Tips og gode råd • 28/01/2015

10 gode innovationsråd

Innovation er ikke bare et smart ord, man kan kaste ind i en peptalk om sin virksomhed, det er ganske enkelt en forudsætning for at overleve på markedet i det lange løb. Det var én pointerne i et morgenseminar, Martin Brems fra Brems & Co og Kristoffer Kelstrup fra MOEF afholdt i Fynsk Erhvervs lokaler fredag formiddag.

Kristoffer Kelstrup fra MOEF og Martin Brems fra Brems & Co afholdt fredag formiddag seminar i Fynsk Erhvervs lokaler om innovation i virksomheder.

– Innovation er ikke bare noget, man lige kan ordne med et par dages brainstorming eller ved at lave en afdeling til det, innovation bliver nødt til at gennemsyre alle led af organisationen – fortsået på den måde, at man hele tiden vil se fremad og fokusere på sine kunders behov. Og den slags forandring er nødt til at komme fra oven, fortæller Martin Brems (billedet til venstre), der mener, at innovation er nødt til at være en del af selve organisationskulturen i en virksomhed, før det har den ønskede effekt.

Martin Brems har været marketingchef for it-selskaberne Netcompany og ALSO Actebis (Børsen Gazelle), har bidraget til at opbygge reklamebureauet INCLUSIVE, har arbejdet for en af de største reklamebureauer i Danmark, Nørgård Mikkelsen i Odense, og har udviklet nytænkende LEGO-koncepter og produkter i hjertet af LEGO’s innovationsafdeling, “Future Lab”, hvor han har gennemført et hav af LEGO-koncepttests og været kommercielt ansvarlig for LEGOs største globale produktlancering i 2013: Legends of Chima.

I 2014 startede han innovations- og strategibureauet Brems & Co, der hjælper virksomheder til at skabe vækst.

– Selv de største spillere på et marked kan helt forsvinde, hvis de bliver for magelige og ensporede og ikke konstant har fokus på, hvad deres kunder vil have i morgen. Tænk bare på et teleselskab som Nokia, der sad på toppen af mobilmarkedet i mange år, men som blev kørt helt bagom dansen, fordi de alt for sent indrettede sig efter, at mobilkunder vil have smartphones. Brugerinddragelse er helt essentielt, forklarer Martin Brems, og fortsætter:

– Forbrugere er slet ikke så loyale, som man kan forlede sig selv til at tro; de vælger raskt væk én fra, hvis nogle andre opfinder et bedre og/eller billigere produkt.

Innovationskultur
Martin Brems understreger, at innovationskultur ikke nødvendigvis betyder, at man konstant sprøjter nye produkter ud på markedet. Innovationskultur betyder, at man hele tiden er på forkant med, hvad markedet efterspørger, og hvor markedet er på vej hen.

– Lego er f.eks en virksomhed, hvor innovation er en meget indgroet del af organisationskulturen, men de har ikke den mest innovative produktlinje på markedet. Lego fandt ud af, at deres brugere helst ville have forskellige varianter af deres kerneprodukter, de traditionelle legoklodser, og så omstillede de produktionen til det, efter at have afprøvet en hel masse andre produkter, som de ikke havde succes med, siger Martin Brems.

Selv de største spillere på et marked kan helt forsvinde, hvis de bliver for magelige og ensporede og ikke konstant har fokus på, hvad deres kunder vil have i morgen. Tænk bare på et teleselskab som Nokia.

En gennemgående innovationskultur starter ved topledelsen i et firma.

– Det kan måske virke lidt svært og unaturligt for en leder med mange års erfaring at lade én eller anden ung fløs komme og lære ham noget, men her er det altså vigtigt, at man som leder bestræber sig på at have et åbent sind og på at være tolerant overfor nye input, også selvom det jo langt fra er alle nye idéer, der er gode idéer. Men det er samtidig også vigtigt, at  innovationskulturen kommer ud i alle led af organisationen. Hvis f. eks virksomhedens sælgere føler, at nu bliver én eller anden smart ny idé igen trukket ned over hovedet på dem, så stiller de sig måske på bagbenene. Så alle skal med, fortæller Martin Brems.

Han understreger også, at innovation er en forudsætning for succes og overlevelse indenfor samtlige brancher, og at især små- og mellemstore virksomheder, som der er mange af på Fyn, er nødt til at handle innovativt.

– Små og mellemstore virksomheder er ofte nødt til at være ekstremt innovative for at finde de ledige huller på markedet, før de etablerede spillere lukker dem, siger Martin Brems.

10 gode råd til at skabe en innovationskultur:

1. Vær en leder, der interesser sig for sine medarbejdere og deres ideer.

2. Vær din egen leder.

3. Tag udgangspunkt i virksomhedens DNA, når du udvikler nyt.

4. Optimér, optimér, optimér.

5. Vær altid grundig og professionel.

6. Stil krav til dig selv og dine omgivelser.

7. Brug faste kriterier til at vurdere et koncepts potentiale.

8. Vær helt tæt på dine forbrugere.

9. Hav klare innovations-KPI’er

10. Giv gode og klare incitamenter.

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

USA’s nye verdensorden: Trusler og muligheder for fynske virksomheder under Trump

Efter nyhedsbureauet APs udmelding om, at Donald Trump har vundet det amerikanske præsidentvalg, står verden over for en betydelig omvæltning, mener tidligere forsvarschef Peter Bartram. Den 21. november kommer Peter Bartram til Fynsk ErhvervsTopmøde, hvor han deler sin viden og erfaringer om, hvad den nye globale verdensorden har af betydning for de fynske virksomheder.

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]

Nyt MasterClass-forløb: Anerkendt forretningsudvikler klæder fynske SMV’ere på til en foranderlig verden

Fynske Bank og Fynsk Erhverv tilbyder nu i samarbejde en helt ny MasterClass for fynske SMV’er, der får mulighed for at styrke deres forretningsmodel gennem et forløb med den anerkendte forretningsudvikler Michael N. Wilkens. Han har erfaring med strategiarbejde i mere end 200 danske og internationale virksomheder og oplever stor succes med sit fokus på […]

Lucia Care: Boost produktiviteten og arbejdsglæden

Dyb træthed er i dag et problem mange oplever, hvilket er med til at reducere både arbejdsglæden, kreativiteten og performance i de danske virksomheder. For at komme problemet til livs, har speciallægerne Nanna Kirkebjerg og Christian Bøving fra Lucia Care invitereret partnervirksomheder til foredrag om danskernes søvnudfordringer.

Lyt til erhvervslivet

De kommunale budgetter for det kommende år er på plads, og det afslører, at 2025 er kommunalt valgår. Fyn er et naturligt arbejdskraftopland for enhver virksomhed, uanset postnummer. Eller burde i hvert fald være det. Desværre har vi en utilstrækkelige kollektiv trafik, der gør det vanskeligere at tiltrække dygtige medarbejdere udenfor Odense og de fynske købstæder. Det kalder på en plan og på handling.

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.