Nyheder • 24/03/2025

Fokusér på personalet: Tidlig indsats kan skabe bedre trivsel

Betina Skipper CEO, indehaver Virksomhedssygeplejerske

Flere virksomheder rykker fokus fra brandslukning til forebyggelse, når det gælder medarbejdernes trivsel. Det handler om at være tæt på, tilgængelig – og klar, før problemerne vokser sig store.

Det fortæller blandt andre Betina Dich Skipper, der driver virksomheden Human Navigator, hvor hun som virksomhedssygeplejerske er tilknyttet flere virksomheder med daglige opkald og samtaler med medarbejdere, der har helbredsmæssige udfordringer. Hun oplever, at nærhed og tilgængelighed gør en reel forskel:

“Det er nemmere at få hjælp og spotte tingene tidligere, når man er tilgængelig, kendt og tilknyttet.

Jeg er et kendt ansigt, og det gør det mere trygt for medarbejderne at række ud. Det virker særligt godt for dem, som ellers ikke får taget hånd om deres sundhed. Når jeg er tættere på, bliver det nemmere for dem at række ud – og for mig at tale ind til en bredere målgruppe,” siger Betina Dich Skipper, der især ser en særlig effekt hos de medarbejdere, der ikke nødvendigvis springer på frugtkurven eller DHL-stafetten.

For mange er det nemlig nyt at tage hånd om sig selv, og særligt på mandsdominerede arbejdspladser kan der være barrierer:

“Der er ikke altid en kultur for at snakke om problemer. Stemningen er god, men der er også noget sårbarhed, og især mænds sundhed er et område med plads til forbedring,” siger Betina Dich Skipper.

Paradigmeskifte på vej

Hos Tidens Psykologer oplever Morten Henriksen en lignende bevægelse. Han ser et skift fra reaktiv behandling til et fokus på det mentale mellemrum – tiden før krisen:

“Vi arbejder med det rum, der ligger før, man bliver dårlig. Sundhedsforsikringerne træder typisk først i kraft, når skaden er sket. Vi spørger: Hvad med alt det, der kommer før?” siger Morten Henriksen, for ifølge ham er det netop her, der er størst potentiale for at gøre en forskel:

“Når først sundhedsforsikringen bliver udløst, er vi allerede så langt ude, at det har flere konsekvenser. Vi vil gerne tage fat i processen, før vi har en fuld blown bush fire – før reserverne er opbrugte, og vi ender i langvarige sygemeldinger,” siger Morten Henriksen, som understreger, at det er vigtigt ikke at overpsykologisere hverdagen.

“Man skal ikke tale psykologi hele tiden. Men nogle gange kan det være rart at vende noget med nogen. Vi tager det i den mængde, man har brug for,” siger Morten Henriksen.

Hverken hos Tidens Psykologer eller hos Betina Dich Skipper handler det om at erstatte eksisterende sundhedstilbud – men i stedet om at supplere dem med lavpraktisk, kontinuerlig støtte.

“Det proaktive består i at hjælpe sig selv gennem sundhedssystemet. Det handler også om at følge tingene til dørs – give det kærlige skub, der gør, at folk kommer videre,” siger Betina Dich Skipper, der oplever, at muligheden for at være tæt på også betyder, at flere sager kan opsnappes i opløbet:

“Jo tidligere vi kan gribe tingene, jo bedre. Det kan være en samtale, et helbredstjek – og nogle gange også bare det at få fulgt op. Det er også det, der gør, at vi nogle gange får sundhedsforsikringen bragt i spil, på en måde, der faktisk hjælper,” siger Betina Dich Skipper, der med faste mødetider hos sine kunder håber at skabe mere tryghed.

“Det gør en forskel, at jeg har fokus på, hvordan de har det, og de har mulighed for at få afklaring og hjælp omkring deres helbred. Mange er i tvivl om at gå til læge, og trækker den måske for længe. Opringningerne kan derfor have en proaktiv effekt, hvis medarbejderen kommer hurtigere til læge,” siger hun.

Morten Henriksen ser samme mønster, og han understreger, at løsningen ikke ligger i faste formater eller one-size-fits-all:

“Vi har ikke et færdigt terapeutisk produkt, og vi skal ikke erstatte fredagsøllen eller MUS-samtalen. Men det kan være en god investering at få kigget på problemerne, før de vælter de andre dele af livet,” siger Morten Henriksen, som fortæller, at kundekredsen til Tidens Psykologer er vokset støt de seneste år. Virksomhederne har adgang til en abonnementsordning, hvor medarbejdere kan tage kontakt uden først at være sygemeldt:

“25-30 virksomheder har tilmeldt sig. Hvis en medarbejder får brug for assistance, ringer man bare til os. Og i nogle tilfælde træder vi til akut, hvis en konflikt er ved at eskalere,” siger Morten Henriksen.

 

Efter 12 år siger direktør farvel til C.C. Jensen – og til en helt særlig kultur

Den 5. december 2025 går Stig Due på pension efter 12 år som direktør i den sydfynske industrivirksomhed C.C. Jensen. Han efterlader sig et stærkt regnskab til afløseren Jens Kjell Larsen – men endnu vigtigere, mener han selv, en kultur, der ikke kan måles i nøgletal. Da Stig Due trådte ind ad døren hos C.C. […]

Bureaukrati kan bremse virksomhederne – men optimismen spirer

Der var både valgflæsk, debat og klare erhvervspolitiske budskaber, da Fynsk Erhverv og Middelfart Erhverv samlede lokale virksomhedsledere og borgmesterkandidater til dialog om fremtidens rammer for erhvervslivet.

Kommunalvalget sætter rammerne for virksomhedernes hverdag

Når fynboerne går til stemmeurnerne i november, bliver det også et valg om erhvervslivets rammevilkår, vurderer Roger Buch, forskningslektor og centerleder ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, der fremhæver skoler, dagtilbud og infrastruktur som afgørende for virksomhedernes adgang til arbejdskraft.

Kansas skaber forspring med bæredygtighed og digital styrke

Fristads Kansas står i en branche, hvor prisen ofte er et parameter, og konkurrencen er intensiv. Alligevel fastholder virksomheden sin position gennem en kombination af digitalisering, stærke bæredygtighedstiltag og ordentlighed.

HCA Marathon satte deltagerrekord med støtte fra hele Fyn

Søndag den 28. september 2025 satte HCA Marathon rekord med 8.940 løbere fra ind- og udland. Blikket er allerede rettet mod næste år, hvor målet er at gøre 2026 til en endnu større byfest, hvor hele Odense er involveret.

Nordea: Pessimismen afløst af optimisme i det fynske erhvervsliv

For blot et år siden var bekymringerne mange. Inflationen pressede, renterne steg, og udsigten til en opbremsning i verdensøkonomien på grund af krigen i Ukraine og usikkerhed omkring Donald Trumps’ og USA's kurs ...

Bcompany.dk satser på vækst med AI og trivsel

Efter en sanering har direktør Tanja Bluhme sat kursen mod vækst, hvor stærkere netværk og et kompromisløst fokus på trivsel skal styrke bcompany.dk’s konkurrencekraft.

Københavnsk tilflytter engagerer sig i det fynske erhvervsliv

Rikke Maj Thauer har taget en markant beslutning: Hun og hendes mand har rykket teltpælene op i hovedstaden for at lancere Thauer Stresscenter og Østerlund Refugium. Med flytningen følger også et ønske om at blive en aktiv del af det fynske erhvervsliv. “Vi vil gerne bidrage til udviklingen her på Fyn, og derfor giver det […]

Mentorprojekt viser styrken i fortrolige relationer

Da Rikke Bech Skougaard søgte en mentor gennem Fynsk Erhverv, blev hun sat i forbindelse med Jan Sterobo. Det udviklede sig til et forløb, hvor erfaring, sparring og tillid har skabt nye perspektiver – og vist, hvordan netværket kan bruges aktivt.