Debat • 20/01/2022

Mens vi venter på reformerne……

Et nyt år ligger foran os, og med det nye år åbner der sig nye muligheder for de fynske virksomheder.

Dansk økonomi er på rekordtid gået fra minusvækst og masser af tabte arbejdspladser til en absolut højkonjunktur. Aktuelt har vi kurs mod den måske højeste vækst i 15 år i omegnen af de 5 pct. i 2021, hvilket klart slår alle prognoser, de hårde restriktioner og nedlukninger taget i betragtning.

Optimismen er derfor i behold i erhvervslivet, og vi skal i virksomhederne høste gevinsterne og turde gribe de nye muligheder, der skaber afsættet for den fremtidige vækst. Men vi må ikke blive fartblinde og undlade at forholde os til de bump, vi møder på vejen nu. For de bump ser ikke ud til at forsvinde sådan lige med det første.

Manglen på arbejdskraft er nu så udtalt, at der er tale om en reel vækstbarriere. Derfor skal vi i virksomhederne forholde os til denne udfordring og finde nye måder at få løst opgaverne på.

Ellers risikerer vi, i vores iver efter at betjene vores kunder og imødekomme efterspørgslen, at trække unødigt hårde veksler på vores nuværende medarbejdere over for lang tid, med dårligt arbejdsklima, sygemeldinger og opsigelser til følge.

Vi må få bugt med pseudoarbejdet og finde nye veje her og nu, der kan afbøde den aktuelle mangel på arbejdskraft. F.eks. kan vi med garanti i alle virksomheder optimere og effektivisere en række procedurer og arbejdsgange og herigennem få frigjort tid og ressourcer til andre opgaver. Ofte kan medarbejderne pege på de oplagte muligheder, og gevinsterne er lige til at plukke. Og det kan være hensigtsmæssigt at få kigget ind i, om vi reelt får anvendt de ressourcer og kompetencer, vi allerede har i medarbejderstaben optimalt, om der kan løftes endnu flere opgaver gennem efter-/videreuddannelse. Og det kan være en mulighed selv at uddanne flere (voksen-)lærlinge og elever, rekruttere nye medarbejdere med andre uddannelsesbaggrunde/-niveauer end hidtil og måske kigge ud over landets grænser efter nye medarbejdere.

Det kan også være oplagt at kigge ind i mulighederne for at implementere nye teknologier. F.eks. kontorrobotter, der kan klare en række manuelle rutineopgaver og frigøre tid til andre, vigtige opgaver. Andre former for digitalisering og automatisering kan også være relevante, ligesom mulighederne for at outsource specifikke opgaver kan være løsningen på arbejdskraftproblemet her og nu.

Generelt er det en god idé at slå de ledige jobs op, så potentielle ansøgere kan se, at der er jobmuligheder i virksomheden, og netværket kan arbejde for en. Endelig er det afgørende også at arbejde med virksomhedens kommunikation og omdømme.

I den skærpede konkurrence om arbejdskraften er det et vilkår at blive valgt til og fra, alt efter hvor attraktiv en arbejdsplads, vi er. Det handler om forhold som gode jobs og kolleger, god ledelse, en fornuftig løn og fleksibilitet i hverdagen. Men det handler også om, hvordan vi forholder os til den grønne omstilling, og om vi tager samfundsansvar.

Der er pres på virksomhederne lige nu – det gælder ledelse, medarbejdere, kunder, leverandører m.fl.  Hele forsyningskæden er under pres. Det er udfordrende, spændende – og skræmmende.  For manglen på arbejdskraft er ikke et forbigående problem, demografien taler sit tydelige sprog. Der er derfor også brug for ekstraordinære indsatser fra de nyvalgte kommunalbestyrelser og byråd og fra jobcentrene – og for effektfulde reformer fra regering og folketing, så det kan blive tilstrækkelig attraktivt at være en aktiv del af arbejdsstyrken og tage del i arbejdsfællesskabet.  Og det haster …

Godt nytår.

Klumme i Erhverv+ den 20. januar 2022 af direktør Jytte Reinholdt.

ESG-strategien er bestyrelsens ansvar – Er din SMV-bestyrelse klædt på?

Af Professor Annabeth Aagaard, Aarhus Universitet I takt med at EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) trækker virksomhederne tættere på en ny virkelighed, står danske SMV’er over for en afgørende transformation. CSRD kræver, at store virksomheder systematisk rapporterer på en lang række ESG-parametre, herunder deres samlede CO₂-aftryk. Dette indebærer ikke blot deres egen udledning (Scope […]

Direktør Jytte Reinholdt forlader Fynsk Erhverv i 2025

Efter 17 år som direktør har Jytte Reinholdt meddelt Fynsk Erhvervs bestyrelse, at hun ønsker at overlade stafetten til en ny direktør i løbet af 2025. Beslutningen vil først træde i kraft, når en passende afløser er fundet. “Under Jytte Reinholdts ledelse har Fynsk Erhverv gennemgået en markant udvikling. Organisationen og bestyrelsen er blevet professionaliseret, […]

Revy-ejer: “Jeg er vant til at skabe noget ud af ingenting”

Lars Arvad er direktør og ejer af Odense Sommerrevy, en af Danmarks førende revyer. Virksomheden drives i dag med en professionel bestyrelse og et strategisk fokus, der sikrer både kunstnerisk og økonomisk succes. Lars Arvad har selv haft en central rolle i udviklingen, fra at stå for alt i starten til at samarbejde med erhvervsfolk, […]

Nytårskur og boblende netværk

Til årets nytårskur i Fynsk Erhverv var huset fyldt med engagerede medlemmer, der kom til en inspirerende eftermiddag fyldt med netværk, videndeling og spændende oplæg om det nye års muligheder og udfordringer for erhvervslivet. Bestyrelsesleder Henrik Neelmeyer bød velkommen og satte ord på nogle af de muligheder, 2025 kan bringe for erhvervet. Direktør Jytte Reinholdt […]

Nytårshilsen 2025

Når vi siger farvel til 2024 og byder 2025 velkommen, er det en oplagt anledning til at reflektere over året, der er gået, og se fremad mod de muligheder og udfordringer, der ligger foran os.

Flere fynske virksomheder står foran et generationsskifte

Behovet for generationsskifte blandt små og mellemstore virksomheder har aldrig været større, fordi mange ejere nærmer sig pensionsalderen, samtidig med at flere ejere allerede sælger deres livsværk, når de er 45-50 år gamle.

Lokal vidensdeling driver udviklingen af HR-rollen

HR har en unik mulighed for at tage en endnu mere aktiv rolle i udviklingen af fremtidens bæredygtige organisationer. Og det er præcis, hvad virksomhederne i Fynsk Erhvervs HR-netværk gør. Fynsk Erhvervs HR-netværk er vi ikke bare med på sidelinjen – vi er med til at sætte kursen. HR er ikke blot en støttefunktion eller […]

Videnforum: Adgang til ny viden i et fortroligt forum

Fynsk Erhvervs Videnforum har siden 2022 tilbudt erhvervsledere en unik platform for strategisk sparring, videndeling og personlig udvikling. Her mødes ledere fra forskellige brancher i et fortroligt rum, hvor konkrete problemstillinger bliver diskuteret, erfaringer bliver delt, og nye løsninger bliver skabt. Møderne er professionelt faciliteret og sikrer, at deltagerne får konkrete redskaber, inspiration og løsninger […]

Lars Bak: Samtaler på cyklen er noget særligt

Ifølge eks-pro Lars Bak, så er cykelture perfekte til at lære hinanden at kende. Og kombinationen af cykling, erhvervsliv og personlig udvikling er det perfekte match.