Nyheder • 08/09/2021

Servitization kan gøre kunder til partnere

De mange digitale handelsmuligheder, som er opstået i det seneste årti betyder, at mange virksomhedsejere med mellemrum overvejer over, hvilke skridt de kan tage for at udvide deres virksomhed. Det gælder ikke mindst i forhold til, hvordan nye serviceydelser kan gøres til en del af kerneforretningen.

Den 2. september afholdt Fynsk Erhverv derfor sammen med EP Management Consulting & Execution og Beierholm et informationsmøde om Servitization, hvor blandt andre Carsten Christiansen fra Teknologisk Institut kunne fortælle tilhørerne om, hvordan deres virksomheder kan få et lift på rejsen.

“Frem til og med andet kvartal af 2022 tilbyder Industriens Fond at betale et forløb, hvor vi kan hjælpe virksomhederne i op til 80 timer. Hvor langt virksomhederne når afhænger af, hvor mange ressourcer de selv lægger i projektet, men jeg vil godt garantere, at alle bliver klogere,” siger Carsten Christiansen, som er tovholder på projektet, og derfor manden man skal kontakte, hvis man gerne vil høre mere – eller tilmelde sig et forløb for den sags skyld.

Og netop det sidste er allerede sket efter mødet fredag, og Carsten Christensen håber, at mange andre fynske virksomheder melder sig under fanerne:

Vi har virksomheder, som selv kommer med nogle ret konkrete ideer til, hvad de gerne vil, og så kan vi hjælpe dem med at drive processen, hvor vi så at sige tager den gule førertrøje på. Og så har vi andre, hvor projektet handler om at undersøge markedet for forskellige muligheder. Her hjælper vi f.eks. ved at lave markedsundersøgelser, og det kan vi gøre uden at virksomhedens navn fremgår.

Som salgskonsulent for produktion og innovation ved Teknologisk Institut i Taastrup har Carsten Christiansen været med til at rådgive mange forskellige virksomheder, og han er ikke i tvivl om, at Servitization er et begreb, der er kommet for at blive. Det er nemlig langt fra nyt.

“Servitization har eksisteret længe, inden begrebet blev skabt. Blandt andet som leasingaftaler og serviceaftaler, som er med til at fastholde kunderne. Med servitization kan man også komme tættere på kunderne, fordi den løsning, som man tilbyder, rækker meget videre end levering af et produkt, og derfor kan kunderne betragtes som en slags partnere,” konstaterer Carsten Christiansen, der sidder klar til at modtage flere opringninger fra fynske virksomheder, der gerne vil have hjælp til at flytte deres forretning.

Fynsk logistikgigant krydser fingre for bedre forbindelser til motorvejsnettet

Den familieejede logistikvirksomhed Alex Andersen Ølund A/S forventer efter en årrække med særdeles solide regnskaber, at de kommende år byder på flere udfordringer og mere usikkerhed i markedet. Men ikke desto mindre er stemningen på direktionsgangen på Logistikvej i Odense fortsat høj, og listen over nye initiativer bliver ikke kortere. “2024 bliver et overgangsår, hvor […]

Damixa skruer op for den digitale tilstedeværelse

På Den Fynske E-handelskonference den 21. maj sætter Damixas Brand og Marketing Manager, Anna Trojel, ord på den digitale rejse, der skal føre Damixa helt up to date.

Optimisme at spore i det fynske erhvervsliv

De fynske virksomheder er sunde og robuste, og de fleste er ved at indfinde sig i den nye virkelighed med stigende tempo og kompleksitet. Det viser vores nyeste temperaturmåling i det fynske erhvervsliv, der giver en stærk tro på fremtiden.

Skru op for resiliensen og få en bedre forretning

Når Fynsk Erhverv den 23. maj i fællesskab med Ecreo inviterer til fællesseminar, vil de fremmødte gå hjem med konkrete værktøjer, der skal inspirere til at forbedre kundeoplevelsen og øge virksomhedens værdi ved at skærpe det strategiske fokus. Det lover Michael Nørregaard Wilkens, der er executive advisor i den internationale rådgivningsvirksomhed Strategyzer og oplægsholder på […]

Viden til Vækst: Gode teams har psykologisk tryghed

Den 12. september inviterer vi i samarbejde med LearnX til erhvervskonference, hvor du bl.a. kan møde ledelsesrådgiver Christian Ørsted, der sætter fokus på, hvordan psykologisk tryghed kan løfte medarbejderne markant. Vi har forinden været i dialog med Christian Ørsted, der løfter lidt af sløret for sit oplæg. Husk, at du som partnervirksomhed får 50% rabat på billetprisen.

Netværk styrker Pia Mathiasens HR-kompetencer

Med HR-ansvar for over 300 medarbejdere, har HR-ansvarlig hos Ken Hygiejne Systems A/S, Pia Mathiasen, trådt ind i vores HR-netværk for at få ekstern, faglig sparring med ligesindede. Er du også interesseret i en netværksgruppe – så har vi også et til dig!

Bestyrelsesuddannelse klæder Torsten Kjeldsen bedre på til bestyrelsesarbejdet

COO i Broen-Lab, Torsten Kjeldsen, har netop færdiggjort ”Bestyrelsesuddannelsen med fokus på små og mellemstore virksomheder” ved Århus Universitet, og han kommer med en klar anbefaling. Som partnervirksomhed kan du stadig nå at komme med på en af de eftertragtede pladser til en favorabel pris - deadline for næste hold er den 17. maj 2024.

Video: Tietgenprisen 2024

Til Fynsk ErhvervsTopmøde den 18. april modtog Jens Hempel-Hansen Tietgenprisen som påskønnelse for sit store engagement indenfor cirkulær økonomi og ESG og for at stille sig i front for at gøre affald til morgendagens ressource og næste generations guld

Video: Morgendagens succes kræver innovation og stærke partnerskaber

De næste 10 år bliver vildere end de seneste 5.000, og teknologien kommer til slå igennem på måder, vi ikke kan forestille os i dag. Det er ikke alt, man kan overskue at gøre på en gang, men det handler bare om at komme med, mener innovationsekspert Mads Thimmer

Mod og vilje holder 195-årige H.J. Hansen på toppen

Med en historie, der rækker imponerende 195 år tilbage i tiden, har Odense-virksomheden H.J. Hansen præsteret en holdbarhed af international topklasse, Til trods for, at dagen for 200-års-jubilæet nærmer sig, er der bestemt ingen fare for, at H.J. Hansen går i stå. Faktisk har virksomheden aldrig været mere relevant end den er i dag. Affald […]

En sejr til fynsk erhvervsliv

Det er en god melding for det fynske erhvervsliv, at forligspartierne bag Infrastrukturplan 2035 er blevet enige om, hvordan motorvejen syd om Odense kan udvides til seks spor.

NextTalent rykker Gardingruppen nærmere en ny IT-løsning

Normalt har Odense-virksomheden Gardingruppen fokus på kreativitet og meget analoge løsninger. Men i de seneste måneder har der været talt rigtig meget om digitalisering, automation, optimering af arbejdsgange og nye IT-systemer