Nyheder • 24/03/2025

Fokusér på personalet: Tidlig indsats kan skabe bedre trivsel

Betina Skipper CEO, indehaver Virksomhedssygeplejerske

Flere virksomheder rykker fokus fra brandslukning til forebyggelse, når det gælder medarbejdernes trivsel. Det handler om at være tæt på, tilgængelig – og klar, før problemerne vokser sig store.

Det fortæller blandt andre Betina Dich Skipper, der driver virksomheden Human Navigator, hvor hun som virksomhedssygeplejerske er tilknyttet flere virksomheder med daglige opkald og samtaler med medarbejdere, der har helbredsmæssige udfordringer. Hun oplever, at nærhed og tilgængelighed gør en reel forskel:

“Det er nemmere at få hjælp og spotte tingene tidligere, når man er tilgængelig, kendt og tilknyttet.

Jeg er et kendt ansigt, og det gør det mere trygt for medarbejderne at række ud. Det virker særligt godt for dem, som ellers ikke får taget hånd om deres sundhed. Når jeg er tættere på, bliver det nemmere for dem at række ud – og for mig at tale ind til en bredere målgruppe,” siger Betina Dich Skipper, der især ser en særlig effekt hos de medarbejdere, der ikke nødvendigvis springer på frugtkurven eller DHL-stafetten.

For mange er det nemlig nyt at tage hånd om sig selv, og særligt på mandsdominerede arbejdspladser kan der være barrierer:

“Der er ikke altid en kultur for at snakke om problemer. Stemningen er god, men der er også noget sårbarhed, og især mænds sundhed er et område med plads til forbedring,” siger Betina Dich Skipper.

Paradigmeskifte på vej

Hos Tidens Psykologer oplever Morten Henriksen en lignende bevægelse. Han ser et skift fra reaktiv behandling til et fokus på det mentale mellemrum – tiden før krisen:

“Vi arbejder med det rum, der ligger før, man bliver dårlig. Sundhedsforsikringerne træder typisk først i kraft, når skaden er sket. Vi spørger: Hvad med alt det, der kommer før?” siger Morten Henriksen, for ifølge ham er det netop her, der er størst potentiale for at gøre en forskel:

“Når først sundhedsforsikringen bliver udløst, er vi allerede så langt ude, at det har flere konsekvenser. Vi vil gerne tage fat i processen, før vi har en fuld blown bush fire – før reserverne er opbrugte, og vi ender i langvarige sygemeldinger,” siger Morten Henriksen, som understreger, at det er vigtigt ikke at overpsykologisere hverdagen.

“Man skal ikke tale psykologi hele tiden. Men nogle gange kan det være rart at vende noget med nogen. Vi tager det i den mængde, man har brug for,” siger Morten Henriksen.

Hverken hos Tidens Psykologer eller hos Betina Dich Skipper handler det om at erstatte eksisterende sundhedstilbud – men i stedet om at supplere dem med lavpraktisk, kontinuerlig støtte.

“Det proaktive består i at hjælpe sig selv gennem sundhedssystemet. Det handler også om at følge tingene til dørs – give det kærlige skub, der gør, at folk kommer videre,” siger Betina Dich Skipper, der oplever, at muligheden for at være tæt på også betyder, at flere sager kan opsnappes i opløbet:

“Jo tidligere vi kan gribe tingene, jo bedre. Det kan være en samtale, et helbredstjek – og nogle gange også bare det at få fulgt op. Det er også det, der gør, at vi nogle gange får sundhedsforsikringen bragt i spil, på en måde, der faktisk hjælper,” siger Betina Dich Skipper, der med faste mødetider hos sine kunder håber at skabe mere tryghed.

“Det gør en forskel, at jeg har fokus på, hvordan de har det, og de har mulighed for at få afklaring og hjælp omkring deres helbred. Mange er i tvivl om at gå til læge, og trækker den måske for længe. Opringningerne kan derfor have en proaktiv effekt, hvis medarbejderen kommer hurtigere til læge,” siger hun.

Morten Henriksen ser samme mønster, og han understreger, at løsningen ikke ligger i faste formater eller one-size-fits-all:

“Vi har ikke et færdigt terapeutisk produkt, og vi skal ikke erstatte fredagsøllen eller MUS-samtalen. Men det kan være en god investering at få kigget på problemerne, før de vælter de andre dele af livet,” siger Morten Henriksen, som fortæller, at kundekredsen til Tidens Psykologer er vokset støt de seneste år. Virksomhederne har adgang til en abonnementsordning, hvor medarbejdere kan tage kontakt uden først at være sygemeldt:

“25-30 virksomheder har tilmeldt sig. Hvis en medarbejder får brug for assistance, ringer man bare til os. Og i nogle tilfælde træder vi til akut, hvis en konflikt er ved at eskalere,” siger Morten Henriksen.

 

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.

Ekspert: Virksomheder skal holde fokus på det væsentlige

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.

Novo Nordisk i Odense: “Vi kommer ikke med spidse sko”

Når Stine Wolf Randrup træder op til debatten på Fynsk ErhvervsTopmøde den 30. april, bliver det med et klart budskab: Novo Nordisk er kommet til Odense for at blive – men med stor respekt for det fællesskab, de træder ind i. “Vi går ind i det her med ydmyghed. Vi ved, vi starter højt og […]

Kolster risikerer at sige nej til ordrer – tiltrækning af medarbejdere er blevet en ledelsesdisciplin

Hos Tømrer- og snedkerfirma Kolster A/S i Middelfart er der gang i hjulene. Men uden nok medarbejdere til at følge med efterspørgslen risikerer direktør Tue Christiansen at skulle sige nej til opgaver, han gerne ville tage ind. Markedet er der. Kunderne er der. Men for at kunne sige ja, kræver det folk – og dem […]

Stadil: Fremtidens lederskab kræver sult, mod og kant

Christian Stadil har altid gået sine egne veje. Han kombinerer buddhisme med benhård forretning og investeringer i startups med meditation og meningsfulde arbejdsfællesskaber. Til september gæster han Learn X, hvor han deler sine erfaringer med at lede i en tid præget af AI, innovation og strategisk usikkerhed.

Klimapraktikanter gav Danren Bogdol fremdrift og struktur

Danren Bogdol er en professionel servicevirksomhed med base i Odense, der gennem mere end 40 år har leveret rengøringsydelser til offentlige og private kunder i hele landet. Virksomheden bygger på faglighed, effektivitet og ordentlighed.

HR-netværk gav LAIT værktøjer til aktuel udfordring

Da Gert Rasmussen fra det digitale bureau LAIT i begyndelsen af året præsenterede en konkret HR-udfordring i Fynsk Erhvervs HR-netværk, gjorde han det med et klart formål: At få andres ærlige blik på situationen