Nyheder • 15/08/2024

Velfungerende teams er nøglen til succes hos Mag Larsen Service

Når de ansatte i den fynske transportvirksomhed Mag Larsen Service er på vejene, er der ofte brug for både de helt store målestokke og de helt små skydelærer. Virksomheden løser alle former for specialtransporter, men står især stærkt inden for eskort til transport af vindmøller til det svenske marked, og den opgave kræver masser af forberedelse og specialkundskab:

”Vores primære niche er at gøre vejene klar til at flytte møllekomponenterne til vindmølleparker, og det kræver en masse forberedelser, så alt er sikkert for Hr. og Fru Svensson i trafikken, men bestemt også for chaufførerne, og det er det, som vores folk kan. De har selv kørt som chauffører, så de ved, hvordan det er at køre med tunge transporter, og de kan håndtere det, når der kun er få centimeter at give af ved transporten af de 80-85 meter lange vinger,” fortæller Marlene Stenholt, der driver virksomheden sammen med sin mand, Lars E. Larsen.

De svenske opgaver kræver massive forberedelser, og her er virksomhedens specialister på vejene længe før vindmøllevingerne overhovedet nærmer sig, så alt klapper, når det skal.

“Vores folk holder styr på alt, og intet overlades til tilfældighederne, og vi har uddannet nogle særlige RM’er, Road Managers, der har det overordnede, samlende ansvar i felten. De sørger for, at alle er sat ind i ruter og sikkerhed, og de sikrer, at de, der skal køre sammen, også taler samme sprog. De har tjek på, hvis der er steder, hvor der skal køres mod trafikken, hvis lasten skal sænkes for at kunne passere, og mange, mange andre ting. Når møllekomponenterne er lastet på lastbilerne, kører vores folk ledsagebilerne foran og bagved hver eneste transport frem til indgangen til vindmølleparken, hvor de afslutter deres del af opgaven,” fortæller Marlene Stenholt og røber, at en af RM’ernes vigtigste pligter netop testes i finalen:

”Det er supervigtigt, at der er sørget for et sted chaufførerne kan sove, komme i bad og have adgang til et tekøkken og andre nødvendige faciliteter, så de kan få noget at spise. De har kørt hele natten, og vi ved, at det er lige præcis den slags tiltag, der gør, at vi kan holde på vores folk på sigt,” konstaterer Marlene Stenholt, der fortsætter:

Jo bedre de har det, jo længere kan vi holde på dem.

Gode forhold sikrer kernerressourcerne

Virksomheden har i øjeblikket kun Lars E. Larsen og Marlene Stenholt som faste ansatte, men med 50 faste freelancere og yderligere 100 at trække på, når opgaverne kræver det, har ægteparret masser af personalepleje at forholde sig til, og her er virksomhedens Road Managers kun et af de succesfulde tiltag.

Vi har fundet ud af, at jo lettere, vi gør arbejdet for vores samarbejdspartnere, jo bedre fungerer det for os selv.

“Der er for eksempel en del af vognmændene, der ikke er særligt interesserede i IT, og dem skriver jeg til en gang om ugen med specifikationer for, hvad de skal sende os fakturaer for. Så kan de få penge for det, de laver, og mit arbejde med at holde styr på regnskabet bliver også lettere,” siger Marlene Stenholt, der også med succes bruger virksomhedens RM’ere som kontorets repræsentanter i socialt øjemed:

”Vi kan jo ikke være alle steder, så de er vores øjne i marken, og en gang i mellem tager RM’eren ud og finder et sted, hvor hele holdet på opgaven kan få noget at spise og drikke. Det er godt for fællesskabet. Chaufførerne er væk hjemmefra i månedsvis, og når de skal køre tre-fire måneders intens natkørsel, hvor de virkelig er på, kan de selvfølgelig godt blive irriterede på hinanden ind i mellem. Det gør vi meget ud af at komme i forkøbet, så vi kan holde på vores folk,” fortæller hun videre.

Mag Larsen Service har aktuelt fire igangværende projekter, der hver især kræver op mod 20 chauffører, og derfor har indsatsen for at holde medarbejdertilfredsheden i top også høj strategisk betydning for fremtiden.

”Vindmølleparkerne i Sverige hænger meget på puljer, og der har 2024 ikke været så voldsomt, men i 2025 bliver der igen frigjort en del, og vi ser ind i et rigtig travlt år. Men vi har dem, vi skal bruge, og vi får masser af opmærksomhed via de vognmænd, som vi bruger, så vi behøver ikke at søge efter nogen, når vi får opgaverne ind,” konstaterer Marlene Stenholt, der sætter stor pris på den trofasthed, som hun møder blandt vognmændene.

”Vi spiller selvfølgelig altid med åbne kort, så vi fortæller dem med det samme, når vi ved, at vi ikke har noget i nogle måneder. Når vi så ringer til dem igen, smider de altid alt, de har i hænderne.”

De yngste skal sikre fremtiden i tømrerfirma

Foto: Lasse Gade Bonde og Patrick Vangsgaard Christiansen fra Tømrer- og Snedkerfirma Kolster A/S på Craft-festival i Middelfart Middelfart: Ligesom i resten af byggebranchen har ledelsen i Tømrer- og Snedkerfirma Kolster A/S for længe siden set skriften på væggen: Middelfart-virksomhedens fremtidsudsigter står og falder med evnen til at fastholde og tiltrække nye medarbejdere. Af samme grund […]

Guldtfeldt: Investering i medarbejderne og fællesskaber er en god forretning

Interview med Kim Birkerød, administrerende direktør i Guldfeldt og Hans Jørgensen & Søn Da Kim Birkerød tiltrådte som direktør for otte år siden, var det en målsætning, at Guldfeldt ikke længere udelukkende skulle være et tømrer- og snedkerfirma men derimod Central Danmarks bedste entreprenørfirma. ”For at påbegynde den proces måtte jeg vide, hvordan forretningen fungerede. […]

Kultursociolog Emilia van Hauen: Ledelsen skal få det bedste frem i alle generationerne

Med et arbejdsmarked, hvor gabet mellem ledige hænder og behovet for arbejdskraft er støt stigende, har det aldrig været vigtigere at tiltrække, fastholde og lede medarbejdere. Og ifølge kultursociolog og forfatter, Emilia van Hauen, betyder det også, at der er særdeles god grund til at fokusere på – og forstå – forskellighederne ved de mange generationer, der er på arbejdsmarkedet i dag.

Egeskov-direktør er blevet klogere på bæredygtig forretningsudvikling

Egeskov Slot har skærpet fokus på dokumentation af bæredygtighedsindsatsen for at leve op til kravene fra kunder og gæster. Og for at være klar til fremtiden har direktøren trådt ind i Fynsk Erhvervs Videnforum for Bæredygtig Forretningsudvikling.

Kultursociolog Emilia van Hauen: Ledelsen skal få det bedste frem i alle generationerne

Med et arbejdsmarked, hvor gabet mellem ledige hænder og behovet for arbejdskraft er støt stigende, har det aldrig været vigtigere at tiltrække, fastholde og lede medarbejdere. Og ifølge kultursociolog og forfatter, Emilia van Hauen, betyder det også, at der er særdeles god grund til at fokusere på – og forstå – forskellighederne ved de mange generationer, der er på arbejdsmarkedet i dag.

Vækstdrivere i de fynske virksomheder

Det går godt i det danske erhvervsliv, selvom nye udfordringer har ramt os. Særlig rekruttering og fastholdelse, digitalisering og automatisering samt den grønne omstilling er tre udfordringer, der vil optage erhvervsledere de kommende år. I dette Whitepaper kan du møde seks fynske erhvervsledere, der har knækket koden til succes og fremtidssikret deres virksomheder

Nordic Greens: Revolutionerer branchen med ny teknologi, AI og bæredygtig produktion

Nordic Greens vil knække koden til flere pressende problematikker, som f.eks. stort ressourceforbrug, ustabile forsyningskæder og stigmatisering om forbruget af pesticider. Nu har ejer og administrerende direktør, Mads Petersen, med sit fokus på nye, digitale systemer og bæredygtighed transformeret hele Nordic Greens produktion og revolutioneret hele branchen.

Samarbejde og læring er UR’s sikkerhed for den fornødne arbejdskraft

Universal Robots er på mindre end 20 år gået fra at være en start-up-virksomhed, stiftet af tre studerende på Syddansk Universitet, til at være verdenskendt for avanceret robotteknologi, og i dag beskæftiger virksomheden over 1.000 ansatte på verdensplan. Et centralt element i Universal Robots’ strategi er at have fokus på et sundt og inspirerende miljø […]

Vidt forskellige brancher lærer af hinanden i cykelnetværk

Selvom man er helt grøn på en racercykel og ikke har nogen erfaringer med at ligge i læ bag andre cykelryttere i et felt, kan man sagtens få fuldt udbytte – både fagligt og fysisk – af Fynsk Erhvervs Business Challenge cykelnetværk. Det kan Line Svindt, der er karriererådgiver i Magistrenes A-kasse i Odense, bevidne, […]

Vi skal gøre os fortjent til fremtidens arbejdskraft

Dagsordenerne er mange i virksomhederne - fra grøn omstilling og rapporteringskrav til digitalisering, usikkerhed i leverandørkæderne, manglende efterspørgsel osv. Der er dog ingen tvivl om, at øverst på listen over udfordringer både på kort og længere sigt står manglen på kvalificerede medarbejdere.

Formandens sommerhilsen

Sommerferien nærmer sig, og Fynsk Erhvervs bestyrelsesformand, Henrik Neelmeyer, sender her sin sommerhilsen med ønsket om en rigtig god sommer til det fynske erhvervsliv og anbefalinger til en sommerferie uden for mange afbrydelser.

VELUX strategiske fokus på psykologisk tryghed handler om af høste værdien af øget diversitet og forbedret kreativitet

Med omkring 2.500 ansatte i Danmark, 11.500 medarbejdere globalt samt solide regnskaber med positive resultater år efter år, er vinduesproducenten VELUX en af landets helt store virksomheder. Men selvom tingene har gået godt i lang tid, er der altid plads til forbedring, hvilket bliver understreget af Senior Director HR, Jon Holst-Christensen, der i 2024 har […]