Nyheder • 06/02/2023

Nordeas frivillige arbejde er et “win-win”

I de seneste tre år har de ansatte i banken Nordea haft mulighed på at bruge to arbejdsdage hvert år på at arbejde frivilligt i en god sags tjeneste. For en del af de ansatte i Odense-afdelingen har det siden 2021 betydet samarbejde med paraplyorganisationen Frivilligcenter Odense. Og det samarbejde er alle parter særdeles godt tilfredse med.

”Det begyndte i 2019, hvor jeg havde en samtale med borgmesteren om, hvad vi kan gøre for hinanden for at understøtte byens udvikling. Det handlede blandt andet om samfundsengagement og om, hvordan vi i Nordea konkret kunne tænke det ind. Efter et stykke tid vendte borgmesterforvaltningen tilbage og foreslog os, at vi kontaktede Frivilligcenter Odense. Det er jeg glad for, fordi det gjorde det lettere for os at komme i gang,” siger Flemming Rasmussen, der er områdedirektør for Nordeas fynske erhvervsafdeling, og hans opfattelse deles af de kollegaer, der har brugt deres kræfter på projektet:

Det er selvfølgelig frivilligt om vores medarbejdere har lyst. Men de, der har været ude, har sagt, at de får det godt i maven, og at de er glade for at se deres arbejdsplads på en ny måde.

“Det er klart, at det er oplagt, at vi deler ud af vores viden om finansiel forståelse, men det er ikke et krav, og vi spænder bestemt ikke ben for andre idéer,” forklarer Flemming Rasmussen, som ikke er i tvivl om, at projektet har potentiale til at blive langvarigt.

”Vi ved også, at der bliver taget positivt imod det fra potentielle kommende medarbejdere. Vi vil selvfølgelig også gerne bruge historierne til at vise noget af det samfundsengagement, der ligger i værdierne bag brevpapiret.”

Parløb til fælles glæde

Glæden over samarbejdet deles af Centerleder i Frivilligcenter Odense, Jess Kahr, hvor erfaringerne fra parløbet med Nordea både giver plusser på den primære og den sekundære tjekliste. Dels har de første frivillige Nordea-ansatte været i aktion, dels har han og kollegaerne fået vigtig viden om samarbejdet med erhvervslivet:

Vi er en paraplyforening for de mere end 185 frivillige sociale foreninger i Odense. Vi understøtter foreningerne på forskellige vis og synliggør de mange frivilliges fællesskaber i Odense for potentielle brugere og frivillige.”

For os har projektet omkring erhvervsfrivillighed være lærerigt, idet det har givet os nogle konkrete erfaringer med, hvordan vi arbejder med de forforståelser, der eksisterer hos både virksomheder/medarbejdere og foreninger.

Vores funktion har været brobyggende i forhold til at skabe konkrete match, til stor succes for både virksomhed og forening,” fortæller Jess Kahr, mens Flemming Rasmussen nikker genkendende:

”Til at begynde med havde vi lavet et meget langt katalog med forslag til, hvad man kunne kaste sig over af frivilligt arbejde. Vi fandt dog hurtigt ud af, at det ikke var kvantitet, der afgjorde om projektet blev en succes. Det var meget bedre at have en dialog om, hvad folk havde lyst til, og der har samarbejdet med Frivilligcenter Odense været rigtig godt. Vi fandt også ud af, at det var en god ide, at vores ansatte kom ud to og to. På den måde havde de også en fælles social oplevelse ud af det,” fortæller Flemming Rasmussen.

Flemmings samlede registreringer bakkes op af Stina Smidt, som er foreningskonsulent for Frivilligcenter Odense og deler kontor med Jess Kahr.

”Vi har fundet ud af, at det er vigtigt, at vi skræddersyr projekterne, så både medarbejderne og foreningerne kan se sig selv i dem. Nogle frivillige vil gerne ud alene, mens andre gerne vil være sammen med deres kollegaer. Der er også nogen, som gerne vil lave noget helt andet, end de plejer, mens andre gerne vil sætte deres faglige kompetencer i spil. I den sidste kategori havde vi Jonathan og Sandra inde på Cafe Paraplyen og rådgive brugerne om privatøkonomi, og det var en stor succes for alle parter,” konstaterer Stina Smidt.

Læs mere om Frivilligcentrets arbejde med erhvervsfrivillighed på www.frivilligcenter-odense.dk/erhverv

Du kan høre mere om de ansattes oplevelse med frivilligarbejdet i videoen herunder.

Accepter venligst statistikker, markedsføring cookies for at se denne video.

Gislev Rejser: Fra familievirksomhed til del af stor koncern

Den fynske rejsevirksomhed Gislev Rejser har gennem de senere år været gennem en betydelig transformation. Ifølge administrerende direktør Niels Ravn Eriksen har både det nye ejerskab og flytningen været med til at styrke virksomhedens profil og synlighed, og samtidig har samarbejdet med Aller-koncernen hurtigt vist sig at skabe værdi.

Familievirksomhed forbereder sig på miljøkrav i god tid

Mens byggevirksomheden Poul Rasmussen endnu ikke er undlagt lovkravet om bæredygtighedsrapporteringen, så er virksomheden godt i gang med at klæde sig på til den bæredygtige dagsorden. Derfor har familievirksomheden tilmeldt sig vores ESG-Netværk for at være klar til fremtidige krav fra både stat, kunder og institutioner. 

Brain Boost: Ikke alle indtægter skaber samme værdi

Da softwarehuset Ecreo og Fynsk Erhverv i fællesskab afholdte seminaret "Styrk din digitale B2B-strategi og skab resiliens i en uforudsigelig tid" var Odense-virksomheden Flexbuy Technologies repræsenteret blandt deltagerne i form af Jacob Brage. Og han forlod Alfred og Kamilla, hvor arrangementet blev afholdt, i opløftet tilstand.

Brug din stemme på et stærkt EU

Når der søndag, den 9. juni er valg til Europa-Parlamentet i Danmark, er det vigtigt, at vi alle gør brug af vores demokratiske ret og sætter vores kryds på stemmesedlen. Det skaber en grønnere fremtid og styrker den enkelte virksomhed, det enkelte land - og den europæiske union. Tak fordi du bruger din stemme.

Fynsk logistikgigant krydser fingre for bedre forbindelser til motorvejsnettet

Den familieejede logistikvirksomhed Alex Andersen Ølund A/S forventer efter en årrække med særdeles solide regnskaber, at de kommende år byder på flere udfordringer og mere usikkerhed i markedet. Men ikke desto mindre er stemningen på direktionsgangen på Logistikvej i Odense fortsat høj, og listen over nye initiativer bliver ikke kortere. “2024 bliver et overgangsår, hvor […]

Damixa skruer op for den digitale tilstedeværelse

På Den Fynske E-handelskonference den 21. maj sætter Damixas Brand og Marketing Manager, Anna Trojel, ord på den digitale rejse, der skal føre Damixa helt up to date.

Optimisme at spore i det fynske erhvervsliv

De fynske virksomheder er sunde og robuste, og de fleste er ved at indfinde sig i den nye virkelighed med stigende tempo og kompleksitet. Det viser vores nyeste temperaturmåling i det fynske erhvervsliv, der giver en stærk tro på fremtiden.

Skru op for resiliensen og få en bedre forretning

Når Fynsk Erhverv den 23. maj i fællesskab med Ecreo inviterer til fællesseminar, vil de fremmødte gå hjem med konkrete værktøjer, der skal inspirere til at forbedre kundeoplevelsen og øge virksomhedens værdi ved at skærpe det strategiske fokus. Det lover Michael Nørregaard Wilkens, der er executive advisor i den internationale rådgivningsvirksomhed Strategyzer og oplægsholder på […]

Viden til Vækst: Gode teams har psykologisk tryghed

Den 12. september inviterer vi i samarbejde med LearnX til erhvervskonference, hvor du bl.a. kan møde ledelsesrådgiver Christian Ørsted, der sætter fokus på, hvordan psykologisk tryghed kan løfte medarbejderne markant. Vi har forinden været i dialog med Christian Ørsted, der løfter lidt af sløret for sit oplæg. Husk, at du som partnervirksomhed får 50% rabat på billetprisen.