Når Stine Wolf Randrup træder op til debatten på Fynsk ErhvervsTopmøde den 30. april, bliver det med et klart budskab: Novo Nordisk er kommet til Odense for at blive – men med stor respekt for det fællesskab, de træder ind i.
“Vi går ind i det her med ydmyghed. Vi ved, vi starter højt og med masser af interesse, men det er ikke et momentum, vi bare kan tage for givet.
Min opgave er at sikre, at vi bliver solidt forankret – både i byen, i erhvervslivet og i lokalsamfundet,” siger Stine Wolf Randrup, der er ansvarlig for public affairs i Novo Nordisk’ nye fynske tilstedeværelse.
Det nye Odense-site er den første nye by, Novo Nordisk etablerer sig i på 30 år. Virksomheden bevæger sig frem uden kampagner og store armbevægelser – men med bevidsthed om både ansvar og potentiale.
“Vi kommer ikke ind med spidse sko. Vi skal forstå de lokale dynamikker og kulturlivet. Vi vil være en del af flokken og være med til at løfte vandstanden sammen med andre,” siger Stine Wolf Randrup.
Odense bliver samtidig et pilotprojekt for Novo Nordisk – her tester virksomheden, hvordan deres ambitioner for bæredygtighed kan føres ud i livet på nye måder.
“Vi får mulighed for at afprøve, hvordan vores bæredygtighedsstrategi kan realiseres fysisk.
Alt fra byggematerialer til biodiversitet er tænkt ind. Det handler om at gøre omgivelserne bedre, end de var, da vi kom,” siger Stine Wolf Randrup.
Det handler blandt andet om at genbruge materialer, bruge gruspuder i stedet for beton for at sænke CO₂-belastningen og trække hegnet tættere på bygningerne, så naturen bliver tilgængelig for naboerne – men listen er ikke generisk.
“Det er ikke én stor forkromet strategi, men mange små greb, der samlet set gør en forskel,” siger Stine Wolf Randrup, der i dag har 175 kollegaer tilknyttet kontoret i Odense, mens godt 350 arbejder på byggepladsen.
Navnelegen er dog langt fra slut, for Novo Nordisk har store forventninger til rekrutteringsgrundlaget og til udviklingspotentialet.
“Vi har en forventning om, at de kompetencer, vi har behov for, findes på Fyn og i Trekantområdet. Vores branche bliver mere automatiseret, og det er oplagt for os at lære af robotbranchen og industrien generelt,” siger Stine Wolf Randrup, der understreger, at Novo Nordisk ikke blot ønsker at tiltrække talent – de vil også indgå aktivt i det lokale erhvervs- og innovationsmiljø og bidrage, hvor det giver mening.
“Vi ved, at der vil ske noget bare ved, at vi kommer – men det er langt fra nok.
Vi skal også være nysgerrige: Hvor har robotklyngen hentet sin vækst? Hvor ligger synergierne? Hvor kan vi bidrage, og hvor kan vi lære?” siger Stine Wolf Randrup, der fortæller, at Novo Nordisk bevidst går til opgaven med en balanceret tilgang – og med forståelse for både sin størrelse og sit ansvar.
“Vi er en privat virksomhed i en reguleret branche, og vi har nogle klare grænser for, hvad vi kan og må. Der er mange forventninger til, hvad vi kan løfte – men vi skal også være varsomme og afbalancerede i vores rolle,” siger Stine Wolf Randrup, som slår fast, at det menneskelige perspektiv spiller en central rolle i Novo Nordisk – både i virksomhedens formål og i den måde, der arbejdes på.
“Vi arbejder for patienter, og det gennemsyrer hele organisationen. Derfor er det også naturligt, at vi har blik for mennesker – ikke bare som medarbejdere, men som hele individer. Det handler om fleksibilitet, udvikling og om at skabe plads til både ambitioner og liv,” siger Stine Wolf Randrup, der også helt personligt glæder sig over, at medicinalvirksomheden har slået sig ned på Fyn.
“Tænk, at jeg kan være på min fødeø og arbejde i Novo Nordisk. Det havde jeg aldrig forestillet mig,” siger hun.
Tilmeld dig Fynsk ErhvervsTopmøde