Nyheder • 01/11/2023

20 års optimering kræver et nyt navn

I den vestfynske virksomhed Stentransporten Vissenbjerg har ejer Heine Pedersen siden generationsskiftet for 20 år siden arbejdet så intenst på at føre faderens livsværk til nye højder, at et navneskifte helt bogstaveligt talt lurer i nær fremtid. Virksomheden har i dag så mange varer på hylderne, at navnet slet ikke rækker, og fremtidsudsigterne byder på endnu flere udvidelser.

“Traditionelt drev min far en vognmandsforretning, der fragtede mursten og tagsten på Fyn og til resten af landet. Siden jeg overtog i 2003, har vi udvidet med mange andre byggematerialer, og specielt håndtering af gasbeton og relaterede ydelser blev hurtigt en af vores specialiteter,” konstaterer Heine Pedersen, der med gasbetonen så en niche, hvor virksomheden i dag er blandt landets helt store spillere.

“Vi fandt ud af, at det gav god mening at udvide vores ‘sortiment’ med levering, hvor vi fik større kraner på bilerne. Så kunne vi også sørge for, at gasbetonblokkene blev leveret præcis på det sted og i den rækkefølge, som de skulle bruges. Det krævede ekstrauddannelse af vores folk, der skulle sættes ind i flowet på byggepladserne. Nu  kan kunderne spare et led i deres logistik, fordi de ikke skal vente på en kran, der kan flytte blokkene. Og på den måde er vores del af den samlede kage blevet større,” forklarer Heine Pedersen om udvidelserne, der ikke stopper der.

“I dag har vi udvidet forretningen, så vi også har tre store lagerhaller, hvor vi kan opbevare materialer og varer for kunderne. Vi tog udgangspunkt i byggebranchen, men også her har vi valgt at fokusere på en niche for at adskille os fra konkurrenterne. Fordi vi i årevis har håndteret store, porøse gasbetonblokke i ukurante størrelser og har køretøjerne til det, er vi gode til de skæve kunder. Der er faktisk ikke noget, der er for stort, for tungt eller uhåndterligt. Om det er maskiner eller madrasser gør ikke noget, og vi har blandt andet håndteret fem-seks tons tunge transformatorer for leverandørerne til Odense Letbane,” siger Heine Pedersen.

Op i helikopteren med åbne øjne

Virksomhedsejeren blev oprindelig uddannet klejnsmed, fordi han egentlig ikke skulle overtage faderens vognmandsforretning, men sådan blev det, og siden er Heine Pedersen aldrig holdt op med at føje linjer til CV’et.

På trods af at familievirksomheden ikke – endnu – har en bestyrelse, så har Heine Pedersen kastet sig over bestyrelsesuddannelsen målrettet SMV-virksomheder, som hans partnerskab i Fynsk Erhverv giver ham adgang til. Og ved siden af det og den daglige drift har han fundet tid til at udvide horisonten og sin bekendtskabskreds blandt fynske erhvervsledere gennem cykelnetværket Business Challenge.

“Når jeg er gået ind i bestyrelsesuddannelsen, handler det både om, at jeg gerne vil vide, hvilke tanker der skal ligge bag, når man skal sammensætte sin bestyrelse. Jeg vil derudover gerne være klædt endnu bedre på til den bestyrelsespost, jeg selv har i en brancheorganisation. For mig har både det og min deltagelse i Business Challenge været et meget aktivt valg om at få overblik. Og om at søge nye indspark lidt uden for min komfortzone, som jeg kan bruge til at udvide min forretning,” forklarer Heine Pedersen, før han vender tilbage til det forestående navneskifte:

“Vores navn er klart en udfordring. Potentielle kunder kan sagtens få en opfattelse af, at vi er bedst til perlesten og muldjord, og det vil vi gerne ændre på. Men selvfølgelig er vi fuldt opmærksomme på, at 80% af vores omsætning kommer fra trofaste kunder, som vi har haft i årevis – nogle endda i årtier, og den er der ingen planer om at neddrosle,” konstaterer Heine Pedersen.

Klimapraktikanter gav Danren Bogdol fremdrift og struktur

Danren Bogdol er en professionel servicevirksomhed med base i Odense, der gennem mere end 40 år har leveret rengøringsydelser til offentlige og private kunder i hele landet. Virksomheden bygger på faglighed, effektivitet og ordentlighed.

HR-netværk gav LAIT værktøjer til aktuel udfordring

Da Gert Rasmussen fra det digitale bureau LAIT i begyndelsen af året præsenterede en konkret HR-udfordring i Fynsk Erhvervs HR-netværk, gjorde han det med et klart formål: At få andres ærlige blik på situationen

Masterclass i strategi og innovation begejstrede deltagerne

At skabe vækst og innovation kræver tid og refleksion – en udfordring for mange virksomheder, hvor daglig drift ofte tager al opmærksomhed. Masterclass-forløbet i strategi og innovation fra Fynske Bank og Fynsk Erhverv har imidlertid givet en række fynske virksomheder en unik mulighed for at arbejde målrettet med forretningsudvikling og netværk. “Alene det at sætte […]

Micro Matic ruller globale kundeoplevelser ud fra Odense

Udgangspunktet er en niche. Fadøl, kobling og haner. Men ambitionerne er globale, og de digitale redskaber er blevet afgørende, når Micro Matic skal skabe stærke kundeoplevelser i mere end 120 lande.

Dialog om udfordret varedistribution i Odense City

Varedistribution i Odense City har altid været et problem, og kombinationen af stigende godsmængder og byfortætning gør ikke udfordringerne mindre. Distributørerne oplever bl.a. dagligt trængsel og forsinkelser og P-bøder som følge af manglende parkeringsbåse til de store biler.

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.

Ekspert: Virksomheder skal holde fokus på det væsentlige

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.

Novo Nordisk i Odense: “Vi kommer ikke med spidse sko”

Når Stine Wolf Randrup træder op til debatten på Fynsk ErhvervsTopmøde den 30. april, bliver det med et klart budskab: Novo Nordisk er kommet til Odense for at blive – men med stor respekt for det fællesskab, de træder ind i. “Vi går ind i det her med ydmyghed. Vi ved, vi starter højt og […]

Kolster risikerer at sige nej til ordrer – tiltrækning af medarbejdere er blevet en ledelsesdisciplin

Hos Tømrer- og snedkerfirma Kolster A/S i Middelfart er der gang i hjulene. Men uden nok medarbejdere til at følge med efterspørgslen risikerer direktør Tue Christiansen at skulle sige nej til opgaver, han gerne ville tage ind. Markedet er der. Kunderne er der. Men for at kunne sige ja, kræver det folk – og dem […]

Stadil: Fremtidens lederskab kræver sult, mod og kant

Christian Stadil har altid gået sine egne veje. Han kombinerer buddhisme med benhård forretning og investeringer i startups med meditation og meningsfulde arbejdsfællesskaber. Til september gæster han Learn X, hvor han deler sine erfaringer med at lede i en tid præget af AI, innovation og strategisk usikkerhed.