Nyheder • 01/11/2023

20 års optimering kræver et nyt navn

I den vestfynske virksomhed Stentransporten Vissenbjerg har ejer Heine Pedersen siden generationsskiftet for 20 år siden arbejdet så intenst på at føre faderens livsværk til nye højder, at et navneskifte helt bogstaveligt talt lurer i nær fremtid. Virksomheden har i dag så mange varer på hylderne, at navnet slet ikke rækker, og fremtidsudsigterne byder på endnu flere udvidelser.

“Traditionelt drev min far en vognmandsforretning, der fragtede mursten og tagsten på Fyn og til resten af landet. Siden jeg overtog i 2003, har vi udvidet med mange andre byggematerialer, og specielt håndtering af gasbeton og relaterede ydelser blev hurtigt en af vores specialiteter,” konstaterer Heine Pedersen, der med gasbetonen så en niche, hvor virksomheden i dag er blandt landets helt store spillere.

“Vi fandt ud af, at det gav god mening at udvide vores ‘sortiment’ med levering, hvor vi fik større kraner på bilerne. Så kunne vi også sørge for, at gasbetonblokkene blev leveret præcis på det sted og i den rækkefølge, som de skulle bruges. Det krævede ekstrauddannelse af vores folk, der skulle sættes ind i flowet på byggepladserne. Nu  kan kunderne spare et led i deres logistik, fordi de ikke skal vente på en kran, der kan flytte blokkene. Og på den måde er vores del af den samlede kage blevet større,” forklarer Heine Pedersen om udvidelserne, der ikke stopper der.

“I dag har vi udvidet forretningen, så vi også har tre store lagerhaller, hvor vi kan opbevare materialer og varer for kunderne. Vi tog udgangspunkt i byggebranchen, men også her har vi valgt at fokusere på en niche for at adskille os fra konkurrenterne. Fordi vi i årevis har håndteret store, porøse gasbetonblokke i ukurante størrelser og har køretøjerne til det, er vi gode til de skæve kunder. Der er faktisk ikke noget, der er for stort, for tungt eller uhåndterligt. Om det er maskiner eller madrasser gør ikke noget, og vi har blandt andet håndteret fem-seks tons tunge transformatorer for leverandørerne til Odense Letbane,” siger Heine Pedersen.

Op i helikopteren med åbne øjne

Virksomhedsejeren blev oprindelig uddannet klejnsmed, fordi han egentlig ikke skulle overtage faderens vognmandsforretning, men sådan blev det, og siden er Heine Pedersen aldrig holdt op med at føje linjer til CV’et.

På trods af at familievirksomheden ikke – endnu – har en bestyrelse, så har Heine Pedersen kastet sig over bestyrelsesuddannelsen målrettet SMV-virksomheder, som hans partnerskab i Fynsk Erhverv giver ham adgang til. Og ved siden af det og den daglige drift har han fundet tid til at udvide horisonten og sin bekendtskabskreds blandt fynske erhvervsledere gennem cykelnetværket Business Challenge.

“Når jeg er gået ind i bestyrelsesuddannelsen, handler det både om, at jeg gerne vil vide, hvilke tanker der skal ligge bag, når man skal sammensætte sin bestyrelse. Jeg vil derudover gerne være klædt endnu bedre på til den bestyrelsespost, jeg selv har i en brancheorganisation. For mig har både det og min deltagelse i Business Challenge været et meget aktivt valg om at få overblik. Og om at søge nye indspark lidt uden for min komfortzone, som jeg kan bruge til at udvide min forretning,” forklarer Heine Pedersen, før han vender tilbage til det forestående navneskifte:

“Vores navn er klart en udfordring. Potentielle kunder kan sagtens få en opfattelse af, at vi er bedst til perlesten og muldjord, og det vil vi gerne ændre på. Men selvfølgelig er vi fuldt opmærksomme på, at 80% af vores omsætning kommer fra trofaste kunder, som vi har haft i årevis – nogle endda i årtier, og den er der ingen planer om at neddrosle,” konstaterer Heine Pedersen.

E-handelskonference: Brugeren skal i centrum

Ved 2024-udgaven af Den Fynske E-handelskonference, der er arrangeret i samarbejde mellem e-handelsvirksomheden Hesehus og Fynsk Erhverv, var der i tidens ånd masser af AI på programmet, men nok så gennemgående var det, at de teknologiske landvindinger skal ske med fokus på forbrugeren, hvis investeringerne skal give mening.

Familievirksomhed forbereder sig på miljøkrav i god tid

Mens byggevirksomheden Poul Rasmussen endnu ikke er undlagt lovkravet om bæredygtighedsrapporteringen, så er virksomheden godt i gang med at klæde sig på til den bæredygtige dagsorden. Derfor har familievirksomheden tilmeldt sig vores ESG-Netværk for at være klar til fremtidige krav fra både stat, kunder og institutioner. 

Brain Boost: Ikke alle indtægter skaber samme værdi

Da softwarehuset Ecreo og Fynsk Erhverv i fællesskab afholdte seminaret "Styrk din digitale B2B-strategi og skab resiliens i en uforudsigelig tid" var Odense-virksomheden Flexbuy Technologies repræsenteret blandt deltagerne i form af Jacob Brage. Og han forlod Alfred og Kamilla, hvor arrangementet blev afholdt, i opløftet tilstand.

Gislev Rejser: Fra familievirksomhed til del af stor koncern

Den fynske rejsevirksomhed Gislev Rejser har gennem de senere år været gennem en betydelig transformation. Ifølge administrerende direktør Niels Ravn Eriksen har både det nye ejerskab og flytningen været med til at styrke virksomhedens profil og synlighed, og samtidig har samarbejdet med Aller-koncernen hurtigt vist sig at skabe værdi.

Familievirksomhed forbereder sig på miljøkrav i god tid

Mens byggevirksomheden Poul Rasmussen endnu ikke er undlagt lovkravet om bæredygtighedsrapporteringen, så er virksomheden godt i gang med at klæde sig på til den bæredygtige dagsorden. Derfor har familievirksomheden tilmeldt sig vores ESG-Netværk for at være klar til fremtidige krav fra både stat, kunder og institutioner. 

Brain Boost: Ikke alle indtægter skaber samme værdi

Da softwarehuset Ecreo og Fynsk Erhverv i fællesskab afholdte seminaret "Styrk din digitale B2B-strategi og skab resiliens i en uforudsigelig tid" var Odense-virksomheden Flexbuy Technologies repræsenteret blandt deltagerne i form af Jacob Brage. Og han forlod Alfred og Kamilla, hvor arrangementet blev afholdt, i opløftet tilstand.

Brug din stemme på et stærkt EU

Når der søndag, den 9. juni er valg til Europa-Parlamentet i Danmark, er det vigtigt, at vi alle gør brug af vores demokratiske ret og sætter vores kryds på stemmesedlen. Det skaber en grønnere fremtid og styrker den enkelte virksomhed, det enkelte land - og den europæiske union. Tak fordi du bruger din stemme.

Fynsk logistikgigant krydser fingre for bedre forbindelser til motorvejsnettet

Den familieejede logistikvirksomhed Alex Andersen Ølund A/S forventer efter en årrække med særdeles solide regnskaber, at de kommende år byder på flere udfordringer og mere usikkerhed i markedet. Men ikke desto mindre er stemningen på direktionsgangen på Logistikvej i Odense fortsat høj, og listen over nye initiativer bliver ikke kortere. “2024 bliver et overgangsår, hvor […]

Damixa skruer op for den digitale tilstedeværelse

På Den Fynske E-handelskonference den 21. maj sætter Damixas Brand og Marketing Manager, Anna Trojel, ord på den digitale rejse, der skal føre Damixa helt up to date.

Optimisme at spore i det fynske erhvervsliv

De fynske virksomheder er sunde og robuste, og de fleste er ved at indfinde sig i den nye virkelighed med stigende tempo og kompleksitet. Det viser vores nyeste temperaturmåling i det fynske erhvervsliv, der giver en stærk tro på fremtiden.

Skru op for resiliensen og få en bedre forretning

Når Fynsk Erhverv den 23. maj i fællesskab med Ecreo inviterer til fællesseminar, vil de fremmødte gå hjem med konkrete værktøjer, der skal inspirere til at forbedre kundeoplevelsen og øge virksomhedens værdi ved at skærpe det strategiske fokus. Det lover Michael Nørregaard Wilkens, der er executive advisor i den internationale rådgivningsvirksomhed Strategyzer og oplægsholder på […]

Viden til Vækst: Gode teams har psykologisk tryghed

Den 12. september inviterer vi i samarbejde med LearnX til erhvervskonference, hvor du bl.a. kan møde ledelsesrådgiver Christian Ørsted, der sætter fokus på, hvordan psykologisk tryghed kan løfte medarbejderne markant. Vi har forinden været i dialog med Christian Ørsted, der løfter lidt af sløret for sit oplæg. Husk, at du som partnervirksomhed får 50% rabat på billetprisen.