Nyheder • 06/05/2015

McDonalds: “Det kan betale sig at være Danmarks bedste arbejdsplads”

Great Place to Work og Fynsk Erhverv holdt tirsdag formiddag inspirationsseminar om at skabe arbejdspladser, medarbejderne er glade for at være i. Her fortalte bl. a. restaurantschef for McDonalds i Odense, Henrik Larsen, hvordan McDonalds har haft mærkbare fordele af at være blevet Danmarks Bedste Arbejdsplads tre år i træk. “Stolte medarbejdere giver et bedre resultat – ganske enkelt,” fortalte han. 

Tirsdag formiddag holdt Great Place to Work og Fynsk Erhverv et inspirationsseminar hos Fynsk Erhverv, hvor deltagerne kunne høre Ditte Vigsø, adm. direktør i Great Place to Work, fortælle om trends og tendenser inden for de bedste danske og europæiske arbejdspladser.

To tidligere vindere af Great Place to Work i Danmark var også til stede for at fortælle om deres begrundelse for at skabe et rekord-godt arbejdsmiljø, og om hvad de havde fået af erfaringer af at arbejde målrettet efter at skabe en attraktiv arbejdsplads:

Middelfart Sparekasse, der tre år har været Danmarks bedste arbejdsplads og i de seneste 12 år har ligget i den europæiske top, var repræsenteret ved direktør Martin Baltser og HR-chef Helle Lund, og McDonalds, der tre år i træk har været Danmarks bedste arbejdsplads, var repræsenteret ved restaurantchef Henrik Larsen.

Great Place to Work® er en global konsulent- og rådgivningsvirksomhed, der i over 25 år har undersøgt arbejdstilfredshed i virksomheder og hjulpet virksomheder til at blive bedre – først i USA og senere i en lang række andre lande. I Danmark har Great Place to Work kåret landets bedste arbejdspladser siden 2001. I løbet af et år arbejder Great Place to Work med mere end 5.500 arbejdspladser, som beskæftiger mere end 100 millioner medarbejdere. 

Familie – Fleksibilitet – Fremtid 
McDonalds har i Danmark 4.200 ansatte, der serverer 160.000 måltider mad om dagen. 92 procent af de ansatte er 25 år gamle eller yngre, og lidt under 60 procent arbejder for kæden i mere end to år. Det er altså en speciel virksomhed på den måde, at den har rigtig mange unge mennesker ansat, som ikke nødvendigvis er i virksomheden i årevis.

McDonalds er også speciel ved, at virksomhedens brand i perioder har været forbundet med noget negativt hos mange danskere.

– For 10 år siden havde McDonalds et ret dårligt ry i Danmark, og det var tit noget, man gjorde lidt grin med, hvis folk sagde, de arbejdede hos os. De fleste gik ud fra, det var en dårlig arbejdsplads, men det vidste jeg jo, at den ikke var. Da vi for alvor begyndte at sigte efter at komme til tops i Great Place to Works undersøgelser, var det bl.a. for at udbrede budskabet om, at McDonalds faktisk er en virkelig god arbejdsplads, men selvfølgelig også for at blive bedre, fortæller Henrik Larsen, og fortsætter:

– McDonalds er både en stor, verdensomspændende kæde og en meget tæt arbejdsplads for medarbejderne i den enkelte restaurant, så vi har en blanding mellem systemledelse og personlig ledelse i koncernen, og rigtig mange af de daglige forbedringer af arbejdsgange foregår på gulvet.

– Vi gennemfører løbende anonyme undersøgelser for vores ansatte, hvor vi lytter til dem, og vi har fundet ud af, der særligt er tre ting, de efterspørger: familie, fleksibilitet og fremtid. Det vil sige, at vores ansatte gerne vil have tid med familien, de vil gerne have en fleksibel arbejdsplads, og de vil gerne have, at der er mulighed for avancement internt i koncernen. Vi bestræber os på at opfylde disse ønsker for vores ansatte, hvor det er muligt.

Amerikansk virksomhedskultur – som virker 
Hos McDonalds Danmark har man inkorporeret en række tiltag, som for Henrik Larsen i første omgang virkede meget amerikanske for en dansk arbejdsplads.

– Vi fik at vide, at det er enormt vigtigt for medarbejdere at være stolte af sin arbejdsplads. Det syntes jeg i begyndelsen lød lidt udansk: Danskere kan være glade for deres arbejdsplads, men ligefrem stolte? Der må jeg erkende, at jeg tog fejl. De tiltag, vi har gjort for at få vores ansatte til at være stolte over deres arbejde, har i meget høj grad virket efter hensigten – og her er det vigtigste nok, at vi nu er blevet kendt som Danmarks bedste arbejdsplads, fortæller Henrik Larsen.

Fra 2008 til 2014 steg antallet af ansatte hos McDonalds Danmark, der var stolte af deres arbejde, fra under 70 procent til over 90 procent.

Også på andre områder har McDonalds haft amerikansk inspiration til at højne arbejdsglæden.

– Vi hylder individuelle præstationer. ‘Månedens bedste medarbejder’, ‘årets bedste restaurantschef’ og den slags fremhævelser er med til at vise, at vi anerkender medarbejdernes indsats, og det er egentlig det, det hele handler om: at vise anerkendelse og bruge tid på at få medarbejderen til at føle sig værdsat. Det er især vigtigt, når man arbejder med unge mennesker, siger Henrik Larsen.

Godt for forretningen 
McDonalds har bl.a. indført ledelsesbesøg i restauranterne, en open door-policy, som betyder, at ingen problemer anses for at være for små til at blive diskuteret, jævnlige trivselsmålinger, som f.eks. Great Place to Work, de har oprettet en intern medarbejderportal, og så har de udvalgt medarbejdere til at være brand-ambassadører.

Det er alt sammen tiltag, som kræver tid og ressourcer, men det kan uden tvivl betale sig, fortæller Henrik Larsen.

– Vi forsøger at være de bedste inden for vores branche på tre punkter: kvalitet, service og renlighed. Det er det, kunderne skal forvente af McDonalds, men for at det skal kunne lade sig gøre, kræver det engagerede ansatte, som kan lide deres arbejdsplads. Motiverede medarbejdere har selvtillid og lærer nye kompetencer. Produktiviteten er allerede så høj, som den næsten kan blive hos os, så det er på andre parametre, vi skal skille os ud. Nu er det bevist, at vi er en god arbejdsplads, så det næste mål er at blive den bedste danske servicevirksomhed, forklarer han og fortsætter:

– Vi kan se, vores initiativer har haft en positiv effekt på sygefraværet hos vores ansatte, og målinger viser tydeligt, at det har haft en solid brandværdi over for vores kunder, at vi tre gange er blevet Danmarks bedste arbejdsplads. Befolkningens indtryk af McDonalds har klart forbedret sig. Samtidig har vi ingen problemer med rekruttering. Vi har hver måned uopfordrede ansøgninger liggende fra unge, der gerne vil arbejde for os. Vi er næsten aldrig ude og ansøge.

Great Place to Work har samlet statistik over, hvordan det er en god forretning at være en god arbejdsplads her.

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

USA’s nye verdensorden: Trusler og muligheder for fynske virksomheder under Trump

Efter nyhedsbureauet APs udmelding om, at Donald Trump har vundet det amerikanske præsidentvalg, står verden over for en betydelig omvæltning, mener tidligere forsvarschef Peter Bartram. Den 21. november kommer Peter Bartram til Fynsk ErhvervsTopmøde, hvor han deler sin viden og erfaringer om, hvad den nye globale verdensorden har af betydning for de fynske virksomheder.

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]

Nyt MasterClass-forløb: Anerkendt forretningsudvikler klæder fynske SMV’ere på til en foranderlig verden

Fynske Bank og Fynsk Erhverv tilbyder nu i samarbejde en helt ny MasterClass for fynske SMV’er, der får mulighed for at styrke deres forretningsmodel gennem et forløb med den anerkendte forretningsudvikler Michael N. Wilkens. Han har erfaring med strategiarbejde i mere end 200 danske og internationale virksomheder og oplever stor succes med sit fokus på […]

Lucia Care: Boost produktiviteten og arbejdsglæden

Dyb træthed er i dag et problem mange oplever, hvilket er med til at reducere både arbejdsglæden, kreativiteten og performance i de danske virksomheder. For at komme problemet til livs, har speciallægerne Nanna Kirkebjerg og Christian Bøving fra Lucia Care invitereret partnervirksomheder til foredrag om danskernes søvnudfordringer.

Lyt til erhvervslivet

De kommunale budgetter for det kommende år er på plads, og det afslører, at 2025 er kommunalt valgår. Fyn er et naturligt arbejdskraftopland for enhver virksomhed, uanset postnummer. Eller burde i hvert fald være det. Desværre har vi en utilstrækkelige kollektiv trafik, der gør det vanskeligere at tiltrække dygtige medarbejdere udenfor Odense og de fynske købstæder. Det kalder på en plan og på handling.

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.