Leder • 19/10/2020

Diskursen tager magten

Af Jytte Reinholdt

Først var det Mettes (Frederiksen) tur, så blev det Mortens (Østergård) tur og senest Arnes (bryggeriarbejderen) tur. Der er godt nok gået ’tur’ i den. Med store udfald og en mediebevågenhed, der er en tusindårs-begivenhed værdig. Det får én til at reflektere over, hvorfor det kommer så vidt. Vi får talt os selv så højt op på barrikaderne, at der ikke er nogen vej tilbage. Det er slut med eskimo-is og slaverom, ligesom vi heller ikke må synge i Højskolesangbogen om en ung, blond pige længere. Statuer står for fald, bl.a Hans Egede på Grønland, og den politiske korrekthed har taget over.

Godt nok fremmer overdrivelse forståelsen.

Men vi har tillagt os en diskurs, altså en måde at omtale forhold på, der i højere grad polariserer end nuancerer. En ’dem og os’- diskurs, der ofte bygger på noget, vi tror i stedet for at vide.

Men sproget har en skabende kraft og professor emeritus Steen Hildebrandt har formuleret det sådan, at ”Vi begriber med de begreber, vi anvender”. Og det forklarer måske den udvikling, vi ser i vores samfund i øjeblikket.

Tag f.eks. debatten om ældre på arbejdsmarkedet. I takt med stigningen i pensionsalderen er ønsket om at sikre ældre medarbejdere mulighed for at kunne trække sig tilbage tidligere vokset i visse politiske kredse, den såkaldte Arne-pension. Det afføder en generel opfattelse i offentligheden af, at ældre medarbejdere pr. definition er nedslidte og har et påtrængende behov for at kunne trække sig ud af arbejdsmarkedet. En polarisering, der kalder på modvægt.

Arbejdsstyrken forventes at vokse kraftigt over de kommende årtier, hovedsageligt på grund af stigning i folkepensionsalderen. Hvis ikke vi lykkes med at fastholde de ældre medarbejdere på arbejdsmarkedet, vil vi faktisk miste over 60.000 personer i arbejdsstyrken over de kommende 20 år. Det er således en bunden opgave, og derfor uhensigtsmæssigt at tale om ’ældrebyrde’, da vi kommer til at mangle medarbejdere i virksomhederne i fremtiden. Det er ubetinget ’det grå guld’, vi taler om her.

I en ny undersøgelse, som vi netop har gennemført i Det fynske Erhvervspanel, ser vi også med al tydelighed, at virksomhederne oplever de ældre medarbejdere som attraktiv arbejdskraft.  De oplever dem bl.a. som meget loyale, pålidelige, motiverede, engagerede og fleksible. De bidrager ligeledes til den gode stemning med deres høje, sociale færdigheder, ligesom de har mindre sygefravær, er produktive og i stand til at håndtere et stort pres. Alligevel er kun 69% i aldersgruppen 55-64 år i beskæftigelse i Danmark.

Der er en klar forhåbning om, at når Covid 19-vaccinen er på markedet, så vil vi igen opleve vækst i virksomhederne og efterspørgsel efter kvalificeret arbejdskraft. Her vil også de ældre medarbejdere være en værdifuld og eftertragtet ressource. Vel at mærke, hvis vi sammen arbejder på at få ændret diskursen og rettet fokus på nuancerne i stedet for den polarisering, der ses – også i andre dele af samfundsdebatten.

Her har vi hver især et ansvar, og sagt med Gandhi’s ord: ”Be the change that you want to see in the world”.

Hvis vi dramatiserer, overdriver eller bagatelliserer en problemstilling, så risikerer vi at vælge løsninger, der ikke matcher problemet. Lad os derfor arbejde med værdi-sættet på arbejdspladsen, få styrket vi-følelsen, fællesskabet og sammenholdet. Så kan vi få øje på nuancerne og gjort forskellighed til en styrke og ad den vej sammen skabe bæredygtige forandringer og bedre resultater i virksomhederne.

Med til nuanceringen hører også at styrke mangfoldigheden på tværs af køn, alder, etnicitet m.fl. på alle niveauer – helt ind i ledelsen og bestyrelseslokalerne. Besværligt? Ja. Nødvendigt? Ja. Sådan bliver vi alle sammen klogere, rigere og friere – og som samfund stærkere.

Klumme, bragt i Erhverv+ den 22. oktober 2020.

Micro Matic ruller globale kundeoplevelser ud fra Odense

Udgangspunktet er en niche. Fadøl, kobling og haner. Men ambitionerne er globale, og de digitale redskaber er blevet afgørende, når Micro Matic skal skabe stærke kundeoplevelser i mere end 120 lande.

Dialog om udfordret varedistribution i Odense City

Varedistribution i Odense City har altid været et problem, og kombinationen af stigende godsmængder og byfortætning gør ikke udfordringerne mindre. Distributørerne oplever bl.a. dagligt trængsel og forsinkelser og P-bøder som følge af manglende parkeringsbåse til de store biler.

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.

Ekspert: Virksomheder skal holde fokus på det væsentlige

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.

Novo Nordisk i Odense: “Vi kommer ikke med spidse sko”

Når Stine Wolf Randrup træder op til debatten på Fynsk ErhvervsTopmøde den 30. april, bliver det med et klart budskab: Novo Nordisk er kommet til Odense for at blive – men med stor respekt for det fællesskab, de træder ind i. “Vi går ind i det her med ydmyghed. Vi ved, vi starter højt og […]

Kolster risikerer at sige nej til ordrer – tiltrækning af medarbejdere er blevet en ledelsesdisciplin

Hos Tømrer- og snedkerfirma Kolster A/S i Middelfart er der gang i hjulene. Men uden nok medarbejdere til at følge med efterspørgslen risikerer direktør Tue Christiansen at skulle sige nej til opgaver, han gerne ville tage ind. Markedet er der. Kunderne er der. Men for at kunne sige ja, kræver det folk – og dem […]

Stadil: Fremtidens lederskab kræver sult, mod og kant

Christian Stadil har altid gået sine egne veje. Han kombinerer buddhisme med benhård forretning og investeringer i startups med meditation og meningsfulde arbejdsfællesskaber. Til september gæster han Learn X, hvor han deler sine erfaringer med at lede i en tid præget af AI, innovation og strategisk usikkerhed.