Nyheder • 23/03/2020

Kriseråd: Skru op for kundeservicen online

Coronakrisen har som et lynnedslag tvunget virksomheder af alle størrelser til at tænke anderledes – og hurtigt – for at omstille sig til den nye virkelighed.

Det har betydet ekstra stor travlhed hos Hesehus i Odense, hvor behovet og efterspørgslen efter virksomhedens e-handelsløsninger ifølge administrerende direktør Lars Hedal er eksploderet. Og han har et godt råd, som alle virksomheder kan og bør gøre brug af med det samme:

”På grund af krisen er kunderne i høj grad rykket fra de fysiske butikker til online-universet, og det betyder, at det er her, virksomhederne skal fokusere deres support nu. Teknisk set kan online-supporten tilkobles på alle eksisterende websites, og det vil jeg bestemt anbefale butikkerne at gøre, hvis de ikke allerede er klar,” siger Lars Hedal, som understreger, at løsningen også vil give mening på sigt.

”Det er altid godt at være til stede for at besvare kundernes spørgsmål, og det er ikke anderledes på nettet. Ikke mindst hobby- og Gør-det-selv-universerne har virksomhederne kronede dage, og jeg er sikker på, at de forretninger, der giver deres kunder den bedste online-service nu også er dem, der klarer krisen bedst på sigt,” konstaterer Lars Hedal.

Hesehus fik H.J. Hansen til at bringe påskønnelseskasser ud til alle medarbejdere. Foto fra opslag på LinkedIn

IT-chefen glæder sig over, at omstillingen til den nye rent elektronisk tilstedeværelse er gået glat igennem i hans eget hus. Her var der tidligt lavet en plan, som gjorde det muligt at handle hurtigt, da Danmark lukkede ned.

”Jeg sendte den første orientering ud om, at vi skulle forberede os på at arbejde hjemmefra, 14 dage før statsministerens store pressemøde, og der har ikke været en mand på arbejde siden forrige torsdag. Vi holder alle vores møder over Microsoft Teams, og vi har faktisk fungeret som en normal virksomhed fra første dag. Det havde også været rigtigt skidt for vores kunder, hvis vi ikke havde været klar, så jeg er stolt over, at alle med det samme omstillede sig til at arbejde hjemme,” konstaterer Lars Hedal videre.

Fredag modtog de mere end 120 medarbejdere i Hesehus et synligt bevis på påskønnelsen fra ledelsen: En kasse med blandede sager fra H.J. Hansen/Vinspecialisten leveret lige til døren.

“Vores ansatte har virkelig rykket for vores kunder i den her svære tid, og det vil vi takke dem for. Samtidig er det en oplagt mulighed for at støtte H.J. Hansen, som vi har haft et godt samarbejde med altid,” siger Lars Hedal.

Som i alle andre fynske virksomheder, har hverdagen ændret sig markant i softwarevirksomheden Hesehus. Kollage fra Hesehus på Instagram