Nyheder • 11/06/2015

Nyt medlem bygger bro mellem Danmark og Brasilien

Biassa er en nyetableret virksomhed fra Odense, der hjælper alle typer virksomheder med at etablere sig på det enorme brasilianske marked. Indtil videre har så forskellige virksomheder som Midtfyns Bryghus, billedredigeringsvirksomheden Pixelz, mobilreklamefirmaet All Unite fra København, transportfirmaet DSV og designlampefabrikanten VITA Living benyttet Biassa til at få fodfæste i Brasilien.

Carlos Monteiro er oprindeligt fra São Paulo i Brasilien, hvor han har arbejdet for bl.a. Siemens og det danske konsulat. Sidstnævnte sted fandt han sin danske kone, som han har boet sammen med i Odense siden 2013 sammen med parrets to børn. I 2014 startede han virksomheden Biassa, der hjælper danske virksomheder ind på det spirrende brasilianske marked.

Biassa har i dag tre ansatte, der alle har forskellige ekspertiser, men har det til fælles, at de kender til forholdene på det brasilianske marked.

– Vi kan hjælpe danske virksomheder i alle brancher med at få en fod indenfor i Brasilien, men det er en fordel, hvis det er virksomheder af en vis størrelse, for det kræver, at man har kapacitet til at foretage en god investering, hvis man vil ind i så stort et land på den anden side af jorden, fortæller Carlos Monteiro og fortsætter:

– Vi er især dygtige på e-commerce, clean tech, design og effektivitet, men vi kan hjælpe virksomheder inden for alle brancher. På et halvt år fik vi f.eks. etableret Midtfyns Bryghus på det brasilianske marked, som ellers tidligere havde forsøgt sig uden held, fordi vi fik en aftale i stand med en stor supermarkedskæde.

Hør Eddie Szweda fra Midtfyns Bryghus fortælle om sine erfaringer med Biassa og det brasilianske marked her

Den brasilianske økonomi har været i kraftig vækst de senere år, og selvom den er bremset op på det seneste, fra årlige vækstrater på omkring fem procent til ca. to procent i dag, er landet med sine over 200 mio. indbyggere blandt verdens største økonomier. Danmark eksporterer i år for ca. syv milliarder kroner.

Biassa har genereret næsten to millioner kroner i indtægter for sine kunder i år.

Konkrete resultater
Biassas motto er: “Bringing Forth Results, Not Only Reports.”  Ifølge Carlos Monteiro skal det signalere, at Biassas kompetencer netop er deres førstehåndskendskab til det brasilianske marked.

– Vi undersøger ikke blot markedet og leverer en rapport, vi tager rent faktisk afsted til Brasilien, taler med vores Biassalokale kontakter – som ofte kun forstår portugisisk – og får konkrete aftaler i hus. Vi går til handelskonferencer og får møder i stand med importører og grossister. Vi kender de folk, man skal kontakte inden for forskellige brancher, og vi ved, hvordan man promoverer forskellige varer i landet og i hvilke provinser, der er de bedste muligheder for afkast for forskellige produktkategorier, siger han og fortsætter:

– Vi kender til de brasilianske toldregler, deres arbejdsmarkedslove og deres bureaukrati og skattelovgivning, og for et hvilken som helst udenlandsk firma er det en kæmpe gevinst at have tilknyttet en brasilianer med viden og kontakter til at bane vejen for et markedsfremstød.

– Brasilien er et enormt land med 27 forskellige provinser. Alene i min hjemby São Paulo bor der dobbelt så mange mennesker som i hele Danmark, så der er både store regionale forskelle og nærmest uanede muligheder, hvis man slår igennem, forklarer Carlos Monteiro.

Et relativt uopdyrket marked
Carlos Monteiro fortæller, at Danmark og danske virksomheder også har et godt ry i Brasilien, ligesom det er tilfældet så mange andre steder: vi er kendte for kvalitet, design og pålidelighed, men også for at være ret dyre at handle med.

– Den helt store udfordring er prisen. Men det er ikke så anderledes fra de fleste andre eksportmarkeder. Det er bare dyrt at producere varer i Danmark, så danske virksomheder skal Eksport Brasilienkonkurrere på andre ting. Brasilien har både en stor overklasse og en stor og købestærk middelklasse, og én af de store fordele på det brasilianske marked er, at det stadig i høj grad er et land i udvikling mod de standarder, vi kender fra f.eks. Europa og Nordamerika, så der er mange uopdyrkede nicher her. Mange ting er simpelthen ikke kommet til Brasilien endnu,  forklarer han.

– Og så er Brasilien samtidig et stabilt og solidt land, som man sikkert kan investere i.

Hvad danskere skal vide, før de gør forretning i Brasilien:

–          Eksportøren står for eftersalg ( én af grundende til, det er en god idé at have en lokal partner)

–          Forhandlinger tager længere tid og baserer sig i meget høj grad på personlig kontakt

–          Det er sjældent, at vigtige forretningsaftaler lukkes over telefonen eller via email

–          Brasilianere foretrækker et længerevarende samarbejde med flere besøg og møder med de samme mennesker

Udfordringer:

–           Danske eksportører mister salg, fordi de ofte kræver  Confirm Letters of Credit eller kontanter på forskud

–            Brasilianere foretrækker at købe på 30, 60 eller 60 dages basis

–            Danske eksportører kan med fordel overveje andre betalingsbetingelser – f.eks. gennem den danske eksportfond

 

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

USA’s nye verdensorden: Trusler og muligheder for fynske virksomheder under Trump

Efter nyhedsbureauet APs udmelding om, at Donald Trump har vundet det amerikanske præsidentvalg, står verden over for en betydelig omvæltning, mener tidligere forsvarschef Peter Bartram. Den 21. november kommer Peter Bartram til Fynsk ErhvervsTopmøde, hvor han deler sin viden og erfaringer om, hvad den nye globale verdensorden har af betydning for de fynske virksomheder.

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]

Nyt MasterClass-forløb: Anerkendt forretningsudvikler klæder fynske SMV’ere på til en foranderlig verden

Fynske Bank og Fynsk Erhverv tilbyder nu i samarbejde en helt ny MasterClass for fynske SMV’er, der får mulighed for at styrke deres forretningsmodel gennem et forløb med den anerkendte forretningsudvikler Michael N. Wilkens. Han har erfaring med strategiarbejde i mere end 200 danske og internationale virksomheder og oplever stor succes med sit fokus på […]

Lucia Care: Boost produktiviteten og arbejdsglæden

Dyb træthed er i dag et problem mange oplever, hvilket er med til at reducere både arbejdsglæden, kreativiteten og performance i de danske virksomheder. For at komme problemet til livs, har speciallægerne Nanna Kirkebjerg og Christian Bøving fra Lucia Care invitereret partnervirksomheder til foredrag om danskernes søvnudfordringer.

Lyt til erhvervslivet

De kommunale budgetter for det kommende år er på plads, og det afslører, at 2025 er kommunalt valgår. Fyn er et naturligt arbejdskraftopland for enhver virksomhed, uanset postnummer. Eller burde i hvert fald være det. Desværre har vi en utilstrækkelige kollektiv trafik, der gør det vanskeligere at tiltrække dygtige medarbejdere udenfor Odense og de fynske købstæder. Det kalder på en plan og på handling.

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.