykologisk tryghed kan løfte medarbejderne markant. Vi har forinden været i dialog med Christian Ørsted, der løfter lidt af sløret for sit oplæg. Husk, at du som partnervirksomhed får 50% rabat på billetprisen.

Netværk styrker Pia Mathiasens HR-kompetencer

Med HR-ansvar for over 300 medarbejdere, har HR-ansvarlig hos Ken Hygiejne Systems A/S, Pia Mathiasen, trådt ind i vores HR-netværk for at få ekstern, faglig sparring med ligesindede. Er du også interesseret i en netværksgruppe – så har vi også et til dig!

Bestyrelsesuddannelse klæder Torsten Kjeldsen bedre på til bestyrelsesarbejdet

COO i Broen-Lab, Torsten Kjeldsen, har netop færdiggjort ”Bestyrelsesuddannelsen med fokus på små og mellemstore virksomheder” ved Århus Universitet, og han kommer med en klar anbefaling. Som partnervirksomhed kan du stadig nå at komme med på en af de eftertragtede pladser til en favorabel pris - deadline for næste hold er den 17. maj 2024.

Video: Tietgenprisen 2024

Til Fynsk ErhvervsTopmøde den 18. april modtog Jens Hempel-Hansen Tietgenprisen som påskønnelse for sit store engagement indenfor cirkulær økonomi og ESG og for at stille sig i front for at gøre affald til morgendagens ressource og næste generations guld

Video: Morgendagens succes kræver innovation og stærke partnerskaber

De næste 10 år bliver vildere end de seneste 5.000, og teknologien kommer til slå igennem på måder, vi ikke kan forestille os i dag. Det er ikke alt, man kan overskue at gøre på en gang, men det handler bare om at komme med, mener innovationsekspert Mads Thimmer

Mod og vilje holder 195-årige H.J. Hansen på toppen

Med en historie, der rækker imponerende 195 år tilbage i tiden, har Odense-virksomheden H.J. Hansen præsteret en holdbarhed af international topklasse, Til trods for, at dagen for 200-års-jubilæet nærmer sig, er der bestemt ingen fare for, at H.J. Hansen går i stå. Faktisk har virksomheden aldrig været mere relevant end den er i dag. Affald […]

En sejr til fynsk erhvervsliv

Det er en god melding for det fynske erhvervsliv, at forligspartierne bag Infrastrukturplan 2035 er blevet enige om, hvordan motorvejen syd om Odense kan udvides til seks spor.

NextTalent rykker Gardingruppen nærmere en ny IT-løsning

Normalt har Odense-virksomheden Gardingruppen fokus på kreativitet og meget analoge løsninger. Men i de seneste måneder har der været talt rigtig meget om digitalisering, automation, optimering af arbejdsgange og nye IT-systemer