Debat • 16/04/2015
Togfond giver tusindvis af fynske job – hvis den bliver til noget
Analysebureauet COWI har udarbejdet en rapport for Trafikstyrelsen, BaneDanmark, Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering og Uddannelses- og Forskningsministeriet, der viser, at hvis Togfonden realiseres, vil den over de kommende 10 år skabe fuldtidsbeskæftigelse for 13.146 personer, hvoraf 4.386 vil være fra Region Syddanmark. Det er dog stadig usikkert, hvordan Togfonden skal finansieres, og dermed om den overhovedet bliver gennemført.
Togfonden er en politisk aftale fra 2013 indgået af Regeringen, Enhedslisten og Dansk Folkeparti, hvor 28,5 mia. kr. reserveres til ny og opgraderet jernbaneinfrastruktur, der muliggør timemodellen, og elektrificering af resten af hovedbanenettet, så rejsetiden reduceres på tværs af landet.
Analysebureauet COWI fastslår i en ny rapport, at en fuld implementering af Togfondens planer betyder, beskæftigelsen vil stige med 13.146 årsværk over de næste 10 år. De største investeringer vil ske i Region Syddanmark, som også vil opleve næstflest nye arbejdspladser som følge af aftalen.
– Det er selvfølgelig en god nyhed, at mange af de nye arbejdspladser, der skabes, når Togfonden skal anlægge nye spor og sikre timedriften i den kollektive trafik, forventes at tilfalde vores region. Men der henstår stadig stor usikkerhed omkring Togfonden. For det første finansieres Togfonden ved en harmonisering af beskatningen på råolieudvinding i Nordsøen, men så længe oliepriserne er så lave, som de er nu, er realiseringen af Togfonden langt fra sikker. Seneste opgørelse fra tænketanken Kraka fra januar måned viste, at med en råoliepris på 48 dollar tønden mangler Togfonden 18 mia. kr. Det er to tredjedele af finansieringen. Dags dato er prisen på en tønde råolie lidt over 52 dollar, siger Jytte Reinholdt, direktør i Fynsk Erhverv, og fortsætter:
– For det andet er arbejdspladser i forbindelse med offentlige anlægsprojekter i sagens natur midlertidige. Derfor tæller de selvfølgelig stadig og er ubetinget et plus for det danske arbejdsmarked, mens de er der, men på sigt er det erhvervslivets rammevilkår, der skaber job.
Mangel på arbejdskraft
De anlægsprojekter, der igangsættes i investeringsperioden, vil især kræve et stort antal ikke-faglærte og et større antal ingeniører, herunder især mange ingeniører inden for bygge- og anlægsområdet, samt et mærkbart antal elektrikere, murer og teknikere, beretter rapporten. Flere, end der umiddelbart er ledige hænder til, hvorfor det er vigtigt, at erhvervsskolerne får øget optaget af studerende meget hurtigt.
Konkret viser de fremskrivninger, der er foretaget i forbindelse med analysen, at der vil være risiko for rekrutteringsproblemer eller mangel på arbejdskraft på følgende faggrupper i hele fremskrivningsperioden 2014 – 2020’erne.