Debat • 25/03/2015
Samfundsøkonomisk analyse viser vejen til vækst
Knap er ’blækket tørt’ på den nye analyse fra Grontmij, før folketingspolitikere fra forskellige partier beskylder den for at være utroværdig og ’ikke pengene værd’. Automatpiloten er slået til i takt med, at det politiske pres stiger.
Jeg kan garantere, at analysen er absolut troværdig, og at der på ingen måde er tale om et manipuleret resultat. Det har været afgørende for os i valg af såvel leverandør som metode, at analysen netop ikke skulle kunne kritiseres på disse parametre. Derfor har vi valgt Grontmij til at lave analysen og sikret os, at det er Transportministeriets egen samfundsøkonomiske model, TERESA-modellen, og principperne i debatoplægget ”Bredere økonomiske effekter af transportinvesteringer”, som Copenhagen Economics har udarbejdet for Transportministeriet, der er lagt til grund. Endvidere har vi sikret os, at det er Transportministeriets og Sund & Bælts egne tal, der er anvendt.
Det er på det samme grundlag, at ’Ex post samfundsøkonomisk analyse af Storebæltsforbindelsen” fra august 2014, som Tetraplan og Incentive har udarbejdet for Transportministeriet og Sund & Bælt, er udarbejdet på. En rapport, som transportministeren var meget begejstret for, og som let og elegant helt undgik at belyse netop de samfundsøkonomiske gevinster, som denne nye rapport fokuserer på.
Derfor mener vi, at vi med denne nye analyse i hånden har sikret et faktuelt og redeligt grundlag at tage de politiske drøftelser på.
Så kom til sagen, kære politikere!
– Jytte Reinholdt
Direktør i Fynsk Erhverv