Tips og gode råd • 28/01/2015

10 gode innovationsråd

Innovation er ikke bare et smart ord, man kan kaste ind i en peptalk om sin virksomhed, det er ganske enkelt en forudsætning for at overleve på markedet i det lange løb. Det var én pointerne i et morgenseminar, Martin Brems fra Brems & Co og Kristoffer Kelstrup fra MOEF afholdt i Fynsk Erhvervs lokaler fredag formiddag.

Kristoffer Kelstrup fra MOEF og Martin Brems fra Brems & Co afholdt fredag formiddag seminar i Fynsk Erhvervs lokaler om innovation i virksomheder.

– Innovation er ikke bare noget, man lige kan ordne med et par dages brainstorming eller ved at lave en afdeling til det, innovation bliver nødt til at gennemsyre alle led af organisationen – fortsået på den måde, at man hele tiden vil se fremad og fokusere på sine kunders behov. Og den slags forandring er nødt til at komme fra oven, fortæller Martin Brems (billedet til venstre), der mener, at innovation er nødt til at være en del af selve organisationskulturen i en virksomhed, før det har den ønskede effekt.

Martin Brems har været marketingchef for it-selskaberne Netcompany og ALSO Actebis (Børsen Gazelle), har bidraget til at opbygge reklamebureauet INCLUSIVE, har arbejdet for en af de største reklamebureauer i Danmark, Nørgård Mikkelsen i Odense, og har udviklet nytænkende LEGO-koncepter og produkter i hjertet af LEGO’s innovationsafdeling, “Future Lab”, hvor han har gennemført et hav af LEGO-koncepttests og været kommercielt ansvarlig for LEGOs største globale produktlancering i 2013: Legends of Chima.

I 2014 startede han innovations- og strategibureauet Brems & Co, der hjælper virksomheder til at skabe vækst.

– Selv de største spillere på et marked kan helt forsvinde, hvis de bliver for magelige og ensporede og ikke konstant har fokus på, hvad deres kunder vil have i morgen. Tænk bare på et teleselskab som Nokia, der sad på toppen af mobilmarkedet i mange år, men som blev kørt helt bagom dansen, fordi de alt for sent indrettede sig efter, at mobilkunder vil have smartphones. Brugerinddragelse er helt essentielt, forklarer Martin Brems, og fortsætter:

– Forbrugere er slet ikke så loyale, som man kan forlede sig selv til at tro; de vælger raskt væk én fra, hvis nogle andre opfinder et bedre og/eller billigere produkt.

Innovationskultur
Martin Brems understreger, at innovationskultur ikke nødvendigvis betyder, at man konstant sprøjter nye produkter ud på markedet. Innovationskultur betyder, at man hele tiden er på forkant med, hvad markedet efterspørger, og hvor markedet er på vej hen.

– Lego er f.eks en virksomhed, hvor innovation er en meget indgroet del af organisationskulturen, men de har ikke den mest innovative produktlinje på markedet. Lego fandt ud af, at deres brugere helst ville have forskellige varianter af deres kerneprodukter, de traditionelle legoklodser, og så omstillede de produktionen til det, efter at have afprøvet en hel masse andre produkter, som de ikke havde succes med, siger Martin Brems.

Selv de største spillere på et marked kan helt forsvinde, hvis de bliver for magelige og ensporede og ikke konstant har fokus på, hvad deres kunder vil have i morgen. Tænk bare på et teleselskab som Nokia.

En gennemgående innovationskultur starter ved topledelsen i et firma.

– Det kan måske virke lidt svært og unaturligt for en leder med mange års erfaring at lade én eller anden ung fløs komme og lære ham noget, men her er det altså vigtigt, at man som leder bestræber sig på at have et åbent sind og på at være tolerant overfor nye input, også selvom det jo langt fra er alle nye idéer, der er gode idéer. Men det er samtidig også vigtigt, at  innovationskulturen kommer ud i alle led af organisationen. Hvis f. eks virksomhedens sælgere føler, at nu bliver én eller anden smart ny idé igen trukket ned over hovedet på dem, så stiller de sig måske på bagbenene. Så alle skal med, fortæller Martin Brems.

Han understreger også, at innovation er en forudsætning for succes og overlevelse indenfor samtlige brancher, og at især små- og mellemstore virksomheder, som der er mange af på Fyn, er nødt til at handle innovativt.

– Små og mellemstore virksomheder er ofte nødt til at være ekstremt innovative for at finde de ledige huller på markedet, før de etablerede spillere lukker dem, siger Martin Brems.

10 gode råd til at skabe en innovationskultur:

1. Vær en leder, der interesser sig for sine medarbejdere og deres ideer.

2. Vær din egen leder.

3. Tag udgangspunkt i virksomhedens DNA, når du udvikler nyt.

4. Optimér, optimér, optimér.

5. Vær altid grundig og professionel.

6. Stil krav til dig selv og dine omgivelser.

7. Brug faste kriterier til at vurdere et koncepts potentiale.

8. Vær helt tæt på dine forbrugere.

9. Hav klare innovations-KPI’er

10. Giv gode og klare incitamenter.

ESG-strategien er bestyrelsens ansvar – Er din SMV-bestyrelse klædt på?

Af Professor Annabeth Aagaard, Aarhus Universitet I takt med at EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) trækker virksomhederne tættere på en ny virkelighed, står danske SMV’er over for en afgørende transformation. CSRD kræver, at store virksomheder systematisk rapporterer på en lang række ESG-parametre, herunder deres samlede CO₂-aftryk. Dette indebærer ikke blot deres egen udledning (Scope […]

Direktør Jytte Reinholdt forlader Fynsk Erhverv i 2025

Efter 17 år som direktør har Jytte Reinholdt meddelt Fynsk Erhvervs bestyrelse, at hun ønsker at overlade stafetten til en ny direktør i løbet af 2025. Beslutningen vil først træde i kraft, når en passende afløser er fundet. “Under Jytte Reinholdts ledelse har Fynsk Erhverv gennemgået en markant udvikling. Organisationen og bestyrelsen er blevet professionaliseret, […]

Revy-ejer: “Jeg er vant til at skabe noget ud af ingenting”

Lars Arvad er direktør og ejer af Odense Sommerrevy, en af Danmarks førende revyer. Virksomheden drives i dag med en professionel bestyrelse og et strategisk fokus, der sikrer både kunstnerisk og økonomisk succes. Lars Arvad har selv haft en central rolle i udviklingen, fra at stå for alt i starten til at samarbejde med erhvervsfolk, […]

Nytårskur og boblende netværk

Til årets nytårskur i Fynsk Erhverv var huset fyldt med engagerede medlemmer, der kom til en inspirerende eftermiddag fyldt med netværk, videndeling og spændende oplæg om det nye års muligheder og udfordringer for erhvervslivet. Bestyrelsesleder Henrik Neelmeyer bød velkommen og satte ord på nogle af de muligheder, 2025 kan bringe for erhvervet. Direktør Jytte Reinholdt […]

Nytårshilsen 2025

Når vi siger farvel til 2024 og byder 2025 velkommen, er det en oplagt anledning til at reflektere over året, der er gået, og se fremad mod de muligheder og udfordringer, der ligger foran os.

Flere fynske virksomheder står foran et generationsskifte

Behovet for generationsskifte blandt små og mellemstore virksomheder har aldrig været større, fordi mange ejere nærmer sig pensionsalderen, samtidig med at flere ejere allerede sælger deres livsværk, når de er 45-50 år gamle.

Lokal vidensdeling driver udviklingen af HR-rollen

HR har en unik mulighed for at tage en endnu mere aktiv rolle i udviklingen af fremtidens bæredygtige organisationer. Og det er præcis, hvad virksomhederne i Fynsk Erhvervs HR-netværk gør. Fynsk Erhvervs HR-netværk er vi ikke bare med på sidelinjen – vi er med til at sætte kursen. HR er ikke blot en støttefunktion eller […]

Videnforum: Adgang til ny viden i et fortroligt forum

Fynsk Erhvervs Videnforum har siden 2022 tilbudt erhvervsledere en unik platform for strategisk sparring, videndeling og personlig udvikling. Her mødes ledere fra forskellige brancher i et fortroligt rum, hvor konkrete problemstillinger bliver diskuteret, erfaringer bliver delt, og nye løsninger bliver skabt. Møderne er professionelt faciliteret og sikrer, at deltagerne får konkrete redskaber, inspiration og løsninger […]

Lars Bak: Samtaler på cyklen er noget særligt

Ifølge eks-pro Lars Bak, så er cykelture perfekte til at lære hinanden at kende. Og kombinationen af cykling, erhvervsliv og personlig udvikling er det perfekte match.