Debat • 14/05/2020

Transparens og realisme skal hjælpe virksomhederne igennem krisen

Peter Eriksen Jensen har som siddende bestyrelsesformand i otte danske virksomheder med en samlet omsætning på mere end fire milliarder kroner – og et i øvrigt alenlangt CV – set mere end de fleste.

Han har siddet i internationale topstillinger hos den amerikanske virksomhed Kelloggs, Novartis i Schweiz, den norske virksomhed Orkla og været administrerende direktør i Odense Marcipan, inden han i 2006 helligede sig bestyrelses- og rådgivningsarbejdet, herunder hos Fynsk Erhverv, hvor han har været medlem af bestyrelsen siden 2018.

Ikke desto mindre er Peter Eriksen Jensen ikke i tvivl om, at Corona-krisen er helt usædvanlig, og at det kræver årvågenhed at klare skærene.

Til trods for min alder og mine erfaringer har jeg aldrig set noget, som var så alvorligt for erhvervslivet, som det her. Det er helt ekstremt og jo globalt, og det påvirker både danske og internationale virksomheder,” siger Peter Eriksen Jensen, der slår fast, at den usædvanlige situation kræver skarpt fokus fra alle direktions- og bestyrelsesmedlemmer.

“Ærmerne skal smøges op, og bestyrelse og ledelse skal gå fra strategi til aktion. Det er nødvendigt at være helt realistisk om, hvordan markederne reagerer, og hvordan kundernes situation er,” siger Peter Eriksen Jensen.

Han peger på, at få virksomheder kan være helt sikre på, hvad morgendagen bringer, og derfor er det især væsentligt at have konstant fokus på likviditeten.

“Der er ikke andet at gøre end at være så realistisk omkring situationen, som vi nu kan være i en uforudsigelig verden. Hvordan ser det ud lige nu? Hvad har vi brug for? Hvad er der af ordrer? Hvilke investeringer og omkostninger kan bremses, før det er for sent. Og så skal der være en fuldstændig transparent dialog med banken,” slår Peter Eriksen Jensen fast.

Han understreger, at en god dialog med pengeinstitutterne i alle situationer er vigtig, men især i krisetider er det væsentligt, at forarbejdet er helt på plads, og at alle kort bliver lagt frem.

“Man skal være på forkant, så selvom man ikke i denne situation har så meget viden, skal man dele den med banken. Åbenhed giver det bedste samarbejde, og man skal ikke gemme noget. Dialogen med banken er en opgave for bestyrelsen sammen med ejeren, hvis der er sådan en. Min egen erfaring er, at hvis vi har styr på facts, har overblik over likviditeten og er ordentligt forberedte, så er vore banker beredt til at støtte en i vanskelige situationer,” fortæller Peter Eriksen Jensen, der understreger, at erhvervslivet i Danmark er meget bedre stillet, end det er tilfældet i mange andre lande:

“Vi skal være glade for, at der er opbygget et system, hvor politikere, finanstilsyn og banker efter finanskrisen har sørget for, at reserverne er i orden. Dem, der skal disponere over pengene, har dem. Forbrugerne har penge, så der er lys derude. Kombineret med et åbnet eksportmarked vil det bringe os tilbage i god gænge, men det vil tage tid. Nu handler det om, at virksomhederne bruger alle erfaringerne fra Corona-krisen, og på det grundlag tager de fornødne træk til nytænkning og effektivisering til styrkelse af vores konkurrenceevne. De, der nu tænker positivt og konstruktivt, bliver fremtidens vindere.”

Den erfarne forretningsmand er ikke i tvivl om, at krisen kommer til at aflæses i regnskaberne fra andet kvartal, ja for hele året 2020 i alle virksomheder – herunder de otte, hvor han selv er bestyrelsesformand – men på sigt er han stadig optimistisk.

Ifølge Peter Eriksen Jensen har danske virksomheder nemlig gode muligheder, blandt andet fordi produktionen i Asien for mange fremover må fordeles mellem Asien og mere lokale leverandører, og her bliver den danske brug af moderne teknologi og robotløsninger vigtig:

“Der er stort set ikke nogen af vores ordrer, der er blevet annulleret, men afleveringen har været udskudt, og jeg beholder den positive hat på. Så længe der er muligheder, er der håb, og efterhånden som landene åbner op igen, tror vi på, at de forskellige ordrer bliver effektueret. Det samme gælder leverancerne fra Asien samt europæisk, der er begyndt at komme op igen. Forhåbentlig begynder der at være mere normale tilstande igen i tredje kvartal, og så kan produktionen og salget specielt også komme rigtigt i gang igen,” siger Peter Eriksen Jensen.

Trods den grundlæggende optimisme beklager Peter Eriksen Jensen, at mange små og mellemstore virksomheder stadig savner den politiske opbakning i deres overlevelseskamp.

”Vores regering har taget gode initiativer til at støtte veldrevne virksomheder i denne alvorlige krise. Desværre må vi, der er tæt på hverdagen, konstatere, at man har overset de reelle behov i de små og mellemstore virksomheder. Alt for mange står hjælpeløse på grund af manglende forståelse og viden hos vores beslutningstagere på Christiansborg,” konstaterer Peter Eriksen Jensen, der efterlyser hastig handling fra de folkevalgte.

”Det er på høje tid, at man sætter sig ind i virksomheders reelle behov og støtter op. Hvis det ikke sker meget hurtigt, mister vi en skov af gode, veldrevne virksomheder, hvor ejerne har investeret et helt liv og deres økonomi. Træd nu i karakter, Christiansborg. Kom ned fra tårnet, og kom ned, hvor alvoren raser – træd nu i karakter,” lyder det fra Peter Eriksen Jensen, der gerne så fokus flyttet fra de helt store virksomheder til de mindre.

 

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

USA’s nye verdensorden: Trusler og muligheder for fynske virksomheder under Trump

Efter nyhedsbureauet APs udmelding om, at Donald Trump har vundet det amerikanske præsidentvalg, står verden over for en betydelig omvæltning, mener tidligere forsvarschef Peter Bartram. Den 21. november kommer Peter Bartram til Fynsk ErhvervsTopmøde, hvor han deler sin viden og erfaringer om, hvad den nye globale verdensorden har af betydning for de fynske virksomheder.

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]

Nyt MasterClass-forløb: Anerkendt forretningsudvikler klæder fynske SMV’ere på til en foranderlig verden

Fynske Bank og Fynsk Erhverv tilbyder nu i samarbejde en helt ny MasterClass for fynske SMV’er, der får mulighed for at styrke deres forretningsmodel gennem et forløb med den anerkendte forretningsudvikler Michael N. Wilkens. Han har erfaring med strategiarbejde i mere end 200 danske og internationale virksomheder og oplever stor succes med sit fokus på […]

Lucia Care: Boost produktiviteten og arbejdsglæden

Dyb træthed er i dag et problem mange oplever, hvilket er med til at reducere både arbejdsglæden, kreativiteten og performance i de danske virksomheder. For at komme problemet til livs, har speciallægerne Nanna Kirkebjerg og Christian Bøving fra Lucia Care invitereret partnervirksomheder til foredrag om danskernes søvnudfordringer.

Lyt til erhvervslivet

De kommunale budgetter for det kommende år er på plads, og det afslører, at 2025 er kommunalt valgår. Fyn er et naturligt arbejdskraftopland for enhver virksomhed, uanset postnummer. Eller burde i hvert fald være det. Desværre har vi en utilstrækkelige kollektiv trafik, der gør det vanskeligere at tiltrække dygtige medarbejdere udenfor Odense og de fynske købstæder. Det kalder på en plan og på handling.

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.